مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوامل اصلی سایش مینای دندان

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


سایش مینای دندان را برای شما کاربران عزیز مجله دلگر قرار داده ایم، مجله دلگر را دنبال کنید.

سایش مینا

سایش مینا

مشکلات دهان و دندان این یکی از رایج ترین مشکلات امروزی است. البته امروزه با پیشرفت سلامت، میزان فساد و ناپدید شدن آن افزایش یافته است دندان نسبت به قبل بسیار کمتر است اما به دلیل نوع رژیم غذایی، عادات غلط و عدم رعایت روش های بهداشتی مناسب، مشکلات دندانی هنوز هم وجود دارد.

یکی دندان سالم از دو قسمت اصلی «تاج و ریشه» تشکیل شده است. قسمت تاج دندان در دهان و ریشه کار دیده می شود دندان در داخل استخوان فک قرار دارد، اما در واقع از سه قسمت مجزا تشکیل شده است: مینا، عاج و پالپ یا مغز دندان.

سایش مینا

دندان دارای تعدادی بافت پشتیبان است که شامل استخوان فک، لثه و الیاف نگهدارنده است. مینا سخت ترین قسمت بدن است و تاج دندان ها را می پوشاند و در واقع آنچه در دهان می بینیم مینای دندان است.

ضخامت این لایه متغیر بوده و در برخی نقاط به سه میلی متر نیز می رسد. پس جدا تاج دندان آنچه در دهان قابل مشاهده و محسوس است را مینا می گویند. سایر قسمت های تاج در زیر مینا قرار دارد.

سایش مینا

فرسایش دندان منابع تجزیه و تحلیل مینای دندان این توسط اسیدهای موجود در محیط دهان ایجاد می شود. این فرآیند شیمیایی آسیب پذیری دندان را افزایش می دهد. نوشابه های ترش از جمله نوشابه های گازدار، نوشیدنی های ورزشی، نوشیدنی های انرژی زا، آب میوه های صنعتی و غذاهای اسیدی دارای محتوای اسیدی بالایی هستند. مینا آنها دندان ها را از بین می برند و در معرض آسیب های جدی قرار می دهند.

بیشتر بخوانید  سرطان چشم از تشخیص اولیه تا درمان

سایش مینا

عوامل دیگری مانند بیماری ریفلاکس (بازگشت محتویات و اسید معده به مری و حتی دهان)، استفراغ مکرر (تماس اسید معده با دندان) و کمبود فلوراید (بر استحکام مینای دندان) نیز می باشد. فرسایش مینای دندان آنها را شامل می شود.

سایش مینا

برای پیشگیری از فرسایش دندان توصیه می شود نیم ساعت تا یک ساعت بعد از خوردن غذاها و نوشیدنی های ترش مسواک بزنید یا حداقل با آب مسواک بزنید. استفاده از مسواک بلافاصله پس از مصرف این نوشیدنی ها مضر است مینا در حال تشدید است

زیرا مینا تحت تاثیر اسید نرم شده (وضعیتی به نام کند شدن دندان ها) و آسیب شدیدتر در اثر تماس مسواک. برای تماس اسیدی کمتر با مینای دندان، هنگام مصرف نوشیدنی های اسیدی از نی استفاده کنید.

سایش مینا

جویدن آدامس بدون قند نیز به دلیل افزایش ترشح بزاق است محافظت از مینا در برابر ترکیبات اسیدی کمک می کند.

آب آشامیدنی حاوی فلوراید است. برای دریافت فلوراید کافی می توانید از خمیر دندان و از دهانشویه های حاوی این ماده استفاده کنید.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *