مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عواملی که اشتها را در بدن تنظیم می کنند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


هنگامی که دمای بدن افزایش می یابد، هیپوتالاموس پیامی به شبکه تنظیم کننده اشتها می فرستد که باعث کاهش اشتها می شود.

هنگامی که غذا را می بینید، بو می کنید و می چشید و همچنین در مورد غذا می شنوید، بینایی، بویایی، چشایی و شنوایی شما تحریک می شود، یعنی از طریق اعصاب حسی سیگنال های عصبی به شبکه تنظیم کننده اشتها فرستاده می شود و باعث می شود که فرد احساس اشتها کنید یا بی اشتهایی

در بدن انسان سیستمی به نام سیستم وجود دارد مصرف غذای خود را تنظیم کنید سیستمی وجود دارد که منجر به احساس سیری و گرسنگی می شود. این سیستم از دو بخش تشکیل شده است.

بخش اول شبکه تنظیم اشتها است که در هیپوتالاموس مغز قرار دارد. قسمت دیگر سیگنال های عصبی و هورمونی است که از قسمت های مختلف بدن به شبکه تنظیم اشتها ارسال می شود. شبکه کنترل اشتها متشکل از سلول های عصبی است که در بروز اشتها یا بی اشتهایی نقش دارند. این سلول های عصبی در هسته های مختلف هیپوتالاموس و برخی مناطق دیگر مغز قرار دارند.

غزاله اسلامیان، کارشناس ارشد تغذیه نقش هیپوتالاموس وی در تنظیم اشتها می گوید: هیپوتالاموس یکی از مهم ترین قسمت های مغز است که ثبات محیط داخلی بدن را کنترل می کند. در واقع هیپوتالاموس قسمت کوچکی از مغز است که در انسان تنها 5 گرم وزن دارد و مرکز تنظیم گرسنگی، تشنگی، خواب و بیداری، دمای بدن، عواطف و احساسات و غیره است.

اسلامیان گفت: ورود غذا به معده و روده باعث پخش شدن آنها و در نتیجه تحریک گیرنده های مکانیکی در معده و دیواره روده می شود که به صورت مکانیکی تحریک شده و پیام هایی را به شبکه تنظیم کننده اشتها می فرستند که باعث ایجاد حس می شود. سیری در شخص است.

بیشتر بخوانید  خواص درمانی بی شمار پیاز

وی افزود: هورمون های ترشح شده از سلول های مخاطی دستگاه گوارش نیز پیام هایی را به شبکه تنظیم کننده اشتها ارسال می کند که منجر به سیری و گرسنگی می شود. احساس سیری معمولا بین 20 تا 40 دقیقه طول می کشد. هرچه غذا بیشتر جویده شود، تماس غذا با این گیرنده ها بیشتر می شود که منجر به احساس سیری می شود.

وی به افراد چاق توصیه کرد غذا را به خوبی بجوند و از غذاهای غنی از فیبر از جمله میوه ها و سبزیجات استفاده کنند. غذاهای غنی از فیبر بافتی سفت دارند و قبل از قورت دادن باید به مقدار زیاد جویده شوند که باعث ایجاد احساس سیری می شود.

عواملی که اشتها را در بدن تنظیم می کنندهنگامی که دمای بدن کاهش می یابد، پیام هایی که از هیپوتالاموس به شبکه تنظیم کننده اشتها ارسال می شود باعث افزایش اشتها و افزایش مصرف غذا می شود که باعث افزایش تولید گرما در بدن می شود.

اسلامیان خاطرنشان کرد: افزایش غلظت قند خون پس از مصرف غذاهای کربوهیدراتی، تأثیر بر برخی هسته های هیپوتالاموس منجر به افزایش استفاده سلول ها از قند و احساس سیری می شود.

از طرفی برخی مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئین و در نتیجه افزایش اسیدهای آمینه خون باعث احساس سیری می شود.

وی افزود: برخی مطالعات نشان داده است که افزایش غلظت لیپیدها در خون پس از تزریق تری گلیسیرید وریدی با تأثیر بر برخی از هسته های هیپوتالاموس در شبکه تنظیم اشتها باعث کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: زمانی که دمای بدن افزایش می یابد، هیپوتالاموس پیامی را به شبکه تنظیم کننده اشتها ارسال می کند که باعث کاهش اشتها و دریافت غذا و در نتیجه کاهش اثر کالری دریافتی غذا و در نتیجه کاهش گرما می شود. در بدن می افتد. .

بیشتر بخوانید  11 مزیت شگفت انگیز کره بادام زمینی

وی افزود: زمانی که دمای بدن کاهش می یابد، پیام هایی که از هیپوتالاموس به شبکه تنظیم اشتها ارسال می شود باعث افزایش اشتها و افزایش مصرف غذا می شود که باعث افزایش تولید گرما در بدن می شود.

از نظر اسلام؛ مطالعات نشان داده است که تغییرات دمای محیط و در نتیجه تغییر دمای بدن تنها بر اندازه وعده غذایی تاثیر می گذارد و تاثیری بر تعداد غذای مصرفی ندارد.

با ورزش دیگر احساس گرسنگی نمی کنید

ورزش باعث تحریک و بازسازی اعصاب درگیر در کنترل احساس سیری می شود که به نوبه خود میل به خوردن را کاهش می دهد.

دکتر سبحان ابراهیمی، متخصص تغذیه می گوید: «ورزش نه تنها به سوزاندن کالری اضافی کمک می کند، بلکه با هدف قرار دادن اعصاب اشتها در مغز، احساس سیری را تقویت می کند.

وی خاطرنشان کرد: ورزش باعث تحریک و بازیابی حساسیت اعصاب درگیر در کنترل احساس سیری می شود که در نتیجه میل به غذا خوردن را کاهش می دهد و در نهایت به کاهش وزن کمک می کند.

ورود غذا به معده و روده منجر به انتشار آنها و در نتیجه تحریک گیرنده های مکانیکی در معده و دیواره روده می شود.این گیرنده ها به صورت مکانیکی تحریک می شوند و پیام هایی را برای تنظیم اشتها به شبکه ارسال می کنند که باعث ایجاد احساس سیری در انسان می شود.

این متخصص تغذیه گفت: سرعت رو به رشد چاقی در حال حاضر به یکی از مهمترین و نگران کننده ترین پدیده های بالینی – اپیدمیولوژی تبدیل شده است. عواملی مانند تغییر در عادات غذایی و سبک زندگی کم تحرک نقش مهمی در شیوع چاقی دارند.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان سرطان دهانه واژن

وی افزود: مصرف زیاد و زیاد غذا باعث ایجاد خطا در نورون های سیگنالینگ می شود که نقش احساس سیری در ناحیه هیپوتالاموس مغز را ایفا می کنند. این اشتباهات منجر به مصرف بی رویه و بی رویه غذا می شود که نتیجه آن چاقی است.

منبع: تبجان


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *