به گزارش خبرنگار اقتصادی آژانس فارس ، مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی اخیراً گزارشی با عنوان “آسیب شناسی نحوه دریافت حق بیمه از سازمان تأمین اجتماعی با رویکرد رفع موانع تولید” را با شناسایی بیشترین موارد منتشر کرد. عوامل کلیدی مهم. مشکلی برای تجارت با اداره تأمین اجتماعی وجود دارد ، گزارش شده: وی افزود: این عوامل مشكلات جدی برای مشاغل ایجاد می كند و تعامل با سازمان تأمین اجتماعی را به یكی از مهمترین موانع تولید تبدیل می كند.
در مجموعه ای از گزارش ها ، ما قصد داریم جزئیات هر یک از این عوامل ذکر شده در تعامل سازمان تأمین اجتماعی با تجارت در روند جمع آوری حق بیمه را بررسی کنیم ، که این امر مشکلات جدی برای تجارت ایجاد کرده است. به ترتیب از عامل اول تا سوم “فقدان قانون صریح و دقیق و تعیین موضوع نحوه دریافت حق بیمه از بخشنامه های سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد اجرایی و ذی نفع”، “صدور بخشنامه های متعدد توسط سازمان تأمین اجتماعی و عدم شفافیت برای کارفرمایان و مشاغل” و “مکانیزم ناعادلانه برای شناسایی حق بیمه و تعیین ضرایب اوج (حق بیمه قراردادی)” بود. چهارمین عامل “استقلال مجموعه حق بیمه و نقش همزمان سازمان تأمین اجتماعی به عنوان ذینفع مجموعه منابع و پیمانکار” است که در زیر توضیح خواهیم داد:
* تمام مشکلات بازرسی مرکزی در روند جمع آوری مالیات وجود دارد که در روند جمع آوری حق بیمه بیشتر می شود
مطابق ماده (47) قانون تأمین اجتماعی و بخشنامه جدید یازدهم درآمد ، کارفرمایان موظفند هنگام بازدید بازرس از سازمان ، حقوق ، حقوق و مزایای بیمه شده و همچنین دفاتر و مدارک لازم را به بیمه گزار ارائه دهند. . بازرسان سازمان می توانند از کلیه یا بخشی از دفاتر و اسناد ذکر شده یک کپی یا عکس تهیه کرده و برای کسب اطلاعات لازم به هر یک از مدیران ، کارمندان و کارگران در کارگاه و مقامات مربوطه مراجعه کنند. بازرسان سازمان حق بازرسی از کارگاههای مشمول قانون را دارند و طبق ماده (47) این قانون همان اختیارات و مسئولیتهای بازرسی را در قانون کار خواهند داشت. نتیجه بازرسی حداکثر ظرف مدت یک ماه توسط سازمان به کارفرما اعلام می شود. علاوه بر این ، در سازوکار حق بیمه قراردادی ، کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی در تعیین نوع قرارداد و تعیین ضرایب حق بیمه آزاد هستند. از این نظر می توان کلیه مشکلات اصلی در روند اخذ مالیات را در روند وصول حق بیمه تشدید کرد.
یکی از مشکلاتی که اغلب برای مشاغل وجود دارد این است که در صورت بروز مشکل یا اختلاف بین شرکت و سازمان تأمین اجتماعی ، معمولاً این شرکت مقصر شناخته می شود ، بنابراین لازم است مکانیزمی برای کنترل دامنه نهاد بازرسی اجرا شود و سلیقه البته امکان اعتراض و شکایت از وضعیت حسابرسی و بازرسی وجود دارد و شرکت ها می توانند روند اعتراض را برای حسابرس و بازرس حفظ کنند. همچنین توجه به این نکته مهم است که سواد بیمه شرکت ها نیز در این زمینه مهم است ، زیرا ممکن است بسیاری از شرکت های نوپا بدهی و جریمه سنگینی داشته باشند زیرا آنها از مشکلات بیمه آگاهی نداشته اند.
* تعارض منافع ساختاری سازمان تأمین اجتماعی در روند وصول حق بیمه
علاوه بر استقلال جمع آوری حق بیمه ، که احتمال فساد را افزایش می دهد ، نقش همزمان سازمان تأمین اجتماعی در جمع آوری و استفاده از منابع دریافتی باعث ایجاد تعارض منافع ساختاری برای سازمان تأمین اجتماعی می شود. با این حال ، در بسیاری از کشورها ، این مسئولیت سازمان است که سایر سرمایه های عمومی را جمع آوری می کند تا به طور مستقل پاداش دریافت کند. همچنین اگر درصدی از پاداش ها به عنوان پاداش کارمندان شعبه جمع آوری شود ، ممکن است منجر به تمایل بیشتر کارمندان برای دریافت درآمد غیرواقعی شود و به طور حتم اعتراضات و دعاوی کارفرمایان را افزایش دهد.
بر اساس این گزارش ، کتاب “درد در قلب تجارت مردم با سازمان تأمین اجتماعی” (منتشر شده در سال 1998) نمونه واقعی این موضوع را ارائه می دهد: “موسسه A موسسه ای فعال در زمینه تحقیقات است که هدف آن پشتیبانی مراکز این مرکز با حمایت یک نهاد دولتی تأسیس شده است. این حمایت با هدف تفویض برخی از مسئولیت های خود به اتاق های فکر و مراکز آموزشی صورت گرفت.
این موسسه قراردادهای خود را تحت عنوان “قرارداد تحقیق” منعقد می کند. در سالهای اولیه تأسیس این مسسه ، کارشناس بیمه باید در طول حسابرسی تعیین می کرد که این قراردادها مبتنی بر تحقیق است یا خیر. بنابراین ، در جریان ممیزی موسسه ، کارشناسان سازمان تأمین اجتماعی در تعیین حق بیمه و تحریم های مربوط به قراردادهای تحقیقاتی بسیار آزادانه عمل کردند. کارشناسان حسابرسی تعداد زیادی از قراردادهای مituteسسه را به عنوان تحقیق به رسمیت نمی شناسند و بنابراین مituteسسه هشتصد میلیون تن بدهی سنگین دارد.
انتهای پیام /