عوارض کم آبی شدید چیست؟ راه های درمان کم آبی بدن چیست؟


کم آبی بدن:

کم آبی بدن

اسهال، گرمای شدید و … کم آبی بدن به دلیل کم آبی بدن. این زمانی اتفاق می افتد که ما مایعات زیادی از دست می دهیم و به اندازه کافی آن را جبران نمی کنیم.

از دست دادن آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:

– تعریق شدید (گرمای طاقت فرسا، فعالیت بدنی شدید در گرما و …).

– اسهال و استفراغ

-ن استفاده از دیورتیک ها و ملین ها.

برخی از بیماری ها مانند دیابت می توانند باعث کم آبی بدن شوند.

– در زمان عادی، از دست دادن مایعات باعث تشنگی می شود. کسی که تشنه است

برای جبران این کم آبی آب بنوشید و بنابراین کم آبی بسیار گذرا و کوتاه مدت خواهد بود.

چه زمانی کم آبی خطرناک است؟

کمبود آب در بدن

با این حال، برای افراد حساس تر آسان نیست. به عنوان مثال، برخی از افراد مسن کمتر احساس تشنگی می کنند و بنابراین آب کافی دریافت نمی کنند. کودکان البته نمی توانند تشنگی خود را به وضوح بیان کنند … و در عین حال در خطر هستند.
به همین دلیل است که تشخیص سریع علائم کم آبی بسیار مهم است.

چگونه کم آبی بدن را تشخیص دهیم؟

اولین نشانه های کم آبی در تشنگی بسیار پنهان است. به طور کلی تعدادی از علائم از جمله بی قراری، چشم ملتهب و خشکی لب ذکر شده است.

کم آبی شدید علائم مختلفی دارد:

– پوست خشک و سرد که انعطاف و نرمی خود را از دست داده است (هنگامی که پوست به آرامی با دو انگشت برداشته می شود، شکل چین و چروک به خود می گیرد و در همان حالت باقی می ماند.).

– سردرد، سرگیجه، بی حالی و بی حالی.

– افزایش ضربان قلب.

افزایش ضربان قلب در بدن

ضعف یا سفتی یا برعکس بی قراری.

علائم زیر نیز در نوزادان دیده می شود:

کودک تحرک کمتری دارد و به سختی بیدار می شود.

– افسردگی و کبودی زیر چشم.

– تنفس سریع

– ملاج.

در صورت کم آبی چه باید کرد؟

در صورت کم آبی بدن، مایعات از دست رفته باید به روش طبیعی با دادن مایعات حاوی مواد معدنی به دفعات جبران شود:
برای جبران آب از دست رفته، بهتر است محلول های خاصی را تهیه کنید که در داروخانه ها فروخته می شود. در غیر این صورت می توانید از آبی که گیاهان ممکن است آن را شیرین یا پخته باشند استفاده کنید.اگر از دست دادن آب مربوط به گرما است به فکر خنک کردن فرد باشید، مثلاً می توانید آن را در وان حمام قرار دهید.

بیشتر بخوانید  تقویت اعصاب با دمنوش های گیاهی

با این حال، در صورت مشاهده اولین علائم کم آبی شدید، مهم است که با پزشک مشورت کنید یا حتی با آمبولانس تماس بگیرید، در واقع، کم آبی بدن می تواند بسیار ناراحت کننده و آزاردهنده باشد، به خصوص در میان افرادی که حساس هستند.

چگونه می توان از کم آبی جلوگیری کرد؟

بنابراین، به طور منظم آب بنوشید. در مورد افراد مسن باید قبل از احساس تشنگی به طور منظم بنوشند. در مورد کودک، یک بطری آب به او بدهید یا در حالی که کودک هنوز در حال شیردهی است به او شیر بدهید.

برای پاسخ سریع به اسهال و استفراغ محلول های آبرسان در دسترس داشته باشید.بیماری، گرمای شدید، مسمومیت غذایی و...) مراقب افراد در خطر باشید.

تبس نوشت: کم آبی بدن، بیابانی شدن بدن است، یعنی کم آبی بدن که به سلامتی آسیب جدی می زند. این مشکل در هر زمانی از سال ممکن است رخ دهد، اما با فرا رسیدن روزهای گرم سال احتمال آن بیشتر می شود.

زیرا در تابستان بدن دو بار به آب نیاز دارد و باید مطابق آن عمل کند. در غیر این صورت، بدن علائم کم آبی را نشان خواهد داد. با ما همراه باشید تا با ۱۵ نشانه کم آبی بیشتر آشنا شوید.

پوستت بیابان می شود

کمبود آب در بدن باعث ایجاد پوست بیابانی می شود

پوست خشک ممکن است زمینه ژنتیکی داشته باشد، اما میزان آب مصرفی شما نیز در سلامت پوست نقش دارد.

همه ما سعی می کنیم با استفاده از کرم ضد آفتاب اثرات مضر اشعه خورشید را به حداقل برسانیم. اما فراموش نکنید که استفاده از این کرم ها از خشکی پوست محافظت نمی کند. برای آبرسانی به پوست لازم است هر روز آب کافی بنوشید و از مرطوب کننده استفاده کنید.

با یک آزمایش ساده می توانید متوجه شوید که پوست شما کم آب و خشک است. برای انجام این کار، پشت دست خود را فشار داده و چند ثانیه صبر کنید. سپس پوست را رها کنید.
اگر به طور ناگهانی جذب شکلات و شیرینی شوید، ممکن است بدنتان دچار کم آبی شود.

اگر پوست چروکیده به سرعت به حالت اولیه خود برگردد، مشکلی ندارید. اما اگر پوست در مدت زمانی بیشتر از پنج ثانیه صاف شود، نشان دهنده رها شدن بدن شماست، یعنی پوست و بدن شما کم آب شده است.

بیشتر بخوانید  علت / علائم و درمان پلی کیستیک تخمدان در دختران چیست؟

دهان شما خشک می شود

اگر همیشه تشنه هستید، احتمالاً مشکل «خشکی دهان» دارید. زمانی اتفاق می افتد که دهان بزاق کافی تولید نمی کند. خشکی دهان نشانه کم آبی بدن شماست.

به گفته متخصصان، برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، نوشیدن حدود دو لیتر که معادل شش تا هشت لیوان آب در روز است، ضروری است. بنابراین بهتر است همیشه یک بطری آب در دست داشته باشید تا بتوانید آن را بنوشید.

نفست بد بود

بوی بد دهان دلایل مختلفی دارد. از پوسیدگی و بیماری لثه و عفونت گرفته تا مشکلات گوارشی و عفونت سینوسی می تواند باعث بوی بد دهان شود.

علاوه بر این عوامل، کمبود بزاق نیز باعث این مشکل می شود. به این ترتیب با ترشح ناکافی بزاق، تولید باکتری در دهان افزایش یافته و عاملی برای ایجاد بوی بد بدن می شود.
همانطور که گفتیم کمبود بزاق باعث کم شدن بزاق می شود.

چشمات خشک شده

چشم‌ها یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند کم‌آبی بدن، مستقیماً روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر مایعات کافی ننوشید و بدنتان هیدراته نباشد، چشمانتان اشک کافی تولید نمی کند.

در نتیجه اگر چشمان شما می سوزد یا احساس ناراحتی در چشمان خود می کنید، بهتر است مصرف آب خود را افزایش دهید، زیرا احتمال کم آبی بدن شما بیشتر است.

تو عرق نمی کنی

بدون شک اگر آب کافی در بدن خود نداشته باشید، عرق نمی کنید. اگر متوجه شدید که عرق نمی کنید، کمی مراقب باشید.

زیرا عرق نکردن خبر خوبی نیست و نشان دهنده خالی بودن بدن شماست.

تو سر درد داری

در تابستان، بسیاری از افراد از سردرد شکایت دارند و نور خورشید را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. هنگامی که بدن کم آب می شود، این پوشش چروک می شود و باعث سردرد می شود.

قبل از مصرف مسکن برای تسکین سردرد، از خود بپرسید که آیا به اندازه کافی آب می نوشید یا نه؟

سرت گیج شده

هنگامی که مایعات بدن کاهش می یابد و فشار خون کاهش می یابد، چرخه شروع می شود.
کم آبی شدید خطر عدم تعادل و ایجاد مننژیت را افزایش می دهد.

داری ضعیف میشی

گفتیم بدن ما از 60 تا 65 درصد آب تشکیل شده است.
اگر به اندازه کافی از این آب استفاده نکنید، میزان مایعات بدن کاهش می یابد. این کاهش مایعات باعث اختلال در عملکرد اندام های بدن نیز می شود. در نتیجه، احساس ضعف در تمام وجود شما نفوذ می کند.

بیشتر بخوانید  ۲۷ راه حل خانگی برای درمان بیماری روزاسه (Rosacea)

کمتر توالت می روی

قاعده کلی این است که اگر آب کافی ننوشید، ادرار کافی دفع نمی کنید.

به خاطر داشته باشید که کاهش ادرار یا تیره شدن رنگ نشانه کم آبی بدن است. بهتر است مصرف آب را افزایش دهید. در غیر این صورت کلیه های شما نیز آسیب خواهند دید.

شما تمایل زیادی به مصرف شکر دارید

اگر به طور ناگهانی جذب شکلات و شیرینی شوید، ممکن است بدنتان دچار کم آبی شود. هنگامی که بدن کم آب می شود، کبد نمی تواند گلیکوژن کافی را از ذخایر انرژی خود آزاد کند. در نتیجه، مغز نشانه هایی از مقابله را نشان می دهد.

وقتی این وضعیت را دارید، بهتر است تنقلات سرشار از آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

تو تب داری

کمی عجیب به نظر می رسد، اما زمانی که بدن به طور جدی کم آب می شود، احتمال تب و لرز افزایش می یابد.

هر نوع تب را جدی بگیرید و برای رفع آن اقدام کنید.

به زندان خواهی رسید

آب برای هضم خوب ضروری است. اگر آب کافی ننوشید، روده های شما نرمی و انعطاف خود را از دست می دهند.

روده های خشک و سفت نیز آب را از غذا جذب می کنند و مدفوع سفت و خشکی تولید می کنند که به سختی دفع می شود.

دچار گرفتگی عضلات خواهید شد

گرفتگی عضلات در بدن

زمانی که ماهیچه ها به شدت کار می کنند و بدن آب کافی دریافت نمی کند، سطح سدیم و پتاسیم در بدن مختل می شود که به نوبه خود بر عضلات تأثیر منفی می گذارد و منجر به گرفتگی و اسپاسم در عضلات می شود.

شما هوشیاری خود را از دست می دهید

از دست دادن هوشیاری آخرین علامتی است که نشان می دهد بدن شما کم آبی شدید را تجربه می کند. کم آبی شدید دمای بدن را بالا می برد و باعث سرگیجه و سرگیجه می شود.

از دست دادن هوشیاری زمانی رخ می دهد که افت فشار خون با علائم دیگری مانند سرگیجه همراه باشد. از دست دادن هوشیاری به دلیل کم آبی باید فوراً درمان شود.


دیدگاهتان را بنویسید