مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض کمبود روی در بدن چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم کمبود روی و عوارض آن

با دلگرم کننده گوش به زنگ باشید فواید روی در بدن شما بیشتر می دانید.

تاثیر روی بر بدن

تاثیر روی بر بدن

فلز روی

این یکی از 15 عنصر معدنی ضروری است که بدن ما به آن نیاز دارد. حدود 1 تا 4 گرم روی در بدن انسان وجود دارد (به طور متوسط ​​2.2 گرم روی) که معادل نیمی از آهن بدن است. میزان این عنصر در برخی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده نقش آن در این اندام ها است. بیشتر روی در چشم، پانکراس و پوست ذخیره می شود.

روی یکی از 15 ماده معدنی ضروری بدن ما است. اگر به جدول تناوبی مواد نگاه کنیم، می بینیم که این جدول شامل 114 عنصر یا ماده شیمیایی است که به صورت دوره ای و گروهی چیده شده اند و همه این عناصر از نظر خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوت هستند و بر اساس این خواص طبقه بندی می شوند. . در جدول

روی اولین بار به عنوان عامل رشد آسپرژیلوس سیاه در سال 1869 توسط دانشمند فرانسوی رولینز معرفی شد، سپس دکتر سامک و همکاران (1926) آن را برای رشد گیاهان آلی ضروری تشخیص دادند و بعداً دکتر بل کینز در سال 1919 بیان کرد. در مورد نقش آن در حیوانات بزرگتر، و دکتر برتراند و همکارانش در سال 1911، و همچنین دکتر ماک (1926)، به نقش عنصر روی در انسان اشاره کردند.

حدود 1 تا 4 گرم روی در بدن انسان وجود دارد (به طور متوسط ​​2.2 گرم روی) که معادل نیمی از آهن بدن است. میزان این عنصر در برخی از اعضای بدن بیشتر است که نشان دهنده نقش آن در این اندام ها است. بیشتر روی در چشم، لوزالمعده و پوست (20 درصد کل بدن) ذخیره می شود و به همین دلیل روی از ضایعات پوستی، اگزما و سایر بیماری های پوستی جلوگیری می کند و بسیاری از بیماران مبتلا به چنین ضایعاتی سولفات روی می خورند و از آن استفاده می کنند. تحت درمان.

روی همچنین در مشیمیه، پروستات و اسپرم 100 برابر بیشتر از غلظت پلاسما وجود دارد.
عملکردهای فیزیولوژیکی روی در بدن بسیار زیاد و مهم است. متخصصان تغذیه و محققان برای بیش از 20 سال به این نتیجه رسیده اند که روی در بسیاری از فعل و انفعالات شیمیایی در بدن نقش دارد و برای حفظ یک زندگی سالم و عاری از بیماری ضروری است.

روی یک آنتی اکسیدان است که نقش مهمی در واکنش های استرس اکسیداتیو دارد. همانطور که می دانید رادیکال ها و اکسیدان های زیادی در اطراف ما وجود دارد و متاسفانه امروزه ارتباط بیشتر بیماری ها با این اکسیدان ها به اثبات رسیده است.
به عنوان مثال با مصرف هر نخ سیگار 15000 رادیکال آزاد وارد بدن فرد سیگاری می شود که در صورت نبود آنتی اکسیدان باعث بروز بیماری های مختلفی در بدن می شود.

ویتامین C، ویتامین E و بتا کاروتن (پیش نیاز ویتامین A)، روی و سلنیوم 5 آنتی اکسیدان های بسیار قوی شناخته شده در بدن هستند که برای حفظ سلامت و مبارزه با بیماری ها مهم هستند. روی نقش مهمی در افزایش سطح سیستم ایمنی و عملکرد صحیح سیستم ایمنی دارد.

سموم و فلزات سمی وارد بدن را جذب و خنثی می کند. به عنوان مثال در شهرهای آلوده ای مانند تهران که سرب و سایر فلزات سنگین به طور مداوم بلعیده می شوند، وجود روی کافی در بدن از اثرات سمی و مخرب آنها جلوگیری می کند، این فلز بیش از دویست آنزیم در بدن دارد. روی علاوه بر مشارکت در تولید آنزیم ها، به عنوان یک کاتالیزور یا تسریع کننده واکنش های بدن عمل می کند.
اثر دیگر روی در تکثیر سلولی است.

بیشتر بخوانید  چگونه از سرماخوردگی و آنفولانزا پیشگیری کنیم؟

دوز نیاز به دوزهای اسید اکسی ریبونوکلئیک یا DNA دارد و همانطور که می دانید DNA زنجیره ژنتیکی اصلی تشکیل دهنده هسته سلول است که بدون آن حیات سلولی غیرممکن است. البته در اینجا باید توجه داشت که گلبول های قرمز یک استثنا هستند، زیرا گلبول های قرمز هسته دار هستند و DNA ندارند.

همانطور که در بالا ذکر شد، فلز روی در ساخت آنزیم های زیادی در بدن نقش دارد، به عنوان مثال، آنزیم سوپراکسید دیسموتاز که یکی از آنزیم های مهم اکسیداتیو است، به سه گروه تقسیم می شود که در ساختار سلولی شرکت می کنند:

  • سوپراکسید دیسموتاز منگنز نوع در میتوکندری (کوره های سلولی)
  • مس و روی سوپراکسید دیسموتاز در خارج از میتوکندری و در سیتوپلاسم سلولی یافت می شوند.
  • این دو نوع سوپراکسید دیسموتاز، روی و مس، رادیکال های آزاد را که به سیتوپلاسم می رسند را جذب و خنثی می کنند.
  • آنزیم کربوهیدرات آنزیمی دیگر است که روی در ساخت آن استفاده می شود. وظیفه این آنزیم ایفای نقش در تعادل الکترولیت ها، گلدان ها و بازهای بدن است و به دلیل کمبود این آنزیم، تعادل آب داخل و خارج سلول به هم می خورد.

الکل دهیدروژناز نیز آنزیم مهمی است که در حضور روی در بدن تولید می شود. کمبود این آنزیم در بدن مانع از تجزیه و حفظ الکل موجود در خون می شود. این وضعیت به ویژه در کشورهای غربی که مشروبات الکلی زیادی مصرف می کنند باید مورد توجه قرار گیرد. افرادی که فاقد این آنزیم هستند پس از مصرف الکل دچار سردرد و سایر عوارض جانبی مصرف بیش از حد الکل می شوند.
آنزیم کربوکسی پپتیداز نیز در ساختار خود حاوی روی است، این آنزیم وظیفه تجزیه پروتئین های بدن را بر عهده دارد و به دلیل کمبود آن، پروتئین های مصرفی به خوبی تجزیه نمی شوند و به مصرف سلولی نمی رسند.

تاثیر روی بر بدن

عوارض کمبود روی در بدن

وی گفت: اثرات کمبود روی بر بدن. کمبود روی عوارض مختلفی را به دنبال دارد که یکی از آنها کاهش یا از بین رفتن حس بویایی و چشایی و همچنین پیدایش لکه های سفید روی ناخن و پوسته شدن ناخن ها، تاخیر در بلوغ، خستگی مفرط، اختلال در رشد کودکان است. ، بهبود طولانی مدت زخم در کودکان و بزرگسالان، افزایش کلسترول خون، ناتوانی جنسی در مردان، ناتوانی در مقاومت در برابر بیماری های عفونی، افزایش خطر ناباروری، کاهش حافظه، استعداد ابتلا به اختلالات قند خون و دیابت، سرماخوردگی و آنفولانزای مکرر. کمبود روی. »

منابع غذایی حاوی روی

“مخمر آبجو، زرده تخم مرغ، ماهی، به ویژه ساردین، جلبک قهوه ای، حبوبات، لوبیا سبز، گوشت قرمز، مرغ، سویا، تخم کدو و آفتابگردان” غلات یکپارچه از جمله منابع غذایی حاوی روی هستند.

منابع گیاهی حاوی روی هستند

وی ادامه داد: فلفل قرمز تازه، یونجه، ریشه خشخاش، دانه رازیانه، رازک، گزنه، گزنه، پامچال، گل رز، مریم گلی و سیب زمینی شیرین نیز از منابع گیاهی روی هستند.

تاثیر روی بر بدن

عوامل کاهنده روی بدن

دکتر مظهری درباره عوامل کاهش دهنده روی بدن گفت: بیماری های کلیوی و کبد، دیابت، اسهال، تعریق زیاد، مصرف زیاد فیبر چه به صورت ترکیبات غذایی و چه به صورت فیبر که برای کاهش اشتها و وزن مصرف می شود. نان های تخمیر نشده و نان هایی که از جوش شیرین برای تهیه خمیر استفاده می کنند از جمله عوامل کاهش دهنده بدن هستند.
مصرف همزمان مکمل‌های روی و آهن می‌تواند جذب روی را در بدن کاهش دهد زیرا مانع از جذب یکدیگر می‌شوند، زیرا اغلب در انسان‌ها به‌ویژه کودکان و زنان کمبود روی و آهن را مشاهده می‌کنیم.» حداقل ۴ تا ۵ باشد. به فاصله ساعت ها.”

تاثیر روی بر بدن

چه کسانی در برنامه روزانه خود به روی بیشتری نیاز دارند؟

این نکته مهمی است و همه مردان و زنان باید بدانند که زنان شیرده و زنان باردار و همچنین افرادی که به طور منظم ورزش می کنند بیش از سایر افراد به زینک نیاز دارند و اگر میزان روی دریافتی کافی نباشد دچار آن می شوند. کمبود. و عوارض آن

1. افرادی که در طول روز زیاد سیگار می کشند و کسانی که الکل می نوشند، بیش از دیگران به روی نیاز دارند.

2. بیماران مبتلا به مشکلات کبدی و کلیوی و همچنین بیماران دیابتی به روی بیشتری نیاز دارند.

3. زمانی که عفونت دارید، باید روی بیشتری نسبت به سایر مواقع مصرف کنید.

4. افرادی که دچار سوختگی شده اند یا بیمارانی که دچار حمله قلبی (سکته قلبی) شده اند و همچنین افراد مبتلا به استئوآرتریت بیش از حد معمول به روی نیاز دارند.

5. مقدار روی موجود در غذا باید به بدن بیماران سرطانی اضافه شود.

6. کم خونی یکی از بیماری هایی است که نیاز به روی را در بدن افزایش می دهد.

7. مطالعات بالینی نشان داده است که افراد مبتلا به آکنه سطح کمی روی در خون خود دارند و دوز روزانه 200 میلی گرم روی گلوکونات که معادل 30 میلی گرم روی است، می تواند عفونت های آکنه را بهبود بخشد.

8. افراد مبتلا به نورودرماتیت و پسوریازیس اغلب کمبود روی دارند.

9. افرادی که زخم های پوستی دارند برای بهبود سریعتر به روی بیشتری نیاز دارند.

10. مطالعات حیوانی نشان می دهد که طحال حیواناتی که برای مدت طولانی کمبود روی داشته اند پس از مدتی کوچک شده است. همانطور که می دانید طحال یکی از اندام های ایمنی بدن است. در نتیجه، کاهش روی می تواند سیستم ایمنی بدن را مختل کند و معمولاً افراد مبتلا به نقص ایمنی و کمبود روی اغلب به آنفولانزا و سرماخوردگی های متعدد مبتلا می شوند.

موارد فوق نمونه هایی از بیماری ها و افرادی است که نیاز بیشتری به روی در رژیم غذایی روزانه خود دارند.

تاثیر روی بر بدن

مصرف زیاد روی ممنوع!

وی گفت: مقدار مکمل روی محدود است و برای کودکان بین 5 تا 7 میلی گرم و برای بزرگسالان بین 8 تا 11 میلی گرم است.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره عوارض مصرف بیش از حد روی گفت:

از آنجایی که کمبود روی باعث ایجاد عوارض جانبی زیادی در بدن می شود، مصرف زیاد آن توصیه نمی شود. گاهی اوقات، برخی از افراد ممکن است سوزش سر دل را با مصرف محدود مکمل روی و آلرژی در دیگران تجربه کنند. به همین دلیل، بهتر است مکمل روی بین وعده های غذایی با مقدار زیادی آب مصرف شود.

تاثیر روی بر بدن

غنی سازی مواد غذایی خوب یا بد؟

وی خاطرنشان کرد: اطلاعی در مورد غنی سازی مواد غذایی ندارم و زمانی که افراد مبتلا به کمبود روی مراجعه می کنند، مصرف مکمل های روی را برای مدت کوتاه و پس از کاهش اختلالات ناشی از کمبود روی در بدن توصیه می کنیم. “شخصا، ما این کار را انجام خواهیم داد. مصرف روی را در افراد به خصوص کودکان متوقف کنید.
دکتر مظهری ادامه داد: در برخی از نقاط ایران غذا دچار کمبود روی است. غنی سازی مواد غذایی بهتر است با غذاهایی انجام شود که به اندازه کافی در رژیم غذایی روزانه فرد وجود داشته باشد و در حد اعتدال مصرف شود، برای مثال زمانی که تصمیم به غنی سازی ید به دلیل کمبود ید گرفته می شود. آنها دریافتند که بهترین ماده ای که می توانند به آن ید اضافه کنند نمک است، زیرا به طور منظم مصرف می شود و مقدار آن در رژیم غذایی روزانه بسیار محدود است.

دکتر مظهری افزود: بهتر است غذاهایی که مصرف می شوند به گونه ای غنی شوند که نیاز روی را تامین کنند و از این نیاز فراتر نروند زیرا به مواد معدنی و معدنی اشاره کردم به اندازه نیاز بدن مثمر ثمر هستند و بیشتر. می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.”

دکتر مظهری با بیان اینکه هر قدمی که در جهت ارتقای تغذیه مردم برداشته شود قابل احترام است، اما در این بین مواردی وجود دارد، گفت:

وی ادامه داد: اولین سوال در مورد غنی سازی کیک با روی این است که کیک ها و شیرینی ها معمولاً با روغن هایی تهیه می شوند که حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند، به خصوص اگر با روغن مارگارین که حاوی ترکیبات ترانس است تهیه شوند که یکی از عوامل تخریب سیستم است. جریان خون به بدن است، بنابراین مصرف موادی که می توانند باعث انتقال بیشتر انرژی شوند را توصیه نمی کنیم. “آیا کیک غنی شده با روی نیز همین ویژگی ها را دارد؟”

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که تقویت کیک با گام مثبت است. مصرف کننده این نوع کیک چه کسانی باشیم؟ و آیا همه کمبود روی دارند؟ »

این متخصص تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که کمبود روی دارند، طبق تجربه و تحقیقات، افرادی هستند که توان مالی و فرهنگی پایینی دارند، یعنی افراد کم درآمد جامعه، بنابراین ممکن است نتوانند این ماده غذایی را تهیه کنند. و بیشتر مشکلاتی که در جامعه ما پس از یک بیماری زودرس در دهه های پایین زندگی رخ می دهد، از صرفه جویی در هزینه های تغذیه و فدا کردن کیفیت تغذیه در برابر میزان تغذیه ناشی می شود.

تاثیر روی بر بدن

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  خواب و سلامت روان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *