مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض کمبود اسید فولیک

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آنچه در مورد اسید فولیک یا ویتامین B9 و عوارض آن نمی دانید

با دلگرم کننده به روز باشید خطرات کمبود ویتامین B9 (اسید فولیک) در بدن آن ها ملاقات می کنند.

فواید اسید فولیک

فواید اسید فولیک

آنچه در مورد اسید فولیک یا ویتامین B9 و عوارض آن با میزان مصرف این ویتامین و علائم کمبود این ویتامین نمی دانید در زیر به طور کامل شرح داده شده است. به ما بپیوندید در خون انسان سلول هایی به نام گلبول های قرمز وجود دارد که اکسیژن مورد نیاز اندام ها را حمل می کنند. اگر تولید گلبول های قرمز در بدن کاهش یابد، فرد دچار کم خونی می شود که با ضعف، رنگ پریدگی و خستگی زودرس مشخص می شود.

در سال 1945 تحقیقات در مورد کم خونی نشان داد که کمبود اسید فولیک (B9) یکی از علل نوع خاصی از کم خونی به نام کم خونی ماکروستمیک است.کمبود اسید فولیک باعث کاهش تولید گلبول های قرمز و گلبول های خونی می شود و آنها بزرگتر و کم رنگ تر از حد طبیعی می شوند. . نوع دیگر کم خونی ناشی از فقر آهن است که در مقاله مربوطه توضیح داده خواهد شد.

اگر پزشک تشخیص دهد که فرد مبتلا به کم خونی است، می تواند با خوردن غذاهای غنی به درمان کم خونی کمک کند، این ویتامین در غذاهای مختلف یافت می شود و در آزمایشگاه نیز قابل تولید است. . بعد از خوردن غذا از ابتدای روده جذب می شود و از طریق جریان خون به کبد می رود و در آنجا ذخیره می شود. مقدار اسید فولیک در کبد نیازهای بدن ما را در 4 تا 5 ماه برآورده می کند.

بیشتر بخوانید  معرفی داروی سدیم پیکوسولفات 

فواید اسید فولیک

عملکرد اسید فولیک چیست و چرا کمبود آن باعث کم خونی می شود؟

عمل اسید فولیک برای شرکت در تولید پروتئین در بدن است. نقش دیگر در تولید اسیدهای نوکلئیک است.اسیدهای نوکلئیک در هسته سلول یافت می شوند و صفات ارثی را منتقل می کنند. اسید فولیک با توانایی انتقال واحدهای کربن منفرد در تکثیر ژن نقش دارد. در قسمت‌هایی از بدن که دارای تکثیر سریع سلول‌ها هستند، مانند گلبول‌های قرمز و سفید، سلول‌های دستگاه گوارش و اسید فولیک بیشتری مورد نیاز است.

اسید فولیک یا فولات (ویتامین B9) یکی از ویتامین های گروه B است. این ویتامین محلول در آب است، در بدن تجمع نمی یابد و از طریق ادرار دفع می شود. بنابراین، نباید فراموش کنیم که هر روز منابع اسید فولیک را در رژیم غذایی خود وارد می کنیم.

فواید اسید فولیک

علائم کمبود اسید فولیک

علائم کمبود اسید فولیک شامل بی اشتهایی، کاهش وزن، ضعف، زخم زبان، سردرد، تپش قلب، اختلالات عاطفی و بی خوابی است. کم خونی یکی از علائم کمبود مزمن اسید فولیک است.زنان باردار مبتلا به کمبود اسید فولیک بیشتر از زنان سالم نوزادان نارس یا نوزادانی با وزن کم هنگام تولد یا آنهایی که نقص لوله عصبی دارند به دنیا می آورند. کمبود اسید فولیک در کودکان رشد آنها را کند می کند.

افسردگی

مطالعات نشان می دهد که اسید فولیک و ویتامین B12 در افسردگی نقش دارند. این نقش به این دلیل است که این دو ویتامین در واکنش های متیلاسیون که برای تولید انتقال دهنده های عصبی (مانند سروتونین، اپی نفرین، نیکوتین آمیدها، پورین ها و فسفولیپیدها) ضروری هستند. هموسیستئین و متابولیسم غیر طبیعی انتقال دهنده های عصبی (به ویژه هیدروکسیلاسیون) شرکت می کنند. دوپامین و سروتونین از تیروزین و تریپتوفان)، فسفولیپیدها، میلین و گیرنده ها.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن DMA در آزمایش خون

افزایش هموسیستئین همچنین می تواند باعث آسیب وریدی و احتمالاً اختلالات عصبی مختلف از جمله افسردگی شود. مطالعات سطوح پایین اسید فولیک و ویتامین B12 را در خون بیماران افسرده نشان داده است. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که درمان ضد افسردگی در افراد مبتلا به کمبود اسید فولیک کمتر موثر است.

فواید اسید فولیک

علت کمبود اسید فولیک

کمبود اسید فولیک زمانی اتفاق می افتد که میزان جذب این ویتامین از رژیم غذایی ناکافی باشد یا مقدار دفع شده از بدن بیشتر از جذب آن باشد. برخی داروها نیز توانایی بدن در استفاده از اسید فولیک را کاهش می دهند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش و استفاده از سولاریوم باعث کمبود اسید فولیک در بدن می شود.

بدن در برخی شرایط از جمله موارد زیر نیاز به جذب اسید فولیک بیشتری دارد:

  • بارداری و شیردهی
  • سیگار کشیدن
  • اختلال در جذب ویتامین
  • دیالیز
  • بیماری کبد
  • نوعی کم خونی

برخی از داروها نیز با استفاده از اسید فولیک تداخل دارند:

  • داروهای ضد صرع (مانند فنی توئین و پریمیدون)
  • متفورمین (برای کنترل سطح قند خون در دیابت نوع 2 استفاده می شود)
  • سولفاسالازین
  • سه گانه (ادرار آور)
  • متوترکسات

فواید اسید فولیک

مقدار مورد نیاز برای اسید فولیک

مردان و زنان 14 تا 14 ساله به 400 میکروگرم در روز نیاز دارند. زنان باردار 14 تا 14 ساله به 600 میکروگرم در روز و زنان شیرده در همان سن به 500 میکروگرم اسید فولیک در روز نیاز دارند.

مصرف اسید فولیک بالا

اسید فولیک بیش از حد برای بدن مضر نیست زیرا مقدار اضافی آن از طریق ادرار دفع می شود.

اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اسید فولیک بیش از حد می تواند باعث تشنج در افرادی شود که داروهای ضد تشنج مصرف می کنند. بنابراین مصرف کنندگان دارو باید در مورد مصرف قرص اسید فولیک با پزشک خود مشورت کنند.

فواید اسید فولیک

منابع اسید فولیک در غذا

لوبیا چیتی، اسفناج، مارچوبه، کلم بروکلی، بامیه، کلم، گوشت گاو و مرغ، جگر، نان و غلات کامل، مخمر آبجو (پنیر)، پنیر، خرما، سبزیجات برگدار، حبوبات، شیر، قارچ، ماهی تن، جوانه گندم خام، کاهو، آب پرتقال، زرده تخم مرغ و موز، چه خوب است که خداوند متعال این همه نعمت را به ما عطا کرده و بتوانیم از آنها در مبارزه با بیماری ها استفاده کنیم، شایان ذکر است که تغذیه صحیح از بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.

فواید اسید فولیک

پیشگیری و درمان

پختن بخارپز اسید فولیک کمتری را از بین می برد و در نتیجه در پیشگیری از کمبود آن موثر است.پزشک مصرف این ویتامین را به عنوان مکمل غذایی برای درمان و گاهی اوقات برای پیشگیری از کمبود اسید فولیک در بدن تجویز می کند.

فواید اسید فولیک

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  درمان گلوکوم سیاه
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *