مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض عدم استفاده از عینک!

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


اگر عینک نزنیم چه اتفاقی می افتد؟

آیا عینک زدن چشمان شما را ضعیف می کند؟

علت اصلی عیوب انکساری و ضعف چشم، وراثت است. عینک یک کمک بصری است و بر بهبود ضعیف چشم تأثیر نمی گذارد. اما بدون عینک، انسان نمی تواند به راحتی ببیند و کیفیت زندگی او تحت تاثیر ضعف بینایی قرار می گیرد. دلگرم کننده در ادامه با ما همراه باشید تا از عوارض عدم استفاده از عینک مطلع شوید.

تنها یک استثنا وجود دارد، در کودکان بین 4 تا 6 سال، اختلال بینایی می تواند باعث مشکلات و مشکلات بینایی شود، این گروه سنی درمان های خاص خود را دارد. گاهی برای اصلاح انحراف چشم عینک تجویز می شود که در این صورت باید طبق تجویز پزشک نیز از آن استفاده کرد. اما در استفاده عمومی این عینک برای دید خوب و راحتی طراحی شده است و اگر عینک نزنیم این دو دیدگاه را از دست می دهیم.

عوارض ناشی از عدم استفاده از عینک

خطرات کار مداوم با کامپیوتر چشمی؟

به نظر من برای یکی مثل من که از صبح تا شب با مانیتور در فاصله 60 سانتی متری و حتی در رختخواب با موبایلش کار می کند و با آن نور روشن به ایمیل ها پاسخ می دهد، این یک فاجعه است، طبیعی است و حتی خیلی دیر شده است. (شاید به خاطر مراقبتی که کردم و اینکه می توانیم جزئی از خانواده مان باشیم، بتوان گفت به اندازه انگشتان یک دست عینکی نداریم!)

در هر صورت دوست عزیز شما یک دانشمند کامپیوتر هستید و مدام با مانیتورهای مختلف سر و کار دارید، کم کم عضلات چشم شما به دیدن در فاصله 50 تا 60 سانتی متری عادت می کنند. چیز جالبی در کتاب خواندم. او نوشت که ماهیچه های چشم مانند سایر ماهیچه های بدن است. چگونه یک ورزشکار بعد از چند سال عضلات بازوی خود را برای بلند کردن وزنه های سنگین تحت فشار قرار می دهد؟ به همین ترتیب عضلات چشم به تدریج به دیدن فواصل دور عادت می کنند.

نوشته اند همانطور که سایر عضلات بدن ما نیاز به انعطاف دارند و اگر مدت زیادی در یک وضعیت بمانند خشک و خسته می شوند، عضلات چشم نیز به انعطاف نیاز دارند. این بدان معنی است که شما نباید برای مدت طولانی به دوردست نگاه کنید. شما باید هر چند دقیقه به فواصل دورتری نگاه کنید تا ماهیچه های خود را آرام کنید…

بزرگترین دلیل ضعف چشم هنگام کار با کامپیوتر خیره شدن به متن های کوچک است. مخصوصا امثال من که صبح تا شب با کدهای کدگذاری شده مشغول هستند. اگر شما هم مثل من هستید، حتماً آنچه را که دو سال پیش نوشتم بخوانید:

ده نکته برای محافظت از چشم هنگام کار با کامپیوتر

توصیه هایی که پزشک پس از بسته بندی نسخه به من داده است:

– پرسیدم: دکتر! اگه همینجوری ادامه بدم چقدر چشمام تا آخر عمر ضعیف تر میشه؟ گفت: اگر از عینک استفاده کنی، فکر نکنم یکی دو عدد بیشتر باشد.
-میگم:اگه زودتر اومده بودی میتونستم تعداد چشماتو نصف کنم ولی خیلی فشار آوردی و به 1 رساندی…
– گفت: سعی کنید از نیم ساعت در روز شروع کنید و حداقل از این عینک ها حتی برای کار با کامپیوتر استفاده کنید. برای تماشای تلویزیون و رانندگی حتما از عینک استفاده کنید.
– گفت: باید شش ماه دیگر بیاید وضعیت را بررسی کند…
عینک بزنیم یا مقاومت کنیم؟

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض داروی آسبوتولول

از دکتر پرسیدم: دکتر! به نظرتون از این عینک استفاده کنم یا نه؟ وی گفت: بدون شک عینک چشم را بهتر نمی کند، اما چیزی که وجود دارد این است که روند زوال و ضعیف شدن آن را کند می کند. الان در حال تماشای تلویزیون هستید، اما فشاری که برای خواندن متن از تلویزیون به چشمانتان وارد می کنید، کم کم چشمان شما را ضعیف می کند. پس سعی کن مقاومت نکنی…

آیا عینک زدن چشمان شما را ضعیف می کند؟

بالاخره قبل از رفتن به سر کار باید فکر کرد! من در این چند روز به این نتیجه رسیدم که نمی توانم از آن استفاده کنم! چون واقعاً فرق می کند! دنیا خیلی زیباتر از قبل شده!! دیدن چهره فردی که در فاصله صد متری قابل تشخیص است، در حالی که قبلاً به سختی جهت چشمان او را در فاصله ده متری می دیدید، شما را وسوسه می کند که همیشه از عینک استفاده کنید.

پس وقتی ضعیف می شود دیگر نمی توانید مقاومت کنید و متاسفانه عینک هم مثل موبایل و ده ها وسیله دیگر جزئی از زندگی شما می شود! بنابراین، اگر نمی خواهید مشکلات اضافی همیشه دنبال شما باشد، باید مراقب باشید قبل از ضعیف شدن چشمانتان، نه بعد از ضعیف شدن!

به طور کلی وقتی از افرادی که عینک می زنند می پرسم، اغلب می گویند که روند ضعیف شدن چشم ها کند است. اما خوب، اگر الان می توانید بدون عینک زندگی کنید، بعد از دیدن عینک دیگر نمی توانید بدون آن زندگی کنید!
(دیروز دعا کردم به 5 سال قبل برگردم و بیشتر مراقب باشم. خیلی سخته که همه جا رو بدون عینک ببینم:)

چه چیزی چشمانم را ضعیف کرد؟

همانطور که گفتم در پنج سال اخیر چندین پروژه برنامه ای ارائه کرده ام. تا نیمه های شب و مدام به کدها خیره شدم تا اینکه یک چشمم را برای استراحت بستم و با چشم دیگرم کار کردم و بعد جایش را عوض کردم!! به خصوص چند پروژه که استرس زا بودند. مثلا تا فردا صبح باید پروژه را تحویل می دادم. از شب تا صبح کد می زدم. چقدر انگار غش کردم!

این مزخرفات جوانی بالاخره به درد من خورد!
توسعه دهندگان می دانند که وقتی باید از الان شروع به نوشتن بخشی از سیستم کنید، اینطور نیست که در یک ساعت بنویسید و بعد من بخوابم! نه! اگه بخوابی و برگردی یادت نمیاد کجا بودی و چه بلایی سرت اومد! پس باید تا آخر یه قسمت از سیستم کار کنی و این آخرش گاهی ممکنه اینجوری عقب بیفته و یه وقت ببینی اذان صبحه و هنوز به آخر اون قسمت نرسیدی! بنابراین، اگر برنامه نویس هستید، باید این موضوع را جدی بگیرید. مثلاً اگر فردی بتواند در مرکز کدنویسی بنویسد، می داند که اگر ادامه دهد، در بسته می شود! اگر در خانه باشد معمولا دست از کار نمی کشد!

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن ASMA در آزمایش خون

به نظر من این جمله را مدام تکرار کنید: آیا این پروژه ارزش چشمان من را دارد؟

ممکن است در حال حاضر نتوانید حساسیت مشکل را درک کنید. اما وقتی می بینید که عینک می زنید و بدون آن نمی توانید کاری انجام دهید، متوجه می شوید که بینایی خود را برای همیشه از دست داده اید. مثل همه مردم هر چه می گویند: قیامت است، روزی می رسد که توبه کنید، ما ایمان نداریم. اما وقتی سرمان له می شود همه به خدا دعا می کنیم! به دنیا برگردیم تا کمبودهایمان را جبران کنیم و فریاد می آید: همه!
یه روزی پشیمون میشی که به چشمات فشار آوردی و دلت میخواد برگردی و آرایش کنی اما…

الکی در آموزش استرس روی کارهای بسیار پیش پا افتاده تاکید می کند (مثلاً به موقع و به موقع سفارش مشتری را تحویل می دهد، در حالی که الان اگر یکی دو روز از این طرف و آن طرف بگذرد مشکل جدی نیست) اینها دلایلی هستند که به من فشار وارد شد. چشم .

آیا درمان بدون عینک موثر است؟

سال گذشته یکی از دوستان برایم کتابی به نام “درمان چشم بدون عینک” آورد. من آن کتاب را به طور کامل خواندم. به عنوان مثال مهمترین دستور این بود که روزی چند بار کف دست خود را روی چشمان خود بگذارید و شیئی را در دوردست تصور کنید و به آن نگاه کنید. این دقیقاً همان تمرینی است که در ایمان ماست و من سال ها بعد از هر نماز دست روی چشمانم می گذاشتم و آیه الکرسی را مطالعه می کردم یا بخشی از کتاب نرمی چشم بود.

مثلاً به یک جسم دور و یک شیء نزدیک نگاه کنید و چند بار پشت سر هم به آنها نگاه کنید یا چشمان خود را به پهلو ببرید، روزی چند بار… در مورد تغذیه هم صحبت شد که چه بخوریم و چه نخوریم. برای خوردن چیزهایی نخورید که نمی گویم ناکارآمد است. شاید اگه اون چیزا نبود شماره چشم من تا الان به 2 و 3 رسیده بود ولی در کل انگار این چیزا نمیتونه چشم ضعیف رو درمان کنه. با دکتر در میان گذاشتم و او دلیلی به من داد که درمان چشم ربطی به رژیم غذایی ندارد که متوجه نشدم چون کمی علمی صحبت کرد :)) به هر حال از نکات آن کتاب خوشم آمد و رعایت کردم. ممکن است روند ضعیف شدن را کند کند، اما نمی دانم درمان آنقدر قوی است.

لیزر درمانی؟

این درمان برای چشم هایی که خیلی ضعیف هستند نیز واضح است. همون دوستی که کتاب بالا رو به من داده تجربه لیزر درمانی رو داره. چند ماه از درمانش می گذرد. خاله ام هم همینطور با من برخورد کرد و عینکم را برداشت. اما همانطور که می گویند در دوران پیری مشکلاتی پیش خواهد آمد. دقیقا نمیدانم …

دوستانی که تجربه ضعف عینک و ضعف چشم دارند لطفا شک نکنید و به دیگران اطلاع دهید که من یک فرزند کوچک دارم و بعد از عمل چشم کسی نیست که از من مراقبت کند آیا می توانم با لیزر عمل کنم؟ اشک می ریزید و نمی توانید کارهای روزمره خانه مانند نگهداری از کودک و آشپزی را انجام دهید، حداقل برای دو روز از اقوام و دوستان کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید  معرفی چاکراهای بدن و نحوه فعال کردن هر کدام

من از درد جراحی لیزیک بسیار می ترسم آیا می توانم در حین عمل لیزیک بیهوش شوم؟

عمل لیزیک به هیچ وجه دردناک نیست و فقط با قطره های بی حس کننده چشم ها را بی حس می کند و هیچ تزریقی نداریم و نیازی به بیهوشی نداریم. البته برای انجام عمل لازک، هوشیاری و همکاری شما ضروری است.

می ترسم نتوانم در حین عملیات همکاری کنم، چه کاری به من توصیه می کنید؟

همکاری شما به گونه ای است که می خواهیم فقط چند ثانیه به نور بالای سر شما نگاه کنیم، اصل عمل لیزیک حدود 5 تا 10 ثانیه طول می کشد. در عرض چند ثانیه که پرتو لیزر در چشم می تابد، باید به نور بالای سر خود نگاه کنید، اگر نگاه نکنید، پرتو به جای دیگری می رود و عمل سخت می شود. البته دستگاه هایی که اخیرا برای انجام لیزیک استفاده شده اند هوشمند هستند.

این بدان معنی است که مشکل شما با عنبیه که مشخصه خاص شماست (مانند اثر انگشت) قبلاً به دستگاه داده شده است. بیایید جفت شویم و کار را انجام دهیم. در غیر این صورت دستگاه عملیات را انجام نمی دهد، به همین ترتیب، اگر به دستگاه نگاه نکنید، دستگاه به طور خودکار تابش لیزر خود را متوقف می کند، بنابراین نگران همکاری نباشید، در صورت عدم همکاری، عملیات انجام نمی شود. پیشنهاد می کنم اگر استرس دارید شب قبل از عمل یک قرص 5 میلی لیتری مصرف کنید.

گفته شده است که برخی از دستگاه های جدید اصلاح کننده عینک لیزیک هوشمند هستند. میشه بیشتر توضیح بدی

نحوه استفاده از اثر انگشت یک فرد برای شناسایی، شکل عنبیه انسان نیز می تواند ویژگی منحصر به فرد آن فرد در هنگام عکاسی از قرنیه برای بررسی وضعیت قرنیه از نظر بیماری های مختلف و تعیین تعداد دقیق عینک در عکس باشد. از عنبیه بیمار گرفته شده و این عکس ها با نام بیمار در اتاق کامپیوتر اتاق عمل و دستگاه لیزر برای جراحی لازک گرفته شده است.

این کار قبل از روز عمل انجام می شود و در روز عمل که فرد برای تصحیح نتیجه عینک به اتاق عمل می آید، دوباره از او عکس می گیرد و اگر این عکس با عکس های قبلی بیمار مطابقت داشته باشد، با تکان دادن سر و چشم، دستگاه تابش لیزر دیگر اشعه ساطع نمی کند و در نتیجه احتمال خطا در انجام عمل لیزیک کاهش می یابد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید اگر عینک نزنیم چه اتفاقی می افتد؟

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

آیا عینک زدن چشمان شما را ضعیف می کند؟

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *