مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض جانبی متانول

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


مصرف متانول کشنده است

متانول (متیل الکل یا الکل چوب) سبک ترین الکل موجود در طبیعت است که برای مدت طولانی از طریق تخمیر یا تقطیر تولید می شود. متانول یکی از مهم ترین فرآورده های شیمیایی است که امروزه از گاز طبیعی در صنایع پتروشیمی نیز تولید می شود و مصرف متانول در این قسمت بسیار خطرناک است. دلگرم کننده به روز باشید عوارض و مضرات متانول آن ها ملاقات می کنند.

مصرف متانول کشنده است

متانول به صورت مایع خالص بی رنگ و بی رنگ که در صنعت حلال محسوب می شود رنگ آمیزی، پرداخت، لاک زدن ناخن، محلول های چاپ و تکثیر، چسب و سایر محصولات شیمیایی; مانند ضد یخ در محلول های شستشوی شیشه ماشین و منزل; به عنوان سوخت جامد یا مایع و همچنین به عنوان حلال در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

متانول گاهی اوقات به همان اندازه ارزان است ماده تقلبی برای مشروبات الکلی اضافه خواهد شد. در کشورهای اسلامی از متانول برای جعل استفاده می شود الکل اتیلیک استفاده می شود. متاسفانه در کشور ما متانول همراه با اتانول در بسیاری از فروشگاه ها و مغازه ها با عنوان الکل صنعتی یا متیل الکل صنعتی فروش.

مسمومیت های الکلی یکی از مسمومیت هایی است که متاسفانه روز به روز در حال افزایش است. الکل هایی که عمدتا باعث مسمومیت می شوند اتانول، متانول و اتیلن گلیکول هستند. یک هفته قبل از اتانول صحبت کرد. الکل که عمدتاً برای القای مستی و خود به خودی استفاده می شود. گاهی به دلیل شرایط تهیه، مقداری متانول همزمان تولید می شود. شما در مورد رویدادهایی که در مهمانی ها هستند زیاد خوانده یا شنیده ایددلیل مصرف الکل مقداری کور تبدیل شد. علت این آسیب جبران ناپذیر وجود متانول است.

بیشتر بخوانید  فواید میوه پشن فروت (گل ساعتی)

خطر مسمومیت با متانول خوراکی، استنشاقی و پوستی وجود دارد. اتانول به راحتی از دستگاه گوارش جذب می شود و در عرض 30 تا 90 دقیقه به حداکثر غلظت خود در خون می رسد. بیشتر متانول مصرفی در کبد تغییر یافته و توسط کلیه ها دفع می شود. مقدار کمی متانول مستقیماً از کلیه ها و ریه ها دفع می شود. متابولیسم متانول در کبد موادی را تولید می کند که در چشم تجمع می یابد و منجر به نابینایی می شود.

اثرات متانول

می توان آن را در چندین قسمت بدن ردیابی کرد. علل در سیستم عصبی سرگیجه، سردرد، سرگیجه، تشنج و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری ایستگاه ها در سی تی اسکن مغز مشاهده شده است که گاهی ضایعاتی مشابه ضایعات مبتلا به پارکینسون در مغز افراد مسموم دیده می شود. چشم ها دچار دوبینی، ترس از نور، احساس دیدن طوفان برف، تاری دید، کاهش میدان دید و نابینایی می شوند. اثرات متانول بر دستگاه گوارش مشابه اتانول است و با حالت تهوع، استفراغ و درد شکم همراه است. برخی افراد با وجود مصرف مقادیر زیاد متانول، علائم گوارشی ندارند. در سیستم قلبی عروقی می تواند منجر به کاهش فشار خون و ضربان قلب شود.از دیگر عوارض الکل که شایع است و در صورت درمان نشدن می تواند زندگی فرد را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد می توان به افت قند خون اشاره کرد. قند خون در هر فردی که الکل دارد باید بررسی شود.

مصرف متانول کشنده است

کار با بیمار مسموم

هر کس مشکوک به مصرف باید به آمبولانس منتقل شود. به همین دلیل اولین قدم تماس با آمبولانس پیش بیمارستانی (115) است. عدم خویشتن داری در فرد مسموم عامل آسیب رساندن به دیگران است که باید با احتیاط رفتار کرد. به دلیل از دست دادن هوشیاری بیمار باید در یک طرف قرار گیرد تا در صورت بروز استفراغ غذا وارد مجاری تنفسی نشود.یکی از نکات جالب در درمان مسمومیت با متانول استفاده از اتانول است.

بیشتر بخوانید  آشنایی با موارد مصرف سیدوفوویر

در این روش به دلیل تداخل اتانول و متانولتغییرات متانول در کبد باعث تغییراتی می شود که از اثرات سمی جلوگیری می کند. در واقع، افرادی که اتانول و متانول را به طور همزمان مصرف می کنند، خطر آسیب به چشم را کاهش می دهند. اگر فرد به تنهایی متانول مصرف کند، وضعیت می تواند بسیار بدتر شود. بسیاری از بیماران برای رهایی از مسمومیت نیاز به دیالیز فوری دارند.

لطفاً اگر سؤال یا راهنمایی در مورد خطرات متادول دارید

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

———————————————— ——————————————

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *