مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

عوارض آبیاری زیاد گیاهان

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


4 نشانه آبیاری بیش از حد گیاهان

به گزارش تشویقی: آبیاری در گیاهان یکی از مواردی است که گیاه به آن بسیار حساس است و در صورت خشکی یا آبیاری زیاد می تواند تحت تنش قرار گیرد و در نهایت از بین می رود. این تشنگی و آبیاری بیش از حد علائمی را به همراه دارد که در برخی موارد بسیار شبیه به هم هستند، ابتدا باید به آبیاری گیاه در زمان مناسب و به شیوه صحیح توجه کنید. اما مرحله بعدی مقدار آبی است که به گیاه خود می دهید و دانستن نوع گیاهی است که باید با توجه به نوع گیاه به آن بدهید تا نیاز آن را برطرف کنید. اگر این مقدار از حد معمول بیشتر شود و دیر متوجه شوید و به کار خود ادامه دهید، گیاه تحت استرس قرار می گیرد و می میرد. بنابراین باید علائم آبیاری بیش از حد را بشناسید تا در اسرع وقت این مشکل برطرف شود.

1. ریشه های گیاه خود را بررسی کنید

ریشه ها منبع اصلی جذب هوا، آب و مواد غذایی هستند و در شرایط عادی آب را جذب کرده و از طریق حفره های خالی و متخلخل که برای گیاه لازم است هوا را دریافت و تنفس می کنند. حال تصور کنید که خاک گیاه در آب غوطه ور شود و این سوراخ های خالی پر از آب شده و اکسیژن بین ذرات خاک از بین برود. در این صورت ریشه های گیاه نمی توانند نفس بکشند و گیاه در نهایت می میرد.

2. برگها قهوه ای و بسیار نرم هستند

یکی از علائم کم آبی و تشنگی گیاه رنگ برگ هاست که کم کم زرد و قهوه ای می شود و گیاه بیمار به نظر می رسد، درست مثل علائم آبیاری زیاد گیاه! به دلیل شباهت این علائم با تشنگی و آبیاری زیاد، تنها تفاوت آنها تغییر شکل برگها است. با آبیاری زیاد برگ ها نرم می شوند و نمی توانند شکل خود را حفظ کنند، اما برعکس در هنگام تشنگی گیاه، برگ های قهوه ای رنگ شکننده شده و با فشار دست به راحتی له می شوند.

3. فشار آب شروع به افزایش می کند!

زمانی که ریشه ها بیش از نیاز خود آب جذب می کنند، آب در سلول های برگ شروع به ایجاد چیزهای جدید می کند و در نهایت سلول ها از بین می روند و پلاکت های جدید تشکیل می شوند. این فرآیند با رشد قارچ های قهوه ای یا زرد رنگ در خاک گیاه یا سوراخ هایی در قسمت بالایی برگ رخ می دهد که نشان دهنده آبیاری بیش از حد گیاه است.

بیشتر بخوانید  هر آنچه که از سگ استافورد شایر بول تریر باید بدانید!

4. رشد بسیار کند گیاه

رشد کم گیاهان با برگ های زرد نشانه آبیاری زیاد است. اگر برگ های گیاه شما زرد شده و سپس می ریزند و یا برگ های قدیمی زودتر از حد معمول می ریزند و حتی برگ های جدید قبل از رشد کافی می ریزند، نشانه آن است که گیاه تحت تنش آبیاری شدید قرار گرفته است.


اثرات مضر آبیاری زیاد گل ها و گیاهان

این نکات را به خاطر بسپارید!

همیشه خاک گیاهتان را مرتب چک کنید تا گیاهتان تشنه نشود و زیاد به آن آبیاری نکنید. نگران نباشید و انگشت خود را تا حدود 2 سانتی متر در زمین فرو کنید و در صورت خشک بودن آن را آبیاری کنید، دستگاهی به نام رطوبت سنج در بازار وجود دارد که می تواند رطوبت خاک را اندازه گیری کند و به شما بگوید که آیا خاک مرطوب است یا خیر. دادن همچنین قبل از هر گونه واکنشی هنگام مشاهده علائم فوق، حتما خاک و گیاه را از نظر وجود آفات بررسی کنید، زیرا این علائم در مورد آفات و آفات نیز ممکن است رخ دهد.

اثرات مضر آبیاری بیش از حد در کشاورزی

آب برای رشد گیاهان بسیار مهم است، اما اثرات مضر آبیاری که منجر به نفوذ آب به خاک و فرسایش آن می شود، نادیده گرفته می شود و در نهایت می تواند خسارت زیادی به گیاهان وارد کند. آب اضافی در خاک منجر به پر شدن حفره ها و تجمع آب در سطح خاک می شود که منجر به شرایط اقلیمی و به هم خوردن منافذ می شود که در این صورت گیاه قادر به تنفس نخواهد بود. ریشه ها نمی توانند به درستی رشد کنند. در زمین های سیل زده رشد می کند. شکی نیست که توجه کرده اید اگر به گل آب اضافه شود در گلدان نمی تواند به خوبی رشد کند زیرا اکسیژن کافی برای تنفس وجود ندارد بنابراین آبیاری باید به اندازه کافی و مطابق با شرایط گیاه انجام شود زهکشی مناسب گل مزارع، منجر به این واقعیت می شود که میزان آبیاری گیاهان به حد مطلوب نزدیک باشد و اثرات مضر آبیاری زیاد را به همراه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید  کاملترین لیست نام های دخترانه با حرف ح


اثرات نامطلوب آبیاری بیش از حد بر گیاهان عبارتند از:

  • افزایش عناصر شور و قلیایی در خاک
  • مشکل آبیاری
  • مشکلات تنفسی ریشه
  • دمای خاک را کاهش دهید
  • ریشه های کم عمق
  • تالاب ها
  • تشکیل نیترات
  • کمبود عناصر غذایی و کاهش بهره وری خاک
  • اسیدیته خاک

1. افزایش عناصر شور و قلیایی در خاک

هنگامی که از تجهیزات آبیاری بیش از حد و آبیاری قطره ای استفاده می شود، سطح آب زیرزمینی بالا می رود و میزان نمک های حلال افزایش می یابد.
به دلیل تبخیر املاح از آب های زیرزمینی، شوری در سطح خاک جمع می شود. این امر همچنین منجر به افزایش مقدار نمک در آب می شود.نمک های محلول در خاک به قدری زیاد است که افزایش آنها بر رشد محصول تأثیر منفی می گذارد و تولید آن را کاهش می دهد.
رشد گیاه زمانی متوقف می شود که غلظت نمک های محلول در خاک بیشتر از 0.1 باشد.

2. مشکل آبیاری

خاک روی زمین بسیار حساس است زیرا خاک دارای دانه هایی است که حاوی مقدار کمی کربنات کلسیم است و اجازه نفوذ آب به زیرزمین و ریشه خاک را نمی دهد بنابراین مشکل غرقابی زمانی رخ می دهد که رطوبت خاک زیاد شود. خیلی بالا. در نتیجه فعالیت های کشاورزی در این منطقه متوقف خواهد شد.

باید بخوانید:

3. مشکلات اساسی تنفسی

آب زیاد جایگزین آن در منافذ خاک می شود.بنابراین ریشه گیاهان هوای کافی برای تنفس و زندگی را نخواهد داشت. در نتیجه رشد گیاهان متوقف می شود و بیماری ها محصولات را از بین می برند.


اثرات مضر آبیاری زیاد گل ها و گیاهان

4. دمای خاک را کاهش دهید

آب اضافی جمع آوری شده در طی فرآیند تبخیر باعث خنک شدن و کاهش دمای خاک می شود و اگر بذرها به درستی حل نشوند بر رشد گیاهان تاثیر می گذارد. در نتیجه فعالیت ارگانیسم کاهش می یابد.

5. ریشه های کم عمق

به دلیل آب زیاد و کمبود هوا، ریشه گیاهان عمیق نمی شود و در سطح بالایی باقی می ماند، گیاهان به دلیل ضعف نمی توانند مواد مغذی کافی و ریشه های کم عمق را دریافت کنند.

6. تالاب ها

اگر زمین از وسایل آبیاری باغ و گلخانه بیش از حد اشباع شود، آب راکد در دراز مدت به باتلاق تبدیل می شود و فقط انواع خاصی از گیاهان در این محیط می توانند رشد کنند، بنابراین برای کشاورزی مفید نخواهد بود.

7. تشکیل نیترات

تشکیل نیترات یکی از اثرات مضر آبیاری است که به دلیل کمبود اکسیژن کافی در خاک، فرآیند نیتروژن دهی آغاز می شود و در این حالت اکسیژن حل شده و به اکسید نیتریک تبدیل می شود که باعث افزایش نیتریک اکسید و گازهای نیتروژن در خاک می شود. واقعیت این است که آنها برای گیاهان مفید نخواهند بود.

8. کمبود عناصر غذایی و کاهش بهره وری خاک

اثرات مضر آبیاری بیش از حد منجر به فرسایش خاک و در نتیجه کاهش بهره وری خاک می شود که منجر به رشد ضعیف محصول می شود، زیرا گیاهان در دسترسی به مواد و مواد معدنی مورد نیاز دچار مشکل می شوند.

9. اسیدیته خاک

سطوح آبیاری بیش از حد باعث می شود که کلسیم، منیزیم و پتاسیم با بار مثبت، دانه های کلوئیدی در خاک تشکیل دهند، این ذرات باردار مثبت به عمق خاک نفوذ کرده و مقدار زیادی دانه در خاک تولید می کنند. این امر باعث افزایش اسیدیته خاک می شود.از دیگر عواملی که باعث نامناسب بودن تجهیزات آبیاری گلخانه ها و کشاورزی می شود، تغییر شکل ساختمان خاک، حمله بیماری ها و حشرات مضر، افزایش املاح و قلیاییت مضر در سطح خاک و کاهش فعالیت می باشد. . زمانی که آب آبیاری کشاورزی نسبت به کلسیم و منیزیم شوری ناکافی یا سدیم بالایی داشته باشد، شرایط نامطلوب خاک با نرخ نفوذ کم ممکن است رخ دهد. زمان آب باید برای چرخه‌های تکثیر حشرات و آفات مناسب باشد، بنابراین باید سیستم‌های آبیاری تحت فشار و امکانات لازم برای پایش و ارزیابی شرایط فراهم شود. این اطمینان حاصل می کند که محصولات شما به منابع مورد نیاز برای توسعه در طول فصل رشد دسترسی دارند.


بیشتر بخوانید  شرایط شرکت در کنکور سراسری چیست ؟
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *