علی اف خواستار مذاکرات فوری برای توافق صلح با ارمنستان شد



به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان خواستار مذاکره برای توافق صلح با ارمنستان در اسرع وقت شد، اما گفت که ایروان باید از هرگونه ادعای ارضی نسبت به کشورش دست بردارد.

خبرگزاری ایسنا به نقل از رویترز نوشت: الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان گفت که دو جمهوری شوروی سابق آخرین جنگ بزرگ خود را در سال 2020 انجام دادند در حالی که ارمنستان اصول تعیین شده توسط کشور خود را پذیرفت. من می توانم بپذیرم، می توانم سریع موافقت کنم.

وی افزود: ارمنستان باید تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان را به رسمیت بشناسد و همچنین بپذیرد که هیچ ادعای ارضی علیه جمهوری آذربایجان ندارد و در آینده نیز نخواهد داشت.

وی گفت: در غیر این صورت ما تمامیت ارضی ارمنستان را به رسمیت نخواهیم شناخت، اما آن را رسما اعلام خواهیم کرد.

ارمنستان بلافاصله به اظهارات علی اف واکنشی نشان نداد.

حداقل 6500 نفر در جریان جنگ شش هفته ای بین دو کشور در اطراف منطقه قره باغ کوهستانی در سال 2020 کشته شدند. این آخرین مورد درگیری بین دو کشور است که به زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باز می گردد. درگیری پس از مداخله روسیه در درگیری و استقرار نیروهای حافظ صلح آن به مرکز درگیری، قره باغ کوهستانی پایان یافت. این کشور در جمهوری آذربایجان واقع شده است، اما قبل از این دور درگیری میزبان حدود 150000 ارمنی است.

جمهوری آذربایجان پس از اینکه برنده قاطع درگیری به نظر می رسد، سرزمین هایی را که بین سال های 1991 تا 1994 از دست داده بود، پس گرفته و در موقعیت قوی برای مذاکره قرار دارد. اما بسیاری از مسائل بین دو کشور، از جمله مرزبندی، حل نشده باقی مانده است.

بیشتر بخوانید  تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار خودرو/ پراید ۱۴۳ میلیون‌ تومان شد

دیدگاهتان را بنویسید