مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علل و علائم آستیگماتیسم چشمی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آستیگماتیسم چیست؟

چرا چشم ها آستیگماتیک می شوند؟

برای بسیاری از افرادی که به اپتومتریست یا چشم آنها پیش دکتر بودند و پس از معاینه به آنها گفتند که چشمانشان آستیگماتیک است، این سوال پیش آمد که “آستیگماتیسم“چیه؟

در ابتدایی ترین قسمت چشم، یک بافت شفاف و نیمکره ای به نام قرنیه وجود دارد که در آن نور شکسته شده و وارد چشم می شود. اگر قرنیه شکل نداشته باشد به این حالت آستیگماتیسم گفته می شود.مانند یک توپ فوتبال که از دو طرف کمی فشرده شده استدر نتیجه نوری که از قرنیه آستیگماتیک عبور می کند به درستی روی شبکیه متمرکز نمی شود و تصاویر تار قابل مشاهده هستند. آستیگماتیسم یک بیماری نیستاما یک نوع خاص عیوب انکساری همچنین بسیار رایج در نظر گرفته می شود.

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علل و درمان آستیگماتیسم چشمی آن ها ملاقات می کنند.

آستیگماتیسم چیست؟

انواع آستیگماتیسم

در عمل، آستیگماتیسم به سه صورت ظاهر می شود:

  1. آستیگماتیسم ساده
  2. آستیگماتیسم مرکب
  3. آستیگماتیسم مختلط

در تقسیم بندی بر اساس محور دو خط کانونی:

  1. آستیگماتیسم منظم
  2. آستیگماتیسم نامناسب

آستیگماتیسم

چشم های مبتلا به آستیگماتیسم

جالب است بدانید که علت آستیگماتیسم ناشناخته است، اغلب از بدو تولد وجود دارد و اغلب با نزدیک بینی و دوربینی همراه است. با این حال، تحقیقات نشان داده است که اکثر افراد مبتلا به آستیگماتیسم این مشکل را به ارث می برند.
آستیگماتیسم با مطالعه در نور کم یا تماشای تلویزیون از نزدیک بهبود نمی یابد یا بدتر می شود.اگرچه در بیشتر موارد آستیگمات ریشه ارثی دارد، فشار پلک روی قرنیه می تواند منجر به آستیگماتیسم خفیف شود.

بیشتر بخوانید  اطلاعات دارویی مهم در رابطه با کپسول اکسی پرازول

در واقع فشار بیش از حد به پلک ها و ماهیچه های قرنیه و همچنین کار زیاد با برخی وسایل مانند کامپیوتر و حتی نوشتن می تواند باعث این ناهنجاری بینایی شود. علاوه بر این، سکته مغزی و آسیب قرنیه می تواند منجر به آستیگماتیسم شود. آستیگمات اصلاح نشده، به ویژه در یک چشم، می تواند منجر به تنبلی چشم شود، اما آستیگماتیسم می تواند با یادگیری در نور کم یا تماشای تلویزیون از نزدیک ایجاد شود. بهتر یا بدتر نمی شود.

آسیب چشم باعث آستیگماتیسم می شود

آستیگماتیسم می تواند ناشی از آسیب به چشم بیمار یا جراحی باشد. در واقع به گفته چشم پزشکان، علاوه بر وراثت، جراحی چشم و قوز قرنیه نیز می تواند باعث آستیگماتیسم شود، به این معنی که اگر فردی آسیب چشمی داشته باشد یا تحت عمل جراحی چشم قرار گیرد، ممکن است بعداً به آستیگماتیسم مبتلا شود.

قوز قرنیه

با قوز قرنیه دوبینی و آستیگماتیسم ایجاد می شود.در قوز قرنیه قرنیه نازکتر و مخروطی می شود.درمان اولیه قوز قرنیه ضروری است اما باید توجه داشت که در آینده این بیماران نیاز به جراحی پیوند قرنیه خواهند داشت.

آستیگماتیسم

چه زمانی باید به چشم پزشک مراجعه کرد

اگر درجه آستیگماتیسم در چشم شما آنقدر قوی است که در کاری که می خواهید انجام دهید اختلال ایجاد می کند یا کیفیت بینایی شما را از رضایت شما از نحوه کارتان باز می دارد، با چشم پزشک مشورت کنید.
چشم پزشک درجه آستیگماتیسم شما را تعیین می کند و به شما توصیه می کند که کدام روش را برای اصلاح بینایی انتخاب کنید.
تغییر درجه آستیگماتیسم چشم در طول زندگی، اگر اصلاً رخ دهد، بسیار تدریجی و کند است.
معاینات منظم چشم راه خوبی برای تشخیص تغییرات در حدت بینایی است به طوری که می توان عینک یا لنزهای تماسی را در صورت لزوم تجویز یا اصلاح کرد.یک فرد بالغ سالم باید هر سه تا پنج سال یک بار تا سن 50 سالگی معاینه چشم را انجام دهد.
پس از 50 سال فواصل آزمایش را کاهش دهید. اگر مشکلات انکساری مانند آستیگماتیسم دارید، هر دو سال یکبار تا حد امکان به چشم پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  ۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون

آستیگماتیسم

چشم پزشک شما می تواند از ابزارهای زیر برای معاینه چشم شما استفاده کند:

کراتومتر

جراح قرنیه از دستگاهی به نام قرنیه متر یا کراتومتر برای تعیین میزان و جهت آستیگماتیسم قرنیه با اندازه گیری میزان نور منعکس شده از سطح قرنیه استفاده می کند.

کراتوسکوپ و ویدئوکراتوسکوپ

از این ابزارها برای تشخیص و تعیین انحنای سطح قرنیه در صورت وجود آستیگماتیسم استفاده می شود.
کراتوسکوپ حلقه های نوری را روی قرنیه پرتاب می کند. سپس انعکاس این حلقه های نوری روی قرنیه از طریق کراتوسکوپ مشاهده می شود و می توان درجه آستیگماتیسم قرنیه را با توجه به شکل و فاصله این حلقه ها محاسبه کرد.
با اتصال کراتوسکوپ به دوربین فیلمبرداری، یک ویدئو کراتوسکوپ ساخته می شود که برای مشاهده تصویر قرنیه بر روی صفحه تلویزیون استفاده می شود.

————————————————- ————————————-

درمان آستیگماتیسم چیست؟

هدف از درمان آستیگماتیسم اصلاح انحنای ناهموار قرنیه است که باعث تاری دید می شود. درمان شامل تجویز لنزهای اصلاحی به شکل عینک یا لنزهای تماسی یا انجام جراحی اصلاحی است:

اصلاح بینایی با تجویز لنز اصلاحی

استفاده از لنزهای اصلاحی اثر انحنای ناهموار قرنیه را از بین می برد. لنزهای اصلاحی می توانند به صورت لنزهای تماسی یا عینک باشند.

لنزهای تماسی

لنزهای تماسی همچنین آستیگماتیسم قرنیه و چشم را اصلاح می کنند.

انواع مختلفی از لنزهای تماسی موجود است

لنزهای سخت، لنزهای نرم، لنزهای یکبار مصرف، لنزهای با دوام طولانی، لنزهای دوچشمی، لنزهای سخت نفوذپذیر اکسیژن و غیره. در مورد اینکه کدام یک از این انواع مختلف لنزها برای شما بهترین است، با چشم پزشک خود مشورت کنید. .
راه دیگر استفاده از لنزهای تماسی برای اصلاح آستیگماتیسم است “روش ارتوراتولوژیک” یا Ortho-K است. در این روش چند ساعت در روز از لنزهای تماسی سخت استفاده کنید تا انحنای قرنیه اصلاح شود.
در روزهای بعد، با حفظ شکل جدید قرنیه، تعداد ساعات استفاده از لنزهای تماسی کاهش می یابد. البته اگر مدتی استفاده از این روش را متوقف کنید قرنیه چشم به حالت اولیه خود باز می گردد.

بیشتر بخوانید  سوزش معده ناشی از استرس را چگونه درمان کنیم ؟

عینک

در مواردی که استفاده از لنز به دلایل مختلف از جمله ترجیحات بیمار امکان پذیر نباشد، انواع عینک می تواند جایگزین مناسبی برای لنزهای تماسی باشد.

جراحی اصلاح عیوب انکساری

در روش جراحی، آستیگماتیسم با تغییر شکل سطح قرنیه اصلاح می شود.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید آستیگماتیسم چیست؟

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

منبع: ویکی پدیا

————————————————- ————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *