علل تشخیص و درمان فوری استفراغ در طوطی و جوجه طوطی



استفراغ در طوطی سانان


هنگامی که تصمیم بگیرند به جفت خود ابراز علاقه کنند غذای خود را بالا آورده و سعی می کنند آنرا به کسی که دوستش دارند بدهند حتی به صاحب خود.


آنها سعی می کنند غذای خود را به صاحب خود بدهند این حالت در آنها هنگامی رخ می دهد که بیش از حد هیجان زده می شوند و خوب نیست که شما طوری طوطی خود را تربیت کنید که دائما این کار را تکرار کند. عوارض مخربی دارد.


بنابر این اگر طوطیتان در روبروی شما اقدام به استفراغ میکند، به احتمال فراوان نشانه ی این است که شما را بسیار بسیار زیاد دوست دارد، پس سعی کنید با دادن یک پاداش خوب به او، محبتش را جبران کنید.


در حالت غیر طبیعی یعنی در هنگام بیمار بودن طوطی چیزهایی که قبلا خورده را دائما بالا می اورد و نشانه بسیار خطرناک این عمل نداشتن تعادل می باشد


و پرنده شما در هنگام استفراغ سر خود را به چپ و راست حرکت می دهد و حتی غذاها را به اطراف می پاچد. در صورت مشاهده فورا اقدام کنید


در حالت طبیعی استفراغ های عشق و عاشقی طوطی سر را به عقب و جلو یا بهتر است بگوییم بالا و پایین حرکت می دهد و همچنین در چنین شرایطی معمولا به خاطر خوشحال بودن و هیجان زده شدن مردک چشم را هم گشاد و تنگ می کند .


استفراغ بیشتر از همه در جریان نگهداری تخمها و بزرگ کردن جوجه ها و در لانه ی پرندگان مشاهده میشود.

بیشتر بخوانید  لیست مراکز مشاوره روانشناسی اصفهان به همراه آدرس و تلفن


معمولا وقتی که پرنده ی ماده روی تخمها مینشیند، پرنده ی نر به تنهایی به غذا خوردن فراوان می پردازد تا هنگام بازگشت به لانه به جفت خود با عمل استفراغ غذا بدهد.


هنگامی که جوجه از تخمها خارج میشود نیز، به لحاظ تغذیه ای کاملا به والدین خود وابسته است و آنها با همین عمل به جوجه ها غذا میدهند.


علائم استفراغ طوطی


استفراغ: ممکن است کف قفس یا روی پرهای پرنده آثاری از استفراغ مشاهده کنید.


استفراغ کردن نسبت به قی کردن، علائم شدیدتری دارد و قی کردن بیشتر قابل کنترل است.


اگر استفراغ یا قی کردن همراه با اسهال باشد؛ ممکن است در اثر نوعی مخمر یا باکتری عفونی یا برخی از سموم باشد.


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


علت و درمان پرکنی طوطی کاسکو


علت و درمان پرکنی در کوتوله برزیلی


تفاوت استفراغ ناشی از ابراز محبت و استفراغ پزشکی


در حالی که این نوع استفراغ یک رفتار کاملا طبیعی است، به خاطر داشته باشید که اینکار ممکن است همیشه از یک رفتار طبیعی ناشی نشود و علت آن وجود بیماری باشد.


استفراغی که ناشی از رفتارهای طبیعی است، معمولا آرام و بدون شدت انجام میشود، ممکن است در این روند پرنده کمی گردن خود را جلو و عقب بکشد، اما اینکار آرام خواهد بود و با فشار فراوان و سختی همراه نیست و اکثر اوقات غذای زیادی از دهان خارج نمیشود،.


و اگر غذایی خارج بشود نیز بیشتر به صورت تقریبا مایع است که از چینه دان پرنده به سمت بالا آمده است.

بیشتر بخوانید  لیست شرکت های کارگزاری بورس در رشت به همراه آدرس و تلفن


اما پرنده در استفراغی که ناشی از بیماری است، گاهی با سرعت و شدت سر و گردن خود را جلو و عقب میکشد و مقداری از غذاهای نیمه هضم شده را از معده به بیرون پرتاب میکند.


در اینصورت گاهی وقتها صاحبان پرندگان خانگی فقط وقتی متوجه استفراغ میشوند که مقداری از آن را در کف قفس پرنده مشاهده کنند.


در صورتی که هر نشانه ای وجود دارد که باعث میشود بتوان استفراغ را به بیماری نسبت داد، حتما باید بلافاصله با دامپزشک پرندگان استفراغ را همراه با نشانه های آن در میان بگذارید و یا از مقالات معتبر نیز استفاده کنید.


در غیر اینصورت، استفراغ طبیعی خطری برای سلامتی ندارد و هنگامی که او در کنارتان اقدام به این کار کرد، فقط یک کاغذ یا پارچه ی تمیز زیر او قرار دهید و به او لبخند بزنید؛ چون پرنده تان واقعا به شما علاقه دارد!


علت استفراغ یا بالا آورد جوجه طوطی چیست؟


علل مختلفی می تواند باعث این شود که جوجه ها سرلاکی، غذا و سرلاک مصرفی را بالا بیاورد


  1. وارد کردن به یکباره حجم زیاد سرلاک به معده پرنده: سعی کنید حتما ابتدا حداکثر ۳ سی سی سرلاک به جوجه بدید و چند دقیقه بعد حجم بیشتری از سرلاک را به جوجه بدید. به یکباره وارد شدن غذا باعث واکنش معده می شود.

  2. مصرف سرلاک نامرغوب: همانطور که در نوزاد انسان هم شاهد هستیم بعضی ازز شیرخشک ها به بعضی نوزادان نمیسازد و باید از شیرخشک های مخصوص استفاده شود. این مورد را در مورد جوجه های پرندگان هم صدق میکند. اگر پرنده شما مدام بالا میاورد ممکن است همین نکته عامل اصلی باشد.

  3. حجم بالای سرلاک مصرفی: بعضی از افراد میزان بسیار زیادی سرلاک به جوجه میدهند به این گمان که هر چقدر بیشتر بدند جوجه سالم تر و چاقتر میشود. این تفکر غلط باعث میشه که پرنده حجم اضافی را بالا بیاره و احتمال فرو رفتن سرلاک به مجاری تنفسی پرنده و در نهایت مرگ پرنده بسیار زیاد است.

  4. بیماری و وجود باکتری در معده: باکتری های مضری که در معده پرنده هستند باعث رفلکس معده و بیماری پرنده خواهند شد.


این موارد تنها تعدادی از علل بالا آوردن غذا توسط جوجه ها می باشد. اما حتما دقت کنید تا زمانیکه غذای قبلی کاملا هضم نشده و چنگدان پرنده خالی نشده به هیچ وجه به پرنده سرلاک ندید چون احتمال فساد سرلاک قبلی بسیار افزایش می یابد


در مورد طوطی سانان بیشتر بدانید::


چگونه یک طوطی سالم بخریم؟


نحوه حمام دادن طوطی: چرا حمام بردن و شامپو زدن به طوطی اشتباه است


۱۳ بیماری شایع در طوطی سانان و درمان آن + فیلم


بیشتر بخوانید  شعب بانک حکمت ایرانیان در ساری به همراه آدرس و تلفن

دیدگاهتان را بنویسید