مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علل تبخال و بهترین راه برای درمان تبخال

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


در

به درمان به موقع تبخال خودم دلگرم کننده با من باش.

درمان تبخال و تبخال

درمان تبخال و تبخال

تبخال، مشکلی ناخواسته و دردناک است که زیبایی لب ها را از بین می برد.

تبخال توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می شود و می تواند به سایر قسمت های بدن یا افراد دیگر سرایت کند. همچنین می تواند بسیار ناراحت کننده باشد، اما تبخال قابل درمان است. عفونت در درجه اول نوعی زخم در صورت است که روی لب ها یا پوست صورت، نزدیک دهان ایجاد می شود و بنابراین ظاهر ناخوشایندی را برای فرد مبتلا ایجاد می کند.

تبخال با طاعونی که برخی افراد آن را با تبخال اشتباه می گیرند کاملا متفاوت است. آفات معمولاً غیر عفونی هستند و زخم هایی هستند که روی بافت های نرم داخل دهان ایجاد می شوند و در آنجا تبخال نمی گیرند.

تبخال یک برآمدگی بنفش مایل به قرمز یا تاول های بنفش است که معمولا روی لب ها یا اطراف دهان ظاهر می شود.

اگر علائم شما شدید و تحت تاثیر قرار گرفته است سوزش و خارش لب ها و سوزش دهان، درد در اطراف دهان یا تاول های کوچک روی دهان که ترکیده است. استفاده از داروهایی مانند رنگ ایدوکسوریدین یا داروی ضد ویروسی آسیکلوویر می تواند کار را برای شما آسان کند.

تبخال می تواند برای مدت طولانی پنهان بماند و برخی از افراد ممکن است در اولین انتقال ویروس علائمی از خود نشان ندهند.

این بیماری معمولاً لب ها و دهان و به ندرت نواحی مانند قرنیه و اندام تناسلی را درگیر می کند. قبل از اینکه عفونت تبخال ایجاد شود، ویروس برای ماه ها یا سال ها در آنجا باقی می ماند و بدن شما پادزهرهایی علیه ویروس می سازد که منجر به کنترل ویروس می شود مگر اینکه عوامل خطر افزایش یابد.

اگر به بیماری ای مبتلا هستید که مقاومت بدن شما را کاهش می دهد، حتی سردی یا ناراحتی خفیف گوارشی یا تب به هر دلیلی، دوره خونریزی قاعدگی و بسیاری موارد از این دست می تواند از عوامل خطر باشد. استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی در کودکان و وجود اگزما ممکن است در این دسته قرار گیرد.

درمان تبخال و تبخال

علل تبخال

ویروس تبخال زمانی ایجاد می شود که با بافت آسیب پذیر دهان یا مخاط دهان تماس پیدا کند. هنگامی که ویروس وارد بدن می شود، خارج نمی شود و از دهان وارد سیستم عصبی مرکزی می شود و در آنجا باقی می ماند. هنگامی که دوباره فعال می شود، به صورت تبخال در اطراف لب ظاهر می شود. برخی از مهم ترین علل تبخال عبارتند از:

  • استرس و اضطراب
  • قاعدگی زنان
  • آفتاب سوختگی
  • تب
  • قرارگیری در معرض نور خورشید
  • کم آبی بدن
  • خالکوبی لب
  • ناراحتی بیش از حد
  • جراحی عصب یا دندان

درمان تبخال و تبخال

علائم تبخال

  • سردرد
  • درد اطراف دهان
  • تورم غدد در گردن یا سایر قسمت های بدن
  • گلو درد
  • حالت تهوع
  • خارش در محل تبخال
  • تاول های قرمز کوچک
  • احساس تحریک
  • تورم لب ها
  • درد در دهان و زبان

درمان تبخال و تبخال

درمان مناسب تبخال

«جعفری» معجزه می کند

وقتی تبخال در دهان، لب‌ها و لثه ظاهر می‌شود، درمان آن راحت‌تر و راحت‌تر از زمانی است که ویروس ناحیه تناسلی را درگیر می‌کند. یکی از روش های درمان تبخال دهان، شستشوی محل تبخال با عصاره یا جوشانده ریشه گل پامچال است.

شستن محل تبخال با این عصاره که یکی از طبیعی ترین داروهای ضد ویروسی بر علیه تبخال است، باعث تسکین درد و تسریع روند بهبودی می شود. همچنین افرادی که محل تبخال و اطراف آن را با جوشانده به دست آمده از ریشه گل پامچال شستشو می دهند از انتقال بیماری به سایر قسمت های لب، لثه و زبان جلوگیری می کنند.

درد و التهاب را با برگ زیتون تسکین دهید

متخصصان طب سنتی چینی و هندی معتقدند استفاده از پماد برگ زیتون می تواند در کاهش التهاب و درد ناشی از تبخال تاثیر بسزایی داشته باشد. از آنجایی که برگ زیتون دارای خواص ضد التهابی و ضد ویروسی است، می تواند بهترین درمان طبیعی برای درمان بیماری های پوستی ویروسی مانند تبخال باشد.

امروزه محققان از همین خاصیت برگ زیتون برای تهیه پمادهای ضد تبخال استفاده می کنند که علاوه بر جنبه درمانی می تواند به پیشگیری از بیماری نیز کمک کند. علاوه بر این، عصاره زیتون موجود در محصولات بهداشتی مانند پماد، صابون یا کرم برای از بین بردن رادیکال های آزاد می تواند بسیاری از بیماری های پوستی را کنترل کند و حتی در درمان التهاب و التهاب نیش حشرات مفید باشد.

روغن گل رز ضد خارش

تبخال در بدن همیشه با سوزش و خارش شدید همراه است. به گونه ای که باعث گیج شدن بیمار و تحریک، خارش و لمس ناحیه تبخال شود. اما این کار نه تنها درد بیمار را کاهش نمی دهد، بلکه ویروس تبخال را به سایر قسمت های لب، لثه و حتی سایر اندام ها نیز منتقل می کند.

پزشکان طب سنتی استفاده خارجی از روغن گل رز را برای درمان تبخال خارش دار در طول درمان توصیه می کنند. برای این منظور پنبه را در روغن یا اسانس بدون افزودنی با گل همیشه بهار خیس کنید و محل تبخال را با روغن خیس کنید.

پیشگیری از پیشرفت تبخال با چای

استفاده از روغن طبیعی چای تاثیر بسیار خوبی در جلوگیری از انتقال تبخال به سایر قسمت های اندام آسیب دیده دارد. به توصیه یک پزشک چینی، روغن درخت چای را به پاک کننده تبخال بمالید و چندین بار در طول روز تکرار کنید.

البته قبل از استفاده از روغن درخت چای باید از سالم، تمیز و اصل بودن روغن و همچنین مواد افزودنی موجود در آن اطمینان حاصل کنید. به یاد داشته باشید که استفاده از هر گونه افزودنی معطر در روغن های طبیعی می تواند خواص درمانی آنها را کاهش دهد و حتی تبخال را افزایش و ایجاد کند.

مخلوط سیب و عسل را امتحان کنید

در بین برخی از درمانگران، روش های طبیعی استفاده از نوشیدنی های سیب و عسل می تواند تاثیر زیادی در بهبود تبخال دهان داشته باشد. برای تهیه این معجون کافی است سیب های پوست کنده و رنده شده را با یک قاشق عسل مخلوط کرده و روزی یک بار به آرامی این چربی را میل کنید. مصرف این نوشیدنی به مدت 3 تا 4 روز می تواند تاثیر بسیار خوبی در بهبود تبخال دهان داشته باشد.

خواص ضد ویروسی گل همیشه بهار

ضماد گل همیشه بهار یکی دیگر از مواد طبیعی و گیاهی برای درمان تبخال به ویژه تبخالی است که روی لثه و لب ها وجود دارد. استفاده از این پماد روی تبخال علاوه بر کمک به کنترل و ریشه کنی ویروس، روند بهبودی تبخال را تسریع کرده و ویروس را از بین می برد. افرادی که برای درمان بیماری خود از جوشانده، چربی های گیاهی یا داروهای صنعتی تهیه شده از این گیاه استفاده می کنند، علاوه بر تسریع روند بهبودی، به کاهش خارش و سوزش در محل تبخال نیز کمک می کند.

چه غذاهایی برای تبخال ممنوع است؟

برای درمان تبخال بهتر است در طول دوره درمان از مصرف غذاها و تنقلات مانند شکلات، کاکائو، آجیل، گندم، عدس، بادام زمینی، سس، غذاهای آماده و سرخ شده، کره بادام زمینی و جو پرهیز شود. مصرف این مواد باعث تحریک بیماری تبخال و طولانی شدن مدت درمان آن می شود. از آنجایی که این مواد حساسیت و تحریک پذیری تبخال را افزایش می دهند، بهتر است بیمار در طول درمان و تا مدتی پس از بهبودی بیماری از آنها استفاده نکند.

فوراً به پزشک مراجعه کنید اگر …

اگرچه تبخال به خصوص تبخال دهان، بیماری نگران کننده و خطرناکی نیست، اما سهل انگاری در درمان این بیماری می تواند عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

اگر تبخال در بینی و نزدیک چشم ظاهر شد، باید بلافاصله برای درمان با پزشک مشورت کرد و از خوددرمانی خودداری کرد زیرا یکی از شایع ترین اختلالات ناشی از عفونت چشم ناشی از تبخال یا ویروس تبخال، مشکلات بینایی است.

در صورت بروز تبخال بزرگ، قرمز و با کانون عفونت و چرک باید برای درمان سریعتر با پزشک مشورت کرد.

در موارد تبخال همراه با تب و لرز و لرز لازم است برای بررسی سایر بیماری ها با پزشک مشورت شود. تبخال می تواند نشانه بیماری های دیگر باشد.

اگر تبخال داخل تبخال به جای رطوبت و ترشحات معمول، چروک شده بود و علائمی مانند سردرد و دردهای عضلانی با تبخال همراه بود، در این صورت باید با پزشک مشورت کرد و سیر بیماری را بررسی کرد.

عصاره وانیل

وانیل خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. یک گوش پاک کن تمیز را به عصاره وانیل آغشته کنید و 3 تا 4 بار در روز روی تبخال بمالید.

نمک دریا

کمی نمک دریا به محل تبخال بمالید. به یاد داشته باشید که کریستال های نمک باید به تبخال بچسبند. بعد از 10 دقیقه با آن بشویید.

برگ های ریحان

چای ریحان بهترین دارو برای تبخال است. چند برگ ریحان را در آب جوش بریزید تا چای درست شود. این چای داغ را برای درمان تبخال بنوشید.

درمان تبخال و تبخال

4 هشدار مهم در مورد تبخال

درمان تبخال و تبخال

  • هرگز تبخال اطراف چشم را نخراشید یا دستکاری نکنید.
  • در هنگام تبخال مایعات سرد، بستنی و دمنوش های گیاهی را با آب سرد جدی بگیرید.
  • در روز اول و دوم بیماری ضایعه پوستی را با یک تکه یخ فشرده کنید.برای قرار دادن دارو، روغن یا چربی گیاهی روی تبخال حتما از گوش پاک کن استفاده کنید و در صورت تماس دست با آن از انتقال به آن جلوگیری کنید. اعضای خانواده چندین بار در روز دست های خود را می شویند.
  • افراد مبتلا به تبخال تناسلی یا ضایعات پوستی مشابه آنچه که تبخال دهانی نامیده می شود نیز باید فوراً برای بررسی تبخال تناسلی به پزشک مراجعه کنند.

درمان تبخال و تبخال

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


بیشتر بخوانید  از این داروی گیاهی غافل نشوید
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *