مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت گرسنگی روانی چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ذهن گرسنه یکی از عواملی است که باعث اضافه وزن و چاقی می شود. کسانی که از نظر روحی گرسنه هستند ناخودآگاه به سمت غذا می روند. با ما همراه باشید تا راهکارهایی برای رفع گرسنگی ذهنی به شما بگوییم.

معرفی راهکارهایی برای کاهش گرسنگی ذهن

گرسنگی ذهنی اختلالی در سیگنال های مغزی است که در اثر برخی عوامل ایجاد می شود. یعنی وقتی معده پر است و حالت طبیعی دارد، انسان احساس گرسنگی نکند; اما به دلیل ترشح پروتئین لپتین، مغز سیگنال های گرسنگی و کمبود انرژی را دریافت می کند.
در چنین مواقعی فرد به طور غیرارادی احساس گرسنگی می کند، زیرا بدن و مغز به دنبال مناسب ترین سوخت برای تامین انرژی بدن هستند، فرد بدون دلیل جذب غذاهای حاوی کربوهیدرات و گلوکز می شود.
اما این غذاها مقدار کمی انرژی بدن را تامین می کنند و مابقی به چربی اشباع تبدیل شده و در بدن ذخیره می شود و فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود. از طرفی چون انرژی بدن به طور کامل تامین نمی شود، بدن دوباره احساس گرسنگی می کند و جذب این غذا می شود.

عواملی که باعث ایجاد اشتهای کاذب می شوند

اکنون عواملی که باعث گرسنگی ذهن و اشتهای کاذب می شوند را برای شما فاش می کنیم.

گرسنگی ذهن را از بین ببرید


 گرسنگی ذهن را از بین ببرید

1. مقاومت در برابر پروتئین لپتین

چربی اشباع شده و ذخیره شده در بدن پروتئینی به نام لپتین ترشح می کند. مدت کوتاهی پس از دفع، این پروتئین به هورمون تبدیل می شود و پیام سیری را به مغز می فرستد. افرادی که اضافه وزن دارند و چاقی شدید دارند، این هورمون ها به طور غیر طبیعی در بدن مقاوم هستند. این بدان معنی است که فرد به طور ناخودآگاه پس از یک وعده غذایی بزرگ دوباره احساس گرسنگی می کند.
از طرفی وقتی بدن این هورمون ها را بیش از حد ترشح می کند، تمام سلول های بدن حتی سلول های مغز، سیگنال این هورمون ها را دریافت نمی کنند و این اتفاق می افتد و فرد دچار پرخوری می شود.

بیشتر بخوانید  تاثیرات طلاق بر فرزندان + سوالات رایج کودکان در این مورد

نکته: هرچه چربی اشباع شده در فرد بیشتر باشد، سلول ها در برابر لپتین مقاومت بیشتری دارند.

2. استرس

برخی افراد هنگام عصبانیت و عصبی بودن احساس اشتهای کاذب می کنند. در این لحظه علیرغم اینکه فرد سیر است و معده سیر است، سیگنال های عصبی پیام گرسنگی را به مغز می فرستند و در نتیجه فرد احساس گرسنگی می کند.
فردی که از گرسنگی روحی رنج می‌برد، هنگام عصبانیت و تنش‌های عصبی، برای آرام کردن خشم خود به غذا خوردن روی می‌آورد، زیرا به مرور این موضوع را آموخته و راه آرام شدن را یاد نگرفته است.

3. فشار خون بالا

اکثر افراد دارای اضافه وزن دچار هیپرلیپیدمی هستند. البته یک نکته مهم؛ افرادی که زیاد فست فود و غذای حاوی گلوکز می خورند اما لاغر هستند نیز به بیماری چربی خون مبتلا می شوند. افراد مبتلا به بیماری چربی خون باعث می شوند که هورمون های سیری نتوانند از سد رگ های خونی عبور کرده و به مغز برسند، بنابراین فرد دائماً احساس گرسنگی و اشتهای کاذب می کند.
جالب است که هر چه بیشتر مواد غذایی حاوی کربوهیدرات و گلوکز مصرف کنیم، بدن بیشتر در مقابل این هورمون مقاومت می کند. بنابراین ناخودآگاه با وجود پر بودن معده، تمایل بیشتری به خوردن دارد.
تا اینجا در مقاله متوجه شدید گرسنگی ذهن چیست و با عوامل ایجاد این اختلال آشنا شده اید. اکنون راه حل هایی برای حل این مشکل ارائه می دهیم.

فواید از بین بردن گرسنگی ذهن


 گرسنگی ذهن چیست؟


1. غذا خوردن بدون استرس

سبک کار به گونه ای شده است که افراد مجبورند سریع غذا بخورند و بعد از صرف غذا به سر کار برگردند، بنابراین استرس غذا خوردن بیشتر می شود. وقتی استرس زیاد است، بدن برخی افراد در برابر سیگنال گرسنگی مقاومت می کند و فرد دچار اشتهای کاذب می شود. برای درمان آن بهتر است از پشت میز بلند شوید و یا در محل دیگری از محل کارتان با آرامش و بدون استرس نظارت کنید و غذا بخورید.
وقتی در خانه هستید، هنگام غذا خوردن با تلفن همراه خود بازی نکنید یا فیلم تماشا نکنید. زیرا طبق تحقیقات انجام شده و نتایج به دست آمده این عوامل باعث پرخوری و گرسنگی ذهن می شود.

بیشتر بخوانید  چگونه برای امتحانات آماده شویم؟ آمورش موثرترین روش های مطالعه


2. با آرامش غذا بخورید

تحقیقات روی افراد چاق انجام شده و نتیجه این است که از آنجایی که این افراد سریع غذا می خورند، قبل از جویدن غذا، آن را قورت می دهند. این امر منجر به این می شود که سیگنال سیری و پری معده بعداً از مغز به بدن ارسال می شود و به همین دلیل است که فرد پرخوری می کند.
افرادی که اینطور غذا می خورند منجر به چاقی و چاقی می شوند، این افراد در برابر هورمون های پیام سیری مقاومت می کنند و در نهایت دچار گرسنگی روحی و احساس گرسنگی دائمی می شوند. برای رهایی از عادت تند خوری باید چند روز در حین غذا خوردن مراقب آن باشید. برای راحتی بیشتر، بهتر است از یک چنگال یا قاشق کوچک برای غذا خوردن استفاده کنید و جویدن خود را در ذهن خود بشمارید.

نکته اول: متخصصان تغذیه در مطالعه ای که انجام دادند دریافتند که هر لقمه ای که جویده شود سطح هورمون های مرتبط با گرسنگی را کاهش می دهد. از سوی دیگر، زمانی که غذا خوردن آرام باشد، مغز زمان کافی برای ارسال پیام سیری به بدن دارد.
نکته دوم: سبکی به نام رژیم ایتالیایی وجود دارد که از عادات غذایی ایتالیایی ها پیروی می کند. این رژیم می تواند بهترین راه حل برای رفع گرسنگی روحی در افراد باشد. توصیه می شود برای پیشگیری و پیشگیری از پیشرفت این اختلال با این سبک غذا خوردن آشنا شوید.

گرسنگی ذهن یا اشتهای کاذب اختلالی است که از کودکی در فرد ایجاد می شود و مدام احساس گرسنگی می کند. اما می توان از راهکارهای مناسب برای رفع گرسنگی ذهن استفاده کرد. البته باید به این نکته توجه داشت که اگر اشتهای کاذب بلافاصله قطع نشود، تبدیل به عادت غذا خوردن می شود. در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی می شود.

بیشتر بخوانید  اگر داراي فرزند دختر هستيد بخوانيد


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *