علت گرد و غبار در تهران چیست؟



به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، مدیرکل سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور پدیده گرد و غبار را فرونشست ناشی از «تخریب زمین» عنوان کرد و گفت: ما در تغییرات اقلیمی زندگی می کنیم و اقلیم ما مشخص است. علائم او نیز ظاهر شد. بنابراین، آینده “گرمتر و خشک تر” چشم اندازی است که می توان تصور کرد و ما باید برای آینده ای متفاوت از آنچه در گذشته تجربه کرده ایم آماده شویم.

به گفته مدیرکل دفتر سازمان زمین شناسی و مخاطرات زیست محیطی، سازمان زمین شناسی و تحقیقات معدنی کشور، قرن جدید خورشیدی را در حالی آغاز کرده ایم که علاوه بر کاهش نزولات جوی و خشکسالی مستمر، با پدیده گرد و غبار تحمیلی به پایتخت نیز مواجه هستیم.

در این میان، ما با خطرات کوچک و بزرگ روبرو هستیم. ایران علاوه بر مواجهه با 35 مرکز خرد داخلی، دچار ریزگردهای کشورهای همسایه نیز شده است.

دکتر رضا شهبازی، مدیرکل سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور در گفت وگو با ایسنا، موضوع گرد و غبار را موضوعی چندگانه و یکی از مولفه های تخریب زمین دانست و افزود: آیا «زمین» است؛ مقابله می کند. ما با یک موقعیت جدید که ممکن است قبلا تجربه نکرده باشیم.

وی گفت: گرد و غبار پدیده ای است که از زمین شروع می شود و با ورود به جو نمی توان کاری برای کاهش آن انجام داد. ذرات گرد و غبار کمتر از 7 تا 8 میکرون و عموماً کمتر از 2.5 میکرون هستند.» این ذرات نفوذپذیری بالایی دارند. بنابراین هر کاری که می خواهیم در زمینه کنترل و کنترل گرد و غبار انجام دهیم، باید به خاطر داشته باشیم که باید محیط خود را بشناسیم و بدانیم کدام مناطق قابلیت انتشار گرد و غبار را دارند.

شهبازی مناطق مستعد گرد و غبار را مناطقی دانست که مسطح هستند و جریان های باد می توانند در آن مناطق حرکت کنند در حالی که این مناطق پوشیده از رسوبات ریزدانه است.

مدیرکل سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور نامناسب بودن پوشش گیاهی را یکی دیگر از ویژگی های مناطق ریزگرد دانست و ادامه داد: ایران حدود 35 هزار کیلومتر مربع منشأ گرد و غبار داخلی دارد که محدوده این منابع ریز بسته به این موضوع متفاوت است. فصل و اینکه چقدر رطوبت جذب می کنند.

شهبازی با ابراز تأسف از افزایش محدودیت منابع ریزدانه خاطرنشان کرد: حداقل 10 برابر وسعت منابع ریز در ایران، این منابع در کشورهای اطراف ایران پراکنده است به طوری که ایران تحت تأثیر گرد و غبار کشورهایی مانند عراق، سوریه قرار دارد. اردن، عربستان سعودی و گاهی کویت و این پدیده ای است که ما از روز جمعه در این کشور تجربه کرده ایم.

بیشتر بخوانید  قاتل در پارکینگ ملارد کرج دستگیر شد

مدیرکل دفتر سازمان زمین شناسی مخاطرات زمین شناسی و محیط زیست در افغانستان، ترکمنستان و حتی بخش هایی از روسیه و آذربایجان گفت: به جز این کشورها، ایران نیز تحت تأثیر ذرات قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: بنابراین باید اعلام شود هر کاری که بخواهیم در داخل کشور انجام دهیم، اگر با کشورهای اطراف هماهنگ نباشد و نتوانیم با آنها همکاری کنیم، تنها 10 درصد در کاهش آلودگی هوا ناشی از گرد و غبار موثر است و 90 درصد اقدامات ما بی نتیجه می ماند. او ماند.

وضعیت کشورهای پیرامونی در زمینه منابع آب

شهبازی به وضعیت کشورهای اطراف ایران در زمینه دسترسی به منابع آبی پرداخت و خاطرنشان کرد: متأسفانه این کشورها به ویژه کشورهای غربی و شرقی ایران کشورهایی هستند که در وضعیت اقتصادی ظاهر خوبی ندارند. شرایط و ثبات سیاسی ثبات سیاسی و اقتصادی در این کشورها کار را تا حدودی دشوار می کند و کووید-19 در سه سال اخیر به آن اضافه شده است.

وی افزود: در حال حاضر صحبت از عراق و سوریه است که 70 تا 80 درصد منابع آبی آنها وابسته به ترکیه است و از سوی دیگر ترکیه پروژه های سدسازی بزرگی را در دستور کار خود دارد.

این پژوهشگر خطر با بیان اینکه در جنوب شرق کشور نیز وضعیت مشابه است، گفت: منابع آبی مورد نیاز سیستان و بلوچستان به منابع آبی خارجی وابسته است.

شهبازی افزود: این واقعیت نشان می دهد که ما درک می کنیم در مناطقی زندگی می کنیم که اکوسیستم ها مرز سیاسی نمی شناسند و اکوسیستم های طبیعی تابع مرزهای طبیعی خود هستند. بنابراین ما چاره ای جز ارتباط با کشورهای اطراف خود نداریم. زیرا ما در جغرافیایی زندگی می کنیم که تحت تأثیر عناصر کشورهای دیگر است.

با خشکسالی دیگری روبرو هستیم

وی ادامه داد: علاوه بر این کشور در دو سال گذشته دوره بسیار خشکی را تجربه کرده است به طوری که در سال گذشته شرایط نامساعدی داشتیم و در این بین باید در نظر داشت که سال آبی 99-1400 متاثر از سال های آبی است. از دو سال پیش: «سیل‌های بزرگی رخ داد و رطوبت جذب‌شده مانع از دیدن عواقب خشکسالی شد.

بیشتر بخوانید  کشف جسد دختر 3 ساله در چاه فاضلاب / فیلم

وی گفت: ما خشکسالی 1401 تا 1400 داریم که برای تابستان امسال چشم انداز خوبی هم از نظر منابع آبی و هم از نظر پیامدهای خشکسالی به نظر می رسد. و هیچ طوفان شنی پیش روی ما نیست و البته منابع خارجی گرد و غبار زمین را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محقق سازمان زمین شناسی با تاکید بر اینکه زنگ خطر این حوادث از سال 88 به صدا درآمده است، گفت: مواجهه ما با گرد و غبار به آرامی از سال 88 آغاز شد و اکنون امیدواریم در آینده بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم. “

او گفت: «ما در آب و هوای متغیر زندگی می کنیم که اقلیم در حال نشان دادن علائم و نشانه های خود است. منطقه ما آب و هوای خوبی ندارد و چشم‌اندازی گرم‌تر و خشک‌تر ندارد.

جولان ریزگرد در پایتخت

مدیرکل سازمان زمین شناسی سازمان زمین شناسی به ظهور طوفان های گرد و غبار در تهران اشاره کرد و افزود: وقوع این طوفان ها در تهران منحصر به فرد نیست، چرا که در گذشته نیز آن را تجربه کرده ایم؛ چراکه در گذشته شاهد وقوع این طوفان ها هستیم. به گونه ای که در اواخر دهه 80 بر سرمایه های خارجی تأثیر گذاشت.

وی با بیان اینکه شهرهای شمالی کشور نیز از این طوفان ها در امان نمانده اند، گفت: تهران به حدی از آلودگی رسیده که دستگاه ها آن را به ثبت رسانده اند که این پدیده بی نظیری است.

شهبازی ادامه داد: در این پدیده حجم گرد و غبار و آلودگی گرد و غباری که وارد جو شد به حدی بود که حجم آن در مسیر طولانی که جریان های باد طی کرد و به پایتخت رسید کاهش پیدا نکرد.

این محقق دلیل اصلی وقوع این حادثه گرد و غبار در تهران را مدیریت نامناسب آب نه در کشور بلکه در منطقه ما دانست و گفت: مدیریت نامتوازن آب و مسائلی مانند دیپلماسی آب در منطقه و همچنین خشکسالی های فزاینده و مکرری که داشته ایم. در این زمینه موثر بود.

وی خشکسالی را نتیجه کاهش بارندگی عنوان کرد و گفت: این همان چیزی است که به تغییرات اقلیمی معروف است و کارشناسان این حوزه هشدار می دهند که دبیرکل سازمان ملل نیز گفته است که ما شانس نداریم و دو تا سه آینده باید در مورد تغییرات اقلیمی تصمیم گیری کنید وگرنه نمی دانیم در آینده با چه چیزی روبرو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید  احتمال ریزش بهمن و کولاک در مناطق کوهستانی البرز

رویدادهای بیشتری در انتظار ما هستند

شهبازی با تاکید بر اینکه متأسفانه در آینده با این نوع رویدادها مواجه خواهیم شد، این پدیده ها را پدیده های مرزی خواند و افزود: پدیده های شدید مانند خشکسالی شدید، آلودگی هوا و طوفان گرد و غبار و حتی سیل، پدیده های مخرب و دائمی در سایر مناطق است. به عبارتی هر سال بیشتر از سال گذشته این پدیده ها را تجربه خواهیم کرد.

وی این پدیده را ناشی از ریزگردهای ناشی از تغییرات اقلیمی دانست و ادامه داد: اگرچه این پدیده ها بسیار تدریجی رخ می دهند، اما واکنش به آن فوری نخواهد بود و نمی توان به سرعت نسبت به آن واکنش نشان داد.

مدیرکل زمین شناسی سازمان زمین شناسی کشور افزود: این موضوعات در ادبیات رسانه ای کشور سابقه 20 ساله دارد و این اتفاقات سابقه 50 ساله در کشور و مشکل اصلی ما در برخورد با این پدیده ها دارد. ” این است که ما دیر به آن فکر می کنیم. ” و هر بار که کار تمام می شود، به فکر تعمیر آن هستیم.

وی ادامه داد: ما نمی توانیم با روش های سنتی و تکراری جلوی آسیب های ناشی از تغییرات اقلیمی را بگیریم و اولین قدم ما در این راستا این است که در سرزمینی متناسب با ظرفیت های آن زندگی کنیم. ما نمی توانیم کشور را آنطور که می خواهیم استثمار کنیم.

وی بهره برداری از اراضی بر اساس اراده مردم را بهره برداری از طبیعت دانست و گفت: بهره برداری از طبیعت به معنای مصرف آب، خاک و منابع زیرزمینی است و این یعنی مصرف زمین.

وی با انتقاد از عدم استفاده از فناوری قبل از وقوع حوادث شدید، تصریح کرد: در حوزه پایش و پدیدارشناسی از فناوری استفاده کرده ایم، اما در جایی که نیاز به برنامه ریزی و اقدام عملی است، فناوری فراموش می شود.

شهبازی عامل اصلی این تخریب سرزمین را انسان دانست و افزود: اکوسیستم ما توانایی تطبیق با سرعتی که به آن تحمیل کرده ایم را ندارد و چاره ای جز استفاده از فناوری و اقداماتی برای احیای طبیعت نداریم. “

دیدگاهتان را بنویسید