علت کم واریز شدن سود سهام عدالت چیست؟



بر اساس گزارش ها شمانیوز: پرداخت سود سهام عدالت از روز گذشته آغاز شد. بر اساس وعده رئیس سازمان بورس و سخنگوی دولت، کل مبلغ سود باید به همه استفاده کنندگان پرداخت شود.

به گفته مجید عشقی، سهامدارانی که ارزش اولیه سهام عدالت آنها 532 هزار تومان باشد، 575 هزار تومان سود تعلق می گیرد. یعنی هر سهامدار چیزی بیشتر از ارزش سهم خود به دست می آورد. یعنی سهامداری که سهمش یک میلیون تومان است باید یک میلیون و 80 هزار تومان سود کند.

از روز گذشته که سپرده گذاری آغاز شده است، بسیاری از سهامداران اعلام کرده اند که سود کمتری دریافت کرده اند.

«قسمت عدالت ما 1 تومان بود. سودی که به ما پرداخت می شود به ازای هر نفر 440 هزار تومان است در حالی که یکی از آشنایان ما به ازای هر نفر 570 هزار تومان با سود 500 تومانی پرداخت کرده است.

چرا روی من کم ریختند فقط 412 تومان واریز شد

“چرا من 370 مگ 530 نمیگیرم؟” من فقط وسایلم را تحت پوشش کمیته امداد گم کردم.»

«در همه جای دنیا می گویند یک میلیون و یک میلیون سهم واریز می کنیم اما شما فقط برای یک میلیون 500 هزار از خانواده من دادید.

3 دلیل برای پایین بودن سود سهام عدالت

دلایل متعددی برای پرداخت کم سود سهام بر حقوق صاحبان سهام وجود دارد که احتمالاً برای همه سهامداران صدق نمی کند.

اولی به فروش سهام مالکیت اشاره دارد. سهامداران از خرداد تا پایان تابستان گذشته توانستند برای فروش سهام عدالت اقدام کنند. این در حالی است که کارگزاری ها سهام برخی از سهامداران را فروخته اند. فروش سهام باعث کاهش تعداد سهام و پرداخت سود کمتر به سهامدار می شود.

بیشتر بخوانید  چرا لازانیا خشک می شود

دلیل دیگر مربوط به مشکلات و بدهی های صاحب حساب است. در واقع ممکن است سهامدار قسط یا بدهی بانکی داشته باشد که بخشی از آن به محض پرداخت سود برداشت می شود.

موضوع سوم مربوط به مشارکت هر شرکت در پرتفوی سرمایه هر سهامدار است. شرکت سپرده گذاری مرکزی و سازمان بورس بارها اعلام کرده اند که پرتفوی سهامداران متفاوت است. این بدان معناست که ممکن است یک نفر در یک شرکت مخابراتی بیشتر یا کمتر از سهامدار دیگر سهام داشته باشد.

از آنجایی که دو شرکت مخابرات و سیمان دشتستان سود سهام پرداخت نکرده اند، ممکن است یکی از سهامداران سهام بیشتری در این دو شرکت داشته باشد و در نتیجه سود کمتری دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید