علت کمردرد صبح و هنگام بیدار شدن چیست؟


بیدار شدن با کمردرد می تواند فعالیت های روزانه افراد را کند کند. تعیین علت درد می تواند به یافتن راه هایی برای مدیریت مشکل و بیدار شدن بدون درد کمک کند. در این مقاله برخی از علل احتمالی بیدار شدن از خواب با کمردرد و نحوه درمان آن ها را توضیح می دهیم. همچنین در مورد زمان ملاقات با پزشک صحبت خواهیم کرد:

دلایل احتمالی بیدار شدن با کمردرد

بیماری دژنراتیو دیسک

با افزایش سن، ساییدگی و پارگی طبیعی دیسک‌های نخاع می‌تواند باعث باریک شدن کانال نخاعی کمر شود. پزشکان این وضعیت را آرتریت نخاعی یا بیماری دژنراتیو دیسک می نامند.
بیماری دژنراتیو دیسک می تواند اعصاب ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد و در نتیجه باعث درد، سفتی و کاهش تحرک می شود که معمولاً پشت یا گردن را تحت تأثیر قرار می دهد. درد می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد و ممکن است به سایر قسمت های بدن سرایت کند. علائم ممکن است در صبح بدتر شود و حتی خواب را مختل کند.


سایر علائم بیماری دژنراتیو دیسک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات کمر و کاهش کمردرد کمک کند، اما ورزش بیش از حد می تواند منجر به کمردرد و سفتی صبحگاهی شود.

  • ضعف عضلات پا یا افتادگی ساق پا
  • بی حسی و گزگز در دست و پا
  • دردی که ممکن است هنگام نشستن، بلند کردن یا خم شدن بدتر شود
  • دردی که با راه رفتن، حرکت یا تغییر وضعیت بهبود می یابد


علل کمردرد صبحگاهی

گزینه های درمانی برای بیماری دژنراتیو دیسک عبارتند از:

مسکن های بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، ناپروکسن و استامینوفن
از کمپرس سرد یا گرم استفاده کنید
از کمربند مخصوص استفاده کنید
فیزیوتراپی
درمان های جایگزین مانند طب سوزنی یا کایروپراکتیک را امتحان کنید
اگر علائم فردی شدید باشد، پزشک ممکن است روش های جراحی مانند تعویض دیسک یا فیوژن ستون فقرات را توصیه کند.

فیبرومیالژیا

کمردرد و سفتی صبحگاهی علائمی هستند که معمولاً افراد مبتلا به فیبرومیالژیا تجربه می کنند. فیبرومیالژیا یک اختلال مزمن است که می تواند باعث درد و حساسیت در قسمت های مختلف بدن شود.


سایر علائم فیبرومیالژیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی
مشکلات خواب
مشکلات حافظه و تمرکز، که گاهی اوقات “مه فیبرو” نامیده می شود.
سندرم روده تحریک‌پذیر
سردرد
بی حسی و گزگز در دست و پا

درمان فیبرومیالژیا به علائم فرد بستگی دارد، اما معمولاً شامل موارد زیر است:

مسکن
داروهای ضد التهاب
تغییرات سبک زندگی، مانند ورزش منظم، تغذیه خوب و تنظیم محل کار در صورت نیاز. درمان های مکمل، که ممکن است شامل ماساژ درمانی، طب سوزنی و کایروپراکتیک باشد.
برخی از کارهایی که افراد مبتلا به فیبرومیالژیا می توانند برای کاهش کمردرد صبحگاهی انجام دهند عبارتند از:
حرکات کششی قبل از بلند شدن از رختخواب، مانند کشیدن زانوها به سمت قفسه سینه یا جمع کردن بازوها در مقابل بدن.
بلافاصله پس از بلند شدن از رختخواب دوش بگیرید تا به گردش خون کمک کنید و عضلات سفت را شل کنید.
اطمینان حاصل کنید که دمای اتاق خواب مناسب و راحت است.
استفاده از بالش برای قرار دادن بدن به گونه ای که فشار پشت را به حداقل برساند.


علل و علائم کمردرد صبحگاهی


بلند شدن نامنظم از رختخواب

روشی که فرد از رختخواب بیرون می‌آید می‌تواند در پیشگیری از درد صبح زود بسیار مهم باشد. حتی اگر فرد به خوبی استراحت کند، ایستادن خیلی سریع یا خم شدن بیش از حد هنگام برخاستن از رختخواب می تواند باعث کمردرد شود.


برای کاهش خطر کمردرد و سفتی صبحگاهی

ابتدا به آرامی به سمت لبه تخت حرکت کنید.
با استفاده از بازوهای خود به عنوان اهرم، بنشینید و پاهای خود را روی لبه تخت آویزان کنید.
پس از چند ثانیه پاهای خود را به آرامی روی زمین قرار دهید و بایستید.
روشی که فرد از رختخواب بیرون می‌آید می‌تواند در پیشگیری از درد صبح زود بسیار مهم باشد. حتی اگر فرد به خوبی استراحت کرده باشد، ایستادن خیلی سریع یا خم شدن هنگام بلند شدن از رختخواب می تواند باعث کمردرد شود.


یک تمرین کامل قبل از خواب

ورزش منظم می تواند به تقویت عضلات کمر و کاهش کمردرد کمک کند، اما ورزش بیش از حد می تواند منجر به کمردرد و سفتی صبحگاهی شود.
توجه به وضعیت بدن خود در حین و بعد از هر گونه فعالیت بدنی شدید مانند تمرین در باشگاه یا بازی در زمین ورزشی بسیار مهم است. گرم کردن مناسب و به دنبال آن سرد کردن بدن نیز می تواند به کاهش کمردرد و سفتی عضلات در روز بعد کمک کند.
برای کمردرد ناشی از ورزش، استفاده از کمپرس گرم یا سرد در ناحیه آسیب دیده و مصرف داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.


خوابیدن در موقعیت اشتباه

اگر هر روز صبح احساس کمردرد می کنید، احتمالا وضعیت خواب شما خوب نیست. وضعیت خواب نامناسب می تواند به ستون فقرات فشار وارد کند که انحنای طبیعی آن را صاف می کند.
این وضعیت همچنین می تواند باعث کمردرد و فشار ناخوشایند بر روی مفاصل شود. اگر به طور منظم روی شکم می خوابید، ممکن است به طور مرتب کمردرد را تجربه کنید.
برای خواب بهتر و سلامت ستون فقرات، وضعیت خواب خود را تغییر دهید. پزشکان توصیه می کنند به پهلو بخوابید و یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. اگر خوابیدن روی شکم تنها وضعیت راحت شماست، برای حمایت یک بالش زیر لگن یا پایین شکم خود قرار دهید. این به کاهش فشار روی کمر کمک می کند.


درمان کمردرد بعد از خواب


تشک نامناسب

اگر علت کمردرد وضعیت خواب نادرست نباشد، تشک را می توان علت این مشکل دانست. تعویض تشک های قدیمی و خرید تشک های جدید می تواند خواب شما را تا حد زیادی بهبود بخشد.
طبق یک مطالعه در سال 2009، تعویض تشک های قدیمی تر از 9 سال می تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد، ناراحتی کمر را کاهش دهد و علائم استرس را کاهش دهد.


بارداری

کمردرد در دوران بارداری بسیار شایع است. برخی از زنان ممکن است در اوایل هفته هشتم بارداری این درد را تجربه کنند، اما به احتمال زیاد بین ماه پنجم تا هفتم این درد ایجاد می شود.
بارداری می تواند باعث فشار در عضلات پشت شود. پس از خواب طولانی مدت، کمردرد صبحگاهی می تواند بدتر شود و باعث سفتی و سفتی طولانی مدت عضلات شود.
برای کاهش درد و ناراحتی، سعی کنید به جای فشار دادن به کمر، پاهای خود را بالا ببرید. اگر درد ادامه یابد، یک کمپرس گرم ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کند.

باید بخوانید:


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر با وجود انجام اقدامات و مراقبت های لازم، بهبودی حاصل نشد، باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. درمان به موقع درد شدیدی که در فعالیت های روزانه اختلال ایجاد می کند بسیار مهم است.

اگر کمردرد همراه با هر یک از علائم زیر رخ دهد، فرد باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کند:
مشکلات روده یا مثانه
از دست دادن احساس یا ضعف در بازوها یا پاها تنگی نفس
پزشک معمولاً تاریخچه پزشکی و علائم فرد را بررسی می کند و معاینه فیزیکی انجام می دهد. گاهی اوقات مطالعات هدایت عصبی یا آزمایش های تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن نیز ممکن است برای شناسایی علت زمینه ای توصیه شود.


بیشتر بخوانید  آشنایی با ماده مخدر جوینت ( ماده توهم زای ماری جوانا ) و عوارض مصرف آن

دیدگاهتان را بنویسید