مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت کبودی و تغییر رنگ لثه

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت تغییر رنگ لثه

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید راه های مناسب برای درمان کبودی و تغییر رنگ لثه آن ها ملاقات می کنند.

علت تغییر رنگ لثه

چرا رنگ لثه ها تغییر می کند؟

تغییر رنگ در دهان وضعیتی است که در آن بافت های داخلی دهان از جمله لثه ها رنگ طبیعی خود را که صورتی روشن است از دست می دهند. تغییر رنگ لثه در اثر رسوب و رسوب رنگدانه های مختلف در سطح یا داخل بافت لثه ایجاد می شود. این ممکن است به دلیل تغییرات فیزیولوژیکی در بدن یا بیماری باشد.تفاوت رنگ مخاط دهان یا لثه یکی از مشکلاتی است که باعث ایجاد زشتی در افراد می شود و بیماران مبتلا به این مشکل همواره به دنبال راهی برای درمان آن هستند.

 چرا رنگ لثه ها تغییر می کند؟

تغییر رنگ مخاط دهان یا لثه می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که می تواند طبیعی یا پاتولوژیک باشد. اکثر این تغییرات رنگ طبیعی هستند، اما گاهی اوقات می توانند نشانه یک بیماری جدی باشند. تغییر رنگ دندان اغلب توسط پنج رنگدانه ایجاد می شود. ملانین، ملانوئید، اکسی هموگلوبین، کاهش هموگلوبین و کاروتن. گاهی اوقات آهن، بیلی روبین و برخی فلزات نیز می توانند باعث تغییر رنگ شوند.

ملانین نوعی رنگدانه قهوه ای است که رایج ترین رنگدانه با منشاء داخلی است و توسط ملانوسیت های لایه بازال اپیتلیوم تولید می شود. تعداد ملانوسیت ها در مخاط متناسب با تعداد ملانوسیت های پوست است. با پوست تیره تر، ملانوسیت ها ملانین بیشتری تولید می کنند. ملانین رنگ قهوه ای تا قهوه ای تیره را روی پوست و غشاهای مخاطی ایجاد می کند.

ملانوئیدها مسئول تغییر رنگ پوست به زرد شفاف هستند و کاروتن باعث ایجاد رنگ زرد پررنگ می شود. رنگدانه لثه و غشاهای مخاطی در همه نژادها دیده می شود، تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. شدت و توزیع تغییر رنگ مخاط نژادی نه تنها در بین نژادهای مختلف متفاوت است، بلکه در بسیاری از افراد یک نژاد یکسان نیست. حتی این تغییر رنگ در همه جای مخاط دهان یکسان نیست. تغییر رنگ فیزیولوژیکی (طبیعی) احتمالاً ژنتیکی است، اما درجه تغییر رنگ بسته به محرک های مکانیکی، شیمیایی یا فیزیکی متفاوت است. گفته می شود تغییر رنگ فیزیولوژیکی اغلب در کودکان دیده نمی شود و این تغییر رنگ بیشتر بعد از بلوغ دیده می شود. البته مواردی از تغییر رنگ فیزیولوژیک در کودکان نیز وجود داشته است.

بیشتر بخوانید  درمان اختلال پری آپیکال

علل و علل سیاهی یا سفید شدن (تغییر رنگ) لثه ها

وقتی به لبخندی زیبا و دندان‌های سالم فکر می‌کنید، احتمالاً دندان‌های سفید مرواریدی و لثه‌های صورتی سالم خواهید داشت. در اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ لثه به مشکی، کبودی یا سفید ناراحت کننده و نگران کننده است. در برخی موارد تغییر رنگ لثه طبیعی است، اما در موارد دیگر نشانه یک بیماری جدی و خطرناک است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. در زیر به بررسی دلایل اصلی تغییر رنگ لثه می پردازیم.

لثه های تیره ژنتیکی

یکی از دلایل تیره شدن لثه ها تعادل طبیعی رنگدانه های پوست در بدن است. همانطور که رنگ پوست افراد مختلف متفاوت است، رنگ لثه ها نیز می تواند به طور طبیعی متفاوت باشد. در بسیاری از افرادی که کاملا سفید نیستند، لثه ها ممکن است دارای لکه های تیره یا اصلا صورتی روشن نباشند. این به دلیل سطح بالای ملانین در پوست و بافت های بدن است و در این صورت تیره بودن لثه ها نیز مانند رنگ تیره پوست طبیعی است.

سیگار کشیدن و برخی داروها

 چرا رنگ لثه ها تغییر می کند؟

سیگار کشیدن، مصرف برخی داروها مانند ماینوکسیدیل، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و همچنین پرکردن دندان با رنگدانه ها (مانند آمالگام) و روکش های فلزی می تواند رنگ لثه را تغییر دهد. اگر بعد از شروع مصرف دارو متوجه تغییر رنگ لثه خود شدید، با پزشک خود تماس بگیرید و با او صحبت کنید تا در صورت امکان داروی دیگری را جایگزین کند.

برخی بیماری ها و مشکلات

اما ممکن است دلایل دیگری برای تغییر رنگ لثه وجود داشته باشد که خطرناک تر و نگران کننده تر است. اولین بیماری خطرناک نکروز است که سلول های بافت لثه، رباط های اطراف دندان و لایه نازک استخوانی که فک را تشکیل می دهد را از بین می برد. در این حالت سیاه شدن لثه به دلیل مرگ سلول های لثه ایجاد می شود. نکروز لثه یک بیماری خطرناک است که علائم دیگر آن شامل خونریزی لثه، درد و بوی بد دهان است. علاوه بر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، استرس، استعمال دخانیات، عفونت های ویروسی و ایدز از جمله عوامل ایجاد این بیماری هستند.

بیشتر بخوانید  روغن های گیاهی چه فوایدی برای تقویت مغز و افزایش حافظه دارند؟

اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند بافت‌ها و استخوان‌های اساسی را تحت تأثیر قرار دهد و شرایط بسیار جدی و خطرناکی ایجاد کند. درمان نکروز حاد لثه استفاده از آنتی بیوتیک و برداشتن بافت مرده لثه به روش جراحی می باشد و یکی دیگر از شرایطی که باعث تغییر رنگ لثه می شود التهاب لثه حاد است. این بیماری باعث تشکیل یک لایه نازک و تیره روی لثه می شود. علت این بیماری عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است.

 چرا رنگ لثه ها تغییر می کند؟

بیماری هایی که باعث سفید شدن لثه می شوند

سفید شدن لثه نیز در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. اولین مورد برفک نامیده می شود که عفونت قارچی دهان است. برای درمان این عارضه باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید. قارچ را از سطح لثه پاک می کند و توصیه های لازم را در مورد مراقبت از لثه و جلوگیری از عود قارچ به شما می دهد.

علت دیگر وضعیتی به نام لکوپلاکیا است که به دلیل آن دهان با لکه های سفید پوشیده شده و می تواند پیش ساز سرطان باشد. این بیماری معمولاً در اثر سوء مصرف تنباکو و الکل ایجاد می شود. برای درمان این بیماری و جلوگیری از صدمات بعدی مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

در نهایت توجه به نکات زیر در مورد تغییر رنگ لثه ضروری است:

1- اصولاً در صورت مشاهده هرگونه تغییر رنگ در دهان، برای ارزیابی به دندانپزشک یا پاتولوژیست دهان مراجعه کنید.

2. تغییر رنگ دهان به ندرت می تواند نشانه بیماری های خطرناک باشد. بنابراین، اگر تغییری در رنگ دهان خود مشاهده کردید که قبلاً وجود نداشته و به تازگی ایجاد شده است، حتماً به متخصص بهداشت دهان و دندان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن AT III در آزمایش خون

اگرچه اکثر تغییرات رنگ در دهان طبیعی است، اما برای اطمینان از دندانپزشک خود مشورت کنید.

 چرا رنگ لثه ها تغییر می کند؟

درمان تغییر رنگ لثه بستگی به علت تغییر رنگ لثه دارد. اگر بافت لثه شما سالم است و بیماری لثه ندارید، می توان از لیزر درمانی برای درمان تغییر رنگ دندان استفاده کرد. بهترین مزیت لیزر درمانی این است که در یک جلسه کوتاه انجام می شود.
داروهایی نیز وجود دارد که می توان از آنها برای تغییر رنگ لثه استفاده کرد. نتایج پایدار هیچ یک از این روش ها تضمین نمی شود. برخی از افراد ممکن است نتایج طولانی مدت را ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حدود دو سال بعد نیاز به درمان مجدد داشته باشند.

**************************************

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *