علت و راههای کنترل گریه در شرایط مختلف



علت زود به گریه افتادن


برخی از آدم‌ها، حتی در مواجهه با مصیبت‌ها، به‌ندرت به گریه می‌افتند؛ در‌حالی‌که، برای دیگران حتی موضوعات کوچک هم گریه‌آور است.


آیا تا به حال شده که از خودتان بپرسید چرا این همه گریه می کنم ؟. اگر پاسخ شما مثبت است ، بهاولین چیزی که باید فکر کنید، این است که شما تنها نیستید .


فرقی ندارد که از یک رابطه بیرون آمده باشید ، اشتباهی در کارتان انجام داده باشید، در تحصیل به مشکل خورده باشید و . . . .


انواع اشک


انسان‌ها می‌توانند سه نوع اشک تولید کنند که هرکدام کارایی خاصی دارد:


  1. اشک چشم/ اشک پایه (Basal tears) : البته این اشکی نیست که از چشم‌ها سرازیر می‌شود. دلیل ترشح این اشک مرطوب نگه‌داشتن سطح چشم است. هر انسان روزانه حدود ۱۴۸ تا ۲۹۶ میلی‌لیتر اشک چشم تولید می‌کند.

  2. اشک واکنشی (Reflex tears) : اشک واکنشی برای محافظت چشم در برابر یک محرک تولید می‌شود. اگر دود یا گرد‌وخاک وارد چشم شود یا چیزی باعث سوزش چشم شود، اعصاب قرنیه پیامی به مغز می‌فرستند و اشک واکنشی سرازیر می‌شود.

  3. اشک احساسی (Emotional tears) : اشک احساسی، که به آن گریه هم می‌گوییم، زمانی ایجاد می‌شود که احساسات فرد درگیر شده باشد. در این زمان مغز پیشین آن احساس را ثبت می‌کند و هورمونی ترشح می‌شود که تولید اشک احساسی را به دنبال دارد.


زود گریه کردن


دلیل زود به گریه افتادن


1. افسردگی


افسردگی یک اختلال روحی است که به علت ناراحتی مداوم در افراد رخ می دهد و باعث گریه غیرمعمول می شود .


حال اگر روحیه شما عوض شده و میزان گریه کردن تان نیز افزایش یافته است ، بایدمراقب افسردگی باشید که علائم افسردگی شامل ناراحتی ، نا امیدی ، احساس پوچی ، کمبود هیجان،اختلالات و آشفتگی در خواب و خستگی می باشد.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


2. اضطراب


اختلال اضطراب نیز به معنی ترس بیش از حد می باشد که افراد در این اختلال توانایی تمرکز کافی ندارند و به طور مداوم اشک می ریزند و همچنین در بین بیماران ذهنی بسیار رایج است و 18 درصد از جمعیت برخی کلان شهر ها را تحت تاثیر قرار داده است .


اگر فکر می کنید که احساس اضطراب شما بیش از حد است ، حتما با یک مشاور متخصص صحبت کنید که درمان های مختلف ، داروهای مکمل و سبک زندگی مناسب را به شما پیشنهاد دهد.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


3. ضربه روحی در دوران کودکی


مطالعات انجام شده این گونه نشان می دهد خانم هایی که در دوران کودکی دچار آسیب روحی شدید شدهاند ، اغلب بیش از بقیه گریه می کنند و گریه کردن برای آن ها به منزله یک پاسخ طبیعی هنگام رویارویی با مشکلات است و علت آن هم این است که سیستم عصبی سمپاتیک این افراد آسیب روحی واضطراب را همزمان با هم تجربه کرده است .


حال فرقی ندارد که این آسیب روانی چقدر بزرگ یاکوچک بوده است ، در هر حالت تحمل آن برای این فرد در دوران کودکی بسیار سنگین بوده است.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


4. استرس


استرس شما زمانی افزایش پیدا می کند که با یک موضوع ناراحتک ننده ، خبر بد یا آشفتگی هایی روبرو شوید.


زمانی که بدن با احساسات قوی روبرو می شود ، مغز او مدام در حال تجزیه تحلیل قوانین موجود می باشد و در نتیجه این تلاش را برای مقابله با سرازیر شدن اشک ها نشان می دهد.


استرس همچنین سطح کورتیزول را بالا می برد که باعث افزایش حساسیت فرد و عکس العمل شدیدتر او نسبت به مسائل و شرایط استرس زا می شود.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


5. شخصیت


هر انسانی شخصیت منحصر به فرد خود را دارد که مجموعه ای از رفتارها، برخورد ها و تفکرات او می باشد .


تفاوت های بیولوژیکی و فیزیولوژیکی در ساختار مغزی فرد روی شخصیت و حساسیت اوتاثیرگزار است که می تواند اشک ریختن او را افزایش دهد و متخصصان تنها به این موضوع واقف هستند که دستگاه لیمبیک هنگام اشک ریختن و گریه کردن درگیر می شود و بنابراین افراد با استرس و حساسیت بیشتر از لحاظ ژنتیکی بیش از بقیه گریه می کنند.


هرچقدر فرد احساس بیشتری داشته باشد ، به محیط خود حساس تر می شود و تقریبا 15 تا 20 درصداز مردم دنیا در دسته انسان های حساس قرار می گیرند که این افراد در برابر نظرات دیگران ضعیفتر نیز می باشند.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


6. تغییرات هورمونی


هورمون ها همچنین انتقال دهنده پیام های شیمیایی هستند که می توانند پیام گرسنگی ، میل جنسی ، احساسات و روحیه را ارسال کنند .


حال اگر اختلالی در میزان هورمون های مختلف ایجاد شود ، ممکن است که فرد بیش از همیشه درمعرض به گریه افتادن باشد که در خانم ها این مسئله زیاد رخ می دهد ، مثلا بعد از زایمان ، قاعدگی ،بارداری و یائسگی میزان هورمون خانم ها بالا پایین می شود و در نتیجه حساسیت آن ها افزایش خواهدیافت .


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


7. اجتماعی شدن


طبق مطالعات انجام شده خانم ها در لمس احساسات وسیع تر و گسترده تر از آقایان عمل می کنند .


خانم های اجتماعی نیز راغب به کشف کردن ، حرف زدن در مورد مسائل و نشان دادن احساسات خود درسنین جوانی هستند .


این موضوع به این معناست که گریه کردن برای آن ها به معنای نشان دادن غم ،ناراحتی و آسیب پذیری می باشد و آداب و رسوم فرهنگی نیز در نشان دادن احساسات توسط افراد موثراست .


مثلا پسران به دلیل تربیت شان اشک و گریه خود را پنهان می کنند ، در حالی که دختران درفراغ بال گریه می کنند و در این زمینه از کسی خجالت نمی کشند.


دلیل زود به گریه افتادن / کنترل کردن گریه


8. تاثیر PBA یا ناخویشتن داری عاطفی


این مشکل یک وضعیت عصبی است که روی احساسات فرد بعد از آسیب دیدیگی تاثیر می گذارد وباعث آشفتگی در مغز و کنترل احساسات او می شود .


اگر قبلا عادت به گریه کردن نداشتید اما اکنون دم به دقیقه گریه می کنید و یا در خندیدن هم افراط دارید و روحیه شما در وضعیت ثابتی به سر نمی برد.


احتمالا به این وضعیت مبتلا شده اید . این موضوع می تواند به دلیل آسیب دیدگی های مغزی ،آسیب به اعضای بدن ، جنون و . . . باشد که البته این وضعیت بسیار نادر است.


علت زود گریه کردن


کنترل گریه وقتی بغض کرده‌اید


از موقعیت فاصله بگیرید


موقعیتی که باعث گریه شده است می‌تواند یک مکان و علاوه‌بر‌آن، وضعیت ذهنی شما باشد. سعی کنید از بیرون به افکارتان نگاه کنید و دلایلی که شما را به گریه انداخته بررسی کنید.


اگر فرد دیگری شما را به گریه انداخته است، شاید نه حرف‌های او که تفسیر شما از آن حرف موجب ناراحتی‌تان شده است. در چنین وضعیتی، خود را از عامل ناراحتی جدا کنید و از آن به‌معنای واقعی فاصله بگیرید.


چهره‌ای بی‌تفاوت داشته باشید تا از جاری‌شدن اشک‌ها جلوگیری کنید.


موقعیتی که عصبانیت، ناراحتی و یا استیصال شما را تشدید می‌کند ترک کنید و زمانی‌که آرام‌تر شدید به موقعیت بازگردید تا کنترل گریه برای شما کاری آسان باشد.


کلمات را به کار بگیرید


توانایی برقراری یک گفت‌وگوی ماهرانه می‌تواند مانع بروز بسیاری از عصبانیت‌ها و احساسات منفی شود که جرقه گریه را می‌زنند.


اگر ابراز احساسات را یاد بگیریم و بیاموزیم احساساتمان را شفاف بیان کنیم، آرامش خود را حفظ کنیم و از کلمات بهره بگیریم، کنترل گریه برایمان ممکن می‌شود.


اشیا را به دست بگیرید و حواس خود را پرت کنید


وقتی دارید کنترل اشک‌هایتان را از دست می‌دهید از اشیای اطراف کمک بگیرید؛ روی گوشی با انگشت فهرست خریدتان را یادداشت کنید.


روی کاغذ خط‌خطی کنید، یا با یک توپ فشاری ضداسترس (یکی از اسباب بازی های ضد استرس) خود را سرگرم کنید. اگر توجهتان را به شیئی قابل‌لمس معطوف کنید و آن را لمس کنید، شما را در کنترل گریه کمک می‌کند.


پرت‌کردن حواس هم ترفندی پرطرف‌دار است. به فعالیتی مشغول شوید، چند آهنگ شاد گوش کنید، آغازگر گفت‌وگویی باشید یا خود را سرگرم نگاه‌کردن چند عکس کنید.


درمان زود گریه کردن


به موضوعی خنده‌دار یا مثبت فکر کنید


افکار منفی را با افکار مثبت جانشین کنید یا به موضوعی خنده‌دار یا مسخره فکر کنید. توجه به جنبه‌های روشن‌تر و شادتر موقعیت‌های استرس‌آور می‌تواند مشکلات را آسان‌تر و گریه‌ را به‌راحتی کنترل کند.


تنفس عمیق


نفس عمیق بکشید و روی تنفس کُند و آرام خود تمرکز کنید تا کنترل گریه‌تان را به دست بگیرید.


ممکن است بدیهی به نظر برسد اما بین تنفس عمیق و رسیدن به آرامش در مواقع تنش رابطه وجود دارد. در پژوهش انجام‌شده در سال ۲۰۱۷ معلوم شد که تنفس کُند و کنترل‌شده می‌تواند اثری مستقیم و قابل‌توجه بر میزان فعالیت مغز موش‌ها داشته باشد.


نیشگون‌گرفتن پوست دست برای کنترل گریه


سال‌ها قبل شایع شده بود که نیشگون‌گرفتن پوست دست، به‌خصوص ناحیه اتصال انگشت شست و اشاره، می‌تواند مانع گریه شود. علم هم با این ادعا مخالفتی ندارد.


دانشمندانی که درزمینه گریه تحقیق می‌کنند معتقدند، ازآنجاکه گریه عموما واکنشی منفعل و برخاسته از استیصال است، می‌توان با انجام‌دادن کاری که استیصال را کاهش می‌دهد گریه را کنترل کرد.


با فشردن ماهیچه‌ و درگیرشدن در یک کار فرد کنترل بیشتری را احساس می‌کند.


پلک‌زدن و چرخاندن چشم‌ها


چرخش چشم‌ها و پلک‌زدن جلوی سرازیرشدن اشک‌ها را می‌گیرد.


کنترل گریه با رهاکردن ماهیچه‌های صورت


زمانی‌که گریه می‌کنیم، عضلات صورت‌مان منقبض می‌شوند. تمرکز بر ماهیچه‌های صورت و رهاکردن آنها از انقباض به بندآمدن گریه کمک می‌کند.


فشردن بینی


فشردن پل بینی، در نزدیکی غدد اشکی، می‌تواند مسیر جاری‌شدن اشک را ببندد. البته درد فشردن بینی هم می‌تواند حواس شما را به‌قدری پرت کند که دلیل گریه‌تان را فراموش کنید!


علل زود گریه کردن


بغض را فرو ببرید


گریه بر سیستم عصبی بدن نیز تأثیر می‌گذارد. برای نمونه، ماهیچه‌های انتهایی گلو (دهانه حنجره) را باز می‌کند.


به‌دنبال آن، حس می‌کنیم که انگار توده‌ای در گلو داریم که به آن بغض می‌گوییم. نوشیدن جرعه‌ای آب، قورت‌دادن و خمیازه‌کشیدن می‌تواند بغض را برطرف کند.


برای کنترل گریه سرتان را به عقب ببرید


برای کنترل گریه، سرتان را به عقب خم کنید و به بالا نگاه کنید. اشک‌ها در زیر پلک‌ها جمع می‌شود و چند ثانیه پیش از سرازیرشدنشان زمان می‌خرید.


از این زمان برای انحراف حواستان به هر موضوع دیگری استفاده کنید تا جریان اشک را متوقف کنید.


اگر هیچ راهی برای کنترل گریه جواب نداد، اشک‌هایتان را بپذیرید


درحالی‌که جاری‌شدن بی‌موقع اشک‌ها تجربه‌ای خوشایند نیست، اما بسیار اهمیت دارد که به احساسات خود اهمیت بدهید.


گریه‌کردن واکنش احساسی طبیعی آدمی است و بااینکه ممکن است گریستن در حضور دیگران شما را شرمسار کرده باشد، اما بدانید دنیا به آخر نرسیده است.


اگر هنگام گریه‌کردن در محل کار یا جایی در حضور دیگران قرار دارید، اعلام کنید که به دقایقی تنهایی نیاز دارید تا افکارتان را سروسامان دهید (نشانه های نیاز به تنهایی).


اختصاص‌دادن زمانی برای تجربه ناراحتی، به‌جای فرونشاندن دائمی احساساتمان، راهکار مقابله‌ای مناسبی برای گریه‌کردن است.


بیشتر بخوانید :


۱۳ فایده گریه کردن (اشک ریختن) برای سلامت بدن را میدانید ؟


دعا برای گریه کودک : ۶ دعای سریع الاجابه برای گریه و بی تابی کودک


بیشتر بخوانید  پيامدهاي طلاق و جدايي زوجين

دیدگاهتان را بنویسید