مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت و راههای درمان حرف زدن در خواب چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با علت و درمان حرف زدن در خواب آشنایی کامل پیدا کنید

حرف زدن در خواب بر اثر درست عمل نکردن مکانیسم و دستگاه عصبی در مغز ایجاد می‌شود که وظیفه‌اش توقف فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن همچون فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن است؛ قطعاً تاکنون با افرادی برخورد کرده‌اید که در هنگام خوابیدن و زمانی که در خواب عمیق هستند شروع به صحبت کرده و حتی گاهی فریاد می‌زنند این افراد معمولاً پس از بیدار شدن، موضوع را به خاطر ندارند و چیزی از حرف‌های خود را به یاد نمی‌آورند.

علت و درمان حرف زدن در خواب

دلیل حرف زدن در خواب چیست ؟

فعالیت عصبی؛ رابطه مستقیم با فعالیت گفتاری دارد

هنگامی‌که ما می‌خوابیم، مکانیسمی در مغز وجود دارد که فعالیت‌های عصبی مرتبط با خوابیدن را فعال و از انجام فعالیت‌های گفتاری یا حرکتی بدن پیشگیری می‌کند؛ در این میان گاهی ممکن است این سیستم درست عمل‌ نکرده و در بین 2 بخش مجزای عملکرد مغزی فرد اختلال ایجاد شود، در حقیقت با بروز این اختلال، فرد از این سیستم دفاعی و تنظیم‌کننده اعصاب در هنگام خواب عبور و در خواب شروع به حرف زدن می‌کند و یا حتی راه می‌رود.

در خواب حرف زدن (somniloquy) یا پاراسومنیا (parasomnia) یک اختلال در سیستم عصبی مغز است که در طول خواب ایجاد می‌شود و با رفتار‌های غیرطبیعی و غیرمعمول همراه است؛ این عمل می‌تواند ادای کلمات نامفهوم، صبحت کردن یا حتی حرف زدن با صدای بلند یا فریاد زدن باشد.

حرف زدن در خواب موضوعی پیچیده است. خواب افراد متأثر از رویداد‌ها و حوادث اخیری است که در زندگی آن‌ها رخ داده و می‌توان گفت حرف زدن در خواب تحت تأثیر رویداد‌های اخیر در زندگی فرد خوابیده است.

بیشتر بخوانید  آیا از فواید آب خیار اطلاع دارید؟

حرف زدن در خواب یکی از موارد اختلالات خواب است که بسیار در افراد شایع است؛ این مسئله در کودکان به‌ویژه کودکان و نوجوانانی که در سنین بلوغ قرار دارند، دیده می‌شود، اما در بزرگسالان شایع‌تر است و جزو یکی از دغدغه‌های آنها به شمار می‌رود؛ با مراجعه به پزشک متخصص می‌توان این اختلال را درمان کرد.

راه های درمان حرف زدن در خواب

اگر این مشکل به دفعات تکرار می شود توصیه می کنیم به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممکن است با یک دوره دارو درمانی کوتاه مدت همه چیز به حالت عادی برگردد. برخی دیگر از روشهای درمان و پیشگیری از حرف زدن در خواب عبارتند از :

1. بهداشت خواب

به عنوان مثال از مواد مخدر والکل دوری کنید. خیلی سیگار نکشید. کمبود خواب تان را رفع کنید. ساعت خواب تان را تنظیم کنید و …

2. داروها

استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا قرص های خواب‌آور برای بهبود خواب میتواند به درمان شما کمک کند.

3. رفتار درمانی شناختی

در روش رفتار درمانی شناختی به بیمار استراتژی های موثر و درازمدتی ارائه می شود تا بر اضطراب و تشویش خود غلبه کند.

4. کاهش استرس

یکی از مهمترین راهکارهای درمان حرف زدن در خواب کاهش و درمان استرس و اضطراب است. چون استرس از اصلی ترین دلایل حرف زدن در خواب است.

5. تغذیه

شبها غذای سبک و کم چربی بخورید و از پرخوری بپرهیزید. چون سنگین بودن هم میتواند باعث این مشکل شود.

6. خواب منظم

از یک روال صحیح خواب پیروی کرده و ساعات خواب منظمی داشته باشید.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف قرص متیل فنیدات و عوارض جانبی این دارو

7. استراحت مناسب

کمبود خواب و نداشتن استراحت کافی را حل کنید تا به این مشکل دچار نشوید.

divider

نکاتی درباره مشکل حرف زدن در خواب

توصیه می شود زمانی که فرد در حال حرف زدن در خواب است، سعی نکنید یک دفعه او را بیدار کنید. این باعث می شود او سردرگم و آشفته شود. طبق اطلاعات بدست آمده بیش از 50% کودکان و تقربیاً 5% از بزرگسالان در خواب صحبت می کنند. پس این مساله مشکل حادی نیست. اما اگر شخص هنگام خواب رفتار خشونت آمیز یا جیغ و فریاد از خود نشان دهد باید به پزشک مراجعه شود.

بسیاری از افراد در خواب با خودشان صحبت میکنند. نیمی از تمام بچه ها در سنین بین ۳ تا ۱۰ سالگی در حالی که خوابند صحبت می کنند و تعداد کمی از بزرگسالان – در حدود ۵٪ – بعد از آنکه به رختخواب می روند مکالمه دوستانه را با کسی در خواب شروع می کنند!

همچنین صحبت کردن در خواب می تواند با راه رفتن در خواب و اختلالات تغذیه ای مربوط به خواب شبانه اتفاق بیفتد، وضعیتی که در آن فرد در حالی که خواب است؛ می خورد.

بیشتر افراد به طور موقت دچار حرف زدن در خواب می‌شوند. معمولاً همزمان با بزرگ شدن بچه‌ها، این مشکل از بین می‌رود. با این حال گاهی اوقات، ممکن است حرف زدن در خواب در دوران بلوغ نیز ادامه پیدا کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *