علت و درمان پف چشم بعد از خواب چیست ؟



پف چشم بعد از خواب


پف چشم بعد از خواب ناشی از وجود مایع اضافی دربافت همبند اطراف چشم است که می تواند یک عارضه ارثی یا نشانه زخم، عفونت یا آسیب های دیگر در ناحیه اطراف چشم باشد.


اگر زیر چشم هایتان بعد از بیدار شدنتان، به نسبت شب قبلتان باد کند، در این صورت شما پف چشم دارید ،این رخداد رایج می تواند نتیجه چندین عامل باشد، از جمله چیزی که می خورید و اینکه چگونه می خوابید.


درک و تعیین اینکه چرا ناحیه زیر چشم شما متورم شده است، به شما کمک می کند تا مشکل را رفع کنید و از پف های ناخواسته ای که در صبح ها ظاهر می شوند، جلوگیری کنید.


علت و درمان پف چشم در صبح


دلیل پف چشم بعد از خواب و در صبح چیست ؟


خواب شبانه ضعیف از دلایل پف چشم در صبح


خوابیدن بد در شب می تواند در هنگام صبح باعث پف چشم شما شود. خصوصا در مواردی که شما استرس دارید. بدن شما هورمون کورتیزول آزاد می کند که تعادل نمک بدن را تغییر می دهد. چون تعادل نمک شما به هم میریزد است، ممکن است آب را در ناحیه چشم جمع شود و منجر به تورم بافت اطراف چشمتان شود.


تیروئید


چشم های پف دار ممکن است یک اثر جانبی از انواع پرکاری تیروئید باشد. تیروئیدی که بیش از حد فعال است و ممکن است ضخیم شدن چربی در اطراف چشمان شما ایجاد شود که باعث پف چشم بعد از خواب می شود.


تورم


اگر چشم هایتان هنگام صبح که از خواب بیدار می شوید، پف دار است، ممکن است به علت احتباس مایع باشد که اٍدٍم نام دارد. (با بالا رفتن سن، ممکن است مایع موجود در پلک پایین تر بیاید). هنگامی که از خواب بیدار می شوید و شروع به پلک زدن می کنید، ممکن است متوجه شوید که چشم شما پف کمتری دارند.


بالا بودن دمای اتاق از دلایل پف چشم در صبح


هنگامی که درجه حرارت را در خانه تان بالا می برید، چشمان شما می توانند حساس تر و خشک تر شوند ، به این دلیل است که گرما می تواند غشاهای مخاطی چشم را خشک کند. این باعث می شود که بافت چشم شما ضخیم شود و باعث تحریک بیشتر شود. و منجر به پف چشم بعد از خواب می شود.


نشستن صورت از دلایل پف چشم بعد از خواب


پاک کننده های صورت، شامپو ها و نرم کننده ها می توانند در شکاف پلک ها به دام بیفتند. تحریک بیشتر می تواند شامل پاک کردن آرایش چشم، زدن سایه چشم و ریمل مژه و ابرو شود که دارای عطر و طعم دهنده هستند.

بیشتر بخوانید  کاناوان بیماری اختلال ژنتیکی نوزاد را بیشتر بشناسید


آلرژی فصلی از دلایل پف چشم ها در صبح


زمانی که حساسیت دارید، چشمان شما با آلرژن های هوائی تماس پیدا می کنند ، هنگامی که این آلرژن ها به چشمان شما ضربه می زنند، در اشک ها حل می شوند و با لنز چشم تماس پیدا می کنند. آنها با آنتی بادی هایی که به سلول های شما در چشمان شما وابسته هستند واکنش نشان می دهند. این اتفاق باعث می شود که بدن شما هیستامین (موتد شیمیایی که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند) را به سیستم بدن شما آزاد کند. گاهی اوقات وقتی که هیستامین به پوست می رسد، می تواند باعث واکنش مشابه شود و به خصوص در اطراف چشم می شود.


گریه کردن در شب از علت های پف چشم بعد از خواب


هنگامی که شما گریه می کنید، چشمان شما سخت کار می کنند تا اشک ها بریزند. از آنجا که غدد چشمی باید بیش از حد کار کنند تا اشک بریزند، آنها مایع اشک را تهیه می کنند که آبکی و کمی شور است ؛ بنابراین، اختلاف در غلظت نمک بین این اشک و بافت اطراف چشم سبب ایجاد تورم پلک می شود.


علت و درمان پف چشم در صبح


پیشگیری از پف چشم بعد از خواب


مصرف نمک را کاهش دهید


نمک زیاد باعث نگه داشتن آب اضافی در بدن میشود که میتواند باعث پف کردن چشم شود . غذاهای آماده مصرف نکنید و نمک اضافی به غذا نزنید .


به جای نوشیدنی های کافئین دار از آب استفاده کنید


وقتی که بدن پر آب باشد پوست در کل سالم تر خواهد بود . کافئین آب بدن را دفع میکند ، بنابراین بدن دچار کم آبی خواهد شد .


سیگار نکشید


سیگار هم باعث پف کردن و هم باعث سیاه شدن زیر چشم خواهد شد . ترک کردن سیگار تاثیر چشمگیری در بالا رفتن سلامت شما ایجاد خواهد کرد .


حالت خواب خود را عوض کنید


خوابیدن روی شکم ممکن است باعث ایجاد پف در چشم شود . در این حالت سینوس های شما پر شده و باعث پف کردن چشم شما میشود . بالاتر نگه داشتن سر در هنگام خواب باعث جمع نشدن آب در اطراف چشم میشود .


۸ ساعت خواب شبانه داشته باشید


نداشتن خواب کافی یکی از عمده ترین دلایل پف کردن چشم است بنابراین حتما خواب کافی داشته باشید .

بیشتر بخوانید  چطور به خودمان یا دیگران آمپول بزنیم؟


چه زمانی پف چشم ها نشانه بیماری است؟


پف چشم در صبح وقتی ناگهانی باشد گاهی اوقات نشانه یک مشکل اساسی در سلامت شما است.


مثلا ممکن است برآمدگی پای چشم ها نشانه یک اختلال تیروئیدی به نام بیماری گریوز باشد.


حساسیت های چشم مربوط به شرایطی مثل تب یونجه هم می تواند دلیل چشم های پف کرده باشد. انواع دیگری از آلرژی ها مثل واکنش به غذاهایی مشخص یا مواد شیمیایی می تواند دلیل پلک های پف کرده باشد.


طی یک واکنش آلرژیک سلول های مشخصی در بدن یک ماده شیمیایی به نام هیستامین پخش می کنند که تاثیرات مضر فراوانی بر بافت های بدن از جمله ترشح مایعی از سلول های خونی دارند. این مایعات در بافت های اطراف گیر می افتند و باعث ادما یا ورم می شود.


پلک های پف کرده و حلقه های سیاه زیر چشم می تواند زمانی که یک عفونت چشمی مثل چشم صورتی هم داشته باشید پیش بیاید. این چشم های پف کرده دلیل التهاب مربوط به عفونت چشم است که مستقیما پلک ها را تحت تاثیر قرار می دهد.


علاوه بر این، چشم های خشک هم می تواند دلیل اصلی پف و باد کردن چشم باشد.


بیماری های سیستماتیک مثل از کار افتادگی کلیه ها می تواند منجر به ورم کل بدن از جمله دور چشم ها شود.


راهکارهای از بین بردن پف و حلقه های سیاه دور چشم ها


  • استفاده از قطره های چشمی مناسب برای تحریک چشمی حاصل از آلرژی ها

  • نوشیدن آب و مایعات کافی برای جلوگیری از دی هیدراته یا خشک شدن بافت های بدن

  • کمپرس یخ هنگام پف کردن چشم ها

  • استفاده از کرم ها و دیگر محصولات مربوط به مراقبت از پوست به خصوص محصولات ساخته شده با فرمولی برای استفاده دور چشم ها

  • خوردن غذاهای سرشار از پتاسیم مثل موز برای رفع مایعات اضافه در بدن

  • پاشیدن آب سرد روی صورت و چشم هایتان

  • یکی از معمول ترین درمان های خانگی استفاده موقت از کرم ها یا پمادهای بواسیر برای کاهش پف های پلک ها است. یک جزء فعال در این داروها فنیل افرین دارویی است که سلول های خونی را منقبض می کند و ضخامت آنها را کاهش می دهد.


  1. اولا اگر حلقه های سیاه زیر چشم دلیل شبکه قابل دیدن سلول های خونی زیر پوست نازک پلک باشد این روش می تواند تاثیر احتمالی دو برابر روی پف چشم ها داشته باشد و به این ترتیب رگ های کوچک تر می تواند سیاهی را کاهش دهد.

  2. دوما انقباض سلول های خونی می تواند احتمال ترشح مایع از درون سلول های خونی که منجر به پف پلک ها می شود را کاهش دهد.


  • با این حال باید توجه داشت خطراتی در رابطه با استفاده از کرم ها و پمادهای بواسیر برای از بین بردن پف پلک ها در صبح وجود دارد. اگر اتفاقی هر نوع از این محصولات داخل چشمتان برود عفونت شدیدی مثل ورم ملتحمه چشم اتفاق می افتد.


علت و درمان پف چشم در صبح


درمان پف چشم در صبح


استفاده از خیار


خیار از درمان های قدیمی برای پف چشم میباشد . خیار حاوی آنتی اکسیدان است که باعث کاهش تحریک و کاهش پف چشم خواهد شد .


طریقه مصرف:


۲ برش از خیار خنک را به مدت ۱۵ دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید . مطمئن شوید روی قسمت پف کرده حتما خیار قرار بگیرد . بعد از زمان گفته شده با یک دستمال مرطوب چشمان خود را پاک کنید .


استفاده از قاشق سرد در درمان پف چشم در صبح


قاشق سرد یکی از بهترین روش ها برای درمان پف چشم در صبح مخصوصا پف زیر چشم میباشد . این روش موقتی بوده و باید چندبار تکرار شود ولی اثر آن فوری است .


طریقه مصرف:


یک لیوان را پر از یخ کنید و داخل آن آب بریزید سپس ۲ قاشق را به مدت ۵ دقیقه داخل آن قرار دهید . همچنین میتوانید ۱ ساعت قاشق ها را داخل فریزر قرار دهید سپس پشت قاشق ها را با فشار کمی روی چشم به مدت ۵ دقیقه قرار دهید . در صورت نیاز دوباره تکرار شود


استفاده از چای کیسه ای


۲ عدد چای کیسه ای را به مدت ۵ دقیقه در آب داغ گذاشته سپس آنها را داخل فریزر یا یخچال گذاشته تا خوب خنک شوند . بعد از خنک شدن آنها را روی چشمان خود به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید .


استفاده از کمپرس سرد در درمان پف چشم در صبح


یخ برای کاهش تورم و درد شناخته شده است اما باعث کاهش پف اطراف و زیر چشم نیز خواهد شد . از یخ مستقیما روی پوست استفاده نکنید .


طریقه مصرف:


مقداری یخ داخل نایلون ریخته و دور آن حوله یا دستمال بپیچید سپس چشمان خود را بسته و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی چشمان خود قرار دهید


بیشتر بخوانید :


۱۳ درمان خانگی و موثر پف چشم


بیشتر بخوانید  روش های موثر گیاه درمانی برای درمان کرم ها و انگل ها

دیدگاهتان را بنویسید