علت و درمان بلفارواسپاسم پلک زدن غیر ارادی چشم


همه چیز در مورد بلفااسپاسم

بلفارواسپاسم منابع پلک زدن یا بسته شدن غیر ارادی پلک ها است. بلفااسپاسم یک عارضه عصبی پیشرونده است که بیشتر در زنان میانسال و مسن دیده می شود. دلگرم کننده برای آشنایی بیشتر با این عارضه با ما همراه باشید.

بلفارواسپاسم

بسته شدن غیر ارادی چشم یا بلفارواسپاسم

بلفااسپاسم یک حرکت غیرارادی پلک است هر چند ثانیه یک یا دو دقیقه. این حرکات گاهی منجر به بسته شدن کامل چشم می شود.شرایط دو طرفه، مزمن و کنترل نشده بلفااسپاسم را بلفااسپاسم خوش خیم می نامند.

اگرچه علت بلفارواسپاسم معمولا ناشناخته است، اما شرایط زیر را می توان در رابطه با بلفارواسپاسم مشاهده کرد:

  • خشکی چشم
  • وووییت
  • سایر مشکلات چشمی

به ندرت، انقباضات پلک ممکن است نشانه ای از اختلال مغز یا سیستم عصبی باشد. اختلالات مغزی که می تواند باعث بلفارواسپاسم شود.

هستند:

  • دیستونی گردن

عوارض جانبی داروها، به ویژه داروهایی که برای درمان صرع و داروهای روانپزشکی استفاده می شوند

  • سندرم شکنجه
  • فلج بل (فلج عصب صورت)

بلفااسپاسم شبه چشم می تواند تحت شرایط زیر رخ دهد:

  • نور شدید
  • التهاب سطح چشم یا پلک
  • کمبود خواب
  • استرس شدید
  • باد به صورتش می زند

اینترنت پر از سایت هایی است که محتوای پزشکی دارند، اما محتوای این سایت ها چقدر معتبر است؟

مستقیماً توسط پزشک متخصص و تیمی از نوروتراپیست ها (روانشناس، روانپزشک، گفتار درمانگر و …) مدیریت می شود. از سال 1388 شروع به کار کردیم و هم اکنون جمعی از پزشکان جایروس با معرفی بهترین کادر پزشکی و رفع مشکلات جسمانی مناطق در مناطق مختلف تهران و شهرهای مختلف کشور حضور دارند. مشکلات مغز و اعصاب، ارتوپدی، توانبخشی و روانپزشکی برای بزرگسالان و کودکان آنها به شما کمک خواهند کرد.

بلفااسپاسم یک بیماری نادر است (به ازای هر 20000 نفر یک نفر). میانگین سن شروع 60 سالگی است. در زنان شایع تر است برخی از بیماران مبتلا به بلفارواسپاسم ممکن است سابقه احساسات داشته باشند خشکی چشم یا حساسیت به نور گاهی اوقات سوزش چشم وجود دارد (به عنوان مثال نور خورشید، باد سرد، سر و صدا، حرکات سریع سر یا چشم) من استرس عصبی باعث حملات بلفارواسپاسم می شود ایستگاه ها

با پیشرفت بیماری، شدت و دفعات حملات افزایش می یابد، به طوری که گاهی پلک ها برای چند ساعت بسته می شود و فرد عملاً برای چند ساعت نابینا می شود.افسرده. معمولاً استرس و فشار (مثلاً ماندن در محیطی ناآشنا) باعث بلفااسپاسم شدید می شود. بلفااسپاسم در هنگام خواب متوقف می شود. علاوه بر این، تمرکز بر یک فعالیت خاص معمولاً باعث کاهش تشنج می شود. گاهی اوقات این بیماری در عرض چند روز به طور کامل درمان می شود.

بیشتر بخوانید  از کجا بفهمیم به سیب زمینی حساسیت داریم؟ چه نشانه هایی دارد؟

رایج ترین شکل بلفارواسپاسم، «بلفارواسپاسم خیابان خودجوشوش خیم (بلفارواسپاسم خوش خیم ضروری) که خود را به صورت بسته شدن غیر ارادی مکرر پلک ها نشان می دهد. گاهی اوقات بلفااسپاسم با شرایط دیگری مانند سندرم تورت همراه است. بلفااسپاسم در واقع نوعی دیستونی است. دیستونی به معنای انقباضات غیرارادی مکرر و طولانی مدت ماهیچه ها یا گروه های عضلانی است. معمولاً در ابتدای بیماری به اشتباه تشخیص داده می شود و با آلرژی یا خشکی چشم اشتباه گرفته می شود. در ابتدا، بیمار ممکن است فقط پلک زدن های بیشتر و طولانی تری داشته باشد. گاهی اوقات به دلیل عدم امکان باز کردن پلک ها، عملاً نابینا شدن برای بیمار بسیار دشوار است.خستگی، استرس و نور می توانند آن را تشدید کنند.

اسپاسم بلفارو در خواب ناپدید می شود. اکثر بیماران مبتلا به بلفااسپاسم از عینک تیره استفاده می کنند. نگاه کردن به بالا، راه رفتن، خواندن، رانندگی، تماشای تلویزیون و نگاه کردن به پایین ممکن است علائم را در برخی از بیماران بدتر کند. در برخی بیماران، انجام برخی کارها می تواند علائم را کاهش دهد، از جمله: دراز بکشید، صحبت کنید، آواز بخوانید، خمیازه بکشید، بخندید، ابروها یا شقیقه های خود را فشار دهید، آدامس بجوید و دهان خود را باز کنید.گاهی اوقات انقباضات در ناحیه پیشانی، بینی، صورت و حتی گردن منتشر شده اند. در مواردی که بلفااسپاسم همراه با دیستونی پایین صورت یا فک با سندرم Meige مرتبط است میگویند.

بلفارواسپاسم

چه چیزی باعث بلفااسپاسم می شود؟

به نظر می رسد بلفااسپاسم ناشی از نوعی اختلال عملکرد باشد “گانگلیون پایه پایه” بودن. عقده های قاعده ای بخشی از مغز هستند که در تنظیم حرکات هماهنگ ماهیچه ای نقش دارند. البته هنوز دقیقاً نمی دانیم چه چیزی باعث بلفارواسپاسم می شود.

در بیشتر موارد بلفارواسپاسم خود به خود و بدون هیچ دلیلی رخ می دهد. با این حال، در بسیاری از افراد، خشکی چشم محرکی است که باعث ایجاد بلفارواسپاسم در افراد حساس می شود. گاهی اوقات بلفارواسپاسم یا انواع دیگر دیستونی در اعضای یک خانواده رخ می دهد. بنابراین ممکن است عوامل ارثی و ژنتیکی دخیل باشند.

بلفااسپاسم چگونه تشخیص داده می شود؟

بلفااسپاسم بر اساس علائم بالینی تشخیص داده می شود. برای تشخیص بلفارواسپاسم نیازی به آزمایش یا اشعه ایکس خاصی نیست. اقدامات پاراکلینیکی تنها زمانی ضروری است که بخواهیم احتمال مشکلات همراه (به عنوان مثال، وجود تومور) را حذف کنیم.

بیشتر بخوانید  ۸ خاصیت شفابخش روغن مار + طرز تهیه

بلفارواسپاسم

درمان های دارویی

از آنجایی که علت اصلی بلفارواسپاسم ناشناخته است، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. داروهای ضد تشنج، آرام بخش و ضد افسردگی معمولا برای کنترل بلفارواسپاسم استفاده می شود. واکنش افراد مختلف به داروهای مختلف متفاوت است و نمی توان پیش بینی کرد که کدام دارو برای یک فرد خاص بهترین است. داروهای مختلف را باید زیر نظر پزشک امتحان کرد تا مشخص شود کدام دارو برای او مناسب تر است. با این حال، درمان دارویی در بلفارواسپاسم چندان مؤثر نیست، در بهترین حالت، استفاده از داروها فقط تا حدی بهبود می یابد. علاوه بر این، بسیاری از بیماران به خوبی به دارو پاسخ نمی دهند.

درمان دارویی با تزریق بوتاکس

در حال حاضر تزریق بوتاکس بهترین درمان برای بلفارواسپاسم است. بوتاکس نام تجاری پروتئین پیچیده ای است که از باکتری به نام کلستریدیوم بوتولینوم استخراج می شود.دیسپورت یا بوتاکس در ماهیچه های پلک و اطراف چشم تزریق می شود که در 90 تا 80 درصد موارد پاسخ رضایت بخش است.

در این پایانه ها، بوتاکس از ترشح ماده شیمیایی به نام استیل کولین که مسئول انقباض عضلانی است، جلوگیری می کند. این باعث فلج موقت عضلانی به مدت 3 تا 6 ماه می شود.وقتی بوتاکس به صورت موضعی به عضلات مسئول بسته شدن پلک ها تزریق می شود، این عضلات فلج می شوند و دیگر نمی توانند منقبض شوند.در نتیجه علائم بلفارواسپاسم از بین می رود. اثر تزریق معمولا بعد از یک یا دو هفته ظاهر می شود و بین 3 تا 6 ماه باقی می ماند. پس از این مدت تزریق بوتاکس باید تکرار شود.

البته در چند بیمار بعد از یک یا دو بار تزریق علائم از بین می‌رود، اما این امر رایج نیست و معمولاً هر 3 تا 6 ماه یکبار باید تزریق بوتاکس را تکرار کرد. تزریق بوتاکس روشی بسیار موثر برای کنترل علائم است. بلفارواسپاسم بیش از 90 تا 95 درصد موارد باعث بهبود قابل توجهی می شود. البته تزریق بوتاکس می تواند عوارضی مانند افتادگی پلک، تاری دید یا دوبینی ایجاد کند، اما تمامی این عوارض گذرا بوده و حداکثر ظرف مدت 6 ماه از بین می روند و اثر تزریق در عرض چند روز شروع می شود و تا 3 ادامه می یابد. -4 ماهگی این تزریق باید هر 3-4 ماه یکبار تکرار شود یکی از عوارض احتمالی این تزریق پایین آمدن موقت پلک است که پس از چند روز یا چند هفته عقب نشینی می کند.

بیشتر بخوانید  مهمترین دلایل لاغری و کاهش وزن بی دلیل چیست؟

عمل جراحي

معمولاً در مواردی که تزریق بوتاکس اثر مفیدی نداشته و یا فرد علاقه ای به تزریق مکرر نداشته باشد از جراحی استفاده می شود. رایج ترین روش جراحی که برای درمان بلفارواسپاسم استفاده می شود، برداشتن عضله یا میتکتومی است. در این روش بخشی از عضله که وظیفه بسته شدن پلک را بر عهده دارد با جراحی برداشته می شود.این روش در 70 تا 80 درصد موارد علائم بلفااسپاسم را بهبود می بخشد. اما عوارض عمل بیشتر از تزریق بوتاکس است. علاوه بر این، عوارض جانبی تزریق بوتاکس قابل برگشت است، اما عوارض جانبی جراحی اغلب غیرقابل برگشت است.

درمان های حمایتی

همانطور که گفته شد، استرس و تنش عصبی معمولا بلفااسپاسم را بدتر می کند. آموزش بیمار و دیگران و حمایت موثر از اعضای خانواده فرد مبتلا به بلفااسپاسم می تواند نتایج مفیدی در کنترل علائم داشته باشد.لازم به ذکر است که حملات شدید بلفااسپاسم می تواند فرد را عملاً برای چندین ساعت نابینا کند. ایمن سازی محیط بسیار مهم است تا در صورت بروز چنین شرایطی خطری برای انسان وجود نداشته باشد، بلفااسپاسم می تواند باعث اضطراب، افسردگی و گوشه گیری شود. درمان اضطراب و افسردگی در این شرایط می تواند عملکرد فرد را بهبود بخشد. استفاده از عینک آفتابی تیره به دو دلیل به افراد مبتلا به بلفااسپاسم کمک می کند.

اول اینکه عینک آفتابی با مسدود کردن نور قوی در چشم از تحریک چشم جلوگیری می کند و تا حدودی از بلفارواسپاسم جلوگیری می کند که باعث می شود فرد در اجتماع راحت تر بماند. درمان خشکی چشم و درمان التهاب پلک (بلفاریت) با کاهش تحریک سطح چشم می تواند به کنترل حمله بلفارواسپاسم کمک کند.با توجه به مزمن بودن بیماری و مشکلاتی که این عارضه در روابط اجتماعی فرد ایجاد می کند، در برخی از کشورها گروه های حمایتی برای بیماران مبتلا به این بیماری ایجاد شده است. بلفارواسپاسم متاسفانه هنوز در کشور ما چنین سازمان هایی وجود ندارد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید بلفارواسپاسم

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید