علت همانژیوم کبد چیست؟


اصطلاح همانژیوم به وجود هر خوشه عروقی اطلاق می شود که در آن عروق کوچک و بزرگ به صورت پیچشی در هم تنیده شده و توده های کوچک و بزرگ نامنظم را تشکیل می دهند.
با توجه به اینکه شریان ها از جمله شریان ها و سیاهرگ ها در سراسر بدن وجود دارند، از نظر تئوری احتمال همانژیوم در سراسر بدن وجود دارد و اگر این تومور عروقی در کبد ایجاد شود، همانژیوم کبدی نامیده می شود.
همانژیوم رگ‌های خونی اضافی هستند که معمولاً در کبد به جز در پوست و غشاهای مخاطی کبد ایجاد می‌شوند. زنان 6 برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

علائم همانژیوم کبدی

اکثر همانژیوم ها کوچک و بدون علامت هستند و معمولاً به طور تصادفی در طول معاینه اولتراسوند به هر دلیل دیگری شناسایی می شوند.
اکثر افراد مبتلا به همانژیوم کبدی هرگز علائمی ندارند و نیازی به درمان ندارند مگر اینکه سنشان بالا باشد، در این صورت ممکن است درد مبهمی در سمت راست بالای شکم یا حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. به ندرت همانژیوم کبد می تواند پاره شود و در حفره شکمی خونریزی کند.

برخی از همانژیوم ها ممکن است خونریزی کنند یا در عملکرد اندام ها اختلال ایجاد کنند و در موارد نادری ممکن است همانژیوم پاره شود. به ندرت، تومورهای بزرگ خود به خود یا پس از ترومای بلانت پاره می شوند و بیماران ممکن است علائمی داشته باشند. ضایعات بزرگ می توانند باعث سیری زودرس، تهوع و استفراغ همراه با فشرده سازی معده، انسداد خروجی معده شوند.مورد ادم اندام تحتانی به دلیل فشرده شدن ورید اجوف تحتانی توسط همانژیوم غاری

بیشتر بخوانید  درمان گلودرد در لیمو است


علائم همانژیوم کبدی

تشخیص همانژیوم کبدی

این تومورها اغلب ظاهر عروقی بسیار برجسته ای دارند. همانژیوم در سونوگرافی، CT یا MRI بیشتر دیده می شود. سی تی معمولا توده هیپودنسی مشخصی را نشان می دهد.
همانژیوم کبد معمولاً با تصاویر پزشکی از کبد برای تشخیص بیماری های خاص مشخص می شود.اگر همانژیوم پاره شود، تنها علامت ممکن است بزرگ بودن کبد باشد.

کودکان مبتلا به همانژیوم خوش خیم در دوران کودکی ممکن است علائم زیر را داشته باشند:

  • شکم بزرگ
  • کم خونی
  • علائم نارسایی قلبی


آزمایش های زیر را می توان انجام داد:

  • آزمایش خون
  • سی تی اسکن کبد
  • آنژیوگرافی کبد
  • ام آر آی
  • توموگرافی کامپیوتری با انتشار تک فوتون (SPECT)
  • سونوگرافی شکم

چگونه می توان افراد جوان را بدخیم تشخیص داد؟

نوع خال باید توسط متخصص پوست مشخص شود. وقتی تشخیص داده شد، مشخص می شود که خوش خیم یا بدخیم است. انواع مختلفی از خال های عروقی وجود دارد. در این مجال کوتاه تنها می توانم به برخی از آنها اشاره کنم.
اولین بوسه فرشته ای؛ این نوع خال به صورت یک نقطه قرمز روی پیشانی و بین ابروها ظاهر می شود. این بیماری از بدو تولد روی پوست فرد وجود دارد و معمولاً تا سن سه سالگی خود به خود از بین می رود.


تشخیص همانژیوم کبدی


وجود چنین شکافی در چهره کودک، والدین را بسیار نگران می کند; آیا این نوع جوانی خطرناک است؟

بوسه فرشته ای خال خطرناک نیست. شاید برای شما جالب باشد که نام این نوع همانژیوم را بدانید. در افسانه های باستانی غربی برای توضیح علت جوانی به کودکان گفته می شود که این نوزاد را فرشته به خانه ما آورده است و این ضایعه ناشی از نفوذ دهان فرشتگان و آثار بوسه فرشته است. عزیزم. پوست.

عوامل خطر همانژیوم کبد چیست؟

  1. زنان: شیوع همانژیوم در زنان بیشتر از مردان است.
  2. بارداری: در دوران بارداری، اندازه همانژیوم کبد بزرگتر می شود.
  3. مصرف استروژن: با مصرف استروژن، اندازه همانژیوم های کبدی افزایش می یابد.

باید بخوانید:

آیا همانژیوم کبد رشد می کند؟

آیا همانژیوم کبد رشد می کند؟

آیا همانژیوم کبد قابل درمان است؟ همانژیوم های کبدی شایع ترین تومورهای خوش خیم کبد هستند و معمولاً بدون علامت و تصادفی تشخیص داده می شوند.


آیا زنان مبتلا به همانژیوم کبدی می توانند باردار شوند؟

افراد مبتلا به همانژیوم منعی برای باردار شدن ندارند. با این حال، در دوران بارداری، اندازه توده ممکن است کمی بزرگتر شود.


همانژیوم کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

هنگامی که بر اساس یافته های سونوگرافی مشکوک به همانژیوم باشد، ممکن است برای تایید تشخیص از سی تی اسکن سه فاز با تزریق حاجب داخل وریدی یا MRI استفاده شود.


آیا افراد مبتلا به همانژیوم کبدی باید تحت نظر و نظارت باشند؟

پس از تایید تشخیص همانژیوم کبد توصیه می شود 6 تا 12 ماه بعد مجددا سونوگرافی انجام شود تا اندازه توده بررسی شود در صورت عدم تغییر در اندازه توده فاصله معاینه بیشتر می شود. اگر جرم بیشتر از 10 سانتی متر باشد سونوگرافی سالانه توصیه می شود.


درمان همانژیوم کبدی

درمان همانژیوم کبدی

  • در بیشتر این تومورها، درمان تنها در صورت وجود درد مداوم انجام می شود.
  • درمان همانژیوم در دوران کودکی به رشد و تکامل کودک بستگی دارد.


ممکن است درمان های زیر مورد نیاز باشد:

  • در نوزادان، همانژیوم اغلب تا سن 2 سالگی خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، همانژیوم بزرگ گاهی اوقات می‌تواند منجر به تیره شدن رگ‌ها به دلیل نارسایی قلبی و گاهی اوقات اختلالات انعقادی شود.
  • در این موارد، درمان ممکن است شامل دوزهای بالای کورتیکواستروئیدها، گاهی اوقات دیورتیک ها و دیگوکسین باشد.
  • آلفا اینترفرون (SC) برای بهبود عملکرد قلب تجویز می شود. جراحی برای برداشتن تومور آمبولیزاسیون انتخابی شریان کبدی و به ندرت پیوند کبد است.


در چه مواردی درمان همانژیوم کبد لازم است؟

جراحی انبوه در موارد زیر توصیه می شود

  • همانژیوم کبدی بزرگ است و باعث درد و ناراحتی بیمار می شود
  • با تأثیر فشار بر اعضای همسایه مشکلاتی ایجاد می کند
  • احتمال ترکیدن آن بیشتر است.


بیشتر بخوانید  هر آنچه باید در مورد خارش کف دست بدانید!

دیدگاهتان را بنویسید