علت مرگ اولین گیرنده قلب خوک مشخص شد



اوایل سال جاری اعلام شد که «دیوید بنت» مردی که پیوند قلب یک خوک دستکاری شده ژنتیکی را انجام داده بود، دو ماه پس از عمل در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند درگذشت. در آن زمان، پزشکان مسئول این عمل گفتند مشخص نیست که آیا بدن او عضو پیوند شده را پس زده است یا نه، و سخنگوی بیمارستان گفت که علت خاصی برای مرگ او مشخص نشده است، اما به گفته کارشناسان پیوند، قلب خوک که در اوایل سال جاری در یک عمل مهم به یک بیمار آمریکایی پیوند زده شد، حامل ویروس خوکی بود که دو ماه بعد باعث مرگ او شد.

بنت اولین کسی بود که قلب معیوب را با قلب خوک اصلاح شده ژنتیکی جایگزین کرد. دیوید بنت 57 ساله در مریلند زندگی می کرد. او بیماری قلبی شدید داشت و پس از اینکه درخواست او برای قرار گرفتن در لیست انتظار قلب انسان چندین بار به دلیل عدم واجد شرایط بودن رد شد، با آزمایش قلب در خوک ها موافقت کرد.

قلب پیوندی در ابتدا به خوبی عمل کرد و برای چند هفته هیچ نشانه ای از پس زدن وجود نداشت. او مدتی را با خانواده خود سپری کرد و تحت فیزیوتراپی بود اما از بیمارستان مرخص نشد و به گفته مسئولان بیمارستان چند روز پیش حالش بدتر شد.

آقای بنت نیز روز قبل از عمل گفت: یا باید این پیوند را انجام دهم یا جانم را از دست خواهم داد. من می خواهم زنده بمانم. اگرچه این ویدیو در تاریکی است، اما آخرین فرصت من است.

بیشتر بخوانید  آخرین مهلت ثبت نام خودروهای بدون قرعه کشی مادران اعلام شد/ یارانه چند نفر توزیع می شود؟

اکنون محققان دریافته اند که قلب بنت به سیتومگالوویروس خوکی آلوده شده است، عفونتی که تأثیر مخربی بر پیوند داشت.سیتومگالوویروس یک جنس از ویروس های هرپس در زیرخانواده بتا از خانواده هرپس ها است.

شرکت بیوتکنولوژی Revivicor که به پرورش و ساخت خوک ها می پردازد، از اظهار نظر خودداری کرد و هیچ بیانیه عمومی در مورد ویروس منتشر نکرد.

مایک کورتیس، مدیرعامل eGenesis که خوک‌هایی را برای پیوند اعضا نیز پرورش می‌دهد، گفت: «این خوک باید عاری از همه عوامل بیماری‌زای خوک باشد و این بسیار مهم است». آیا آقای بنت بدون ویروس زنده می ماند؟ ما نمی دانیم، اما این عفونت نه تنها به زنده ماندن او کمک نکرد، بلکه ممکن است به شکست پیوند کمک کند.

علت مرگ بنت مهم است، زیرا اگر قلب او به دلیل سرکوب سیستم ایمنی از کار بیفتد، محققان می توانند دوباره به روش جدیدی برای انجام یک پیوند موفق روی آورند. اکنون انتظار می‌رود شرکت‌هایی مانند United Therapeutics و eGenesis یا دانشگاه‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند، آزمایش‌های بالینی اعضای خوک خود را در یکی دو سال آینده انجام دهند.

بارتلی پی گفت: “ما اکنون شروع به درک دلیل مرگ او کرده ایم. اگر علت مرگ او عفونت بود، احتمالاً در آینده قادر به انجام این کار خواهیم بود.” گریفیث که پیوند را انجام داد. اجازه دهید آن را متوقف کنیم.

یواخیم دنر از موسسه ویروس شناسی در دانشگاه برلین گفت که راه حل این است که بافت را با دقت بیشتری آزمایش کنیم. به نظر می رسد محققان آمریکایی پوزه خوک را برای تشخیص ویروس آزمایش کردند، اما این ویروس اغلب در اعماق بافت ها پنهان می شود.این یک ویروس نهفته است که تشخیص آن دشوار است. اما اگر حیوان را بهتر آزمایش کنید، این اتفاق نمی افتد. ویروس را می‌توان تشخیص داد و به راحتی از بدن خوک‌ها خارج کرد، اما متأسفانه آزمایش خوبی انجام ندادند و ویروسی را که عامل مرگ آنها بود شناسایی نکردند. خوک آلوده بود و ویروس از طریق پیوند منتقل شد.البته نمی توان مرگ بنت را تنها به گردن ویروس انداخت.حال بیمار بسیار بسیار وخیم بود. این را فراموش نکن ویروس ممکن است در مرگ او نقش داشته باشد، اما این تنها دلیل مرگ او نبود. من هنوز فکر می کنم که این آزمایش موفقیت بزرگی بود زیرا برای مثال، اولین پیوند قلب انسان به انسان در سال 1967 تنها 18 سال بود. آن روز طول کشید و دو سال بعد پیوند قلب در آلمان تنها 27 ساعت طول کشید.

بیشتر بخوانید  ایران حق رای در سازمان ملل را از دست داده است

دیدگاهتان را بنویسید