علت لکه های قهوه ای و زرد روی دندان چیست؟


علت و درمان لکه های سفید، قهوه ای، زرد و سیاه روی دندان

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت لکه های قهوه ای تیره روی دندان ها و درمان مناسب

با این عارضه آشنا شوید.

علت لکه های قهوه ای و زرد روی دندان ها

علت و درمان لکه های سفید، قهوه ای، زرد و سیاه روی دندان

در جامعه امروزی مشکلات ظاهری ناشی از گرفتگی و لک شدن، تغییر رنگ و سایر مشکلات ظاهری دندان می تواند باعث ایجاد ناراحتی در افراد شود. به همین دلیل است که مردم اغلب درمان‌های بدون نسخه را امتحان می‌کنند، مانند نوارهای سفیدکننده دندان، خمیر دندان و لثه برای سفید کردن، روش‌های حرفه‌ای تمیز کردن دندان‌ها در مطب و همچنین درمان‌های خانگی برای حل مشکلات.

به این ترتیب امروزه افراد مختلف سعی در استفاده از این روش ها برای دستیابی به نتایج مناسب با میزان ماندگاری و ترمیم مناسب و همچنین به دست آوردن طرح لبخند سفید و جذاب دارند.عوامل زیادی می توانند رنگ دندان ها را تغییر دهند. تغییر رنگ دندان می تواند بر وضعیت کلی دندان ها تأثیر بگذارد و باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان یا خطوط خاصی در مینای دندان شود. اما برای جلوگیری از این مشکل ابتدا علت آن را مشخص کنید.

علت لکه های قهوه ای روی دندان + درمان

علت لکه های سفید روی دندان چیست؟

در اینجا برخی از دلایل رایج لکه های سفید روی دندان ها آورده شده است:

علت لکه های قهوه ای روی دندان + درمان

دهان خشک

هنگامی که دهان شما خشک است، بزاق کافی برای حفظ سطح pH برای خنثی نگه داشتن محیط دهان وجود ندارد. زمانی که PH دهان شما در حد مطلوب نباشد، باکتری ها در دهان شما رشد می کنند و از حمله اسید خود به دندان ها زنده می مانند.

غذاهای اسیدی مصرف کنید

غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی اسید هستند مانند ترشیجات و غذاهای تهیه شده از لیمو و سرکه می توانند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان شوند. مقادیر زیاد اسید موجود در این غذا و نوشیدنی مینا و سایر مواد معدنی روی دندان را از بین می برد و در نهایت منجر به ایجاد لکه های سفید روی دندان می شود.
عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

اگر به اندازه کافی مراقب تمیز نگه داشتن دهان خود نباشید، پلاک روی دندان های شما ایجاد می شود. پلاک ها لایه های نازک، چسبنده و بی رنگی از باکتری ها و بقایای مواد غذایی غنی از کربوهیدرات هایی مانند قند و نشاسته هستند. این باکتری ها از قند تغذیه می کنند و اسید تولید می کنند که می تواند به مینای دندان آسیب برساند و باعث ایجاد لکه های سفید و در نهایت پوسیدگی شود.

فلوروز یا فلوراید اضافی

در حالی که فلوراید یک ماده معدنی ضروری برای حفظ دندان های سالم است، فلوراید اضافی می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها و پوسیدگی شود. هنگامی که مقدار زیادی فلوراید مصرف می کنید، دندان های شما مستعد ایجاد لکه های سفید می شوند. در برخی موارد، آب آشامیدنی در منطقه شما حاوی مقادیر بالایی فلوراید است. فلوئوروزیس یکی از دلایل اصلی ایجاد لکه های سفید روی دندان ها به خصوص در کودکانی است که دندان هایشان در حال رشد است.

بیشتر بخوانید  نکات مهم برای مراجعه به دندانپزشک را به خاطر بسپارید

مقدار مناسب فلوراید از پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان پیشگیری و کنترل می کند. فلوراید هم در طول رشد دندان و هم بعد از رویش دندان مفید است. مصرف فلوراید در حین رشد دندان باعث ایجاد تغییرات واضحی در سطح مینای دندان می شود که به فلوروزیس دندان معروف است فلوروزیس لکه ای دائمی است که به دلیل قرار گرفتن در معرض مقادیر زیاد فلوراید در هنگام تشکیل مینای دندان ایجاد می شود. فلوراید بیش از حد می تواند با تشکیل طبیعی مواد معدنی در دندان ها تداخل ایجاد کند. نتیجه نهایی ایجاد مناطقی با کمبود مواد معدنی و منافذ بیش از حد است.

نوار سفید کننده دندان

نوارهای سفید کننده دندان از موادی مانند پلاستیک ساخته شده اند. این نوارها حاوی مواد ژله ای هستند که به دندان می چسبند. این نوارها بسیار اسیدی هستند و باعث تخریب مینای دندان و ایجاد لکه های سفید روی دندان می شوند.

پروتز دندان

اگر نکات بهداشتی را هنگام مراقبت از دهان و دندان خود رعایت نکنید، لکه های سفید روی دندان شما ایجاد می شود. این به این دلیل است که پلاک در نواحی زیر موها ایجاد می شود که دسترسی به آنها با مسواک زدن دشوار است.

بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که عمر فرد مبتلا را کوتاه می کند. بیماری سلیاک به شدت با تخریب مینای دندان همراه است. این بیماری علاوه بر ایجاد لکه های سفید روی دندان ها، باعث چروکیدگی، یرقان یا ترک و پوسیدگی روی دندان ها می شود.

ژنتیک

علاوه بر دلایل فوق، مشکلات ژنتیکی نیز می تواند باعث ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شود.

علت لکه های قهوه ای روی دندان + درمان

درمان لکه روی دندان

درمان لکه های سفید روی دندان و جوش های سر سیاه روی دندان با شناسایی علت مشکل و انتخاب روش درمانی مناسب بر اساس شرایط انجام می شود. به این ترتیب در صورت مشخص شدن علت دقیق مشکل می توان درمان مناسب را ارائه کرد. روش های درمانی که می توان برای این منظور استفاده کرد در زیر مورد بحث قرار گرفته است.

  • تمیز کردن حرفه ای دندان

برخی از لکه های خارجی را می توان با سونوگرافی، صیقل دادن دندان ها با خمیردندان های ساینده حاوی داروهای پیشگیری کننده یا سایش دندان ها با فشار هوا و پودر ساینده از بین برد. اما استفاده از این روش ها می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود و بنابراین استفاده مکرر از این روش ها به افراد توصیه نمی شود.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی قرص دپاکین

تکنیک های بلیچینگ برای اولین بار حدود صد سال پیش معرفی شد و همه این تکنیک ها از فرآیند اکسیداسیون استفاده می کنند. امروزه با انتخاب صحیح بیماران، بلیچینگ درمانی ایمن، ساده و کم هزینه است که می توان از آن برای درمان بسیاری از انواع تغییر رنگ دندان استفاده کرد. سفید کردن معمولا برای درمان تغییر رنگ دندان بین دندان های شیری استفاده نمی شود. روش های سفید کردن دندان به گروه های اصلی به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • سفید کردن دندان در مطب دندانپزشکی

دندانپزشکان این مرکز با استفاده از ژل پراکسید و مالیدن این ژل روی مینای دندان می توانند به راحتی لکه های خارجی و برخی موارد تغییر رنگ داخلی ناشی از مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی ها را درمان کنند. روند بهبودی در این شرایط معمولا تا یک ساعت به طول می انجامد و در صورت استفاده از لیزر یا سایر روش های مشابه برای درمان، روند سفید کردن دندان ها تسریع می شود و هزینه درمان افزایش می یابد. افرادی که لکه های شدید روی دندان های خود دارند ممکن است نیاز به استفاده از یک یا چند روش درمانی برای سفیدتر کردن بیشتر دندان های خود داشته باشند یا بعد از کار درمان های خانگی برای آنها تجویز شود.

  • چسب کامپوزیت، روکش و روکش

برای دندان هایی که به دلیل شرایطی مانند مصرف بیش از حد فلوراید، قطع عصب، یا تتراسایکلین یا سایر داروها به شدت تغییر رنگ داده اند، دندانپزشک شما ممکن است قرار دادن روکش روی سطح خارجی دندان تغییر یافته را توصیه کند. این روکش ها به رنگ دندان و حاوی ترکیب کامپوزیت، ونیر چینی یا روکش هستند و از این روش به جای سفید کردن برای رفع مشکلات افراد استفاده می شود. ونیرهای رزین کامپوزیت مستقیماً روی دندان ها قرار می گیرند و به شکل و رنگ دلخواه در می آیند.

علاوه بر این روکش های چینی لایه های نازکی از مواد چینی هستند که در جلوی دندان ها قرار می گیرند.روش های درمان خانگی برای رفع مشکل لک روی دندان ها به شرح زیر است: لکه های ناشی از عوامل خارجی مانند غذا و نوشیدنی با ترک مضرات عادات

مسواک زدن منظم دو بار در روز می تواند از ایجاد لکه های خارجی روی دندان های شما جلوگیری کند. امروزه اکثر خمیردندان ها حاوی مواد خاصی برای از بین بردن لکه هستند و برخی از آنها از مواد مناسب برای سفید کردن دندان استفاده می کنند.استفاده از ژل سفید کننده مینا یکی از روش های موثر برای از بین بردن لکه ها می باشد. این ژل ها به گونه ای طراحی شده اند که می توان از آنها در منزل برای بیمار استفاده کرد. بنابراین سطح سفید کننده استفاده شده در این خمیردندان ها نسبت به ژل های مورد استفاده در درمان های حرفه ای در مطب دندانپزشکی کمتر است.

بیشتر بخوانید  آشنایی کامل با داروهای درمان اسکیزوفرنی

این به این معنی است که روند درمان در این مورد معمولا بیشتر طول می کشد، حدود دو تا چهار هفته.می توانید محصولات سفید کننده دندان را بدون تجویز دندانپزشک در داروخانه ها تهیه کنید. این محصولات در مقایسه با روش هایی که در مطب دندانپزشکی استفاده می شود، میزان سفید کننده کمتری دارند. به این ترتیب سفید کننده موجود در این محصولات بر روی قالب یا نوار دهانی قرار می گیرد و به دندان می چسبد.

به خاطر داشته باشید که محصولات بدون نسخه داروخانه نسبت به کیت های سفارشی تجویز شده توسط دندانپزشک شما موثرتر و ایمن تر هستند، اما همچنان می توانند به تدریج دندان های شما را سفید کنند. استفاده از خمیر سفید کننده می تواند باعث ایجاد لکه های جزئی شود. دندان های خود را بردارید. با این حال، این خمیردندان ها نمی توانند رنگ کلی دندان های شما را تغییر دهند.

علت لکه های قهوه ای روی دندان + درمان

جلوگیری

مسواک زدن دندان ها بعد از هر وعده غذایی می تواند از ایجاد لکه های خاصی روی دندان های شما جلوگیری کند. دندانپزشکان همچنین به افراد توصیه می کنند پس از مصرف چای، قهوه یا سایر نوشیدنی ها و غذاهایی که می توانند دندان هایشان را لکه دار کنند، دهان خود را با آب شستشو دهند. علاوه بر این، تمیز کردن منظم دندان ها توسط یک متخصص بهداشت دندان می تواند به حذف لکه های روی سطح دندان کمک کند.

معمولاً می توان از لکه های درونی ناشی از آسیب به عصب دندان یا آسیب به رگ های خونی جلوگیری کرد. بنابراین لازم است قبل از آسیب بیشتر به دندان و تغییر رنگ آن، ناحیه داخلی دندان (ناحیه پالپ) با استفاده از عصب کشی دندان برداشته شود. با این حال، دندان های عصب کشی شده می توانند با گذشت زمان تغییر رنگ دهند.برای جلوگیری از ایجاد خال در کودکان، مهم است که از قرار گرفتن بیش از حد دندان در معرض فلوراید جلوگیری شود. با این حال، استفاده از فلوراید کافی باعث تغییر رنگ دندان شما نمی شود.

علت لکه های قهوه ای روی دندان + درمان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید