مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت قاعدگی نامنظم

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علت قاعدگی نامنظم

علت قاعدگی نامنظم

زنان در دوره باروری هر 28 روز به طور طبیعی خونریزی می کنند (این تعداد می تواند 7 روز بیشتر یا کمتر باشد)، 2 تا 7 روز (در این مقاله دوره 28 روز در دوران قاعدگی و روزهای خونریزی به عنوان قاعدگی) در هر قاعدگی طبیعی. روزانه حدود 5 قاشق غذاخوری 20 (40 میلی لیتر) خون و ترشحات خارج می شود و کمتر از 8 نوار بهداشتی خیس می شود. خونریزی معمولا دو روز طول می کشد و قاعدگی اگرچه همیشه با درد و ناراحتی همراه است اما نشانه سلامتی زن است و تغییرات او را باید هشداری جدی دانست.

دیدن خونریزی در یک قسمت از بدن در هر ماه احساس خوبی نیست. روزهای قاعدگی روزهای محدود با مشکلات مختلف است. اما این خونریزی یکی از معیارهای بهداشتی در زنان است و اختلال در آن می تواند نشان دهنده مشکلات جسمی یا روحی در زنان باشد. بیشتر زنان در مقطعی از زندگی خود یائسگی (یا خونریزی قاعدگی) را تجربه می کنند. در برخی موارد، فرد انگیزه کافی برای جستجوی علت پیدا نمی کند. به خاطر داشته باشید که قاعدگی آینه ای از سلامتی افراد است و نادیده گرفتن تغییرات آن می تواند عواقب جدی داشته باشد.

چرا خونریزی؟

میلیون ها تخمک در تخمدان وجود دارد و هر تخمک همراه با سلول های اطراف مجموعه ای به نام فولیکول را تشکیل می دهد. این فولیکول‌ها تحت تأثیر ترشحات قسمتی از مغز به نام غده هیپوفیز قرار می‌گیرند. دوره قاعدگی طبیعی را می‌توان بسته به وضعیت مخاط رحم به سه مرحله تقسیم کرد:

1- مرحله رشد

2- فاز ترشحی

3- مرحله تخریب

علل خونریزی غیر طبیعی

در صورت خونریزی غیرطبیعی رحم، طول، دوره یا زمان خونریزی قاعدگی مختل می شود. طول سیکل قاعدگی زمانی غیر طبیعی است که بیش از 35 روز یا کمتر از 21 روز طول بکشد یا قاعدگی او نامنظم باشد. قاعدگی بر سلامت سایر اندام ها نیز تأثیر می گذارد. بنابراین، نه تنها بیماری های دستگاه تناسلی، بلکه بسیاری از بیماری های سایر اندام ها نیز می توانند باعث خونریزی غیر طبیعی از رحم شوند. اما شایع ترین علل خونریزی غیر طبیعی در ناحیه تناسلی عبارتند از:

بیشتر بخوانید  نشانه های مسمومیت با کلر کدام است؟

1- بارداری

شایع ترین علل بی نظمی قاعدگی در سنین باروری 18 تا 40 (سال)، بارداری و عوارض همراه آن مانند حاملگی خارج از رحم. بسیاری از افراد در چند ماه اول بارداری طبیعی خونریزی می کنند. بنابراین، بسیار مهم است که کسانی که رابطه جنسی داشته اند، حتی اگر باردار نیستند، آزمایش بارداری بدهند و رد بارداری شایع ترین علت خونریزی غیرطبیعی است.

2- مشکلات تخمک گذاری

تخمک گذاری لزوما در تمام دوره های قاعدگی اتفاق نمی افتد. در سال های اولیه بلوغ و در سال های قبل از یائسگی و حتی در نتیجه استرس هایی مانند سفر یا تغییر شغل، شیوع دوره های عدم تخمک گذاری افزایش می یابد. در دو سال اول قاعدگی، 85 درصد از سیکل های قاعدگی بدون تخمک گذاری است، در حالی که پس از 6 سال قاعدگی، این عدد به 20 درصد می رسد. در روز چهاردهم قاعدگی، اگر تخمک گذاری اتفاق نیفتد، جسم زرد که هورمون پروژسترون را تولید می کند،

ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین، تخمدان ها به تولید استروژن ادامه می دهند و پوشش داخلی رحم به رشد خود ادامه می دهد. در نتیجه این رشد زیاد، سیکل قاعدگی طولانی می شود و خونریزی و لکه های نامنظم ایجاد می شود. این می تواند منجر به پولیپ و سرطان رحم شود.اگرچه تخمک گذاری در ابتدا و انتهای دوره باروری شایع است، اما بیماری هایی مانند تخمدان پلی کیستیک و اختلالات تیروئید نیز می توانند باعث آن شوند.

مشکلات رحمی

عفونت ها، تومورهای بدخیم و خوش خیم رحم نیز می توانند باعث خونریزی شوند. برخی از این ضایعات بسیار شایع هستند، به عنوان مثال میوم که یک تومور خوش خیم است که در 30٪ ایجاد می شود. این ضایعات همیشه باعث خونریزی نمی شوند و ممکن است فرد با وجود داشتن آنها خونریزی نداشته باشد همچنین ضخیم شدن مخاط رحم به خصوص در خانم های 50-40 ساله عامل خونریزی است. ضخیم شدن مخاط رحم یک هشدار بسیار جدی برای سرطان آینده است. خطر ابتلا به سرطان رحم با افزایش سن افزایش می یابد، بنابراین بسیار مهم است که مطمئن شوید افراد بالای 40 سال علت خونریزی نیستند.

بیشتر بخوانید  همه چیز در مورد قرص اتراویرین

سرطان تنها علت خونریزی غیرطبیعی نیست و همه خونریزی ها به معنای سرطان نیستند. بنابراین اگر اختلال قاعدگی دارید از افکار مزاحم و تعابیر عجولانه بپرهیزید، اما از مراجعه به پزشک غافل نشوید، گاهی اوقات بر اثر عواملی مانند مارپیچ، رحم آسیب دیده و خونریزی می کند. خونریزی خفیف ناشی از مارپیچ طبیعی است و نیازی به درمان ندارد، اما باید خونریزی جدی را در نظر گرفت.

علل دیگر

در دوران یائسگی یکی از مهم ترین دلایلی که باید در نظر داشت خشک شدن دیواره واژن به دلیل کمبود استروژن بعد از یائسگی است که باعث خونریزی بعد از رابطه جنسی می شود.داروهایی که از انعقاد و اختلالات غده ای مانند اختلالات تیروئید جلوگیری می کنند. ایجاد خونریزی غیرطبیعی رحم هنگامی که به پزشک اورژانس مراجعه می کنید، خونریزی غیرطبیعی مسئله بسیار مهمی است و باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر فقط خونریزی غیر طبیعی دارید، می توانید

معاینه و درمان در مطب. اما اگر علائمی مانند سرگیجه، درد شدید شکم و تب همراه با خونریزی دارید، بهتر است به آمبولانس در بیمارستان مراجعه کنید. آنها از شما می خواهند که علت خونریزی را از بین دلایل ذکر شده بیابید. پزشکان علاقه مند به یافتن علت خونریزی، اطلاعات کامل در مورد زمان و میزان خونریزی و دفعات آن، آخرین قاعدگی طبیعی، بارداری قبلی، آخرین تماس جنسی،

روش های پیشگیری از بارداری و داروهایی که استفاده می کنید. به خاطر داشته باشید که تشخیص دقیق ممکن است در اولین ویزیت ممکن نباشد و ممکن است نیاز باشد چندین بار ارجاع داده شود. در موارد دیگر، عدم تعادل هورمونی ممکن است به دلیل عواملی مانند استرس، افسردگی و بیماری شدید طولانی مدت باشد. ورزش های سنگین و کاهش وزن شدید از دیگر علل اختلالات هورمونی است که می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود.

بیشتر بخوانید  رژیم غذایی فلکسترین چیست؟

گاهی علت قاعدگی نامنظم وجود بیماری های تخمدانی و رحمی است. به عنوان مثال، سندرم تخمدان پلی کیستیک که باعث عدم تعادل هورمون های جنسی می شود یا آندومتریوز که در آن بخشی از بافت رحم حرکت می کند و به عضو دیگری در لگن متصل می شود، می تواند باعث قاعدگی نامنظم شود. در برخی موارد که فرد از بارداری اطلاعی ندارد، خونریزی نامنظم رخ می دهد که به راحتی می توان آن را قاعدگی اشتباه دانست. قاعدگی تاخیری و سنگین می تواند ناشی از سقط جنین باشد.

اگر تاخیر در قاعدگی همراه با درد شدید شکم دارید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. این ممکن است به دلیل حاملگی خارج از رحم باشد. در برخی موارد علت بی نظمی قاعدگی ناشناخته است، برای قاعدگی نامنظم چه درمان هایی باید انجام داد؟قاعدگی نامنظم به دلیل تغییرات طبیعی هورمونی که همراه با بلوغ یا زایمان است معمولاً به مرور زمان منظم می شود. در زنان یائسه، قاعدگی نامنظم در نهایت به طور کامل متوقف می شود.

در تمام این موارد معمولاً نیازی به درمان نیست، اما اگر مشکل ادامه پیدا کرد یا سبک زندگی زن را تحت تأثیر قرار داد، باید به پزشک مراجعه کند و برای تنظیم قاعدگی دارو تجویز کند. اینها شامل داروهای ضد بارداری خوراکی برای زنان جوان و درمان جایگزینی هورمونی برای زنان یائسه است.

اگر هیچ دلیل واضحی برای بی نظمی های قاعدگی شما وجود ندارد و هیچ الگوی واضحی از خونریزی وجود ندارد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما ممکن است آزمایشاتی را برای بررسی وضعیت پایه تجویز کند. این آزمایشات ممکن است شامل آزمایش بارداری، آزمایش خون برای اندازه گیری سطح هورمون ها و سونوگرافی لگن برای بررسی تخمدان ها و رحم باشد.در صورت تشخیص بیماری زمینه ای، درمان معمولا با قاعدگی منظم دنبال می شود.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *