علت فیبرومیالژیا (درد و خستگی مزمن) چیست؟


آنچه باید در مورد فیبرومیالژیا مزمن بدانید!

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید بیماری فیبرومیالژیا آن ها ملاقات می کنند.

 آنچه باید در مورد فیبرومیالژیا مزمن بدانید!

بیماری فیبرومیالژیا

نام بیماری نسبتاً شایعی است که در آن فرد برای مدت نسبتاً طولانی در تمام بدن مانند مفاصل، ماهیچه ها و سایر بافت های نرم احساس درد می کند. این بیماری با خستگی، خواب آلودگی، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی همراه است.محققان معتقدند که فیبرومیالژیا با افزایش درد در انسان و تأثیر بر مغز، بر پردازش سیگنال های درد در مغز تأثیر می گذارد.

گاهی این عارضه پس از آسیب جسمی، آسیب و عفونت یا استرس قابل توجه رخ می دهد و در موارد دیگر این عارضه به مرور زمان و بدون دلیل شروع می شود. زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به فیبرومیالژیا هستند. بودن. زنان بیشتر در سنین 20 تا 50 سالگی مریض می شوند.

————————————————- —————————

چه چیزی باعث فیبرومیالژیا می شود؟

علت فیبرومیالژیا به خوبی شناخته نشده است. مطالعات نشان داده اند که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا تغییراتی را در سطح انتقال دهنده های عصبی در مغز و اعصاب تجربه می کنند. انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی خاصی هستند که رشته های عصبی تولید می کنند و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارند.

در این بیماری میزان یک انتقال دهنده عصبی به نام سروتونین در مغز کاهش می یابد. این بیماران همچنین دارای سطوح بالاتری از ماده شیمیایی به نام P در مایع مغزی نخاعی خود هستند (مایع اطراف مغز و نخاع، جایی که مغز و نخاع در واقع در آن غوطه ور هستند). این ماده در انتقال پیام های درد نیز موثر است.

به نظر می رسد افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نسبت به پیام های درد که به مغزشان می رسد بیش از حد معمول حساس هستند. در واقع استرسی که در افراد عادی باعث ایجاد درد نمی شود باعث ایجاد درد در این افراد می شود.فیبرومیالژیا در دو درصد افراد رخ می دهد. شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است، زیرا بیش از 80 درصد بیماران را زنان تشکیل می دهند و در گروه سنی 25 تا 55 سال شیوع بیشتری دارد.

فیبرومیالژیا تغییرات ساختاری در بدن ایجاد نمی کند، باعث تغییر شکل اندام نمی شود و به مفاصل آسیب نمی رساند. شدت علائم این بیماری متفاوت است. گاهی اوقات علائم برای ماه ها یا سال ها ناپدید می شوند، اما پس از مدتی برمی گردند. کیفیت زندگی این بیماران به دلیل درد مزمن و ناتوان کننده ای که ایجاد می کند تغییر می کند.

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن با دوره های تشدید و بهبودی است. ویژگی اصلی این بیماری درد منتشر در بدن است. یعنی فرد بیمار دچار درد مزمن در قسمت های مختلف بدن می شود. این دردها بیشتر در عضلات احساس می شود و گاهی اوقات فرد به درد مفاصل اشاره می کند…

بیشتر بخوانید  چرا سرفه بعد از غذا خوردن افزایش می یابد؟

علت فیبرومیالژیا (درد و خستگی مزمن) چیست؟

برخی از بیماران در هوای سرد درد بیشتری دارند. علامت بیماری علاوه بر درد، خستگی مزمن و شدید است. بیماران حتی پس از چند ساعت خواب نیز احساس خستگی می کنند. آنها ممکن است دیر بخوابند یا چندین بار در شب بیدار شوند. سایر علائم رایج عبارتند از گزگز یا بی حسی در دست ها، سوزش سر دل بدون دلیل، خشکی مفاصل، مشکل در تمرکز و تحریک پذیری. نیمی از مردم از سردردهای مزمن رنج می برند و حداقل یک سوم آنها همزمان از اضطراب یا افسردگی رنج می برند. هنوز علت دقیق این بیماری مشخص نشده است، اما به نظر می رسد عفونت های مزمن علت آن نیستند.

مطلقاً هیچ نشانه ای از التهاب در بدن بیمار وجود ندارد و نتایج تمام آزمایشات آنها طبیعی است. حداقل 2 درصد از جمعیت عمومی مبتلا به فیبرومیالژیا هستند. شیوع این بیماری در زنان چندین برابر مردان است. بیشترین شیوع این بیماری در گروه سنی 20 تا 50 سال، اما در نوجوانان و سالمندان نیز مشاهده شد. برای تشخیص فیبرومیالژیا، آزمایش هایی برای رد بیماری هایی مانند مالاریا، عفونت های مزمن، بیماری های روماتیسمی، بیماری های عضلانی و اعصاب محیطی انجام می شود. عوامل روانی مانند استرس می تواند درد را بدتر کند.

————————————————- —————————

تشخیص فیبرومیالژیا

علائم متعدد مشابه سایر بیماری ها مانند آرتریت روماتوئید، سندرم خستگی مزمن، سندرم روده تحریک پذیر، سندرم پیش از قاعدگی، میگرن و غیره. تشخیص فیبرومیالژیا را پیچیده می کند. در ابتدا پزشک باید با انجام آزمایشات تکمیلی به خصوص آزمایش خون و رادیوگرافی از ابتلای فرد به بیماری های دیگر مطمئن شود و سپس با توجه به دو معیار برای تشخیص بیماری که عبارتند از:

  • درد پراکنده به مدت سه ماه. درد باید در سمت چپ و راست بدن، بالا و پایین کمر و همچنین در ستون فقرات احساس شود.
  • با این حال، فیبرومیالژیا در برخی افراد می تواند در هشت یا نه قسمت احساس شود و در برخی روزها متفاوت است. علاوه بر این، در برخی موارد شدید، درد فیبرومیالژیا در سراسر بدن اتفاق می‌افتد، نه فقط در عضلات.

به هیچ وجه نباید به فرد مبتلا به فیبرومیالژیا گفته شود که تظاهر به درد دارد زیرا آن فرد واقعاً از بیماری خود ناراحت است. اگر بیماری جسمی علت علائم نباشد، اقدامات درمانی لازم را می توان به دو صورت دارویی و غیردارویی انجام داد. مسکن ها، داروهای ضدالتهاب و ضد افسردگی ها تاثیر مثبتی در بهبود بیماری داشتند. تا زمانی که استرس روانی کنترل نشود، کنترل بیماری بسیار دشوار است. ورزش های بدون ورزش و در عین حال سنگین می تواند باعث ایجاد و تشدید علائم شود، بنابراین بیماران باید به آرامی ورزش را شروع کنند و به تدریج آنها را افزایش دهند.

برای ادامه روند بهبود، ذهنیت بیمار باید به فیبرومیالژیا تغییر کند و به او کمک کند تا با بیماری کنار بیاید. در بهبود بیماری فعالیت های ورزشی مانند یوگا و ایروبیک، روان درمانی و مشاوره و حضور در گروه درمانی نقش مهمی ایفا می کند، اگرچه اغلب این بیماری قابل ریشه کن نیست، اما با اقدامات درمانی مناسب، بیماران می توانند به زندگی عادی بازگردند.

بیشتر بخوانید  سلامت زنان در دوران قاعدگی

بسیاری از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا افراد موفقی در جامعه هستند و از طریق مقابله با این بیماری و گنجاندن ورزش در برنامه روزانه خود امرار معاش می کنند. در نظر داشته باشید که فیبرومیالژیا همان افسردگی نیست، اما اگر بیمار بخواهد شرایط خود را بپذیرد و به سلامت خود کمک نکند، ممکن است دچار عوارض ثانویه مانند افسردگی شود.

————————————————- —————————

مردم در خطر

  1. خانم ها. فیبرومیالژیا تقریباً چهار برابر بیشتر از مردان زنان را تهدید می کند و معمولاً در سنین 30 تا 60 سالگی رخ می دهد. محققان بر این باورند که هورمون های جنسی در ایجاد این بیماری نقش دارند، اما مکانیسم دقیق آن هنوز مشخص نیست.
  2. افرادی که یکی از اعضای خانواده شان مبتلا به فیبرومیالژیا یا افسردگی است.
  3. افرادی که به دلیل گرفتگی عضلات شبانه یا سندرم پاهای بی قرار از بی خوابی رنج می برند.
  4. افرادی که سابقه صدمات (شوک فیزیکی یا عاطفی) مانند تصادف، سقوط، تجاوز جنسی، جراحی یا مشکل زایمان دارند.
  5. افراد مبتلا به عفونت های جدی مانند هپاتیت، HIV و بیماری لایم
  6. افراد مبتلا به بیماری های روماتیسمی
  7. بی تحرکی یا فعالیت بدنی بیش از حد و تمایل به تفکر وحشتناک به این معنی است که تمرکز بر هر دردی که باعث ایجاد احساس منفی در زندگی می شود، عواملی هستند که بیماری را بدتر می کنند.

————————————————- —————————

پیشگیری از فیبرومیالژیا

از آنجایی که علت دقیق فیبرومیالژیا هنوز مشخص نیست، نمی توان روش پیشگیرانه خاصی را بیان کرد، اما تنها توصیه به کنترل اضافه وزن مهم است، زیرا چاقی عاملی است که درد مفاصل و عضلانی را تشدید می کند.

————————————————- —————————

درمان دارویی

در حال حاضر هیچ دارویی نمی تواند فیبرومیالژیا را به طور کامل درمان کند و علم پزشکی تاکنون توانسته است درد را بهتر کنترل کند. بنابراین داروها مکانیسم های بیماری زایی درد و اختلالات خواب را متوقف می کنند، ترامادول و مسکن های قوی مانند مورفین نیز بسیار مؤثر هستند، اما نباید به مدت طولانی مصرف شوند و حتماً باید با تجویز پزشک انجام شوند، زیرا باعث اعتیاد به مواد مخدر می شود. داروهای التهابی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن و استامینوفن نیز اغلب می توانند درد و خشکی عضلانی را تسکین دهند. البته تاثیر آنها در افراد مختلف متفاوت است.

این داروها به ویژه در موارد سایر بیماری های التهابی مانند روماتیسم مفصلی مؤثر هستند و معمولاً فقط در موارد فیبرومیالژیا تجویز نمی شوند، اما مصرف طولانی مدت این داروها باید عوارض جدی مانند درد و خونریزی معده، زخم معده داشته باشد. باعث آسیب کلیه و فشار خون می شود.اگر اختلالات خواب در مراحل اولیه باشد و همچنین در موارد اضطراب و افسردگی، مقدار کمی از داروهای ضد افسردگی برای بهبود خواب و آرامش تجویز می شود. این داروها در تسکین دردهای مزمن از جمله فیبرومیالژیا موثر هستند و به همین دلیل برای بسیاری از بیماری ها غیر از افسردگی تجویز می شوند.

بیشتر بخوانید  علائم و نشانه های کمبود ویتامین E در بدن چیست؟

علاوه بر این، این داروها باعث افزایش میزان سروتونین در مغز می شوند. کمبود سروتونین نه تنها باعث افسردگی می شود، بلکه با میگرن، دردهای گوارشی و اضطراب نیز همراه است که از علائم فیبرومیالژیا هستند. آمی تریپتیلین، یک داروی ضد افسردگی نیز برای تسکین درد و مشکلات خواب استفاده می شود. داروهای ضد تشنج و شل کننده های عضلانی نیز می توانند برای تسکین درد مزمن و بهبود خواب تجویز شوند.

————————————————- —————————

درمان های غیر دارویی

مصرف دارو به تنهایی نمی تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به فیبرومیالژیا را بهبود بخشد. بنابراین اقدامات دیگری برای رسیدن به آرامش و کنترل استرس و درد انجام می شود.در موارد درد شدید شنای گرم با تمرین عضلانی یا بدون آن می تواند به رفع سریع آن کمک کند.ورزش نیز یکی از اصول روش های درمانی است. ورزش به ترشح اندورفین در بدن کمک می کند. هورمون نشاط و شادی را تولید می کند و به تسکین درد کمک می کند.

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که ورزش هوازی علائم فیبرومیالژیا را کاهش می‌دهد و خواب و آمادگی جسمانی را بهبود می‌بخشد، همچنین نشان داده شده است که وضعیت نامناسب به خستگی و اضطراب کمک می‌کند. بسیار مهم است که ورزش را به تدریج و با برنامه ای متعادل در برنامه روزانه خود بگنجانید.روش های کنترل استرس و درد مانند ریلکسیشن و موسیقی درمانی نیز در روند بهبودی موثر است. در واقع این تمرینات به فرد این امکان را می دهد که بهتر با درد و خستگی کنار بیاید.

————————————————- —————————

در اینجا چند نکته مهم برای کمک به بهبود علائم وجود دارد

بهبود فیبرومیالژیا

  • استرس را کاهش دهید زیرا استرس علائم را بدتر می کند.
  • خواب منظم
  • انجام تمرینات هوازی و کششی
  • کمپرس گرم روی نقاط دردناک
  • یک ماساژ سبک انجام دهید

————————————————- —————————

نقش رژیم غذایی در بهبود فیبرومیالژیا

به طور کلی به بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا توصیه می شود در صورتی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از 25 است وزن خود را کاهش دهند و در برنامه روزانه خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات مصرف کنند.

  • رژیم غذایی متعادل را زیر نظر پزشک متخصص رعایت کنید
  • رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها (میوه ها، سبزیجات، چای سبز) و امگا 3
  • پرهیز از مصرف مواد محرک مانند چای، قهوه و نوشابه در شب (به دلیل اختلالات خواب)
  • تا حد امکان از غذاهای طبیعی استفاده کنید

————————————————- —————————

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید