مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت عفونت در زنان چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


یکی از شایع ترین بیماری ها در زنان عفونت واژن است که ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود. عفونت در زنان می تواند مشکلات دیگری را در آنها ایجاد کند، بنابراین باید فکری به حال خود کرده و در صورت مشاهده ترشحات غیر طبیعی به متخصص زنان مراجعه کنید.

در حالت عادی ترشحات از واژن خارج می شود که جای نگرانی ندارد و بی بو و شیری رنگ است اما در برخی موارد ممکن است این ترشحات غیرطبیعی به نظر برسد و رنگ و بوی متفاوتی داشته باشد. . ترشحات غیر طبیعی از بدن بوی بسیار بدی دارد و می تواند خاکستری مایل به زرد یا سبز باشد که در این صورت باید به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر احساس می کنید که عفونت واژن دارید حتما باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا این مشکل را تشخیص داده و بهترین راه حل را برای شما تجویز کند.

مهمترین علائم عفونت در زنان چیست؟

بروز هر مشکلی در بدن با علائمی آشکار می شود که با توجه به آن می توان به سرعت مشکل را شناسایی و درمان کرد. مهمترین علائم عفونت در زنان به شرح زیر است.

  • احساس خارش در ناحیه تناسلی
  • احساس درد و گزگز در حین رابطه جنسی
  • ترشحات غیر طبیعی و بدبو
  • ترشحات سفید، خاکستری، سبز و زرد ایجاد می کند
  • افزایش ترشح
  • مشاهده لکه ها و خونریزی در زمان هایی غیر از قاعدگی

مهمترین علل عفونت در زنان

همانطور که اشاره کردیم، عفونت در خانم ها دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها به شرح زیر است و تا حد امکان از بروز آن جلوگیری می کند.


علت عفونت در زنان چیست؟

اتساع واژن

یکی دیگر از دلایل عفونت در زنان پهن بودن واژن است. ماهیچه های اطراف ناحیه تناسلی خاصیت ارتجاعی دارند، اما این خاصیت ارتجاعی ممکن است به دلایل مختلفی از بین برود. به عنوان مثال، بسیاری از زنان ممکن است پس از زایمان و مقاربت جنسی طولانی مدت، بزرگ شدن واژن را تجربه کنند. این می تواند باعث عفونت در زنان شود. برای درمان این مشکل می توانید از جراحی سفت کردن واژن استفاده کنید تا تغییرات را مشاهده کنید.

عفونت های قارچی

یکی از مهم ترین علل عفونت در زنان، عفونت های قارچی است. وقتی از آنتی بیوتیک ها زیاد استفاده می کنید، باکتری های ضد قارچ داخل واژن کاهش می یابد و باعث رشد قارچ های مختلف در واژن می شود. در نتیجه عفونت های مختلفی در زنان رخ می دهد.

عفونت های باکتریایی

یکی دیگر از علل عفونت در زنان، رشد بیش از حد باکتری در واژن است. باکتری هایی که از تشکیل قارچ جلوگیری می کنند به طور معمول در واژن رشد می کنند. وقتی این باکتری ها بیش از حد تولید شوند، باعث ایجاد عفونت در واژن می شوند.

استفاده از محرک ها

استفاده از برخی مواد مانند عطر، صابون، مواد ضد بارداری واژینال و غیره. واژن را تحریک می کند و می تواند باعث عفونت و التهاب در زنان شود. بنابراین تا حد امکان از این وسایل استفاده نکنید تا مشکلی برای بدن شما ایجاد نشود. لباس های تنگ نیز می توانند اندام تناسلی زنان را تحریک کنند. بهترین گزینه برای خانم ها پوشیدن لباس زیر گشاد و نخی است.

عفونت انگلی

وجود انگل های تک یاخته ای در واژن یکی از عوامل اصلی عفونت در زنان است. این انگل عمدتاً در اثر رابطه جنسی نادرست ایجاد می شود.

بی توجهی به مشکلات سلامتی

عفونت در برخی موارد می تواند ناشی از عدم رعایت بهداشت باشد. خانم ها باید به بهداشت و تمیزی ناحیه تناسلی خود توجه ویژه ای داشته باشند، زیرا این ناحیه بسیار حساس است و می تواند مشکلات مختلفی را در این قسمت از بدن ایجاد کند.

تورم و بزرگ شدن لابیاها

بزرگی لب ها می تواند یکی از دلایل عفونت باشد زیرا وقتی لب ها بزرگتر از حد معمول هستند، خانم ها نمی توانند به خوبی از سلامت خود مراقبت کنند. علاوه بر این، تورم و اندازه لابیاها بر شکل و ظاهر ناحیه تناسلی تأثیر می گذارد و در نتیجه اعتماد به نفس زنان کاهش می یابد. برای درمان این مشکل، خانم ها می توانند از جراحی لابیاپلاستی کمک بگیرند و ظاهر زیبایی به اندام تناسلی خود بدهند.


علت عفونت در زنان چیست؟

مهمترین روشهای پیشگیری از عفونت

برای جلوگیری از عفونت در زنان، باید اقدامات مختلفی برای کاهش خطر ابتلا به این مشکل انجام شود.

  • یکی از بهترین راه‌ها برای پیشگیری از عفونت، مراقبت از سلامتی است. همیشه سعی کنید ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید و نوار بهداشتی خود را در دوران قاعدگی به سرعت تعویض کنید.
  • هنگام رابطه جنسی سعی کنید از نرم کننده های مختلف استفاده کنید زیرا خشکی واژن می تواند باعث ایجاد زخم در ناحیه تناسلی شود و به مرور زمان منجر به عفونت در این ناحیه شود.
  • برخی از عفونت ها در حین رابطه جنسی ایجاد می شود که باید با استفاده از وسایل بهداشتی مانند کاندوم از بروز آن جلوگیری کرد.
  • یکی دیگر از راه های پیشگیری از عفونت در خانم ها استفاده از لباس های نخی گشاد است.
  • از مواد محرک مانند صابون و عطر استفاده نکنید و سعی کنید از پدهای ساده بدون عطر برای خشک کردن ناحیه تناسلی استفاده کنید.
  • رطوبت در ناحیه تناسلی یکی از عوامل اصلی عفونت در زنان است، بنابراین سعی کنید همیشه این قسمت از بدن را خشک نگه دارید. در نتیجه بعد از رفتن به دستشویی ناحیه تناسلی را به خوبی خشک کنید.

اگر علت عفونت واژن شما مشکلاتی مانند بزرگ شدن واژن و اشکال در شکل و ظاهر اندام تناسلی است، باید به یک جراح زیبایی زنان و زایمان خوب مراجعه کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را دریافت کرده باشید. سوالات و تجربیات خود را می توانید از سایت رسمی دکتر میتر بهمن پور جراح زیبایی زنان به نشانی www.drbahmanpour.com بپرسید.


بیشتر بخوانید  دمنوش جعفری در درمان عفونت مجاری ادراری و دیگر بیماریها
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *