مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت سیاه شدن اسکار بعد از چند روز چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


چرا جای زخم سیاه می شود؟

یکی از مواردی که بسیاری از افراد هنگام بروز آسیب های پوستی به خصوص در نواحی دست و صورت از آن می ترسند، باقی ماندن اثر زخم و آسیب به صورت لکه پوستی است.
تیره شدن اسکار روی پوست، شدت این تیرگی و مدت زمان ناپدید شدن آن به دو عامل اصلی (میزان آسیب پوست و نوع پوست) بستگی دارد. پوست بدن ما از 3 لایه اصلی تشکیل شده است: لایه بالایی (اپیدرم)، لایه میانی (درم) و لایه عمیق (چربی زیر جلدی). اگر آسیب پوست فقط مربوط به لایه اپیدرم باشد، معمولاً اسکار تیره نمی‌شود و اثر آن پس از مدتی از بین می‌رود، اما زمانی که عمق آسیب پوست به لایه‌های پایین‌تر می‌رسد، معمولاً در پوست‌های تیره‌تر، باید منتظر تیره شدن پوست بود. اسکار، اما این اسکار چگونه تشکیل می شود؟

سیستم ترمیم پوست به گونه ای طراحی شده است که در صورت بروز هر نوع آسیب یا آسیب، تمام سلول های آن ناحیه به طور فعال برای ترمیم ناحیه آسیب دیده به سمت ناحیه آسیب دیده می آیند، از جمله این سلول ها، سلول های رنگدانه پوست که در لایه اپیدرمی قرار دارند و تولید ذرات رنگدانه پوست هنگامی که عمق آسیب به بافت درم می رسد، ذرات رنگی تولید شده در سلول های رنگدانه به داخل این بافت نیز نفوذ می کنند. ذرات رنگی در بافت درم باقی می مانند و نقطه ای مانند تاتو یا تاتو در محل زخم ایجاد می کنند. این تیرگی ممکن است مدتی باقی بماند و به تدریج از بین برود، اما این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل وجود سلول های رنگدانه زیاد، هرگز این تیرگی از بین نرود و تیرگی برای همیشه روی پوست باقی بماند. به همین دلیل مراقبت از زخم برای بهبود سریعتر می تواند در کاهش تیرگی محل زخم تاثیر داشته باشد، بنابراین توصیه می شود افراد از دستکاری زخم های دلمه دار و چیدن آن خودداری کنند.

بیشتر بخوانید  علت و درمان لخته خون در وریدهای عمقی (بیماری DVT)


جای زخم و جای زخم

با وجود تمام این مشکلات، پیشرفت علم و فناوری تا حد زیادی مشکل باقی ماندن زخم های تیره بر روی افراد را از بین برده است. بنابراین با استفاده از لیزرهای مخصوص می توان این نقاط تیره را از بین برد. متخصصان پوست از لیزر برای از بین بردن سلول های تیره شده (ماکروفاژها) بدون آسیب رساندن به سلول ها و بافت های دیگر استفاده می کنند. به این ترتیب ذرات رنگی موجود در آنها پراکنده شده و بخشی از آنها جذب مجاری لنفاوی شده و به تدریج از بافت پوست خارج می شود. البته در سال های اخیر برخی از درمان های موضعی از جمله برخی پمادها برای رفع تیرگی زخم ها وارد بازار شده است اما متاسفانه باید گفت که این روش ها به هیچ وجه مورد تایید نیستند و اثر آن را از بین نمی برند. از زخم، و فقط تبلیغاتی هستند.

آیا تیره بودن جای زخم طبیعی است؟

یک اسکار معمولی در ابتدا تیره تر است و پس از مدتی شروع به محو شدن می کند. اسکارهای تیره در افرادی که پوست تیره‌تری دارند می‌توانند سال‌ها یا برای مدت نامحدود باقی بمانند.


چه چیزی اندازه زخم را تعیین می کند؟

اندازه اسکار را می توان با عوامل متعددی که در طول تشکیل زخم و در طول فرآیند بهبود زخم رخ می دهد، تعیین کرد. منبع زخم نقش مهمی در تأثیرگذاری بر اندازه اسکار دارد. زخمی که در اثر سوختگی، بثورات جاده ای یا جراحی گسترده ایجاد می شود، بیشتر از بریدگی کوچک ناشی از یک جسم تیز، منجر به جای زخم بیشتر می شود. البته، این کاملا واضح به نظر می رسد: هر چه زخم پهن تر باشد، جای زخم بزرگتر است. با این حال، هیچ دو نفری با روند بهبود زخم دقیقاً به روشی برخورد نمی کنند. حتی اگر دو نفر از یک رویداد یک زخم مشابه داشته باشند، ممکن است دو زخم بسیار متفاوت ایجاد شود. اما دلیل این امر چیست؟

بیشتر بخوانید  توالت !!


 جای زخم را بردارید

این واقعاً به دو عنصر مربوط می شود: مراقبت از زخم و ژنتیک. مراقبت از زخم شامل مراقبت از زخم با تمیز کردن، محافظت از آن و استفاده از پماد ضد باکتری برای کمک به بهبود آن است. با انجام این مراحل می‌توانیم از عفونت یا خشک نشدن زخم اطمینان حاصل کنیم که می‌تواند روند بهبودی را طولانی‌تر کرده و جای زخم را افزایش دهد. عنصر دیگر، ژنتیک، چیزی است که ما کنترلی روی آن نداریم، همانطور که با مراقبت مناسب از زخم انجام می دهیم. نوع پوست یک فرد و نحوه واکنش بدن او به زخم ها می تواند تعیین کند که چقدر طول می کشد تا زخم بهبود یابد و میزان اسکار چقدر است. به عنوان مثال، افرادی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، بیشتر در معرض خطر اسکار کلوئید هستند.

چه چیزی رنگ زخم را تعیین می کند؟

اسکارها می توانند در هزاران رنگ مختلف ظاهر شوند: قرمز، بنفش، سفید یا قهوه ای. رنگ اسکار به خوبی نشان می دهد که اسکار در چرخه زندگی خود چقدر قدیمی است. اسکار قرمز یا بنفش به احتمال زیاد اسکار جدیدتری است که هنوز اثرات فرآیند بهبود زخم را تجربه می کند.
در طول فرآیند بهبود زخم، بدن سیگنال هایی را برای هدایت جریان خون بیشتر به ناحیه آسیب دیده ارسال می کند. در واقع به انتقال اکسیژن و مواد مغذی حیاتی که به بهبود زخم کمک می کند کمک می کند. بهبود زخم همچنین با التهاب مشخص می شود که می تواند باعث شود اسکار شما متورم، دردناک و تغییر رنگ به نظر برسد.

بیشتر بخوانید  علائم و درمان استفراغ صفراوی

باید بخوانید:

در بیشتر موارد، جای زخم قرمز یا بنفش به مرور زمان محو می‌شود (گاهی اوقات تا یک سال). با این حال، اگر فردی هستید که دچار کلوئید یا اسکار هیپرتروفیک می‌شوید، ممکن است برای مدت طولانی در اسکار تغییر رنگی گیر کرده باشید.
از سوی دیگر، اسکارهای سفید معمولاً بسیار قدیمی‌تر از قرمز یا بنفش هستند. اصطلاح فنی برای اسکار سفید، اسکار هیپوپیگمانته نامیده می شود. اغلب این اسکارها در اثر یک روش جراحی ایجاد می شوند که اغلب ماهیت زیبایی دارند. علت خاص اسکارهای سفید به دلیل پروتئین ملانین است که توسط سلول های ملانوسیت در لایه های عمیق تر پوست ما تولید می شود. هنگامی که این سلول های ملانوسیت در اثر آسیب از بین می روند، هیپوپیگمانتاسیون می تواند رخ دهد.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *