علت سیاهی دندان ها چیست؟!


علت تغییر رنگ دندان

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علت و درمان دندان های لکه دار و سیاه آن ها ملاقات می کنند.

علت تغییر رنگ دندان

ده دلیل تغییر رنگ دندان

بیماری های مختلفی می توانند مینای دندان (سطح سخت روی دندان) و عاج (مواد زیر مینا) را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.اگر دندان های شما بدون دلیل تغییر رنگ داده اند و در صورت بروز علائم دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید تا علت آن را تشخیص دهد. و درمان مناسب را توصیه کند.

دلایل مختلفی برای تغییر رنگ دندان وجود دارد، از جمله:

غذا و نوشیدنی: قهوه، چای، نوشابه‌ها، برخی آب میوه‌ها و آب سبزیجات (مانند آب سیب و آب گوجه‌فرنگی) می‌توانند دندان‌های شما را درد بگیرند.

استفاده از تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو می تواند دندان ها را لکه دار کند.

3- دندان های خود را تمیز نگه ندارید: مسواک زدن منظم و نخ دندان کشیدن می تواند پلاک و مواد خمیر دندان مانند قهوه و تنباکو را از بین ببرد و از تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند.
برخی از مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مانند پرکردن دندان و به خصوص مواد حاوی سولفید نقره باعث ایجاد رنگ خاکستری سیاه بر روی دندان ها می شوند.

4- بیماری ها: بیماری های مختلف می توانند مینای دندان (سطح سخت روی دندان) و عاج (مواد زیر مینا) را درگیر کرده و باعث تغییر رنگ دندان شوند.برخی از درمان ها نیز می توانند روی رنگ دندان تاثیر بگذارند. به عنوان مثال، رادیوتراپی (پرتودرمانی) گردن و سر و همچنین شیمی درمانی می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. بچه باش

داروها: دادن آنتی بیوتیک های تتراسایکلین و داکسی سایکلین به کودکان زیر 8 سال که دندان های آنها هنوز در حال رشد است می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. استفاده از دهانشویه حاوی کلرهگزیدین و استایرن پیریدینیم کلرید می تواند باعث تغییر رنگ دندان شود. بودن. آنتی هیستامین ها (مانند بنادریل)، داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد فشار خون نیز می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

بیشتر بخوانید  علت بزرگ کردن سینه در مردان

6- مواد دندانی: برخی از مواد مورد استفاده در دندانپزشکی مانند پرکردن دندان و به خصوص مواد حاوی سولفید نقره باعث ایجاد رنگ خاکستری سیاه بر روی دندان ها می شوند.

7- افزایش سن: با افزایش سن لایه خارجی مینای دندان به تدریج فرسوده شده و رنگ زرد طبیعی عاج را آشکار می کند (عاج زیر مینای دندان قرار دارد).

وراثت و ژنتیک: برخی افراد از نظر ژنتیکی دندان های روشن تر یا تیره تر از دیگران دارند.
برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان، اگر زیاد قهوه می نوشید یا سیگار می کشید، مقدار آن را خیلی کم کنید یا حتی آن را قطع کنید

9- عوامل محیطی: استفاده زیاد از فلوراید باعث تغییر رنگ دندان می شود. این فلوراید اضافی می تواند از طریق منابع طبیعی (مانند نوشیدن آب با محتوای فلوراید بالا) یا دهان شویه ها، خمیر دندان، فلورایدتراپی در کودکان یا مکمل ها وارد بدن شود.

10- صدمات و جراحات: به عنوان مثال صدمات ناشی از افتادن در کودکان و ضربه به دندان می تواند باعث اختلال در تشکیل مینای دندان شود، زیرا دندان های کودکان هنوز در حال رشد هستند. صدمات همچنین می تواند باعث تغییر رنگ دندان در بزرگسالان شود.

چاقی، پوسیدگی و لکه های سفید: علت و درمان

علائم پوسیدگی ممکن است تا مرحله پیشرفته ظاهر نشوند. با پیشرفت مشکل، علائم زیر برای دندان های پوسیده دیده می شود:

ده دلیل تغییر رنگ دندان

دندان درد

حساسیت دندان: در این حالت دندان های فرد هنگام خوردن و نوشیدن غذای گرم، سرد یا شیرین حساس یا دردناک می شود و نیاز به درمان حساسیت دندانی دارد.
لکه های سیاه روی دندان نیز می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی دندان ها شود.

ایجاد طعم بد در دهان

اگر پوسیدگی و بوی بد دهان درمان نشود و درمان نشود، دندان های پوسیده می تواند مشکلات جدی تری برای فرد ایجاد کند، مانند پوسیدگی شدید (حفره)، بیماری لثه یا آبسه دندان (گوشت راست) چرکی که در انتهای ریشه ایجاد می شود. دندان یا سمت راست). یکی از شایع ترین علائم پوسیدگی، پیدایش لکه های سفید روی دندان و گاهی زرد شدن دندان ها است که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بیشتر بخوانید  فواید تخم مرغ برای سلامتی

لکه های سفید روی دندان

لکه های سفید روی دندان یا فلوئوروزیس (فلوروزیس) سطح اولیه پوسیدگی است. در واقع اولین چیزی که می بینید این نقاط سفید هستند. همانطور که از نام این لکه ها مشخص است ظاهری سفید و مات دارند. رنگ این لکه ها کمی روشن تر از مینای دندانی است که اطراف آنها را احاطه کرده است. از آنجایی که این لکه‌های سفید روی دندان‌ها در اثر فرآیند پوسیدگی ایجاد می‌شوند، می‌توانید آنها را در جایی که پلاک تجمع می‌یابد پیدا کنید. ایجاد لکه های سفید روی دندان به خصوص برای بیمارانی که سیم های ارتودنسی سنتی را روی دندان های خود قرار داده اند مشکل ساز است.

قرار دادن سیم های ارتودنسی روی دندان ها باعث می شود که فرد نتواند دندان های خود را به خوبی تمیز کند. همچنین برای از بین بردن لکه های سفید در ارتودنسی در دوران بارداری این کار باید با مشورت پزشک انجام شود، در صورتی که پلاک دندانی در اطراف بریس ها (قسمتی که مستقیماً به دندان های فرد متصل می شود) جمع شود، لکه های سفیدی روی دندان ها ایجاد می شود. بودن. اگرچه این تغییر رنگ سطح اولیه پوسیدگی است، اما بخش بزرگی از پیشگیری از پوسیدگی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب مرتبط است. اگر سطح دندان در ناحیه ای که لکه سفید روی دندان ایجاد شده یکپارچگی خود را از دست بدهد (زمخت، توخالی یا حتی دارای سوراخ)، معمولاً باید این محل را ترمیم کرد.

اگر پلاک دندانی در اطراف بریس ها (بخشی که مستقیماً به تک تک دندان ها متصل می شود) جمع شود، پلاک سفید روی دندان ها تشکیل می شود. اگرچه این تغییر رنگ سطح اولیه پوسیدگی است، اما بخش بزرگی از پیشگیری از پوسیدگی با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب مرتبط است. اگر سطح دندان در ناحیه ای که لکه سفید روی دندان ایجاد شده یکپارچگی خود را از دست بدهد (زمخت، توخالی یا حتی دارای سوراخ)، معمولاً باید این محل را ترمیم کرد. در صورت نیاز به ترمیم دندان، معمولا از مواد پرکننده (آمالگام، چسبندگی دندان) استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  علائم سرطان

ده دلیل تغییر رنگ دندان

چاقی، پوسیدگی و لکه های سفید: علت و درمان

چگونه از تغییر رنگ دندان جلوگیری کنیم؟

با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی، می توانید از پوسیدگی دندان جلوگیری کنید، به عنوان مثال، اگر زیاد قهوه می نوشید یا سیگار می کشید، مقدار آن را بسیار کم کنید یا حتی آن را قطع کنید. همچنین مرتباً مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. دندان های خود را مسواک بزنید و هر شش ماه یکبار به یک متخصص بهداشت دهان مراجعه کنید تا دندان های خود را تمیز کند.اگر دندان های شما بدون دلیل مشخص تغییر رنگ داده و علائم دیگری نیز وجود دارد، برای شناسایی علت و توصیه درمان مناسب به دندانپزشک مراجعه کنید.

چاقی، پوسیدگی و لکه های سفید: علت و درمان

روش های سفید کردن دندان چیست؟

روش های سفید کردن دندان بسته به علت تغییر رنگ متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

1- روش دقیق مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را از دندانپزشک بیاموزید

2- از خوردن غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تغییر رنگ و تغییر رنگ دندان ها می شود خودداری کنید

3- باندینگ دندان (پیوند دندان)

4- روکش دندان

5- استفاده از مواد سفید کننده دندان با تجویز دندانپزشک

6- استفاده از روش های سفید کردن دندان در دندانپزشکی

7- از مواد سفید کننده دندان که نیاز به تجویز دندانپزشک ندارند استفاده کنید.

چاقی، پوسیدگی و لکه های سفید: علت و درمان

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید