علت سرگیجه در صبح چیست؟


علائم تهوع صبحگاهی

برخی از افراد وقتی از پنجره یک ساختمان بلند به پایین نگاه می کنند یا سوار چرخ فلک یا تله کابین می شوند، احساس سرگیجه می کنند و احساس می کنند که دنیا دور آنها می چرخد.

با این قسمت از دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که از درمان سرگیجه صبحگاهی به وجود آمده است آشنا شوید.

سرگیجه وضعیتی خوش خیم شایع ترین علت سرگیجه است است. به طور کلی، می تواند سرگیجه، خفیف یا شدید بودن. چه زمانی سر خود را به بالا یا پایین خم کنید، دراز بکشید که سرگیجه خوش خیم می تواند یک مشکل خسته کننده باشد.

علائم سرگیجه

سردرگمی، این احساس که شما یا اطرافتان در حال چرخش هستید، سرگیجه، بی ثباتی، عدم تعادل، تاری دید پس از حرکات سریع سر، حالت تهوع و استفراغ.

حملات “ سرگیجه یک وضعیت خوش خیم است “معمولا فقط چند ثانیه طول می کشد، اما اغلب ممکن است رخ دهد. گاهی اوقات این وضعیت برای مدتی از بین می رود، اما دوباره اتفاق می افتد.

حرکاتی که باعث حمله سرگیجه می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما بیشتر از همه، سرگیجه در انسان باعث حرکات سر می شود. گاهی همراه با سرگیجه، حرکات موزون چشم به یک طرف ( نیستاگموس) همچنین وجود دارد.

در موارد نادر، سرگیجه وضعیتی ممکن است دو طرفه باشد، به این معنی که هر دو گوش داخلی تحت تأثیر قرار می گیرند. تشنج های خوش خیم یا غیر قابل توضیح اینها عوارضی هستند که در آنها بیمار از سرگیجه کوتاه مدت پس از حرکات سر یا تغییر سریع وضعیت بدن شکایت می کند.

علائم غیر قابل توضیح به ویژه زمانی رخ می دهد که هنگام خواب به سمت دیگر حرکت کنید یا سر خود را به عقب خم کنید. مدت زمان بروز علائم بسیار کوتاه است و اگر بیمار بی حرکت باشد علائم به سرعت فروکش می کند. معمولاً پس از از بین رفتن علائم، فرد می تواند به فعالیت های روزانه خود ادامه دهد و هیچ علامت عصبی یا شنوایی دیگری مرتبط با بیماری وجود ندارد.

لازم به ذکر است که برخی عوامل غیر از سرگیجه وضعیتی نیز می توانند باعث حملات خوش خیم شوند.

لابیرنتیت و سرگیجه پس از ضربه دو نمونه واضح از این عوامل هستند. این وضعیت معمولاً سرگیجه وضعیتی خوش خیم (BPV) نامیده می شود و نباید با سرگیجه وضعیتی خوش خیم اشتباه گرفته شود.

اگر تا به حال از کوه یا از بالکن یک ساختمان بلند به پایین نگاه کرده باشید، ممکن است در این مواقع دچار سرگیجه شده باشید. سرگیجه، که یک احساس ناگهانی و شدید است که فرد در حال چرخش یا چرخش است، می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.


چه چیزی باعث سرگیجه می شود؟

  • در بیشتر موارد، سرگیجه به اختلال در عملکرد پیام های اطلاعاتی مربوط می شود و مشکل جدی نیست. اما می تواند نتیجه مشکلات حرکتی، بینایی یا گوش داخلی باشد.
  • سیستم دهلیزی در نزدیکی سمعک قرار دارد. مشکلات شنوایی، اوتیت و انسداد گوش می تواند دهلیز را مختل کرده و باعث سرگیجه شود.
  • در موارد دیگر سرگیجه، کریستال های سیستم دهلیزی که اطلاعات مربوط به حرکات بدن و وضعیت بدن را به مغز می فرستند به سیستم شنوایی هدایت می شوند و باعث می شوند مغز اطلاعات نادرستی در مورد وضعیت بدن دریافت کند و باعث عدم تعادل و سرگیجه شود.
  • التهاب اعصاب سیستم دهلیزی یکی دیگر از عوامل سرگیجه است. این مشکل معمولا پس از عفونت ویروسی ایجاد می شود و با حالت تهوع و استفراغ همراه با سرگیجه شدید همراه است. این نوع سرگیجه موقتی است و بیش از 15 روز طول نمی کشد.
  • برخی افراد مبتلا به بیماری منیر هستند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان و در سنین 40 تا 60 سال رخ می دهد و با سرگیجه شدید همراه است. فرد قبل از ابتلا به علائمی مانند کم شنوایی، سردرد و احساس سفتی در گوش مبتلا می شود.
  • برای درمان و پیشگیری از این بیماری که می تواند فرد را از فعالیت های روزمره باز دارد، بهتر است معاینات پزشکی خاص توسط پزشک متخصص انجام شود.
بیشتر بخوانید  درمان آرتروز لگن و ران کاملترین مقاله به همراه فیلم

سرگیجه

چه زمانی باید نگران سرگیجه باشید؟

اصولاً سرگیجه پیامد یک مشکل جسمی جدی نیست، اما باید مراقب بود و علت آن را شناسایی کرد زیرا در برخی موارد نشانه یک بیماری جدی مانند. مشکلات عروقی مغز، تومورهای مغزی، صرع یا اسکلروز (آترواسکلروز) هستند.

سیستم دهلیزی و ماهیچه ها در افراد مسن پیر می شوند. حتی در صورت پیشرفت دیابت و فشار خون، بینایی کاهش می یابد و از بین می رود. سرگیجه در این افراد باید مورد توجه قرار گیرد زیرا ممکن است یکی از عوارض بیماری های قلبی عروقی یا مشکلات جریان خون مانند فشار خون بالا باشد.

سرگیجه با افتادن همراه است که البته بی ضرر نیست که اغلب باعث شکستگی های شدید و آسیب های شدید می شود.

به غیر از روند طبیعی پیری، هیچ عامل مهم دیگری وجود ندارد که به طور قابل توجهی خطر سرگیجه خوش خیم وضعیتی را افزایش دهد. البته سابقه پزشکی – ضربه به سر – و همچنین عفونت اندام های تعادلی گوش می تواند فرد را در حالت خوش خیم کمی در برابر سرگیجه آسیب پذیر کند.

مهمترین علامت سرگیجه شدید و مکرر

به طور کلی، بهتر است در صورت داشتن سرگیجه شدید، مکرر و غیر قابل توضیح به پزشک مراجعه کنید، اما اگرچه بسیار نادر است که سرگیجه نشانه بیماری جدی دیگری باشد، بهتر است سرگیجه با یکی از موارد زیر رخ دهد: یک دکتر فورا:

  • سردردهای شدید و متنوعی که تازه شروع شده اند
  • دو بینی یا از دست دادن بینایی
  • از دست دادن شنوایی
  • اختلال گفتار
  • ضعف در پاها یا بازوها
  • کاهش هوشیاری
  • اختلال راه رفتن
  • بی حسی و گزگز و گزگز در اندام ها
  • درد قفسه سینه یا ضربان قلب تند یا کند
  • این علائم و ارتباط آنها با سرگیجه می تواند ناشی از بیماری های جدی مانند سکته مغزی، تومور مغزی، بیماری پارکینسون، ام اس یا بیماری های قلبی عروقی باشد.
بیشتر بخوانید  مزایای مصرف قرص دافلون در درمان واریس

سرگیجه

تشخیص و تشخیص

پزشک ممکن است چندین آزمایش برای تشخیص نوع سرگیجه شما انجام دهد تا ببیند آیا سرگیجه نشانه بیماری مهم دیگری است یا به عنوان یک علامت ساده ظاهر شده است.

پزشک در طول معاینه فیزیکی بیمار موارد زیر را درخواست می کند:

  • علائم و نشانه های سرگیجه که معمولا در کمتر از یک دقیقه ناپدید می شوند

(دوره کوتاه علائم)

  1. سرگیجه زمانی رخ می دهد که سر به سمت عقب متمایل شود یا به سمت خاصی دراز بکشد (مثلاً در گوش راست یا چپ).
  2. حرکات غیر ارادی چشم از یک طرف به طرف دیگر نیستاگموس میگویند.

البته، پزشک ممکن است چندین آزمایش دیگر را برای تشخیص علت سرگیجه تجویز کند، از جمله:

ممکن است به آزمایشات زیر اشاره شود:

تست الکترواستاگموگرافی

این تست برای تشخیص حرکات غیر طبیعی چشم (نیستاگموس) استفاده می شود. اگر حرکات غیرطبیعی چشم با تحریک سیستم تعادلی در جهات مختلف رخ دهد، محتمل‌ترین علت سرگیجه ناشی از اختلال در گوش داخلی است.

تست چرخش صندلی

در این تست با استفاده از صندلی مجهز به موتور که در درجات مختلف حرکت می کند، فرد روی صندلی قرار می گیرد و در حالی که به منبع نور نگاه می کند چشمان خود را حرکت می دهد. خودت را دنبال کن از این آزمایش برای تشخیص سرگیجه در اختلالات گوش داخلی نیز استفاده می شود.

ام آر آی

در این تکنیک، با استفاده از یک میدان مغناطیسی قوی، به طور مکرر از بدن عکس گرفته می شود. در این مورد، از MRI ​​برای رد بیماری هایی مانند تومورهای عصب شنوایی و سایر ضایعاتی که ممکن است به صورت سرگیجه ظاهر شوند، استفاده می شود.

سرگیجه

عوارض سرگیجه

سرگیجه می تواند باعث افتادن فرد روی زمین و آسیب دیدگی شود و اگر این اتفاق در هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین رخ دهد، احتمال تصادف یا آسیب زیاد است.

همچنین بخوانید:

علت سرگیجه در صبح چیست؟

علت و درمان سرگیجه ناگهانی در طب سنتی

چرا سرگیجه داریم چگونه سیاهی چشم را درمان کنیم؟

درمان سرگیجه

برای تسکین سرگیجه، پزشک ممکن است سر شما را در جهات خاصی حرکت دهد تا سنگ‌های کوچک را از کانال‌های نیم‌دایره‌ای خارج کرده و مجدداً آن‌ها را در دهانه گوش که محل اصلی آن‌ها است و باعث سرگیجه نمی‌شود، وارد کند.

بیشتر بخوانید  معنا و مفهوم هر رنگ از کبودی چیست ؟

این حرکات که به صورت متوالی انجام می شود هر کدام حدود 30 ثانیه طول می کشد و احتمال موفقیت در این نوع درمان حدود 90 درصد است.پس از درمان باید سر خود را به مدت 48 ساعت (حتی قبل از خواب) در حالت ایستاده قرار دهید. . . این زمان 48 ساعت است.

ذرات وارد شده به تریکول کاملاً در آنجا ته نشین می شوند و هرگز به کانال های نیم دایره ای باز نمی گردند.ممکن است برای محدود نمودن حرکات سر از یقه طبی برای جلوگیری از حرکات سر استفاده شود. با این حال، ممکن است لازم باشد این درمان چندین بار تکرار شود.


اقدامات ساده لازم برای خودمراقبتی بیماران مبتلا به سرگیجه

افراد مبتلا به سرگیجه باید موارد زیر را رعایت کنند:

  • همیشه به خاطر داشته باشید که ممکن است در اثر زمین خوردن تعادل خود را از دست داده و صدمات جدی به شما وارد شود، پس مراقب چنین اتفاقی باشید.
  • به محض اینکه احساس گیجی کردید، بنشینید یا دراز بکشید.
  • در صورت بروز سرگیجه مکرر از رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید.
  • از خوابیدن با تلفنی که با آن مشکل دارید خودداری کنید. به عنوان مثال، اگر در گوش راست خود مشکل دارید، زمانی که به پهلوی راست می خوابید، احساس سرگیجه خواهید داشت. باید از این کار اجتناب کرد.
  • وقتی از خواب بیدار شدید، به آرامی بلند شوید و حدود یک دقیقه روی لبه تخت بنشینید.
  • پشت خود را خم نکنید یا سر خود را خم نکنید تا چیزی را از روی زمین بلند کنید. از آنجایی که این حالت می تواند باعث سرگیجه شود، به جای آن روی زمین بنشینید و جسم را بلند کنید. همچنین از خم کردن بیش از حد سر به عقب (مثلاً هنگام برداشتن چیزی از کابینت های بالای آشپزخانه) خودداری کنید تا دچار سرگیجه نشوید.
  • هنگام برخاستن از روی صندلی دندانپزشکی یا آرایشگاه یا پس از انجام فعالیتی مانند یوگا، مراقب باشید که به طور ناگهانی وضعیت خود را تغییر ندهید و به آرامی بلند شوید.
  • هنگام خواب، 2 یا چند بالش زیر سر خود قرار دهید و از سطوح کاملاً صاف که سر در جهت افقی بدن قرار دارد خودداری کنید.
  • اگر سالمندی دچار سرگیجه است، هنگام راه رفتن از عصا استفاده کند.
  • از مصرف کافئین، الکل یا سیگار خودداری کنید، استفاده زیاد از این مواد باعث تنگ شدن رگ های خونی، اختلال در جریان خون به اندام ها و تشدید علائم سرگیجه می شود.
  • وقتی شب از خواب بیدار می شوید، از نور مناسب برای فعالیت های خود استفاده کنید.
  • برای درمان بهتر و سریعتر علائم خود با پزشک خود همکاری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید