علت سرمازدگی در یخچال چیست؟


یکی از رایج ترین مشکلات یخچال، یخ زدایی است. اگرچه امروزه در یخچال های مدرن این امر کمتر رایج است، اما یخ زدایی یخچال ها همچنان بسیار رایج است. برای خیلی ها این سوال پیش می آید که چرا یخچال یخ زدایی می کند و راه حل رفع یخ زدایی یخچال چیست؟ بی توجهی به یخچال به دلیل یخ زدایی باعث کاهش راندمان موتور، کاهش قدرت خنک کننده و در نهایت آسیب به دستگاه می شود.

چرا یخچال یخ می زند؟

قبل از اینکه به مهم ترین عوامل یخ زدایی در یخچال بپردازیم، ابتدا باید بگوییم یخ زدایی در یخچال چگونه تشکیل می شود.
هوای یخچال بسیار سرد و دمای پایینی دارد. این هوای سرد باید در قفسه ها و قسمت های مختلف یخچال به گردش درآید. هنگامی که هوای سرد یخچال به هوای گرم و مرطوب بیرون برخورد می کند، یخبندان در نقطه تماس آنها جمع می شود. روش های مختلفی که باعث می شود هوای گرم وارد یخچال شود یکی از مهم ترین دلایل یخ زدایی یخچال است.

1. لاستیک درب یخچال شکسته است

نوار یا لاستیک دور درب یخچال وظیفه جلوگیری از ورود هوای گرم به داخل یخچال و خروج هوای سرد را دارد. با خرابی یا فرسودگی این لاستیک، درب یخچال به درستی بسته نشده و هوای گرم وارد محیط یخچال شده و دستگاه یخ زدایی می کند. باز و بسته شدن زیاد یا محکم بستن درب یخچال بعد از مدتی به لاستیک دور گردن آسیب می رساند.


در یخچال بگذارید

2. محل نامناسب یخچال

ساده ترین علت یخ زدگی یخچال به محل نصب آن برمی گردد. اگر یخچال در کنار وسایل گرمایشی مانند سماور و اجاق گاز قرار گیرد، با هر بار استفاده مقدار زیادی گرما و هوای مرطوب وارد اتاق شده و باعث آب شدن آن می شود.

3. استهلاک بدنه دستگاه

گاهی ساییدگی و پارگی قاب دستگاه باعث سرمازدگی می شود. شوک در حین حرکت یا رطوبت زیاد می تواند باعث خراب شدن و آسیب دیدن دستگاه شود. برای رفع مشکل و رفع این مشکل باید از خدمات تعمیرات لوازم خانگی استفاده کنید.

4. ترموستات معیوب است

ترموستات وظیفه حفظ دمای ثابت در یخچال را بر عهده دارد. خرابی ترموستات تعادل دما را به هم می زند و منجر به گرم شدن بیش از حد و یخ زدایی یخچال می شود. ترموستات جزء مهمی از یخچال است و در حین تعمیر یخچال در منزل باید توسط یک سرویسکار ماهر حل شود. قرار دادن یخچال در کنار وسایل گرمایشی مانند اجاق گاز باعث یخ زدایی در قسمت های مختلف آن می شود.

بیشتر بخوانید  حیوانات و حیات وحش سری بیست و یک


علت یخ زدایی قسمت های مختلف یخچال چیست؟

برای یافتن مناسب ترین راه برای از بین بردن سرمازدگی ابتدا باید علت یخ زدگی را در قسمت های مختلف دستگاه پیدا کنید.یخ زدگی اطراف و کناره درب یخچال فریزر به این معنی است که کشو به درستی بسته نمی شود و یا لاستیک اطراف آن بسته نمی شود. در می پوسد
یخ زدایی بیش از حد در تمام قسمت های یخچال فریزر باعث می شود که درب یخچال برای مدت طولانی باز بماند.
یخ زدگی کم در تمام قسمت های یخچال به این معنی است که دمای دستگاه بسیار پایین است.
وجود یخ زدایی در پشت یخچال که کویل های اواپراتور در آن قرار دارند نشان دهنده وجود مشکل در فرآیند یخ زدایی دستگاه است و ممکن است یخ زدایی نادرست باشد.

آگاهی از عملکرد یخچال های جدید یا یخچال های بدون یخ زدایی

به دلیل رطوبت غذا و سرما، ذوب شدن در یخچال طبیعی و اجتناب ناپذیر است. در گذشته برای از بین بردن ذوب، یخچال را خاموش می کردند و بعد از برداشتن غذا منتظر می ماندند تا ذوب آب شود. اما با توسعه صنعت تبرید و به کارگیری سیستم های یخ زدایی در یخچال های مدرن، می توان یخ زدگی های ناشی از آن را به سرعت و بدون زحمت از بین برد.

در این یخچال ها کویل های اواپراتور در قسمت پایینی فریزر قرار گرفته و پوشیده شده اند. هوای سرد نیز توسط یک فن به داخل کابین دمیده می شود. در طی این فرآیند، رطوبت داخل یخچال روی کویل های اواپراتور می نشیند و سرد و منجمد می شود. اما عنصری که در کنار این کویل ها قرار می گیرد، با فرمان برد الکترونیک، این دانه های برف را ذوب می کند. ذوب ذوب شده از مسیر تخلیه به کمپرسور می رود و با گرمای خود تبخیر می شود و باعث خنک شدن قطعه می شود. در حال حاضر تمامی مدل های جدید یخچال مانند ساید بای ساید ال جی، سامسونگ و بسیاری از برندهای ایرانی مانند آمارسال، یخچال یا یخچال جدید بدون یخ زدایی تولید می کنند. یخچال های جدید یا یخ زدایی از المنت برای یخ زدایی یخ روی اواپراتور استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  اوت

آیا یخچال بدون یخ زدایی یخ زدایی می کند؟

در سیستم یخ زدایی یخچال جدید، یخ زدایی به صورت خودکار یخ زدایی می کند و نیازی به خاموش کردن طولانی مدت یخچال نیست. این فرآیند با کمک یک المنت، برد الکترونیکی و کندانسور به درستی انجام می شود، بنابراین طبیعی است که با خراب شدن هر یک از این قطعات یخچال بدون یخ زدگی آب شود. به عبارت دیگر با خرابی این قطعات حجم یخ زدایی سیم پیچ های اواپراتور به تدریج افزایش یافته و قدرت خنک کنندگی دستگاه کاهش می یابد.
یخ زدن و ذوب شدن در یخچال امری رایج است، اغلب در محصولات سامسونگ دیده می شود. برفک یخچال ساید بای ساید سامسونگ نشان دهنده خرابی قطعات مهم است.

چرا باید سرمازدگی را از بین ببریم؟

برای افزایش کارایی و جلوگیری از خرابی قطعات، یخچال های یخ زدایی باید به سرعت حذف شوند. برای رفع یخ زدگی یخچال قدیمی باید دستی عمل کنید و برنامه مشخصی داشته باشید. مقدار ذوب را در نظر بگیرید، اگر ورقه های یخ در مدت زمان کوتاهی ضخیم شده اند، باید فرآیند از بین بردن ذوب را شروع کنید.

باید بخوانید:

با یخ زدایی یخچال دمای دستگاه نیز به حالت استاندارد باز می گردد. زیرا یخ زدگی غلیظ از عملکرد صحیح ترموستات برای تنظیم دما جلوگیری می کند و اجازه نمی دهد دستگاه درجه خاصی داشته باشد.
با حذف ذوب، فضای بیشتری برای نگهداری مواد غذایی خواهید داشت.
برفک می تواند باعث ایجاد بوی بد در یخچال شود پس آب شدن آن بوی نامطبوع را نیز از بین می برد.برای از بین بردن یخ زدگی در یخچال برای آب شدن باید برنامه ریزی خاصی داشته باشید.


یخ زدایی یخچال

چگونه به سرعت از شر یخ زدایی در یخچال خلاص شویم؟

اگر دیدید یخچال با لایه ضخیم یخ زدایی پر شده است و دیگر فضایی برای نگهداری مواد غذایی ندارید، وقت آن رسیده است که برای از بین بردن یخ از یخچال اقدام کنید.


1. تجهیزات لازم را تهیه کنید!

برای یخ زدایی یخچال فریزر، باید قفسه ها و کشوها را بردارید. از قبل روزنامه های بزرگ یا پارچه ای را روی زمین قرار دهید تا کشوهای کشیده شده را قرار دهید.همچنین برای خشک کردن قسمت های مختلف یخچال به چند حوله تمیز نیاز دارید. یک سینی یا جعبه نگهداری یخ بزرگ بسازید تا مواد غذایی را از یخچال خارج کنید.

بیشتر بخوانید  نشانی شورای حل اختلاف در شهرستان بیله سوار استان اردبیل


2. فراموش نکنید که یخچال را خاموش کنید

فراموش نکنید که ابتدا یخچال را خاموش کنید تا تمام یخ و ذوب آن به طور طبیعی آب شود. این فرآیند کمی زمان بر است، اما بهتر از انجام کارهایی مانند قرار دادن سشوار روی یخ است که می تواند به قسمت هایی از دستگاه آسیب برساند. یخ زدایی یخچال با وسیله ای مانند سشوار یا حتی آب جوش به قسمت هایی از دستگاه آسیب می رساند.


3. تمام این نکات را در نظر بگیرید

در حین آب شدن کف آشپزخانه کمی خیس می شود. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است تعداد زیادی حوله یا پارچه ضخیم در کناره های یخچال قرار دهید. هرگز از چاقو یا شی تیز دیگر برای از بین بردن یخ باقی مانده روی یخچال استفاده نکنید. کاردک پلاستیکی می تواند کمک خوبی باشد. بهتر است پس از تمیز کردن یخ زدایی، داخل و خارج یخچال را با آب گرم و مواد شوینده تمیز کنید. با این کار لکه ها و تکه های مواد غذایی از یخچال پاک می شود و دیگر بوی نامطبوع به مشام نمی رسد.

فراموش نکنید که قفسه ها و کشوها را بشویید و سپس رطوبت یخچال و قفسه ها را با یک پارچه تمیز پاک کنید. بعد از قرار دادن کشوها در جای خود، مواد غذایی را در آنها قرار دهید و یخچال را روشن کنید. پس از یخ زدایی یخچال، بیرون و داخل دستگاه را با مواد شوینده تمیز کنید


ترفندهای کاربردی برای جلوگیری از یخ زدایی یخچال

پس از استفاده از یخچال، مطمئن شوید که درب آن بسته است.
کشوها و قفسه های یخچال را بیش از حد از مواد غذایی پر نکنید تا وارد موتور فشار نشوند.
هنگام نصب یخچال آن را در فاصله حدود 10 سانتی متری از دیوار قرار دهید البته باید هر چند ماه یکبار یخچال را یخ زدایی کنید. اما اگر مجبورید ماهی یک بار یا حتی دو هفته یکبار این کار را انجام دهید، باید دستگاه را تعمیر کنید.


دیدگاهتان را بنویسید