مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت درگیری واگنر با ارتش روسیه چیست؟

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



آنچه دیگران می خوانند:



فرمانده گروه واگنر به روسیه اعلام جنگ کرد. گروه واگنر بر بخش‌هایی از روستوف تسلط داشت و مسکو را تهدید می‌کرد.

اخبار منتشر شده درباره درگیری وزارت دفاع روسیه با یک گروه نظامی خصوصی در این کشور در روزهای اخیر سوالات زیادی را در مورد فعالیت گروه موسوم به «واگنر» ایجاد کرده است. گروهی که قبلاً اقداماتشان کمتر مورد توجه رسانه ها قرار می گرفت. فرمانده گروه واگنر به روسیه اعلام جنگ کرد و بر بخش‌هایی از روستوف تسلط یافت و مسکو را تهدید کرد. در پاسخ به اقدام واگنر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور سرکوب شورش را صادر کرد. اما گروه واگنر چه کسانی هستند و چه می خواهند؟

گروه واگنر چگونه به وجود آمد و نقاط قوت آن چه کسانی هستند؟

اطلاعات مربوط به PMC واگنر، یک گروه مزدور شبه نظامی خصوصی که برای ارتش روسیه کار می کند، برای اولین بار در سال 2014 زمانی که این گروه از نیروهای جدایی طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین حمایت کرد، آشکار شد. تا آن زمان، واگنر یک سازمان مخفی بود که عمدتاً در آفریقا و خاورمیانه فعالیت می کرد، با تعداد تخمینی تنها 5000 جنگجو که بیشتر آنها در هنگ های نخبه و نیروهای ویژه روسیه خدمت می کردند. اما این گروه مخفی از آن زمان به طور قابل توجهی رشد کرده است.

در ژانویه، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که در حالی که واگنر به عنوان یک گروه مزدور نظامی مرتبط با روسیه شناسایی شده بود، تقریباً مطمئن بود که واگنر اکنون 50000 جنگنده در اوکراین را فرماندهی می کند و به یکی از اجزای اصلی کمپین اوکراین تبدیل شده است. شورای امنیت ملی آمریکا نیز در اوایل سال جاری اعلام کرد که حدود 80 درصد از نیروهای واگنر در اوکراین از زندان آزاد شده اند.

بیشتر بخوانید  تعطیلی مدارس چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱

بر اساس این گزارش، اگرچه مزدوران در روسیه غیرقانونی هستند، اما گروه واگنر در سال 2022 به عنوان یک شرکت ثبت شد و یک دفتر مرکزی جدید در سن پترزبورگ افتتاح کرد. ایالات متحده واگنر را به عنوان یک گروه جنایتکار معرفی کرده و تحریم هایی را علیه آن اعمال کرده است. «دکتر ساموئل رامانی» از مرکز تحقیقات انستیتوی خدمات متحد سلطنتی می گوید: این سازمان آشکارا در بیلبوردهای شهرهای روسیه استخدام می کند و در رسانه های روسیه از آن به عنوان یک سازمان میهن پرست یاد می شود.

گروه

گروه واگنر چگونه شروع به کار کرد؟

گروه واگنر که توسط تاجر روسی یوگنی پریگوژین تأسیس شد، یک شرکت نظامی خصوصی برجسته (PMC) است که با کرملین ارتباط دارد. این گروه اولین بار در سال 2014 و در جریان الحاق کریمه به روسیه ظاهر شد و از آن زمان تاکنون در سوریه و حداقل نیمی از کشورهای آفریقایی فعال بوده است.

واگنر به جای یک نهاد واحد، یک شبکه پیچیده از شرکت‌ها و گروه‌های مزدور است که عملیات‌های آن ارتباط نزدیکی با جامعه نظامی و اطلاعاتی روسیه دارد. تخمین زده می شود که پنج هزار عضو در سراسر آفریقا مستقر هستند، ترکیبی از سربازان سابق روسی، محکومان و اتباع خارجی.

تاکنون جزئیات زیادی از فعالیت های سرکرده این گروه منتشر نشده است، اما هر از چند گاهی اطلاعاتی از جمله جذب اسرای روسی برای گروه واگنربه به رسانه ها درز کرده است. برخی ویدئوهای سخنرانی وی در جمع اسرای روسی در فضای مجازی منتشر شده است. تریسی جرمن، استاد درگیری و امنیت در کینگز کالج لندن به رسانه های غربی گفت: اولین عملیات گروه واگنر کمک به روسیه برای الحاق کریمه در سال 2014 بود.

دایره فعالیت واگنر در کدام جغرافیا بود؟

گزارش رسانه های غربی حاکی از آن است که مزدوران گروه واگنر در کشورهای مختلف حضور داشتند و اهداف نظامی مختلفی را دنبال می کردند که برخی از آنها به شرح زیر است:
– این گروه از سال 2015 در سوریه حضور دارد و در کنار نیروهای طرفدار دولت می جنگد و از میادین نفتی محافظت می کند.

  • علاوه بر این، رد پای واگنر در لیبی توسط نهادهای امنیتی غربی دنبال شده و گزارش شده است که این گروه از نیروهای وفادار به ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند.
  • جمهوری آفریقای مرکزی (CAR) از گروه واگنر خواسته است تا از معادن الماس خود محافظت کند و انتظار می رود از معادن طلا در سودان محافظت کند.
  • دولت مالی در غرب آفریقا از گروه واگنر علیه گروه های شبه نظامی اسلامی استفاده می کند.
  • به گزارش الجزیره، این گروه مزدور متهم به غارت منابع طلای سودان برای تامین مالی عملیات در اوکراین است.
  • نیروهای گروه واگنر در سال 2019 به موزامبیک اعزام شدند تا به مبارزه با دولت خودخوانده در استان شمالی کابو دلگادو کمک کنند. اما این گروه نتوانست شورش را کنترل کند و پس از چند ماه از منطقه عقب نشینی کرد.

در رد پای واگنر در اوکراین

بر اساس گزارش ها، این گروه نقش مهمی در تصرف شهر کلیدی باخموت در شرق اوکراین توسط روسیه ایفا کرد. واگنر به مقامات ارشد نظامی در مسکو قول داد که تا ژوئن بهموت را به ارتش روسیه تحویل دهد. نیروهای اوکراینی در گزارش های خود گزارش دادند که جنگنده های این کشور بارها به تعداد زیادی از افرادی که در خط مقدم حمله بودند در زمین های باز اطراف این شهر حمله کردند که احتمالاً تعداد زیادی کشته برجای گذاشت. این گزارش توسط روسیه تایید نشده است. وزارت دفاع روسیه در گزارش های خود به شرکت گروه واگنر در این نبرد اشاره ای نکرد، اما از شرکت کنندگان در این نبرد به دلیل ایفای نقش «شجاع و از خودگذشته» تقدیر کرد.

درآمد واگنر

وزارت خزانه داری ایالات متحده گزارش داد که واگنر از حضور خود برای غنی سازی شرکت های معدنی که متعلق به خود بود استفاده می کرد و به احتمال زیاد فرمانده پریگوژین از عملیات گروه واگنر سود زیادی به دست آورده است. گروه واگنر حضور خود را در سودان تحت رژیم عمر البشیر، رئیس جمهور سابق، که در سال 2019 در میان اعتراضات گسترده از قدرت برکنار شد، آغاز کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، پس از سفر البشیر به روسیه در سال 2017، Meroe Gold، یک شرکت معدنی جدید متعلق به شرکت روسی M Invest، شروع به آوردن کارشناسان روسی به سودان، سومین تولیدکننده بزرگ طلا در آفریقا کرد. در سال 2020، وزارت خزانه داری ایالات متحده M Invest و Meroe Gold را تحریم کرد و گفت که تحقیقات نشان می دهد M Invest یک جبهه برای گروه واگنر است. پس از انتشار این گزارش، اتحادیه اروپا تحریم هایی را علیه Meroe Gold اعمال کرد. شورای اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: گروه واگنر حق استخراج طلای سودان و صادرات آن به روسیه را از طریق ارتباط با ارتش سودان تضمین کرده است.

چرا واگنر به ارتش روسیه متصل است؟

در ماه های اخیر، پریگوژین، فرمانده فعلی واگنر، بارها سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و والری گراسیموف، رئیس ستاد کل ارتش روسیه را به بی کفایتی و فقدان عمدی واحدهای واگنر که در اوکراین می جنگند، متهم کرده است. وزارت دفاع روسیه در روزهای اخیر اعلام کرد که گروه‌های نظامی داوطلب در اوکراین باید تا پایان ماه ژوئن تحت پوشش و هدایت این وزارتخانه قرار گیرند و برای ادامه فعالیت با این وزارتخانه قرارداد امضا کنند. اگرچه در بیانیه وزارت دفاع روسیه اشاره ای به گروه واگنر نشده است، اما این اقدام اقدام مستقیم مسکو برای کنترل کامل این گروه تلقی می شود.

پس از این اقدام وزارت دفاع روسیه، پریگوژین اطلاعیه ای صادر کرد که در آن هرگونه تسلیم این گروه به وزارت امور داخلی و انعقاد قرارداد با وی را به شدت رد کرد.

منبع: مهر

بیشتر بخوانید  ۳۰ مدل طراحی ناخن با لاک سرمه ای سفید | ترندهای زمستانی جذاب برای خاص پسندان
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *