مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت درد معده در نیمه شب چیست؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


علائم و نشانه های زخم معده را بشناسید

علت درد معده چیست؟ این قسمت از تشویق را دنبال کنید تا با علت شکم درد شبانه آشنا شوید.

زخم های گوارشی زخم هایی هستند که در اثر اسیدی شدن این بافت ها با اسید معده بر روی غشاهای مخاطی و زیر مخاط مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک ایجاد می شوند. زخم های دستگاه گوارش، از جمله زخم معده، یک بیماری شایع است و تخمین زده می شود که حدود 20 میلیون آمریکایی در طول زندگی خود به این بیماری مبتلا شوند. در مورد این زخم ها باید توجه داشت که امروزه ثابت شده است که استرس و ادویه ها تاثیری در این بیماری ندارند و علت آن نوعی عفونت باکتریایی و برخی از انواع داروها است.

انواع زخم های گوارشی، علل و علائم زخم معده

  • زخم معده (زخم معده) یک زخم معده است که در داخل معده ایجاد می شود.
  • زخم های مری این نوع از زخم های گوارشی، زخم هایی هستند که در داخل مری (لوله ای که غذا را از دهان به معده می برد) ایجاد می شوند.
  • زخم اثنی عشر این نوع زخم های گوارشی، زخم هایی هستند که در قسمت فوقانی روده کوچک (اثنی عشر، دوازدهه یا اثنی عشر) ایجاد می شوند.

دل درد

علائم و نشانه های زخم های گوارشی و زخم معده

شایع ترین علامت زخم گوارشی گزگز در ناحیه بالای ناف تا زیر قفسه سینه و با شدت های متفاوت است.در برخی موارد درد و گزگز زخم های گوارشی می تواند شما را در شب بیدار کند. در برخی موارد، زخم های کوچک گوارشی بدون علامت هستند. سایر علائم زخم های گوارشی عبارتند از:

  • درد شدید، به خصوص زمانی که معده خالی است
  • درد شب و خواب
  • درد متوقف شده و پس از چند روز عود می کند
  • درد با خوردن برخی غذاها تسکین می یابد
  • درد در ناحیه بالای ناف تا زیر قفسه سینه
  • سوزش سردل

سایر علائم کمتر شایع زخم معده و معده عبارتند از:

  • فشار خون بالا (خون استفراغ شده گاهی سیاه است)
  • خون تیره در مدفوع یا مدفوع سیاه و قیری رنگ
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • تغییر در اشتهای فرد
  • کاهش وزن غیر قابل توجیه

باید بخوانید:

20 درمان خانگی سریع برای معده درد

20 درمان خانگی سریع برای معده درد

درمان خانگی درد شکم می تواند در مراحل اولیه درد مفید باشد و تسکین و درمان درد شکم می تواند تا حدودی شما را آرام کند. اما اگر…

بیشتر بخوانید  علت بالا و پایین بودن Brucella PCR در آزمایش خون

علل زخم معده و دستگاه گوارش

زخم های گوارشی زمانی رخ می دهد که مخاط معده، مری و دوازدهه توسط اسید معده از بین برود. عوامل مختلفی می توانند این مشکل را در غشاهای مخاطی معده، مری و اثنی عشر ایجاد کنند. این شامل:

هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) – این باکتری می تواند باعث عفونت و التهاب معده شود.

داروهای خاص – استفاده مداوم از داروهای آرام بخش مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، کتوپروفن و سایر داروهای آرام بخش ممکن است باعث تحریک یا تحریک دستگاه گوارش شود. زخم های گوارشی در سالمندانی که این داروها را مصرف می کنند و همچنین در افراد مبتلا به آرتروز که به طور مرتب این داروها را مصرف می کنند، بیشتر دیده می شود. داروهای مورد استفاده برای درمان پوکی استخوان نیز می توانند باعث زخم معده شوند.

علاوه بر این، استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

عوامل دیگر – استعمال دخانیات، مصرف الکل، رادیوتراپی و سرطان معده از دیگر علل بروز این مشکل هستند.سیگاری ها در افراد آلوده به هلیکوباکتر پیلوری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زخم معده هستند. الکل همچنین خطر ابتلا به زخم های گوارشی را به دلیل التهاب و خوردن غشای مخاطی دستگاه گوارش افزایش می دهد. علاوه بر این، استفاده از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و کورتیکواستروئیدها خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

درد معده در شب

چه عواملی می تواند منجر به درد شکم در شب شود؟

درد معده علائم مشترکی دارد که در بسیاری از مشکلات گوارشی مشترک است. اگر می خواهید بدانید علت درد معده در شب چیست و چگونه آن را درمان کنید، ابتدا باید علائمی را که احساس می کنید شناسایی کنید. مهم ترین علل شکم درد در شب عبارتند از:

بسیاری از ما علائم نفخ را می شناسیم. این عارضه باعث درد شدید و سوزش در قسمت بالایی شکم و درست زیر سینه می شود.

تجربه هر فرد مبتلا به IBS بسیار متفاوت است. اما تجربه درد شکم و دردهای گاه به گاه شکم در بسیاری از بیماران شایع است. در صورت ابتلا به این بیماری، علاوه بر درد شکم، ممکن است علائم زیر را نیز داشته باشید:

بیشتر بخوانید  مزایای درمانی شربت اوستی کپ

سایر علل درد شکم

آپاندیسیت: یکی از عوارض این بیماری درد ناگهانی است که در عرض چند دقیقه ایجاد می شود و ایستادن یا حرکت را دشوار می کند. درد از قسمت بالای شکم شروع می شود و به سمت راست شکم می رسد و در این صورت باید قبل از ترکیدن آپاندیس برداشته شود.

سنگ صفرا: این سنگ در کیسه صفرا تشکیل می شود، اگرچه برای برداشتن این سنگ نیاز به جراحی است، اما مشکل خطرناکی محسوب نمی شود، اما می تواند باعث ایجاد درد حاد در قسمت بالای شکم شود. درد به تدریج شروع می شود و به مرور زمان سنگ های موجود در دستگاه روده مسدود می شوند. اکثر بیماران پس از یک رژیم غذایی سالم از درد شکایت دارند، گاهی اوقات احساس فشار در لگن و کمر وجود دارد.

پانکراس: لوزالمعده به دلیل عفونت یا نقص در عملکرد عفونی می شود. بیمار درد شدیدی دارد که از ناحیه شکم شروع شده و تا پشت امتداد می یابد. در موارد حاد، بیمار اشتهای خود را از دست می دهد و هنگام غذا خوردن دچار حالت تهوع می شود. این عارضه بیشتر در افراد دیابتی و الکلی دیده می شود.

عدم تحمل لاکتوز: یکی از علائم قابل تشخیص این مشکل این است که فرد پس از مصرف شیر، پنیر یا نان احساس درد معده، نفخ و سنگینی می کند.

زخم ها: درد زخم در شکم و روده کوچک در وسط شکم رخ می دهد. بیشتر اوقات، درد در شب، هنگام خواب و استراحت رخ می دهد. اگرچه این ناراحتی با دارو قابل کاهش است، اما گاهی اوقات بیمار نیاز به جراحی دارد.

رفلکس گوارشی: در این حالت درد در قسمت فوقانی شکم و پایین قفسه سینه احساس می شود. این درد به عنوان سوزش سر دل توصیف می شود و یک بیماری قلبی محسوب نمی شود. این حالت زمانی رخ می دهد که دریچه ای که معده را از مری جدا می کند به دلیل بیماری ضعیف می شود و اسید معده به سمت بالا حرکت می کند. برای کاهش این ناراحتی، آنتی اسیدها تجویز می شود.

درد شدید و ناگهانی که بیماران چند ساعت بعد از هضم غذا تجربه می کنند باعث ترس از غذا خوردن و در نتیجه از دست دادن اشتها می شود، در این بیماران احساس گرسنگی چیزی است که چند ساعت بعد از یک وعده غذایی کامل است، این طبیعی است. کاهش وزن به دنبال کاهش وزن خواهد بود. افزایش وزن مکرر بعد از غذا نیز می تواند یکی دیگر از دلایل کاهش وزن باشد. رنگ مدفوع ممکن است تیره یا کم رنگ با آثار خون باشد.استفراغ به دلیل افزایش مایعات در روده و معده طبیعی است. اگر خون در استفراغ ظاهر شود، زخم ممکن است پیشرفت کرده باشد. در این موارد فرد نیاز به درمان فوری دارد.

بیشتر بخوانید  موارد مصرف و عوارض جانبی نورتریپتیلین

درمان زخم معده و ناراحتی های گوارشی

درمان خانگی زخم معده و دستگاه گوارش

موارد زیر می تواند درد زخم معده و زخم معده و روده را کاهش یا کاهش دهد، از جمله:

انتخاب یک رژیم غذایی سالم – رژیم غذایی پر از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل و خوردن غذاهای سرشار از ویتامین.

استرس خود را کنترل کنید – اگر چه استرس عامل ایجاد زخم معده و زخم معده نیست، اما می تواند آن را بدتر کند. شما می توانید با مقابله با استرس به بهبودی خود کمک کنید.

باید بخوانید:

ترک سیگار و الکل – استعمال دخانیات بر لایه محافظ معده تأثیر می گذارد و همچنین باعث میزان اسید معده می شود. الکل همچنین می تواند باعث گاستریت و همچنین آسیب به معده و دستگاه گوارش شود و باعث التهاب و خونریزی شود. پیشگیری از زخم معده با رعایت این مراحل می توانید خطر ابتلا به زخم معده و سایر زخم ها را کاهش دهید.

تمیز نگه داشتن – شستن دست های تمیز و پخت خوب خطر ورود هلیکوباکتر پیلوری به بدن شما را کاهش می دهد.

احتیاط در مصرف دارو – مسکن ها را با احتیاط و طبق دستور پزشک و همچنین هنگام غذا خوردن با شکم سیر مصرف کنید.

علائم خطرناک

استفراغ خونی: افزایش خون که با رنگ قرمز یا سیاه مشخص شده است. به خاطر داشته باشید که مقداری از خون ترشح شده در زخم ها می تواند از دستگاه گوارش عبور کرده و به رنگ قهوه ای خارج شود مدفوع سیاه رنگ که نشان دهنده خونریزی از زخم است به پزشک مراجعه کنید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *