مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت خط افتادن روی صفحه تلویزیون LED ال جی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



خط افتادن بر روی تلویزیون، مشکلی آزار دهنده


افتادن خط بر روی صفحه تلویزیون ال ای دی از ایرادات رایجی است که ممکن است برای تمامی تلویزیون‌ها به وجود بیاید. از آنجایی که تلویزیون یکی از لوازم پرکاربرد در زندگی روزمره است و در طول روز معمولا در زمان‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است به دلایل مختلف دچار مشکل شود و خط‌های عمودی و یا افقی بر روی آن بیافتد. در ادامه قصد داریم رایج‌ترین دلایل برای افتادن خط در تلویزیون LED ال جی را بررسی کنیم که از برندهای محبوب مورد استفاده در ایران است.


نحوه تست تصویر در LED ال جی


قبل از این که بخواهید اقدام به عیب یابی و یا تعمیر دستگاه خود کنید، ابتدا باید مطمئن باشید که خط‌های مورد نظر به دلیل خرابی در تلویزیون است و یا دلایل بیرونی دارد. برای این امر، باید تست ساده‌ای را انجام دهید. برای تست در ال ای دی ال جی، گزینه HOME یا MENU را بر روی ریموت کنترل بفشارید، سپس از منوی ظاهر شده، گزینه تنظیمات، بعد از آن تصویر و سپس تست تصویر را بزنید.


اگر در تصویر نمایش داده شده خطوط عمودی و یا افقی بر روی صفحه تلویزیون بود، می‌توانید به این نتیجه برسید که یکی از قطعات دستگاه شما دچار مشکل شده است و باید با یک تعمیرکار حرفه‌ای از تعمیرگاه های مجاز و نمایندگی تعمیرات ال جی تماس بگیرید تا این مشکل را برای شما حل کند. اما در صورتی که در این بخش خطی را مشاهده نکردید، می‌توانید به این نتیجه برسید که احتمالا دستگاه شما مشکلی ندارد.


رایج‌ ترین دلایل افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی


خطوط عمودی و افقی ممکن است به هر دلیلی بر روی صفحه دستگاه شما ایجاد شوند. در برخی مواقع، رنگی وو یا سیاه و سفید هستند و در هر جایی از تصویر تلویزیون ظاهر می‎شوند. البته به طور کلی به هر شکلی که بر روی صفحه تلویزیون ظاهر شوند، نشان دهنده اشکال در دریافت و یا پخش درست تصویر می‌باشند. ایرادات پیش آمده در وضعیت بک لایت تلویزیون که با نیاز به تعمیر فلت تلویزیون و عیب یابی و تعمیر برد تلویزیون همراه بوده می‌تواند دلیل بروز این قبیل اشکالات در دریافت تصویر باشد.

بیشتر بخوانید  بهترین کادو شب یلدا برای آقایان چیست ؟


افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی معمولا دلیل فنی دارد و در صورتی که مشکل آن جدی باشد، به احتمال زیاد نمی‌توانید آن را تعمیر کنید. در ادامه این بخش قصد داریم رایج‌ترین دلایل به وجود آمدن این مشکل را بررسی کنیم.


رایج‌ ترین دلایل افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی


آب خوردگی پنل تلویزیون


یکی از رایج‌ ترین دلایل برای افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی خیس شدن آن است. در این حالت معمولا خطوط عمودی و افقی بر روی صفحه ایجاد می‎شود. تعمیر تلویزیون آب خورده تحت نظارت یک فرد متخصص تعمیر تلویزیون ال جی امکان پذیر است. به هیچ عنوان سعی نکنید که خودسرانه دست به تعمیر آن بزنید، زیرا قطعات تلویزیون بسیار حساس هستند.


بسیاری از افراد فکر می‌کنند که این خیس شدن پنل فقط بر اثر مقدار زیادی آب به وجود می‎آید، البته باید بدانید که این فکر کاملا اشتباه است. پنل شما می‌تواند بر اثر تمیز کردن صفحه با مقدار کمی شیشه پاک کن از فاصله کم هم، دچار آب خوردگی می‎شود. بهترین کار این است که صفحه تلویزیون خود را با یک دستمال خشک، خیلی آرام و از یک جهت تمیز کنید و در صورت لزوم، خود دستمال را مقداری نمدار کنید.


ظاهر شدن خطوط رنگی بر روی صفحه در اثر گرد و غبار


اگر گرد و غبار از طریق شکاف‌های موجود در عقب تلویزیون وارد شود، باعث بروز مشکلاتی از قبیل ظاهر شدن خطوط رنگی بر روی صفحه تلویزیون می‎شود. شما باید همیشه و به طور منظم، امر گردگیری را به درستی انجام دهید تا دستگاه دچار مشکلی نشود. البته گردگیری نکردن تلویزیون علاوه بر افتادن خط در تلویزیون LED ال جی می‌تواند باعث عدم شناسایی هارد اکسترنال، ارائه تصاویر بی کیفیت، بهم ریختگی پیکسل و مشکلات دیگر شود.

بیشتر بخوانید  5 روش پرداخت قبض سیم‌کارت دائمی همراه اول mci


استفاده طولانی مدت از تلویزیون، یکی دیگر از دلایل افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی


یکی دیگر از مواردی که می‌تواند باعث افتادن خط بر روی تلویزیون ال جی شود، استفاده نامناسب و طولانی مدت از دستگاه است. به طور کلی پیشنهاد می‎شود که روزانه بیش از 8 ساعت از تلویزیون استفاده نشود، زیرا در غیر این صورت ممکن است قطعات دستگاه به شدت داغ شوند که این امر نیز می‌تواند باعث خرابی تلویزیون شود. دقت داشته باشید که پنل اصلی بیشترین درصد خرابی را در دیگر قطعات تلویزیون دارد.


اتصالات شل و یا نامناسب


اگر خطوطی که روی صفحه تلویزیون ظاهر می‎شوند، کم هستند و همیشه به صورت دائم دیده نمی‎شوند، به احتمال زیاد مشکل از شل بودن کابل ویدئو است. این اشکال ممکن است بر اثر جابه‌جا شدن، ضربه خوردن و … شل شده باشد. در این صورت شما با محکم کردن کابل و یا در صورت لزوم تعویض آن می‌توانید این مشکل را برطرف کنید.


خرابی برد، دلیل افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی


خرابی برد، دلیل افتادن خط در تلویزیون ال ای دی ال جی


اگر خطوط ظاهر شده بر روی LED شما به صورت عمودی رنگی و سراسری از بالا به پایین است، مشکل پیش آمده به احتمال زیاد به دلیل برد t-con است. این ایراد معمولا به دلیل سیم کشی ضعیف، شل بودن برد، اتصالات برد کنترل، آسیب دیدن صفحه یا خرابی برد t-con است. برخی مواقع بروز ایرادات مشابهی مانند قطع شدن صدای گیرنده دیجیتال نیز می‌تواند نشان دهنده خرابی این قطعه باشد.

بیشتر بخوانید  لیست کامل آدرس و تلفن پلیس + ۱۰ در شیراز و حومه


به طور کلی، در تلویزیون‌های ال ای دی، پیکسل‌های پنل که در واقع کوچک‌ترین اجزا تشکیل دهنده پنل هستند به صورت عمودی تحت تاثیر سیگنال‌های تصویر قرار می‌گیرند. در واقع اطلاعات تصویر بعد از پردازش در برد t-con، به برد آدرس وارد می‌شود و با استفاده از فلت‌های پنل در خطوط عمودی تقسیم و به پنل وارد می‎شود. اگر اطلاعاتی که یک خط را تحت تاثیر قرار می‌دهد به هر علتی قطع شود، پیکسیل‌های آن خط تصویری درست تغذیه نمی‎شوند و به صورت خطوط رنگی و یا سیاه رنگ دیده می‎شوند که تنها راه حل آن، تعویض و یا تعمیر برد t-con است.


اگر پس از ظاهر شدن خطوط با زدن ضربه به پشت تلویزیون، این مشکل برطرف شد، در واقع برد شما شل شده است و باید تلویزیون را باز کنید و برد t-con را محکم کنید. دقت داشته باشید که با ضربه زدن تنها به صورت موقت تلویزیون شما تعمیر می‎شود.


سخن پایانی


در این مطلب، با بررسی دلایل افتادن خط در تلویزیون LED ال جی همراه شما بودیم. خط افتادن بر روی تلویزیون به صورت افقی و عمودی، از رایج‌ترین مشکلات این دستگاه‌ها است که می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. باید دقت داشته باشید که این مشکل معمولا دلایل تخصصی دارد، به همین دلیل، برای این که از خسارات بیشتر به دستگاه و هدر رفتن وقت هزینه خود جلوگیری کنید، بهتر است پس از بروز این مشکل با یک تعمیرکار از مراکز و نمایندگی های مجاز تعمیرات لوازم خانگی ال جی مانند دیبا پشتیبان ایرانیان تماس بگیرید و تعمیر دستگاه خود را به آن‌ها بسپارید.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *