علت خشک شدن پوست گوش چیست؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟



علل خشکی پوست گوش


خشکی پوست اطراف گوش شما ممکن است ناشی از محیط باشد. برای مثال، آب و هوای گرم یا سرد می تواند پوست شما را خشک کند. خانه شما نیز یک محیط است. اگر دمای داخل خانه بیش از حد گرم یا خیلی خشک باشد، پوست آسیب دیده و زبر می شود.


قرار گرفتن در معرض صابون ها و پاک کننده های قوی نیز می تواند باعث خشکی پوست گوش شود. عطر و آب خیلی داغ نیز پوست شما را خشک می کنند.


واکنش آلرژیک نیز علل احتمالی دیگر این عارضه است. برای مثال، اگر آلرژی به نیکل داشته باشید، استفاده از گوشواره های فلزی و بدل می تواند پوست گوش را خشک و خشن کند.


اگزمای گوش چیست؟


اگزمای مجرای گوش می تواند باعث تحریک پذیری، خارش و گاه دردناکی پوست کانال گوش شود . اگزمای مجرای گوش می تواند از یک التهاب کوچک پوستی تا التهاب، خشکی و آسیب عمیق پوستی متفاوت باشد . این مشکل در پوست بسیاری از نقاط بدن ممکن است رخ دهد .


به همین ترتیب در ناحیه ی گوش انسان و بیشتر در قسمت کانال گوش، پوست اطراف گوش، ناحیه ی اتصال گوش به صورت و ناحیه گردن ممکن است رخ دهد.


التهاب و اگزمای کانال گوش خارجی علل متعددی دارد. نکته ی قابل توجه ایت است که بهتر است تمرکزمان را بر پیشگیری به ابتلا بگذاریم.


و در صورت ابتلا، در همان مراحل اولیه در جهت درمان سریع اقدام کنیم . در غیر اینصورت ممکن است مشکل گسترش یافته و نقاط بیشتری را درگیر کرده و اگزما بدتر شود .


انواع اگزمای گوش


اگزمای مجرای گوش انواع مختلفی دارد که بررسی چند مورد از آن می پردازیم .


اگزما اتوپیک :


در این نوع اگزما پوست پشت گوش معمولا دچار قرمزی، خشکی و پوسته پوسته می شود. به همین دلیل براحتی آماده ی عفونی شدن و جذب آلودگی است بخصوص اگر مرطوب و خیس باقی بماند .


در این نوع اگزما معمولا پوست ناحیه ی اتصال دهنده ی گوش و صورت نقطه ی بعدی میباشد که دچار اگزما شده و اگزمای این نقطه دردناک می باشد و پس از آن براحتی ممکن است آلودگی را جذب کرده و کم کم بر پوست نواحی دیگر اثر بگذارد .

بیشتر بخوانید  اطلاعات جامعی درمورد تبخال


اگزما درماتیت یا سبوریک :


اگزما سبوریک یا درماتیک در مناطقی از بدن که در آن غدد سباسه و جود دارد رخ می دهد، از جمله گوش، پوست سر و تنه وجود دارد. در خفیف ترین حالت، درماتوم ها به سادگی سبب پوسته پوسته شدن و قرمزی در ورودی کانال گوش خارجی می شود.


در شکل های شدید تر آن، قرمزی و شکاف های عمیق در کانال گوش گسترش میابد و به خارج گوش گسترش میابد و پوست سر و گردن را تحت تاثیر قرار میدهد .


نوعی اگزما وجود دارد که بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد. گوش در معرض آسیب پذیری در تغییرات آب و هوایی میباشد که منجر به خشکی ، پوسته پوسته شدن و خارش پوست میشود


عوامل ایجاد کننده ی این نوع اگزما : شستشوی بیش از حد ، هوای سرد و مرطوب ، شرایط محیطی و آب و هوایی خاص .


درماتیت تماسی :


شرایطی که به دلیل تحریک پوستی توسط مواد حساسیت زا رخ میدهد . تماس مخاطی با مواد حساسیت زا موجب می شود سطح پوست قرمز شده و خارش بگیرد .


نمونه هایی از مواد شیمیایی که می تواند موجب خارش و ایجاد مشکل شود شامل شامپوها ، ژل مو ، اسپری مو ، صاف کننده های مو و عطر است .


موها و وسایل مصنوعی ، رنگ مو ، کلاه ها و وسایل حمام ، سنجاق ها و گیره های مو ، گوشواره ها و وسایل بدلی ( بخصوص نیکل که ایجاد حساسیت در بسیاری از افراد میکند ) و …. نیز احتمال ابتلا را در افراد دارای حساسیت بیشتر می کند . همچنین برخی داروهای موضعی نیز ممکن است حساسیت زا باشند .


مواد حساسیت زا از طریق نوک انگشتان نیز میتوانند به گوش وارد شوند . ( بطور مثال لاک ناخن ، رزین گیاه و …. )


علل دیگر خشکی پوست گوش عبارتند از:


اگر بیماری پوستی مزمنی نیز وجود داشته باشد، پوست گوش خشک و تحریک می شود. بیماری هایی که می توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند عبارتند از:


  • پسوریازیس، که ممکن است سبب ایجاد سلول های پوستی یا موم در گوش ها و یا در سایر قسمت های بدن شود

  • اگزما، که ممکن است به خشکی پوست، درد و یا عفونت های گوش داخلی یا بیرونی منجر شود.

  • درماتیت سبورئیک، که می تواند شوره خشک و یا چرب در سر و داخل گوش ایجاد کند.


درمان خشکی پوست گوش


پیدا کردن درمان مناسب خشکی پوست گوش بستگی به علت علائم دارد. اگر این خشکی ناشی از سبک زندگی یا سایر عوامل محیطی باشد، می توانید آن را در خانه درمان کنید.


اما اگر نسبت به بیماری های پوستی مشکوک هستید باید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید. برای درمان این نوع خشکی از نکات زیر استفاده کنید:


صابون، شامپو و سایر محصولات مراقبت از پوست که استفاده می کنید را مجددا بررسی کرده تا بتوانید عامل تحریک پوستتان را شناسایی کنید. بعد از شناسایی این محصولات، استفاده از آن ها را متوقف کنید.به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید، شنا در استخر آب کلردار و یا دوش گرفتن با آب داغ نیز عامل خشکی پوستتان است.


پماد حاوی مخلوطی از آب در روغن، مانند لانولین یا وازلین برای بازگرداندن رطوبت و ایجاد لایه حفاظتی مناسب است. بهترین زمان استفاده از لوسیون پس از استحمام و قبل از خشک شدن کامل پوست است.اگر مرطوب کننده های ساده به درمانتان کمک نکرد، از کرم های حاوی اسید لاکتیک و اوره استفاده کنید.


سعی کنید از صابون ها و شامپوهای مرطوب کننده استفاده کنید و از مصرف صابون های ضد باکتری یا محصولات حاوی الکل و عطر استفاده نکنید.


پوست خشک اغلب خارش دارد. اما خاراندن آن می تواند باکتری ها را جذب کرده و منجر به عفونت شود. اگر خارش دارید، از کمپرس یخ روی گوش استفاده کنید. کرم یا پماد حاوی هیدروکورتیزون نیز می تواند به التهاب کمک کند. بهتر است از کرم های حاوی حداقل هیدروکورتیزون ۱ درصد استفاده کنید.


اگر به جواهر یا بدلیجات حساسیت دارید از آلرژن هایی مانندن نیکل استفاده نکنید. مواد مختلفی مانند فولاد ضد زنگ، نقره، طلا یا پلاستیک پلی کربنات نیز می توانند حساسیت ایجاد کنند.


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


اگر مرطوب کننده های معمولی خشکی پوست گوش را از بین نبرد، باید به متخصص مراجعه کنید. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند پسوریازیس نیاز به کرم و پمادهای قوی دارند.


از طرفی خشکی پوست می تواند منجر به قرمزی و خارش شده و بیماری به نام درماتیت ایجاد کند. معمولا پزشکان از لوسیون های حاوی هیدروکورتیزون برای درمان درماتیت استفاده می کنند.


افرادی که مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند پسوریازیس، اگزما یا درماتیت سبورئیک هستند، ممکن است بیشتر در معرض ابتلا به عفونت قرار بگیرند


. زیرا این شرایط می توانند باعث ایجاد ترک در پوست شده و اگر درمان نشوند، منجر به عفونت شوند. در این شرایط نیز باید به پزشک مراجعه کنید.


جلوگیری از خشکی پوست گوش


برای جلوگیری از این خشکی بهتر است اقدامات زیر را انجام دهید:


  1. از دستگاه بخور در خانه استفاده کنید.

  2. دمای آبی که با آن حمام می کنید را کنترل کنید و در صورت زیاد بودن آن را کاهش دهید.

  3. از صابون های ملایم و غیر عطری استفاده کنید.

  4. حمام کردن بیش از حد روغن طبیعی پوست را کم می کند. پس زیاد حمام نروید.

  5. از کلاه برای محافظت از گوش در برابر آفتاب استفاده کنید.

  6. روزی ۸ لیوان آب استفاده کنید.

  7. از لباس یا کلاه های ساخته شده از الیاف طبیعی مانند ابریشم یا پنبه استفاده کنید.


همچنین بخوانید:


علت خشک شدن پوست بدن در دوران بارداری و درمان این عارضه


درمان خشکی و پوسته شدن کنار بینی


راه های مناسب برای پیشگیری و درمان التهاب و‌ خشکی پوست نوزادان


درمان خشکی و زبری پوست دست


درمان خشکی پلک


بیشتر بخوانید  دردسرهای پرمویی در زنان

دیدگاهتان را بنویسید