علت بوی بد دهان چیست راه های جلوگیری از بوی بد دهان چیست؟چگونه دهان خوبی داشته باشیم؟


با بوی بد دهان چه کنیم؟

بوی بد دهان

هیچ چیز آزاردهنده تر از این نیست که یک فرزند، نوه، اقوام یا همکار وقتی می خواهید به او سلام کنید دماغشان را بچرخانید یا وقتی می خواهید او را ببوسید یا در آغوش بگیرید او را طرد کنید. قبل از اینکه بخواهید از شر بوی بد دهان خلاص شوید، باید مطمئن شوید که دهانتان بوی بد می دهد.

اگر در این مورد نگران هستید، سعی کنید از یک شخص مورد اعتماد مانند یک دوست صمیمی یا یکی از والدین خود بپرسید یا مچ دست خود را لیس بزنید و منتظر بمانید تا خشک شود. سپس آن را بو کنید. به زودی متوجه خواهید شد که آیا دهانتان بوی بد می دهد یا خیر.
افرادی که از بوی بد دهان رنج می برند با درمان نکردن آن از یک مشکل اجتماعی رنج می برند که باعث می شود از ارتباط نزدیک با دیگران خجالت بکشند.

● چرا و برای چه؟

بوی بد دهان

آنچه می خورید بر هوایی که بازدم می کنید تأثیر می گذارد. غذاهای خاص، مانند سیر و سیر آنها باعث ایجاد بوی خاص تنفسی می شوند. هنگامی که غذا جذب می شود و وارد جریان خون می شود، به ریه ها نیز منتقل می شود. بنابراین، مسواک زدن و شستشوی دهان به طور موقت آن بو را پوشانده است. افرادی که رژیم دارند به دلیل تغذیه نامناسب ممکن است بوی بد دهان داشته باشند.

اگر هر روز هستید از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن خودداری کنیدذرات ریز غذا در دهان باقی می مانند و باکتری هایی را که می توانند باعث بوی بد دهان شوند جمع می کنند. غذایی که روی دندان، لبه زبان و اطراف لثه می ماند، می پوسد و بوی نامطبوعی از خود به جا می گذارد. پروتزهایی که به خوبی تمیز نشده اند نیز می توانند محل مناسبی برای بوی بد دهان باشند. یکی از علائم هشدار دهنده بیماری لثه و دندان، بوی بد مداوم دهان یا طعم بد دهان است. بیماری دندان با تجمع پلاک های چسبنده و بی رنگ از باکتری ها که روی دندان ها ثابت می شوند می شوند، پدید می آیند.

باکتری ها سمومی تولید می کنند که لثه ها را تحریک می کند و در مراحل پیشرفته بیماری، لثه ها، استخوان ها و سایر ساختارهای محافظ دندان آسیب می بینند و بوی بد دهان تشدید می شود. بوی بد دهان نیز به دلیل خشکی دهان ایجاد می شود و زمانی رخ می دهد که جریان بزاق در دهان کاهش یابد. بزاق برای تمیز کردن دهان و از بین بردن ذرات ایجاد کننده بوی بد دهان ضروری است.
خشکی دهان می تواند ناشی از بسیاری از داروها، مشکلات باشد غدد بزاقی یا تنفس دائمی از طریق دهان رخ می دهد. در کودکان، بوی بد دهان که در طول روز ادامه می یابد، معمولاً نتیجه تنفس دهانی است که باعث خشکی دهان و رشد باکتری ها می شود. افراد زیادی هستند که وقتی از خواب بیدار می شوند با دهان باز می خوابند و متوجه بوی دهان خود می شوند. الکل همچنین دهان را خشک می کند.

بیشتر بخوانید  علت سرفه های مکرر و طولانی چیست؟

محصولات تنباکو همچنین باعث بوی بد دهان، لکه دار شدن دندان ها و کاهش طعم غذا و آسیب به بافت لثه می شود. بودن. افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های دندانی و خطر ابتلا به سرطان دهان هستند. بوی بد دهان می تواند نشانه ای از یک اختلال سلامتی، مانند عفونت تنفسی موضعی باشد.بینی، گلو، گلو و ریه ها) سینوزیت مزمن، برونشیت مزمن، دیابت، مشکلات کلیوی یا کبدی. اگر دندانپزشک تشخیص داد که دهان شما سالم است، می توانید به یک پزشک عمومی یا متخصص مراجعه کنید.

آدامس نعنایی و دهانشویه

استفاده از این مواد تنها به طور موقت بوی بد دهان را از بین می برد و ظاهر مشکل را می پوشاند و علت اصلی را از بین نمی برد. در واقع، حتی دهانشویه معمولی بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن نیز تاثیر کمتری دارد.

چگونه دهان خوشبو داشته باشیم؟

بوی بد دهان را از بین ببرید

دندان های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.علاوه بر سطح دندان، در امتداد خط لثه نیز مسواک بزنید. هر بار که دندان های خود را مسواک می زنید، از مسواک برای تمیز کردن سطح زبان نیز استفاده کنید.

حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا ذرات غذا از زیر دندان شما پاک شود.

هر روز میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید، اما از خوردن گوشت زیاد خودداری کنید. جعفری یکی از سبزیجات معطر است.

مقدار زیادی آب بنوشید تا بدنتان از شر بوها خلاص شود. نوشیدن آب نیز از خشکی دهان جلوگیری می کند.

از خوردن غذاهای خاصی که باعث بوی بد دهان می شوند خودداری کنید. این غذاها شامل سیر، سیر و برخی از انواع پنیر است. الکل و نوشابه نیز باعث بوی بد دهان می شوند.

از مصرف دخانیات، قلیان و سایر محصولات دخانی خودداری کنید.

پیشگیری برای جلوگیری از خشکی دهان، علاوه بر نوشیدن آب فراوان، می توانید قرص نعناع را بدون شکر بمکید یا آدامس بدون قند بجوید.

▪ اگر دندان مصنوعی دارید، آن را در شب بردارید، مسواک بزنید و یک شبه در محلول عفونی فرو ببرید.

برای تمیز نگه داشتن دندان های خود سالی دو بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

هنوز گر اگر همچنان مشکل دارید، برای اطلاع از علت بوی بد دهان به پزشک خانواده خود مراجعه کنید.

بر اساس آخرین یافته های محققان، افرادی که هر روز ماست مصرف می کنند، کمتر دچار بوی بد دهان می شوند، زیرا ماست رشد باکتری های عامل بوی بد دهان را متوقف می کند و همچنین از تشکیل پلاک دندانی جلوگیری می کند.

نگاهی به آمار آدامس ها، نعناع و انواع دهانشویه ها می تواند نشان دهد که مردم چقدر به دنبال تنفس سالم و با طراوت هستند. تنها در ایالات متحده سالانه 3 میلیارد دلار صرف جویدن آدامس و دهانشویه می شود.

بیشتر بخوانید  سردرد ناشی از اختلال گانگلیون اسفنوپلتاین چیست؟

بوی بد دهان نوع مزمن این عارضه اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، خشکی دهان و رژیم غذایی ایجاد می شود. دکتر ریچارد پرایس، مشاور انجمن دندانپزشکی آمریکا، نحوه مبارزه با این عارضه را توضیح می دهد که در ادامه می خوانید:

چه چیزی باعث بوی بد دهان می شود؟

90 درصد از علل این عارضه به اصطلاح باکتری ها هستند بی هوازی ترکیبات فرار گوگرد شامل سولفید هیدروژن و مرکاپتان محصولات مرتبط، این ترکیبات عامل اصلی بوی بد دهان هستند.

آنچه می خوریم چگونه بر تنفس ما تأثیر می گذارد؟

بوی بد دهان

مثلاً غذا و رژیم غذایی ما بر نحوه تنفس ما تأثیر می گذارد بوی پیاز و سیر و تنباکو این موضوع در تنفس ما پس از مصرف این محصولات کاملا مشهود است. ترکیبات شیمیایی موجود در پیاز که بوی خاص خود را دارند در بدن هضم می شوند و این مواد هضم شده وارد جریان خون می شوند. خون برای دریافت اکسیژن تازه به ریه ها می رود و با اکسیژن تازه برمی گردد.

به این ترتیب نفس شما بوی سیر، سیر یا تنباکو می دهد. برخی از کودکان نیز بوی بد دهان دارند. مانند رژیم اتکینز، این رژیم غذایی به مقداری کربوهیدرات نیاز دارد تا تا حد امکان چربی بسوزاند، در حالی که رژیم اتکینز به کربوهیدرات نیاز ندارد. اگر بدن شما کربوهیدرات کافی نداشته باشد، شروع به تولید مواد شیمیایی به نام کتون ها او کار می کند. این ماده بوی متفاوتی به نفس انسان می دهد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان چه ارتباطی با بوی بد دهان دارد؟

حتی کسانی که با دقت و وسواس تمام دهان خود را می شویند و دندان های خود را مسواک می زنند با این مشکل مواجه می شوند اما کسانی که بهداشت دهان و دندان را رعایت نمی کنند باید مدت بیشتری منتظر این عارضه باشند. این افراد خمیردندان بیشتری دارند.خمیردندان جایی است که باکتری ها و سلول هایی که از گونه ها یا بقایای غذا جدا می شوند تجمع می یابند.
این مواد انباشته شده بوی خاص خود را در دهان دارند، بنابراین مواد مغذی انباشته شده در دهان که با نخ دندان، مسواک زدن و شستشوی دهان از دهان خارج نمی شوند، بوی بدی مانند پوسیدگی یا بیماری لثه ایجاد می کنند. فاصله. بین لثه و لثه.برای پنهان شدن و کوچک شدن و کوچک شدن.

چگونه خشکی دهان منجر به بوی بد دهان می شود؟

اگر میزان باکتری کنترل شود، ترکیبات گوگردی موجود در دهان در بزاق دهان حل می شود که منجر به ایجاد بوی بد دهان می شود، اما اگر بزاق اشباع شود، بوی بد دهان اجتناب ناپذیر خواهد بود. وقتی تند نفس می‌کشید، نفستان تمیزتر از زمانی است که آهسته نفس می‌کشید، جریان بزاق در دهان نفستان را تازه می‌کند، در حالی که وقتی دهانتان خشک است، نفستان تازگی خود را از دست می‌دهد که می‌تواند نتیجه خشکی دهان یا آلرژی باشد.

افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آلرژی بیشتر از طریق دهان تنفس می کنند که منجر به خشکی دهان می شود. ترشحات بینی در این افراد در پشت زبان که باکتری ها در آن قرار دارند بی هوازی ته نشین می شود، خیس می شود و بنابراین باکتری ها محیط خوبی برای رشد پیدا می کنند.

بیشتر بخوانید  کبد چرب چیست و چطور تشخیص داده می‌شود؟

آیا سایر مشکلات جسمی می تواند منجر به بوی بد دهان شود؟

به نظر من 90 درصد علل این عارضه در دهان است و 10 درصد مابقی نتیجه عوامل دیگر است. سینوزیت عفونی، دیابت ناشی از تولید کتون مشکلات گوارشی از دیگر علل بوی بد دهان هستند، دندانپزشکان باید علل این عارضه ناشی از دهان را شناسایی و درمان کنند و سایر علل را به سایر متخصصان بسپارند.

چگونه می توان این عارضه را درمان کرد؟

راه هایی برای درمان عوارض و کنترل باکتری هایی که بوی بد دهان ایجاد می کنند وجود دارد. برای از بین بردن بوی بد دهان اولین توصیه ما استفاده از مسواک منظم، نخ دندان و بهداشت دهان و دندان تا حد امکان است. اما حتی تمیزترین دهان ها نیز بوی بد دهان دارند، زیرا باکتری ها تمایل دارند در پشت زبان جمع شوند.

اگر یک بار صبح و یک بار عصر زبان خود را تمیز کنید تا حد زیادی از این عارضه جلوگیری می کنیم.توصیه می کنیم از زبان پاک کن استفاده کنید اما می توانید با مسواک هم زبان خود را تمیز کنید. اما مشکل اینجاست که صدای برخی از مسواک ها برای تمیز کردن کل زبان کافی نیست. دهان باید همیشه مرطوب باشد. از نوعی اسپری به نام استفاده کنید محلول نمکهمچنین کار می کند. آب فراوان بنوشید و از میوه ها غافل نشوید زیرا خوردن میوه به افزایش بزاق و مرطوب نگه داشتن آن کمک می کند.

آیا جویدن آدامس یا شکلات به بیماران کمک می کند؟

بوی بد دهان

پاسخ هم منفی است و هم مثبت. می توانید با خوردن آدامس بزاق خود را تحریک کنید تا فعال شود. اگر زیاد از این محصولات استفاده می کنید بوی بد دهان را با بوی آدامس و شکلات جایگزین کرده اید.
همچنین می توانید از پوسیدگی و فاصله لثه از یکدیگر رنج ببرید.

چگونه از دهانشویه استفاده کنیم؟

دهانشویه ها رایحه ای را با بوی دیگری جایگزین می کنند، باید به فکر درمان این عارضه باشید نه درمان موقت، بنابراین توصیه می شود در صورت نیاز از آن استفاده کنید اما نه برای همیشه.

اکثر افراد هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن چه اشتباهاتی مرتکب می شوند؟

یکی از آنها مسواک زدن به مدت حداقل سه دقیقه، نه کمتر است.
برخی افراد فکر می کنند شستن دهان برای چند دقیقه خوب است. اگرچه اینطور نیست، نخ و سایر اقدامات بهداشتی تضمین می کند که دهان شما تمیز است. اشتباه بزرگ دیگری که اکثر مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند همه مسواک ها شبیه هم هستند. برای دست و دهان شما مناسب است حتی اگر اسم آن مسواک کودک باشد.

بوی بد دهان


دیدگاهتان را بنویسید