مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت بالا رفتن وزن ناگهانی و بدون دلیل چیست ؟

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله



معرفی دلایل افزایش وزن ناگهانی


عوامل مختلفی علت افزایش وزن ناگهانی هستند. برای بسیاری از ما چاق شدن یا افزایش وزن یک امر طبیعی در این عصر مدرن است.


ما که از سنگ نیستیم که به یک شکل بمانیم. دائم در حال تغییر کردن هستیم. اما گاهی اوقات، علیرغم آنکه سه تا چهار روز در هفته ورزش می کنیم، غذای سالم می‌خوریم، ۷ ساعت در روز می خوابیم، کالری دریافتی مان را هم کنترل می کنیم وزن اضافه می کنیم.


دلایل اصلی افزایش وزن ناگهانی


1. کمبود خواب علت افزایش وزن ناگهانی


بدن شما زمانی عملکرد مناسبی دارد که به میزان کافی استراحت کند. وقتی شما به اندازه کافی نمی خوابید، بدن شما فشار فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی را تجربه می کند و این باعث می شود چربی بیشتری در خود ذخیره کند.


هنگامی که شما خسته هستید، نمی توانید به خوبی استرس و فشار را تحمل کنید، بنابراین شما ممکن است به غذا خوردن روی بیاورید و این یک مکانیزم دفاعی است. به علاوه، شما هنگامی که در ساعات انتهایی شب و نیمه شب غذاهای سبک می خورید، میزان کالری بیشتری دریافت می کنید.


برخی از افراد فکر می کنند برای اینکه به خواب روند، خوردن غذا می تواند مفید باشد. ولی تنها کاری که این عمل انجام می دهد، اضافه کردن کالری بیشتر به میزان کالری دریافتی در طول روز است.


علائمی که نشان می دهد شما به اندازه کافی استراحت نکرده اید عبارتند از: خستگی مفرط، پایین بودن میزان انرژی، چرت زدن و احساس کج خلقی.


برای جلوگیری از افزایش وزن ناگهانی سعی کنید که هر شب 8 ساعت کامل بخوابید. یا حداقل 15 دقیقه به زمان خواب خود اضافه کنید تا مشاهده کنید که چه احساسی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید  چگونه به سرعت از شر تبخال خلاص شویم؟


این تجربه را با اضافه کردن زمان های 15 دقیقه یی به میزان خواب خود ادامه دهید تا بفهمید که چه میزان خواب برای شما مناسب است. وقتی که شما کیفیت خواب خود را بالاببرید و بطور منظم ورزش کنید، احساس بهتری خواهید داشت.


علت بالا رفتن وزن


رابطه کمبود خواب و افزایش وزن ناگهانی


2. کم کاری تیروئید عامل افزایش وزن ناگهانی


تیروئید یکی از عوامل تاثیر گذار بر متابولیسم بدن است. کم کاری تیروئید باعث کاهش متابولیسم و افزایش وزن خواهد شد.


گاهی اوقات این تجربه را داشته ایم که رژیم لاغری خود را دقیق اجرا کرده ایم ولی به جای آنکه وزن کم کنیم بیشتر وزن اضافه کرده ایم. بیشتر متخصصان دلیل این افزایش وزن را کم‌کاری تیروئید می دانند.


تغییر وزن ناگهانی


تأثیر کم کاری تیروئید بر افزایش وزن


3. استرس دلیل افزایش وزن ناگهانی


ما در جامعه ای زندگی می کنیم که نیازمند کار اضافی و نیروی اضافی است تا آرامش بیشتری داشته باشیم. استرس و فشار ما را به سمت جلو هدایت می کند و به ما کمک می کند تا از عهده تقاضاهای زندگی برآییم: اما استرس می تواند بر اخلاقیات و احساسات ما تاثیرگذار باشد.


واکنش در مقابل استرس، حتی اگر مواجهه با مسئولیت ها یا رویارویی با فشار مالی باشد، باعث ایجاد یک فرآیند بیوشیمیایی می شود و باعث می شود بدن در حالت حفظ بقا قرار گیرد.


بنابراین انرژی ذخیره می کند، سرعت متابولیسم پایین می آید و مواد شیمیایی از قبیل کلسترول، لپتین و سایر هورمون ها ذخیره می شوند.همین امر باعث می شود که چاقی در مناطق شکمی به وجود بیاید.

بیشتر بخوانید  منیزیم مالات چیست و چه خواصی برای سلامت بدن دارد ؟


بسیاری از افراد برای مقابله با استرس خود به غذا روی می آورند، اما مطمئنا این روش مفید نیست. غذا یک راه حل موقتی است، چون این روش بر عوامل واقعی استرس که در جهت کاهش میل به غذا و حل مشکل است تاثیری ندارد.


افرادی که در حالت استرس به غذا روی می آورند بیشتر تمایل به غذاهایی دارند که میزان بالایی از کربوهیدرات دارد. چون این غذاها باعث بالارفتن یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین می شوند، که می تواند اثرات آرام بخشی داشته باشد. استفاده از غذا یک روش خوددرمانی است.


بسیاری از افراد از مواد نشاسته ای برای آرام شدن و احساس بهتر استفاده می کنند. برای غلبه بر استرس پیشنهاد می شود از روش های آرام بخش و ریلکس کننده که تمرین ورزشی محسوب می شوند، استفاده شود، چون هم کالری اضافی بدن سوزانده می شود و هم باعث ایجاد آرامش در فرد می شود.


علت بالا رفتن وزن


رابطه میان استرس و افزایش وزن


4. نخوردن آب کافی علت افزایش وزن ناگهانی


نخوردن آب کافی در دراز مدت موجب چاق شدن شما می شود. به دلیل آنکه اگر بدن انسان آب کافی در طول روز دریافت نکند؛ بدن آب را در زیر پوست نگه می دارد که خود عامل تاثیر گذار در چاقی افراد است.


دلایل افزایش وزن ناگهانی


تأثیر آب نخوردن بر افزایش وزن ناگهانی


5. دریافت نکردن پروتئین موجب افزایش وزن ناگهانی می شود


اگر سالم غذا می خورید ولی با این حال، افزایش وزن دارید باید تجدید نظری در دریافت غذاهای روزانه خود داشته باشید. زیرا احتمال دارد پروتئین مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنید.

بیشتر بخوانید  علت سندرم موبیوس


دریافت نکردن پروتئین کافی عامل نابودی عضلات و کاهش متابولیسم است که افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.


چرا چاق می شویم


نقش پروتئین در تغییر وزن ناگهانی


6. شما ممکن است به خاطر استفاده از دارو چاق شوید


برخی از داروهایی که توسط پزشکان برای درمان بیماری هایی از قبیل افسردگی، اختلالات رفتاری، حملات ناگهانی میگرن، فشار خون و دیابت تجویز می شوند، می توانند باعث اضافه شدن وزن شما شوند. این افزایش وزن می تواند تا 5 کیلو در ماه نیز باشد.


برخی از استروئیدها و درمان جایگزینی هورمونی در خانم ها و حتی قرص های ضدبارداری می توانند باعث بالارفتن تدریجی وزن شوند. داروها می توانند از روش های متفاوتی باعث اضافه وزن شما شوند.


آن ها می توانند باعث زیاد شدن اشتها شوند، در روند ذخیره چربی ها در بدن تغییراتی ایجاد کنند و حتی سطح انسولین بدن را تغییر دهند.


البته همه داروها در افراد مختلف عوارض یکسانی ندارند. درباره داروهای ضدافسردگی، اضافه شدن وزن ربطی به عملکرد قرص ندارد بلکه داشتن احساس بهتر می تواند باعث افزایش اشتهای فرد شود.


بعضی از داروها می توانند باعث نگهداری مایعات در بدن شوند که باعث نشان داده شدن به صورت اضافه وزن می شود. اما این چربی نیست و براحتی قابل بازگشت است.


علت چاق شدن ناگهانی


مصرف دارو و افزایش وزن ناگهانی


علت لاغری و کاهش وزن ناگهانی چیست؟


۷ علت افزایش وزن در طول پریود و روشهای جلوگیری از آن


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *