علت اصلی گرفتگی بینی در پاییز و زمستان است


راه های رفع آن گرفتگی بینی برای شما مشتریان عزیز و ارجمند مجله دلگر با ما همراه باشید مجله دلگر.

علت و رفع گرفتگی بینی

علت و رفع گرفتگی بینی

سرد، گرفتگی بینی شایع است، اما تمام گرفتگی بینی به دلیل هوای سرد رخ نمی دهد. اطلاعات زیر ممکن است برای این دسته از افراد مفید باشد.

گرفتگی بینی یکی از مهمترین مشکلات سلامت افراد جامعه است.

متاسفانه به دلیل شیوع بالای این مشکل و تدریجی بودن عوارض آن، این موضوع کمتر مورد توجه بیماران قرار می گیرد و در بسیاری از موارد تا زمانی که عوارض و درد ایجاد نکند باعث مراجعه به پزشک نمی شود.

به رفع گرفتگی بینی و یک مشکل تنفسی ابتدا باید علت احتقان را مشخص کند. آسم، انحراف بینی، آلرژی به گرده یا یک وضعیت طبیعی یا خاص، تنگ یا گشاد شدن رگ های خونی اطراف مجرای بینی، پولیپ، سینوزیت، سرماخوردگی، کثیفی و کثیفی مجاری، گرد و غبار یا آلودگی بیش از حد هوا حتی کمبود رطوبت یکی از این موارد است. علل احتقان بینی

علت و رفع گرفتگی بینی

به یاد داشته باشید که هر دارو یا استراتژی درمانی باید همیشه پس از مشورت با پزشک خود استفاده شود. پزشکان بسته به تداخلات دارویی یا عوارض جانبی احتمالی و آگاهی بهتر و بیشتر، می‌توانند خطر و خطر را کاهش دهند و درمان را آسان‌تر و سریع‌تر کنند.

در واقع احتقان بینی و آبریزش بینی همیشه نتیجه آلرژی نیست. در برخی موارد از تغییرات هورمونی گرفته تا مصرف ماست و ماهی و حتی مصرف برخی داروها و ….

علت و رفع گرفتگی بینی

تغییرات هورمونی

از آنجایی که گیرنده های هورمونی زیادی در بینی وجود دارد، این هورمون ها را می توان به صورت چرخه ای بست گرفتگی بینی بودن. به عنوان مثال در دوران بارداری برخی از زنان به دلیل تغییرات هورمونی دچار مشکلی به نام «رینیت در بارداری» می شوند که نام علمی آبریزش بینی و گرفتگی بینی در این دوران است.

بیشتر بخوانید  خواص کرچک و روغن کرچک

این نوع سرماخوردگی گذرا باعث التهاب و ضخیم شدن غشاهای مخاطی قرنیه تحتانی (شاخک های پایین بینی) می شود و علائم احتقان بینی به روز شد. این وضعیت همچنین می تواند باعث خونریزی در بینی و لثه شود.

علاوه بر این، زنان در دوران قاعدگی رنج می برند گرفتگی بینی عبور می کنند. در واقع تغییرات هورمونی به خصوص در زمان تخمک گذاری به طور موقت بینی را نیز پر می کند. این مرد گرفتگی بینی به آن “رینیت قبل از قاعدگی” می گویند.

علت و رفع گرفتگی بینی

گرفتگی بینی با غذا

از آنجایی که اکثر تنقلات و غذاهای ما حاوی مواد افزودنی یا نگهدارنده هستند، می تواند باعث ایجاد آن شود بروز گرفتگی بینی بودن. اگر مکرر گرفتگی بینی و آبریزش بینی دارید، بهتر است هنگام خرید غذا به مواد تشکیل دهنده آنها توجه بیشتری کنید.

به گفته متخصصان فرانسوی، تارتازین یا E102 رنگ خوراکی است که می تواند در برخی افراد پولیپ ایجاد کند. “سولفیت ها” از دیگر مواد افزودنی هستند که باعث می شوند گرفتگی بینی مصرف کننده می شوند.

علت و رفع گرفتگی بینی

علاوه بر این، نگهدارنده کمتر شناخته شده بنزوات سدیم نیز باعث احتقان بینی می شود. البته خوردن غذاهای طبیعی مانند لبنیات، شکلات تلخ و ماهی نیز می تواند نقش داشته باشد.

به گفته متخصصان، وجود لاکتوز در شیر و لبنیات یکی از علل رینیت (احتقان بینی) و سینوزیت در بزرگسالان است. علاوه بر این وجود مواد نگهدارنده در برخی از ماهی ها نیز عاملی است گرفتگی بینی آنها می دانند. به گفته متخصصان گوش و حلق و بینی، الکل همچنین باعث احتقان مخاط و احتقان بینی می شود.

علت و رفع گرفتگی بینی

مصرف برخی داروها

مصرف برخی داروها می تواند مشکلاتی ایجاد کند گرفتگی بینی می تواند باشد مانند:

داروهای مرتبط با هورمون: ویاگرا، لویترا و سیالیس برخی از داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ در مردان هستند. این داروها باعث احتقان و گرفتگی بینی در برخی از مردان می شود.

بیشتر بخوانید  ادرار زرد پر رنگ نشانه ی چیست ؟

گرفتگی بینی عوارض این داروها گذرا و در عین حال شدید است. سایر داروهای هورمونی که باعث می شوند گرفتگی بینی برخی از قرص های ضد بارداری قوی را می توان در دوزهای بسیار بالا مصرف کرد. البته در مورد قرص های نسل دوم و قرص های پروژسترون این احتمال کم است یا اصلا وجود ندارد.

علت و رفع گرفتگی بینی

آسپرین: این دارو باعث عدم تحمل آسپرین در انسان می شود گرفتگی بینی ایستگاه ها

قرص های ضد فشار خون: تقریباً تمام داروهای کاهنده فشار خون به ویژه بتا بلوکرها (بتا بلوکرها) باعث احتقان بینی می شوند. این داروها باعث گشاد شدن عروق در دستگاه گوارش شده و به طور غیرمستقیم باعث احتقان و التهاب مخاط بینی می شوند. در نتیجه بینی مصرف کننده پر می شود.

داروهای ضد تشنج: استفاده بیش از حد از این داروها و قطره ها می تواند باعث احتقان بینی شود. زیرا در ابتدای مصرف، بدن با بستن مخاط بینی در مقابل اثر دارو مقاومت می کند. در نتیجه استفاده بیش از حد از آنها برعکس عمل می کند و مشکل را تشدید می کند.

علت و رفع گرفتگی بینی

استرس یا احساسات قوی

وقتی انسان احساسات و عواطف زیادی دارد و گریه می کند، لب هایش حجیم و متورم می شود و بینی سفت می شود زیرا در بینی، چشم ها و لثه ها ارتباط برقرار می شود و در نتیجه وقتی انسان احساسات شدیدی دارد، این سه مورد. مناطق واکنش نشان می دهند.

استرس از این نوع گرفتگی بینی این بیماری که “رینیت وازوموتور” نامیده می شود (با علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی) نقش زیادی دارد.

علت و رفع گرفتگی بینی

تغییرات آب و هوا

تغییر آب و هوا نیز با گرفتگی یا آبریزش بینی بی تاثیر نیست. تغییر از شرایط کم فشار به شرایط کم فشار در آب و هوای معتدل می تواند باعث احتقان بینی شود.

علاوه بر این، در شرایط آب و هوایی ناپایدار، زمانی که قسمت جلویی هوای گرم به طور ناگهانی جایگزین قسمت جلویی هوای سرد می شود، اکثر افراد دچار آبریزش بینی می شوند، نه آبریزش بینی. گرفتگی بینی. در هر دو مورد، تغییرات آب و هوایی می تواند باعث احتقان بینی و آبریزش بینی شود.

بیشتر بخوانید  راه جدیدی برای درمان هپاتیت کشف کنید

علت و رفع گرفتگی بینی

ترکیبات مضر در محل کار

یک گونه دیگر گرفتگی بینی یکی از آنها در محل کار رخ می دهد و به آن “رینیت شغلی” می گویند. در واقع تماس با ترکیبات حساسیت زا مانند رزین، آزبست یا آمیانت و گرد و غبار می تواند باعث رینیت شغلی شود.

بهترین راه برای مقابله با این مشکل محافظت از راه های هوایی است. برای این کار باید ماسک بزنید و کمتر با این ترکیبات آلرژیک در تماس باشید.

علت و رفع گرفتگی بینی

سندرم بینی خالی

آیا تا به حال در مورد این سندرم شنیده اید؟ سندرم بینی خالی از سال 2007 تا 2006 شناخته شده است. به گفته دکتر حسام جهاندیده، جراح گوش و حلق و بینی، سندرم بینی خالی معمولاً به عنوان عواقب جراحی مخرب دیده می شود که بیشتر در گذشته یعنی حدود 30 یا 40 سال پیش انجام می شد. زیرا در گذشته شناخت کاملی از نقش و جزئیات ساختارهای بینی وجود نداشت.

در نتیجه، به عنوان مثال، شاخک های بینی برداشته شد تا بینی باز شود. پس از این عمل، بیمار با وجود باز بودن حفره های بینی، احساس باز شدن می کرد گرفتگی بینی او کار می کند.

از آنجایی که گیرنده های هوا برداشته شده اند و لایه طبیعی مخاط از کیفیت یکسانی برخوردار نیست، بیمار با وجود دیدی که از نظر بصری و آناتومیک بازیگوش است، احساس قدرت می کند. گرفتگی بینی و تنگی نفس. خوشبختانه اکنون این نوع شکایت وجود دارد گرفتگی بینی کمتر رایج است، اما در صورت لزوم باید بافت داخلی بینی بازسازی شود که این عمل دشواری است.

گردآوری: مجله اینترنتی دلگرم


دیدگاهتان را بنویسید