مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علت، تشخیص و درمان کربونکل های پوستی

Picture of به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


کاربونکل چیست؟

کاربونکل گروهی از برجستگی های قرمز، متورم و دردناک است که در زیر پوست به یکدیگر چسبیده اند. آکنه (یا فورونکل) عفونت فولیکول مو است که دارای ترشح چرکی (آبسه) در زیر پوست است. جوش ها به احتمال زیاد در قسمت هایی از بدن مانند پشت یا پشت گردن ظاهر می شوند. اما کاربونکل می تواند در سایر قسمت های بدن مانند باسن، ران ها، کشاله ران و زیر بغل نیز ظاهر شود.
بیشتر آنها توسط باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شوند.
این باکتری ها معمولا در سطح پوست، گلو و مجرای بینی زندگی می کنند. این باکتری ها می توانند با ورود به پوست از طریق فولیکول مو، خراش کوچک یا سوراخ شدن پوست باعث عفونت شوند، اگرچه گاهی اوقات هیچ نقطه ورود آشکاری روی پوست وجود ندارد.
جوش ها عفونت های باکتریایی هستند که در زیر پوست و فولیکول های مو ایجاد می شوند. کاربونکل مجموعه ای از جوش هاست که چندین “سر چرک” دارد. تاول ها حساس و دردناک هستند و باعث عفونت شدید می شوند که حتی می تواند باعث ایجاد اسکار پس از بهبودی شود. کربونکل یا گال را عفونت پوستی استافیلوکوکی نیز می نامند.

علائم کاربونکل یا گال

بارزترین و اولین علامت کاربونکل یک توده قرمز و تحریک شده زیر پوست شماست. همچنین ممکن است در لمس دردناک باشد. اندازه این توده می تواند از اندازه یک عدس تا یک قارچ متوسط ​​متغیر باشد.
اندازه توده در طی چند روز افزایش می یابد. زیرا به سرعت پر از چرک می شود. در نهایت یک نوک سفید یا سر چرک در آن تشکیل می شود که چرک را به بیرون تخلیه می کند. نواحی نزدیک به توده کتف نیز ممکن است متورم شوند.


بیماری پوستی کاربونکل


سایر علائم برفک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خستگی
آگوه
بدن درد
ترشحات پوستی
خارش قبل از ظاهر شدن توده

چرک معمولاً در عرض یک روز پس از تشکیل کاربونکل ظاهر می شود.

علل کاربونکل یا پوست سر

زمانی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد فولیکول‌های مو می‌شود، کاربونکل تشکیل می‌شود. این باکتری ها به نام «استاف» نیز شناخته می شوند. خراش ها و سایر آسیب های پوستی باعث می شود که باکتری ها راحت تر وارد بدن شما شوند و باعث عفونت شوند. این می تواند منجر به زخم، جوش یا کربونکل (مجموعه ای از جوش ها) شود که با ترشحات و چرک پر شده است.
به خصوص قسمت های مرطوب بدن شما مستعد ابتلا به این عفونت هستند. زیرا باکتری ها در این نواحی بیشتر و بهتر از سایر قسمت های بدن رشد می کنند. کاربونکل ها معمولا در پشت گردن، شانه ها یا ران ها دیده می شوند. آنها همچنین می توانند روی صورت، گردن، زیر بغل یا باسن ظاهر شوند.
علاوه بر این، هر ناحیه ای که عرق می کند یا اصطکاک دارد نیز مستعد ابتلا به کرم حلقوی است.

بیشتر بخوانید  با تزریق پروفایلو، هر روز جوان تر شوید



کاربونکل یا کتف

عوامل خطر برای کاربونکل

تماس نزدیک با فردی که مبتلا به کربونکل یا کرم حلقوی است، احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهد. عوامل زیر نیز خطر ابتلا به کربونکل را افزایش می دهند:

دیابت
درماتیت
بیماری کبد
بهداشت ضعیف
بیماری کلیوی
سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید
اصلاح و سایر فعالیت هایی که به پوست آسیب می رساند

برف پاک کن شیشه جلو چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما معمولاً می‌تواند با نگاه کردن به پوست شما، کاربونکل را تشخیص دهد. همچنین، برای اطمینان، ممکن است نمونه‌ای از چرک برای آزمایش‌های آزمایشگاهی از پوست گرفته شود.
توجه به مدت زمان کاربونکل یا گال مهم است. اگر کف بیش از دو هفته باقی ماند به پزشک خود اطلاع دهید. قبل از این نیز باید علائم مشابهی داشته باشید.
اگر گوز شما دائماً نشت می کند، می تواند نشانه بیماری های دیگری مانند دیابت باشد. در این شرایط، پزشک ممکن است آزمایش ادرار یا خون برای بررسی سلامت عمومی شما انجام دهد.

کاربونکل چگونه درمان می شود؟

چندین درمان ممکن برای کاربونکل وجود دارد. اما قبل از هر چیز بررسی کاربونکل مهم است. برای شناسایی و تعیین گزینه جنسیت بهتر است پاسخ مناسب برای سوالات زیر پیدا کنید:

آیا ضایعات پوستی شما بزرگتر از دو اینچ است؟
آیا ضایعات روی صورت، نزدیک بینی یا چشم هستند؟
نزدیک ستون فقرات؟ سریع پخش شد؟
آیا ضایعات به مدت دو هفته بدون درمان روی پوست شما باقی مانده است؟


کاربونکل یا کتف

اگر پاسخ شما به هر یک از این سوالات مثبت است، باید به پزشک مراجعه کنید. در صورت عدم درمان، عفونت شما می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود. پزشک شما ممکن است از یک یا چند مورد از درمان های زیر برای درمان کربونکل استفاده کند:

مسکن مصرف مسکن های بدون نسخه معمولا برای تسکین درد کف پا کافی است.
آنتی بیوتیک ها. این داروها معمولاً از طریق دهان مصرف می شوند یا روی پوست استفاده می شوند.
صابون های آنتی باکتریال این محصولات را می توان به عنوان بخشی از برنامه پاکسازی روزانه شما توصیه کرد.
عمل جراحي. در صورت لزوم، پزشک ممکن است کاربونکل های عمیق یا بزرگ را با چاقوی جراحی یا سوزن تخلیه کند.

شما هرگز نباید زخم شانکر یا کاربونکل را خودتان تخلیه کنید. این خطر وجود دارد که با اقدام خودسرانه عفونت را گسترش دهید. شما همچنین می توانید جریان خون خود را از این طریق آلوده کنید.

بیشتر بخوانید  آیا موهای کراتین شده را می توان رنگ کرد؟

درمان های خانگی برای کرم حلقوی

برای تسکین درد، تسریع بهبودی و کاهش خطر انتشار عفونت، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:
یک پارچه تمیز، گرم و مرطوب را چندین بار در روز روی کاربونکل یا کتف بمالید. بگذارید 15 دقیقه بماند. این به خشک شدن سریعتر آن کمک می کند. همچنین باید پوست خود را با یک صابون آنتی باکتریال تمیز نگه دارید. در صورت جراحی، بانداژ را به طور مرتب عوض کنید. پس از لمس کاربونکل یا اسفنج دست های خود را بشویید.
قانون اصلی در درمان خانگی و جلوگیری از گسترش گال، پرهیز از مالش یا تحریک پوست است. این شغل خطرناکه
بروز عوارض و اسکار شدید را افزایش می دهد.

از کمپرس گرم استفاده کنید

کمپرس گرم می تواند به تخلیه و بهبود علائم کتف کمک کند. برای انجام این کار، کاربونکل را به آرامی در آب گرم خیس کنید. یا یک حوله تمیز، گرم و مرطوب را به مدت 20 دقیقه چندین بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.
استراتژی های مشابه این روش درمانی شامل پوشاندن کاربونکل یا کتف با یک پارچه تمیز و خشک و به آرامی استفاده از پد گرم کننده یا بطری آب گرم به مدت 20 دقیقه چندین بار در روز است. پس از هر بار استفاده، پارچه ها را باید در آب گرم شسته و با دمای بالا خشک کنید.
شستن کاربونکل یا کتف و پوشاندن ناحیه با باند استریل نیز می تواند باعث تخلیه و بهبودی شود و از گسترش عفونت جلوگیری کند. داروهای بدون نسخه، مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، می توانند به تسکین درد کاربونکل ملتهب کمک کنند. بسته به شرایط بیماری می توانید اقدام دلخواه را انجام دهید.
شستن کامل دست ها پس از دست زدن به کاربونکل بسیار مهم است. تمام لباس‌ها، ملافه‌ها و حوله‌هایی که با سیاه زخم در تماس هستند را بشویید و از به اشتراک گذاشتن ملافه، لباس یا سایر وسایل شخصی با افراد دیگر خودداری کنید.


فورونکل، کربونکل

پیش آگهی کف دست چیست؟

کاربونکل ها معمولاً به درمان پزشکی پاسخ خوبی می دهند. در برخی موارد، پاچنبری حتی می تواند بدون مداخله پزشکی بهبود یابد. اولین عفونت شما ممکن است منجر به عفونت های مکرر در آینده شود. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک خود تماس بگیرید. این می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی در سلامت کلی شما باشد.

چگونه از شوره سر جلوگیری کنیم؟

به طور کلی، رعایت توصیه های بهداشتی به طور قابل توجهی خطر ابتلا به کربونکل را کاهش می دهد. می توانید نکات پیشگیرانه زیر را دنبال کنید:

بیشتر بخوانید  چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

دستان خود را قبل از غذا خوردن و بعد از استفاده از حمام بشویید. برای محافظت از پوست در برابر باکتری ها، اغلب دوش بگیرید. از فشردن جوش یا مالیدن پوست آسیب دیده خودداری کنید. لباس‌ها، ملافه‌ها و حوله‌ها را به طور مرتب با آب داغ بشویید.
اگر فکر می کنید یک بیماری مزمن یا سایر مشکلات پوستی دارید که ممکن است مشکلات پوستی جدیدی ایجاد کند، به پزشک خود مراجعه کنید.
گال یک عارضه عفونی است. این عفونت می تواند از طریق تماس پوست به پوست یا به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی به سایر قسمت های بدن فرد یا افراد دیگر سرایت کند. بنابراین، انجام اقدامات خودمراقبتی مناسب (مانند تمیز نگه داشتن و ضد عفونی کردن محل تا زمان تخلیه و بهبودی) مهم است.
پوست سر برای بهبود و به حداقل رساندن جای زخم نیاز به درمان پزشکی دارد. در صورت بروز برفک طولانی مدت با پزشک خود مشورت کنید.

باید بخوانید:


درمان های پزشکی کف دست

اگر علائم سوختگی شما پس از چند روز درمان خانگی از بین نرفت، یا اگر مشکوک هستید که پوست خود را کربونکل دارید، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی در موارد شدید باید با پزشک مشورت کرد. درمان های خانگی احتمالا کمکی نمی کند.
پزشک ممکن است کاربونکل یا دلمه را بریده و خشک کند و ناحیه را با محلول استریل بشویید تا مطمئن شود که تمام چرک خارج شده است. پزشک شما ممکن است چند نمونه چرک جمع آوری کند و آنها را به آزمایشگاه بفرستد تا باکتری های عامل عفونت را شناسایی کند و حساسیت به آنتی بیوتیک ها را بررسی کند.
اگر کاربونکل کاملاً تخلیه شود، معمولاً نیازی به آنتی بیوتیک نیست. اما درمان با آنتی بیوتیک ممکن است در موارد زیر ضروری باشد:

عفونت به سایر قسمت های بدن سرایت می کند.
زمانی که MRSA درگیر باشد و تخلیه چرک کامل نباشد.
عفونت بافت نرم (سلولیت) در اطراف کف پا وجود دارد.
یک فرد سیستم ایمنی ضعیفی دارد و در نتیجه آسیب پذیرتر است.

بسته به شدت، اکثر موارد کاربونکل در عرض دو تا سه هفته پس از درمان بهبود می یابند.

کلام پایانی: درست است که درمان های خانگی برای کنترل و درمان گال موثر است اما در صورت بروز عوارض جدی یا موارد شدیدتر گال باید با پزشک مشورت کرد. پزشک با توجه به شرایط شما از روش های مناسب استفاده می کند.


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *