علائم گرمازدگی چیست؟


به گزارش سلام نو به نقل از فارس، این روزها بازار نوشابه، سایه سرد و نسیم گوارا تقاضای زیادی دارد. اما در این میان، انجام کارهای روزمره، و گاهی اوقات برخی از کارها، چیزی برای شما باقی نمی گذارد جز اینکه گرما و نور درخشان خورشید را در آغوش بگیرید.

باید بدانیم که گرمای هوا باعث افزایش شدت تعریق بدن و کاهش سطح آب در بدن می شود. نتیجه این کاهش بی حالی، ضعف و در موارد شدید کما است. برای جلوگیری از گرمازدگی رعایت نکات ساده اما کاربردی می تواند از گرمازدگی و پیامدهای منفی آن جلوگیری کند.

گرمازدگی یک وضعیت حاد و تهدید کننده زندگی است که در آن سیستم کنترل دمای بدن به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای گرم یا تولید گرمای بیش از حد در بدن یا هر دو از کار می افتد.

علائم گرمازدگی

علائم گرمازدگی می تواند به طور ناگهانی یا در طول زمان ظاهر شود، به خصوص با دوره های طولانی ورزش. علائم و نشانه های احتمالی گرمازدگی عبارتند از:

قرمزی پوست، تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، خستگی، نبض ضعیف و تند، فشار خون پایین هنگام ایستادن، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، سردرد.

اینفوگرافیک |  8 راه حل ساده برای جلوگیری از گرمای بیش از حد  علائم گرمازدگی را بشناسید

برای بزرگنمایی روی تصویر کلیک کنید

گرمازدگی چگونه رخ می دهد؟

ترکیب حرارت بدن با گرمای محیط را دمای مرکزی می گویند. یعنی دمای داخلی بدن.

بدن برای حفظ دمای طبیعی هسته که تقریباً 98.6 درجه فارنهایت (37 درجه سانتیگراد) است، نیاز به دریافت گرما از محیط یا از دست دادن گرما دارد. اگر مشکلی در عدم توانایی بدن در خنک کردن دمای مرکزی وجود داشته باشد، بیش از حد گرم می شود.

در هوای گرم، بدن عمدتاً با تعریق خنک می شود. تبخیر عرق دمای بدن را تنظیم می کند. با این حال، هنگامی که در هوای گرم و مرطوب بیش از حد ورزش می کنید یا فعالیت های شدید انجام می دهید، بدن شما نمی تواند خنک شود. در نتیجه، ممکن است دچار گرمازدگی، خفیف ترین شکل بیماری مرتبط با گرما شوید.

بیشتر بخوانید  پخش برنامه محرمی «بر بوی زلف یار» از رادیو صبا/ اجرا توسط منصور ضابطیان

علائم گرمازدگی معمولاً شامل تعریق شدید، خستگی، تشنگی و گرفتگی عضلات است. درمان به موقع معمولاً از پیشرفت علائم نیز جلوگیری می کند. گرمازدگی را می‌توان با نوشیدن مایعات یا نوشیدنی‌های ورزشی حاوی الکترولیت، رفتن به مکان‌های خنک‌تر مانند اتاق‌های دارای تهویه مطبوع یا در سرما و استراحت درمان کرد.

علاوه بر هوای گرم و فعالیت شدید، سایر علل گرمازدگی عبارتند از:

  • کم آبی بدن، که توانایی تعریق و حفظ دمای طبیعی بدن را کاهش می دهد.
  • لباس های زیادی بپوشید، مخصوصا لباس هایی که اجازه نمی دهند عرق به راحتی تبخیر شود.

گرمازدگی چه اثراتی بر بدن دارد؟

اگر مکانیسم خنک کننده بدن به طور ناگهانی خراب شود، دمای مرکزی بدن به قدری بالا می رود که می تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ شود.

برخی از افراد چند هفته پس از گرمازدگی به دلیل نارسایی کلیه یا قلب می میرند. گرمازدگی می تواند باعث آسیب دائمی به برخی از اندام ها مانند کبد شود.

برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنیم؟

1- برای جلوگیری از گرمازدگی هنگام قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب یا در محیط گرم و همچنین قبل و بعد و در حین ورزش آب فراوان بنوشید.

2- قبل از تشنگی کامل آب بنوشید. یعنی منتظر احساس تشنگی نباشید و بعد آب بنوشید. وقتی آب می نوشید، بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید آب و مایعات بنوشید. به خصوص زمانی که زیاد عرق می کنید.

3- جلوگیری از گرمای بیش از حد در هوای بسیار گرم; در خانه یا در جای خنک مانند ظهر و بعدازظهر استراحت کنید و بیرون نروید.

بیشتر بخوانید  به مشتریان و متقاضیان اتومبیل در مورد روشهای تقلب هشدار دهید

4- قبل از فعالیت های بزرگ و ایستادن در زیر نور آفتاب سعی کنید به هوای گرم تابستان عادت کنید. سیستم کنترل دمای بدن شما زمانی که به گرما عادت کند بهتر کار خواهد کرد.

5- برای جلوگیری از گرمازدگی، اگر دونده یا دوچرخه سوار استقامتی هستید و می دانید که مسابقات شما در شرایط آب و هوایی گرم برگزار می شود، باید قبل از شروع مسابقه خود را با این شرایط وفق دهید. یعنی در هوای گرم ورزش کنید. این باعث می شود بدن شما به گرما عادت کند. در طول ورزش آب و مایعات فراوان بنوشید.

6- کمتر در مقابل آفتاب بایستید. هنگام کار در آفتاب از کلاه سر خود استفاده کنید. برای ایجاد سایه روی صورت بهتر است لبه هایی داشته باشید. سر شما به گرما حساس است.

7- برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم لباس های گشاد، نازک و سبک بپوشید. لباس های کتانی بهترین هستند. زیرا باعث می شود هوا به راحتی از آن عبور کند و عرق شما خشک شود.

8- در هوای گرم پنجره ها را باز کنید یا از سیستم خنک کننده مانند پنکه، کولر و پنکه استفاده کنید.

9- سعی کنید وعده های غذایی را آسان کنید و به مقدار کم بخورید.

10. برای جلوگیری از گرمای بیش از حد در هوای گرم یا مرطوب، فعالیت های شدید انجام ندهید. به خصوص اگر به این زمان عادت ندارید.

11- در صورت مصرف دارو از پزشک خود بپرسید که آیا این دارو در تنظیم دمای بدن اختلال ایجاد می کند یا خیر؟ اگر داروی شما بر دمای بدن شما تأثیر می گذارد، باید فعالیت بدنی را در هوای گرم کاهش دهید و مقدار زیادی آب و مایعات بنوشید.

بیشتر بخوانید  انعکاس مشکلات مردم توسط رسانه ها باید مورد توجه قرار گیرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

12. باید از علائم گرمازدگی آگاه باشید تا در هنگام بروز این علائم بتوانید اقدامات لازم را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که این علائم ممکن است به تدریج در طی چند روز یا به طور ناگهانی پس از فعالیت شدید ظاهر شوند.

13. گرما یا تورم ناشی از گرما و تعریق نشان می دهد که بدن شما در اثر گرما تحت استرس است. با ادم ناشی از گرما، رگ‌های خونی بدن منبسط می‌شوند و باعث جمع شدن مایع در زیر پوست و تورم دست‌ها و پاها می‌شوند.

ممکن است برای اولین بار متوجه این تورم شوید که در حلقه یا کفش احساس فشار می کنید. در حالت تعریق، منافذ عرق بسته می شود و احساس خارش می کنید که معمولاً زیر لباس است. اگر لباس های شما خیلی ضخیم و گرم باشند، این اتفاق می افتد.

تورم یا ادم و تعریق خطرناک و مضر نیستند، اما نشان می‌دهند که برای جلوگیری از عوارض جدی گرمازدگی لازم است دمای بدن کاهش یابد.

مراقب باش! هیچ راهی جز رعایت توصیه های بهداشتی و پزشکی از گرما وجود ندارد. در نتیجه باید به این توصیه های بهداشتی و درمانی توجه کنیم تا از گرفتار شدن ما در تله گرما جلوگیری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید