علائم کمبود پروتئین در بدن



زمانی که میزان کالری دریافتی بسیار کم باشد، بدن از ذخایر پروتئینی برای تامین انرژی استفاده می کند که می تواند منجر به تحلیل عضلانی، ضعیف شدن سیستم ایمنی، آسیب به مو و ناخن و غیره شود. علائم مصرف ناکافی منابع پروتئینی عبارتند از:

ضعف مفاصل و عضلات

سلول های بافت عضلانی برای ترمیم و بازسازی مناسب به پروتئین نیاز دارند. اما در صورت عدم مصرف پروتئین، بدن قادر به فعالیت نخواهد بود و درد و ضعف در عضلات و مفاصل ایجاد می شود. درد مداوم در زانو و آرنج، احساس ناتوانی پس از فعالیت بدنی و خستگی پس از بیدار شدن از خواب می تواند با عادات غذایی و دریافت ناکافی پروتئین مرتبط باشد.

کمبود انرژی

کمبود پروتئین باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود که می تواند منجر به ناتوانی در انجام فعالیت های عادی، خستگی غیرعادی و بی حالی شود. سیستم ایمنی ضعیف حتی می تواند منجر به بیماری های مختلف شود.

احتباس آب

زمانی که گوشت، ماهی و حبوبات به اندازه کافی مصرف نشوند، سطح پروتئین در خون کاهش می یابد. در چنین مواقعی، آب به جای ورود به جریان خون، جذب بافت هایی با پروتئین بیشتر مانند پاها می شود.

شکنندگی ناخن و ریزش مو

مو و ناخن از کراتین ساخته شده است، پروتئینی که استحکام و خاصیت ارتجاعی ایجاد می کند. بنابراین در صورت کمبود پروتئین می توان انتظار ریزش مو و شکنندگی ناخن ها را داشت.

اختلال خواب

مصرف ناکافی پروتئین نیز باعث اختلال در تولید هورمون شده و باعث اختلال در عملکرد بدن می شود. به همین دلیل، سطح تریپتوفان که یکی از اسیدهای آمینه ضروری است، کافی نخواهد بود و از عملکرد آن به عنوان پیش ساز سروتونین جلوگیری می کند. سروتونین هورمونی است که احساس نشاط و خواب خوب را تسهیل می کند.

  • 7 نکته کاربردی برای خواب راحت چه دماها و غذاهایی به بهبود کیفیت خواب کمک می کنند؟
بیشتر بخوانید  طرز تهیه پنیر خانگی خوشمزه به سبک بازاری / ویدئو

تمرکز ناکافی

سروتونین و دوپامین دو انتقال دهنده عصبی هستند که به تنظیم خلق و خو، تمرکز و هوشیاری کمک می کنند. از آنجایی که این ترکیبات از پروتئین تشکیل شده اند، اگر سطح پروتئین کافی نباشد، عملکرد آنها مختل شده و غلظت آنها مختل می شود.

ضعف و گرسنگی مداوم

هوس های مداوم و ضعف غیرطبیعی می تواند از عوارض مصرف ناکافی پروتئین باشد. یکی از اثرات پروتئین ایجاد احساس سیری است. این گونه افراد باید به مصرف پروتئین کافی در وعده های غذایی اصلی توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید