مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم و نشانه هایی که نشان دهنده لجن صفرا هستند

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


آنچه باید در مورد لجن صفرا بدانید

در بدن انسان، کیسه صفرا مسئول ذخیره مایع صفرا برای هضم چربی غذا است. صفرا حاوی کلسترول، چربی و مایع است. عدم تخلیه کامل مایع صفرا با تجمع رسوب باعث تشکیل لجن کیسه صفرا می شود. این عارضه به دلیل وجود ذرات کلسترول زمینه را برای تشکیل سنگ کیسه صفرا فراهم می کند.

لجن صفرا چیست؟

در قسمت پایینی کبد، اندامی به نام کیسه صفرا وجود دارد. کیسه صفرا در بدن مسئول حفظ صفرا است. صفرا یک مایع قلیایی سبز و زرد است که به عنوان یکی از چهار خلط شناخته می شود.
کیسه صفرا اندامی گلابی شکل است و 5 تا 7 سانتی متر طول دارد. این کیف به سه قسمت گردن، بدن و انتهای تقسیم می شود. بدنه کیسه صفرا در سطح تحتانی کبد قرار دارد و انتهای آن قاعده گرد است و در جلوی دیواره شکم قرار دارد.
وقتی غذا وارد بدن می شود، صفرای زرد از کبد ترشح می شود. سپس از طریق کانال وارد کیسه صفرا و روده کوچک می شود.
صفرا ترکیبی از چربی ها، کلسترول و مایعات است که با تجزیه چربی ها به هضم غذا کمک می کند.

تخلیه کامل کیسه صفرا مهم است. در صورت عدم تخلیه کامل، ذرات صفرا از جمله نمک های کلسیم در کیسه صفرا باقی می مانند. با افزایش ضخامت ذرات صفرا در داخل کیسه صفرا، لجن صفرا تشکیل می شود.
در واقع، مخاط کیسه صفرا می تواند با کلسترول و نمک های کلسیم ترکیب شود و لجن صفرا را تشکیل دهد.
لجن کیسه صفرا حاوی رسوبات و ذرات ریز بیلی روبین کلسیم و کریستال های کلسترول است. این عارضه به دلیل وجود ذرات کلسترول زمینه را برای تشکیل سنگ کیسه صفرا فراهم می کند.


لجن صفرا چیست؟

عوامل دخیل در تشکیل لجن کیسه صفرا

راه اصلی پیشگیری از لجن صفراوی رعایت رژیم غذایی اصولی است به طور کلی عوامل متعددی احتمال تشکیل لجن صفراوی را افزایش می دهند. مطالعات نشان می دهد که سنگ کیسه صفرا در زنان باردار که از رژیم غذایی سخت پیروی می کنند شایع است. علاوه بر این، زنان بیشتر از مردان در معرض مشکلات کیسه صفرا هستند، جالب است بدانید که هندی ها در معرض خطر لجن کیسه صفرا هستند.


گروه های زیر در معرض خطر لجن کیسه صفرا هستند:

  • افراد مبتلا به دیابت
  • سابقه پیوند اعضا
  • اضافه وزن مزمن
  • کاهش وزن غیر اصولی
  • بیماران مبتلا به بیماری های شدید
  • تغذیه داخل وریدی
  • جراحی معده
  • از یک رژیم غذایی بسیار سخت پیروی کنید
  • سابقه مشکلات کیسه صفرا
  • سوء مصرف الکل


آنچه باید در مورد لجن صفرا بدانید

مهمترین روشهای پیشگیری از لجن کیسه صفرا


رژیم غذایی اصولی و مناسب را رعایت کنید

راه اصلی پیشگیری از لجن صفراوی تغییر روش زندگی با رعایت یک رژیم غذایی اصولی است. مناسب ترین رژیم غذایی دارای کمترین میزان کلسترول، سدیم و چربی است.
خوب است بدانید با جلوگیری از افزایش وزن و کاهش وزن مفرط می توان از احتمال لجن کیسه صفرا تا حد قابل توجهی پیشگیری کرد.


درمان بیماری های زمینه ای

به طور کلی وجود بیماری در بدن با سلامت ضعیف همراه است. شکی نیست که تضعیف سیستم ایمنی عامل بیماری های مختلف است، بنابراین یکی از مهم ترین روش ها در پیشگیری از لجن کیسه صفرا، درمان بیماری های اساسی است.

علائم لجن کیسه صفرا

حالت تهوع و استفراغ از علائم لجن در کیسه صفرا است. برخی از افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا علائمی مانند سنگ کیسه صفرا دارند. از طرفی برخی افراد نمی دانند که عارضه ای در کیسه صفرا بدون هیچ علامتی وجود دارد.


در زیر برخی از علائم لجن کیسه صفرا آورده شده است:

  • تهوع و استفراغ
  • درد در شانه راست
  • دفع مدفوع چرب، کهربایی و قیری
  • احساس درد در قفسه سینه و بالای شکم


درمان لجن صفرا

روش های شناسایی لجن کیسه صفرا


معاینه فیزیکی و معاینه فیزیکی بیمار

متخصص ابتدا وضعیت جسمانی، علائم و سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند. اگر بیمار از درد شکم رنج می برد، پزشک به قسمت های مختلف شکم فشار وارد می کند.


سونوگرافی شکم و اشعه ایکس

وقتی پزشک تشخیص داد که علت درد شکم کیسه صفرا است، ممکن است سونوگرافی شکم را تجویز کند. در سونوگرافی شکم سنگ کیسه صفرا به وضوح قابل مشاهده است در برخی موارد پزشک با بررسی نتایج سونوگرافی می تواند لجن کیسه صفرا را تشخیص دهد.


آزمایش خون

زمانی که پزشک بخواهد سطح سدیم و کلسترول خون شما را بررسی کند، از آزمایش خون استفاده می شود. پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی عملکرد کبد شما تجویز کند. به صلاحدید پزشک شما، گاهی اوقات نمونه برداری از مایع کیسه صفرا انجام می شود. در روش های نمونه برداری مقداری صفرا با سوزن برداشته شده و زیر میکروسکوپ آنالیز می شود.

درمان لجن کیسه صفرا


مصرف دارو

پزشک قادر به تجویز دارو برای رفع سنگ کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا برای بیمار است شایان ذکر است که عدم وجود علائم سنگ کیسه صفرا نیاز به درمان را برطرف می کند.


آندوسکوپی رتروگراد (کلانژیوپانکراتوگرافی)

یکی از روش های غیر جراحی برای درمان لجن صفرا، آندوسکوپی رتروگراد (کلانژیوپانکراتوگرافی) است. در آندوسکوپی روتروگراد، لوله آندوسکوپی از طریق دهان وارد روده کوچک می شود. سپس آندوسکوپ یک کاتتر پلاستیکی کوچک را در ناحیه آمپول قرار می دهد و شکافی در روده کوچک ایجاد می کند.
متخصص از اشعه ایکس برای برداشتن سنگ های صفراوی در مجاری صفراوی و هدایت کاتترهای پلاستیکی برای حذف لجن از کیسه صفرا استفاده می کند.آندوسکوپ یک ابزار تلسکوپی انعطاف پذیر برای تصویربرداری از مجاری صفراوی و پانکراس است. بهتر است بدانید که از آندوسکوپی رتروگراد برای شناسایی و رفع اختلالات مجاری صفراوی از جمله انسداد، سنگ، کیست و تومور استفاده می شود.


کوله سیستکتومی

شایع ترین عارضه سنگ کیسه صفرا التهاب مثانه یا کیسه صفرا است.درمان التهاب کیسه صفرا ناشی از لجن و سنگ کیسه صفرا نیاز به جراحی دارد. عمل برداشتن کیسه صفرا کوله سیستکتومی نامیده می شود.
کوله سیستکتومی به دو صورت انجام می شود: لاپاراتومی و لاپاراسکوپی. در کوله سیستکتومی با لاپاراتومی یا جراحی مجدد با تیغ، برش در ناحیه زیر دنده راست ایجاد می شود. سپس با کاتتر خونریزی هموستاز را انجام می دهد.
لایه‌های انعطاف‌پذیر پوست، اندام‌های شکمی، کبد و ماهیچه‌ها با قیچی انعطاف‌پذیر و اندام‌های مرطوب و موچین‌های سیرک صفراوی برداشته می‌شوند. اگر کیسه صفرا پر از مایع باشد، محتویات آن از طریق یک سرنگ آسپیره می شود.
جراح با استفاده از قیچی و گاز استریل، کیسه صفرا را از ناحیه اطراف کبد خارج کرده و انتهای مجرای صفراوی را با سوختگی انگل مسدود می کند و بدن خارج می شود.

عوارض لجن کیسه صفرا در بدن


سنگ صفرا

سنگ کیسه صفرا به سنگ کیسه صفرا احتمالاً به شدت تشکیل می شود. سنگ های صفراوی مجموعه ای از مواد جامد از جمله کلسترول در کیسه صفرا هستند که باعث ایجاد درد در قسمت فوقانی شکم می شوند. در واقع وجود سنگ در کیسه صفرا می تواند باعث حملات صفرا شود.
علاوه بر این، احتمال انسداد مجاری صفراوی با سنگ کیسه صفرا وجود دارد. انسداد و درد ناشی از سنگ های سرپایی را می توان با جراحی درمان کرد.


لجن صفرا است


التهاب پانکراس

لجن کیسه صفرا ممکن است مستعد پانکراتیت یا پانکراتیت حاد باشد. به طور معمول، آنزیم در معده فعال می شود. لجن کیسه صفرا عملکرد آنزیم را مختل می کند و منجر به فعال شدن آنزیم در پانکراس می شود. این باعث پانکراتیت حاد می شود.تحقیقات نشان می دهد که حدود 74 درصد از افراد مبتلا به پانکراتیت لجن صفراوی بدون علامت دارند.

باید بخوانید:

علائم و درمان درد و پر شدن کیسه صفرا

علائم و درمان درد و پر شدن کیسه صفرا

پر شدن کیسه صفرا در اثر بیماری هایی مانند سنگ کیسه صفرا، قولنج صفراوی و التهاب کیسه صفرا ایجاد می شود. در برخی موارد، کیسه صفرا برای درمان بیماری برداشته می شود.


التهاب مثانه و کیسه صفرا

شایع ترین عارضه سنگ کیسه صفرا التهاب مثانه یا کیسه صفرا است. التهاب کیسه صفرا می تواند با ایجاد زخم، سوراخی در دیواره کیسه صفرا ایجاد کند. بدون شک با سوراخ شدن کیسه صفرا، محتویات موجود وارد حفره شکم می شود، بهتر است بدانید که عارضه سوراخ شدن کیسه صفرا در افراد مسن مشهود است.
علاوه بر این، التهاب کیسه صفرا می تواند با ایجاد یک واکنش سیستمیک منجر به مرگ بیمار شود. یک واکنش سیستمیک زمانی رخ می دهد که لجن و سنگ های صفراوی مجرای پانکراس را مسدود کنند. این عارضه در نهایت باعث ایجاد عفونت و سنگ کیسه صفرا می شود.لازم به ذکر است که التهاب کیسه صفرا با علائمی مانند نفخ، درد و استفراغ همراه است.


محدودیت های غذایی برای بیماران مبتلا به لجن صفراوی

نان پنیری
کنسرو غذاهای دریایی
زیتون
نارگیل
آووکادو
محصولات لبنی با محتوای چربی بالا
گوشت فرآوری شده
کره بادام زمینی
چیپس سیب زمینی
کوکی
بانکک
بستنی
دسرهای پرچرب
کوکی
شیرینی رولت
شکلات
انواع شیرینی
قهوه چرب


بیشتر بخوانید  دانه های گیلاس می توانند خطرناک باشند
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *