علائم و عوارض کم آبی بدن


خطرات شدید کم آبی بدن

با این قسمت از دلگرم کننده با تکنیک های مدرنی که از کم آبی به وجود آمده اند آشنا شوید.

علائم کم آبی بدن

کم آبی بدن به خصوص برای نوزادان و افراد مسن خطرناک است، اما علائم کم آبی چگونه ممکن است بروز کند؟

جنازه را شناختی؟

شرایط خطر چیست؟

  • کم آبی بدن: اسهال، گرمای شدید و ….
  • کم آبی نتیجه کم آبی بدن است. این زمانی اتفاق می افتد که ما مایعات زیادی از دست می دهیم و به اندازه کافی آن را جبران نمی کنیم.
  • از دست دادن آب می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:
  • تعریق شدید (گرمای طاقت فرسا، فعالیت بدنی شدید در گرما و غیره).
  • اسهال و استفراغ
  • مصرف داروهای ادرار آور و ملین.
  • برخی از بیماری ها مانند دیابت می توانند باعث کم آبی بدن شوند.
  • در شرایط آب و هوایی معمولی، از دست دادن مایعات باعث تشنگی می شود. فرد تشنه برای جبران این کم آبی آب می نوشد، بنابراین کم آبی بسیار زودگذر و کوتاه مدت خواهد بود.

 کم آبی بدن

کم آبی بدن برای برخی افراد خطرناک است

با این حال، برای افراد حساس تر آسان نیست. به عنوان مثال، برخی از افراد مسن کمتر احساس تشنگی می کنند و بنابراین آب کافی دریافت نمی کنند.
کودکان البته نمی توانند تشنگی خود را به وضوح بیان کنند … و در عین حال در خطر هستند.
به همین دلیل است که تشخیص سریع علائم کم آبی بسیار مهم است.

 کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن

پوستت بیابان می شود

پوست خشک می تواند زمینه ژنتیکی داشته باشد اما میزان آبی که مصرف می کنید نیز در سلامت پوست نقش دارد.همه ما سعی می کنیم با استفاده از کرم ضد آفتاب آسیب ناشی از اشعه های خورشید را به حداقل برسانیم. اما فراموش نکنید که استفاده از این کرم ها از خشکی پوست محافظت نمی کند. برای اینکه پوستتان هیدراته شود باید روزانه آب کافی بنوشید و از مرطوب کننده استفاده کنید، با یک آزمایش ساده می توانید متوجه شوید که پوستتان کم آب و خشک است.

برای انجام این کار، پشت دست خود را فشار داده و چند ثانیه صبر کنید. سپس پوست را رها کنید.
اگر به طور ناگهانی جذب شکلات و شیرینی شوید ممکن است بدنتان دچار کم آبی شود، اگر پوست چروکیده به سرعت به حالت اولیه خود بازگردد، مشکلی ندارید. اما اگر پوست در مدت زمانی بیشتر از پنج ثانیه صاف شود، نشان دهنده خالی بودن بدن شماست، یعنی پوست و بدن شما کم آب شده است.

بیشتر بخوانید  زمان و میزان خوردن کپسول فلوکستین

دهان شما خشک می شود

اگر همیشه تشنه هستید، احتمالاً مشکل «خشکی دهان» دارید. زمانی اتفاق می افتد که دهان بزاق کافی تولید نمی کند. خشکی دهان نشانه کم آبی بدن شماست. کارشناسان می گویند برای جلوگیری از چنین مشکلاتی باید حدود دو لیتر آب بنوشید که معادل شش تا هشت لیوان آب در روز است. بنابراین بهتر است همیشه یک بطری آب در دست داشته باشید تا بتوانید آن را بنوشید.

نفست بد بود

بوی بد دهان دلایل مختلفی دارد. از پوسیدگی و بیماری لثه و عفونت گرفته تا مشکلات گوارشی و عفونت سینوسی باعث بوی بد دهان می شود این مشکل علاوه بر این عوامل باعث کمبود بزاق نیز می شود. به این ترتیب با ترشح ناکافی بزاق، تولید باکتری در دهان افزایش یافته و عاملی برای ایجاد بوی بد بدن می شود.
همانطور که گفتیم کمبود بزاق باعث کم شدن بزاق می شود.

چشمات خشک شده

چشم‌ها یکی از حساس‌ترین و آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بدن هستند و هر تغییر مهمی مانند کم‌آبی بدن، مستقیماً روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر مایعات کافی ننوشید و بدنتان خیس نباشد، چشمانتان اشک کافی تولید نمی کند. در نتیجه اگر چشمانتان می سوزد یا در چشمانتان احساس ناراحتی می کنید، بهتر است میزان آب مصرفی خود را افزایش دهید. زیرا احتمال کم آبی بدن شما بیشتر است.

تو عرق نمی کنی

بدون شک اگر آب کافی در بدن خود نداشته باشید، عرق نمی کنید. اگر متوجه شدید که عرق نمی کنید کمی مراقب باشید زیرا عرق نکردن خبر خوبی نیست و نشان دهنده خالی بودن بدن شماست.

تو سر درد داری

در تابستان، بسیاری از افراد از سردرد شکایت دارند و نور خورشید را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. زمانی که آب بدن شما کم می شود، این پوشش چروک می شود و باعث سردرد می شود، قبل از مصرف مسکن برای تسکین سردرد، از خود بپرسید که آیا به اندازه کافی آب می نوشید یا نه؟

بیشتر بخوانید  خواص تخم مرغ بومی در مقایسه با تخم مرغ ماشینی

سرت گیج شده

هنگامی که مایعات بدن کاهش می یابد و فشار خون کاهش می یابد، چرخه شروع می شود.
کم آبی شدید خطر عدم تعادل و ایجاد مننژیت را افزایش می دهد.

داری ضعیف میشی

گفتیم بدن ما از 60 تا 65 درصد آب تشکیل شده است.
اگر به اندازه کافی از این آب استفاده نکنید، میزان مایعات بدن کاهش می یابد. این کاهش مایعات باعث اختلال در عملکرد اندام های بدن نیز می شود. در نتیجه، احساس ضعف در تمام وجود شما نفوذ می کند.

کمتر توالت می روی

قاعده کلی این است که اگر آب کافی ننوشید ادرار کافی دفع نمی کنید.به خاطر داشته باشید که کاهش ادرار یا تیره شدن رنگ آن نشانه کم آبی بدن است. بهتر است مصرف آب را افزایش دهید. در غیر این صورت کلیه های شما نیز آسیب خواهند دید.

شما تمایل زیادی به مصرف شکر دارید

اگر به طور ناگهانی جذب شکلات و شیرینی شوید، ممکن است بدنتان دچار کم آبی شود. هنگامی که بدن کم آب می شود، کبد نمی تواند گلیکوژن کافی را از ذخایر انرژی خود آزاد کند. در نتیجه مغز نشانه هایی از مقابله را نشان می دهد.وقتی چنین موقعیتی دارید بهتر است تنقلات سرشار از آب را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

تو تب داری

کمی عجیب به نظر می رسد، اما زمانی که بدن به شدت کم آب می شود، احتمال تب و لرز افزایش می یابد. هر نوع تب را جدی بگیرید و برای رفع آن اقدام کنید.

به زندان خواهی رسید

آب برای هضم خوب ضروری است. اگر به اندازه کافی آب ننوشید، روده های شما نرمی و انعطاف خود را از دست می دهند، روده های خشک و سفت نیز آب غذا را جذب می کنند و مدفوع سفت و خشکی ایجاد می کنند که به سختی دفع می شود.

چگونه کم آبی بدن را تشخیص دهیم؟

اولین نشانه های کم آبی در تشنگی بسیار پنهان است. به طور کلی تعدادی از علائم از جمله بی قراری، چشم ملتهب و خشکی لب ذکر شده است.

  • سرگیجه، کسالت و بی حالی.
  • افزایش ضربان قلب.
  • ضعف یا سفتی یا برعکس بی قراری.
  • علائم زیر نیز در نوزادان دیده می شود:
  • کودک تحرک کمتری دارد و به سختی بیدار می شود.
  • افسردگی و کبودی زیر چشم.
  • حفره.
  • الکترولیت هایی که کم آبی را کاهش می دهند، توانایی قلب برای پمپاژ خون را کاهش می دهند.
  • در نتیجه، ضربان قلب نامنظم و تپش قلب را احساس می کنید.
  • دچار گرفتگی عضلات خواهید شد.
بیشتر بخوانید  ۱۱ راهکار خانگی برای درمان قطعی خشکی چشم مزمن

زمانی که ماهیچه ها به شدت کار می کنند و بدن آب کافی دریافت نمی کند، سطح سدیم و پتاسیم در بدن مختل می شود که به نوبه خود بر عضلات تأثیر منفی می گذارد و منجر به گرفتگی و اسپاسم در عضلات می شود.

 کم آبی بدن

در صورت کم آبی چه باید کرد؟

در صورت کم آبی بدن، مایعات از دست رفته باید به روش طبیعی با دادن مایعات حاوی مواد معدنی به دفعات جبران شود:

برای جبران آب از دست رفته، بهتر است محلول های خاصی را تهیه کنید که در داروخانه ها فروخته می شود.
در غیر این صورت می توانید از آبی که گیاهان ممکن است آن را شیرین یا پخته کرده باشند استفاده کنید.
اگر از دست دادن آب مربوط به گرما است، خنک کردن فرد را در نظر بگیرید، به عنوان مثال می توانید او را در وان حمام قرار دهید. با این حال، اگر متوجه اولین علائم از دست دادن آب شدید، مشورت با پزشک یا حتی تماس اورژانسی بسیار مهم است. در واقع، کم آبی بدن می تواند به سرعت آزاردهنده و آزاردهنده باشد، به خصوص برای افراد حساس.

 کم آبی بدن

چگونه می توان از کم آبی جلوگیری کرد؟

بنابراین، به طور منظم آب بنوشید. در مورد افراد مسن باید قبل از احساس تشنگی به طور منظم بنوشند. در مورد کودک، یک بطری آب به او بدهید یا در حالی که کودک هنوز در حال شیردهی است به او شیر بدهید.
برای واکنش سریع در صورت اسهال و استفراغ محلول های آبرسانی در دسترس داشته باشید.
مراقب افرادی باشید که در دوره های حساس (بیماری، گرمای شدید، مسمومیت غذایی و غیره) در معرض خطر هستند.

 کم آبی بدن

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید