علائم و درمان به موقع آبسه مقعد


آبسه مقعدی از علائم تا جراحی و طب سنتی

آبسه مقعدی چیست؟

علائم آبسه مقعدی چیست؟

عمل و مراقبت بعد از جراحی آبسه مقعد چگونه است؟

آبسه و فیستول مقعدی بدون جراحی و در طب سنتی چگونه درمان می شود؟

با دلگرم کننده با من باش.

آبسه مقعدی از علائم تا جراحی و طب سنتی

علائم و نشانه های آبسه مقعد و راه های درمان آبسه و فیستول مقعد

آبسه مقعدی یکی از خطرناک ترین بیماری های روده بزرگ است که باید با اولین علائم در مطب به موقع تشخیص داده شود و به گفته پزشک درمان شروع شود.

آبسه مقعدی یا آبسه مقعدی چیست؟

اگر غدد نزدیک مقعد بسته شوند، غده عفونی می شود و به تدریج متورم می شود و حاوی چرک است. این وضعیت باعث ایجاد آبسه در نزدیکی مقعد می شود.آبسه مقعدی آبسه است (تجمع چرک در اثر عفونت) در ناحیه اطراف مقعد نیز این آبسه می تواند در ناحیه دهانه مقعد یا عمیق تر در دیواره رکتوم ایجاد شود.

چه چیزی باعث آبسه مقعد یا عفونت آنورکتال می شود؟

آبسه مقعد توسط باکتری های رایجی مانند استافیلوکوک و اشریشیا کلی در ناحیه مقعد ایجاد می شود.گاهی اوقات عفونت های قارچی نیز باعث آبسه مقعدی مقعدی می شوند.

مهمترین و اصلی ترین علائم و نشانه های آبسه مقعد و عفونت آنورکتال:

به دلیل تجمع عفونت در این قسمت از سیستم مدفوع، مقعد دچار درد و سایر علائم می شود. درد احساس تب، بدن درد، بی اشتهایی و حالت تهوع عمومی است. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند سرما خورده اند زیرا همان علائم است سرماخوردگی همراه با بدن باعث درد و تب و گلودرد و در واقع معاینه ساده توسط متخصص آرامبخش و بواسیر و … می شود. بیماری تشخیص داده می شود.

آبسه مقعدی چیست؟

انواع و علائم آبسه مقعد

  • آبسه مقعد ممکن است سطحی باشد و به صورت تورم همراه با درد شدید در لبه مقعد ظاهر شود. آبسه گرمتر از جاهای دیگر است و ممکن است با قرمزی و التهاب بافت های اطراف همراه باشد.
  • انواع سطحی آبسه مقعدی رایج ترین انواع آبسه مقعدی هستند و این مقاله تنها به شرح این نوع می پردازد.
  • گاهی اوقات، چرک آبسه می تواند به مناطق عمیق تر نفوذ کند و باعث ایجاد انواع عمیق تر آبسه مقعدی شود.
  • آبسه مقعدی به تدریج متورم و دردناک تر می شود که راه رفتن و نشستن را برای بیمار دشوار می کند. گاهی اوقات آبسه خود به خود باز می شود و خون و چرک تخلیه می شود و پس از رها شدن چرک درد کاهش می یابد.
بیشتر بخوانید  کامل ترین اطلاعات دارویی درباره قرص یوریناسین

درمان آبسه مقعد

در مواردی که آبسه خود به خود تخلیه نمی شود، تنها درمان نهایی بریدن و تخلیه آبسه است. پس از برداشتن چرک با بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی که توسط جراح انجام می شود، شدت درد کاهش می یابد. بعد از جراحی معمولاً بعدازظهر همان روز یا روز بعد از بیمارستان بیمار مرخص می شود و پس از خشک شدن ضد عفونی و روی پایه قرار می گیرد. این تا زمانی ادامه می یابد که التهاب به طور کامل از بین برود، یعنی حدود دو هفته از مسکن های استفاده شده. التهاب معمولا پس از حدود یک هفته از بین می رود.

اگر آبسه مقعدی به موقع درمان نشود چه عوارضی دارد؟

اگر بیماری به موقع درمان نشود، علائم عفونت گسترش می یابد و عفونت در سراسر بدن پخش می شود. در صورت تشدید عارضه لازم است بافت مرده اطراف محل آبسه برداشته شود، عدم درمان به موقع آبسه در افراد مسن و افراد دیابتی یا افراد با توانایی بدنی پایین نیز می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

فیستول در اطراف مقعد

پس از تخلیه خودبخودی آبسه یا توسط جراح، پس از حدود دو هفته علائم به طور کامل از بین می‌رود و فرد به سلامت کامل باز می‌گردد، اما در برخی افراد از دهانه برای برداشتن چرک به صورت جراحی یا خود به خود استفاده می‌شود که به طور مستقل ایجاد می‌شود، باز می‌ماند.

این دهانه در واقع از طریق یک کانال باریک به کولون و مقعد منتهی می شود و مانند یک تونل باریک، پوست اطراف مقعد را به روده بزرگ متصل می کند. این کانال باریک فیستول در اطراف مقعد نامیده می شود. با این حال، گاهی اوقات فرد بدون سابقه واضح علائم آبسه مقعدی دچار فیستول می شود.

بیشتر بخوانید  ۱۴ خاصیت شگفت انگیز یاقوت زرد برای سلامتی بدن

علائم فیستول مقعدی

  • ترشحات مداوم یا متناوب
  • هنگام لمس یک برآمدگی سفت و دردناک وجود دارد
  • درد در حین یا بعد از اجابت مزاج
  • تغییر رنگ پوست اطراف فیستول

فیستول مقعدی باعث می شود که محتویات میکروبیولوژیک روده بزرگ از طریق کانال از زیر پوست عبور کند و به مرور زمان باعث عفونت یا ترشح یا آبسه یا حالتی مانند جوش می شود که باعث درد و ترشح در ناحیه می شود. و پس از تخلیه آن، درد کاهش می یابد.

آبسه مقعدی چیست؟

علل فیستول مقعدی

  • از دست دادن بافت به دلیل گسترش آبسه زیرین
  • گسترش عفونت به دلیل پارگی در کانال مقعد
  • گاهی اوقات می تواند ناشی از عواملی مانند ضربه، عفونت های رکتوم (از جمله عفونت های دارای میکروبی به نام کلامیدیا)، سرطان و رادیوتراپی باشد.

درمان فیستول مقعدی

  • تنها راه درمان این بیماری جراحی است، یک عمل کوچک برای برداشتن فیستول. این کار معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود (اگرچه گاهی اوقات نیاز به بیهوشی عمومی است).
  • بسته به عمق درگیری، از روش های جراحی مختلفی استفاده می شود. پس از جراحی، بیمار معمولاً عصر همان روز یا روز بعد از بستری شدن در بیمارستان مرخص می شود.
  • عمل محل عمل، نشستن در ظرف آب گرم حاوی چند قطره بتادین، سه تا چهار بار در روز، هر بار به مدت بیست دقیقه است که به مدت دو هفته طول می کشد. در صورت وجود درد از مسکن استفاده می شود. سایر مراقبت ها بسته به جراح به بیمار توضیح داده می شود.
  • ذکر این نکته ضروری است که امروزه جراحی فیستول مقعدی را می توان با لیزر انجام داد، در این عمل باید از لیزرهای پرقدرت استفاده کرد و اقدامات جراحی مانند جراحی باز انجام داد.
بیشتر بخوانید  فواید مصرف پودر گیاهی افلاطون (یاکاموز)

چرا لیزر نسبت به جراحی باز مطلوب تر است؟

  • لیزر انتهای بریده شده عصب بریده شده را در حین برش و برداشتن مهر و موم پوست ترمیم می کند تا بیمار بعد از عمل درد نداشته باشد یا درد بسیار کمی داشته باشد.
  • لیزر رگ های کوچک بریده شده در دوران بارداری را ترمیم می کند و در نتیجه خونریزی حین جراحی را کاهش می دهد.
  • این عمل به صورت سرپایی و بدون بیهوشی قابل انجام است.
  • بیمار فقط شب اول استراحت می کند و دیگر نیازی به استراحت ندارد.
  • بیمار سریعتر به سر کار و زندگی عادی خود باز می گردد.
  • با این نوع لیزر می توان انواع بواسیر حتی شقاق و فیستول را به طور همزمان درمان کرد.
  • لیزر محل جراحی را استریل می کند و عفونت محل جراحی را کاهش می دهد، مهم این است که انتقال بیماری های ویروسی مانند هپاتیت و ایدز به صفر برسد.
  • لیزر در حین عمل به بافت اطراف آسیب نمی رساند و مانند کاتتر نکروز ایجاد نمی کند بنابراین درد بعد از عمل کاهش می یابد و اسفنکتر مقعدی آسیب نمی بیند این مزیت لیزر عوارض بی اختیاری مقعدی را کاهش می دهد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید آبسه مقعد

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید