علائم و تشخیص واسکولیت


واسکولیت چیست؟

واسکولیت یعنی التهاب و التهاب عروق خونی می تواند باعث شود تورم دیواره رگ ها و در نتیجه کاهش جریان خون و گرفتگی عروق و کمبود خون بر روی بافت ها و اندام های مختلف بدن. بدن انسان برای محافظت از خود در برابر باکتری ها و ویروس ها از فرآیندی به نام التهاب استفاده می کند که علائم رایج آن است قرمزی پوست، تورم و احساس گرما یا درد در منطقه آسیب دیده. 10 تا 15 نفر در سال از هر یک میلیون نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می شود که اکثر آنها بالای 50 سال سن دارند. کودکان و نوجوانان نیز در معرض این بیماری قرار دارند دلگرم کننده با من باش.

واسکولیت

چه چیزی باعث واسکولیت می شود؟

التهاب فرآیندی است که بدن از آن محافظت می کند یا اشیاء خارجی، باکتری ها یا ویروس ها را از بین ببرید استفاده کنید. علائم شایع التهاب عبارتند از: قرمزی، تورم، گرما یا درد اصطلاح واسکولیت طیف وسیعی از بیماری‌های مختلف و کاملاً متفاوت را در بر می‌گیرد. واسکولیت به معنای واقعی کلمه التهاب رگ‌های خونی است و می‌تواند از یک واکنش آلرژیک خفیف تا شاید قرار گرفتن در معرض آن متغیر باشد. (دارو، شیمیایی یا عامل طبیعی مانند نیش حشرات تا بیماری خودایمنی چند کانونی سیستمیک شدید) که می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بنابراین، همه انواع واسکولیت باید بسیار جدی گرفته شود، زیرا تا زمانی که خلاف آن ثابت نشود، یک بیماری بالقوه کشنده است.
اگرچه واسکولیت سیستمیک در حال حاضر غیر قابل درمان است، اما با داروهای مدرن قابل کنترل و کنترل است. اگر در مراحل اولیه به درستی تشخیص داده شود و سپس به درستی و موثر درمان شود، اکثر بیماران به خوبی بهبود می یابند و با مراقبت های مناسب مستمر، به زندگی خوب و عادی ادامه می دهند. واسکولیت در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می تواند منجر به عوارض جبران ناپذیر و کشنده شود.

بیشتر بخوانید  علائم مسمومیت با فلوراید چیست؟

————————————————- ——————————————-

انواع واسکولیت

واسکولیت می تواند در درجه اول (خود به خود) یا ثانویه رخ دهد.
علت واقعی واسکولیت معمولا ناشناخته است. با این حال، اختلالات سیستم ایمنی و التهاب رگ های خونی ویژگی ها مشترک هستند.

————————————————- ——————————————-

انواع مختلف واسکولیت چیست؟

واسکولیت می تواند عروق کوچک، متوسط ​​یا بزرگ را تحت تاثیر قرار دهد. بیماری های اصلی عبارتند از:

واسکولیت شریانی بزرگ

(آرتریت سلولی جانت یا تمپورال، پلی میالژی روماتیسمی، تاکایاسو و آرتریت)
واسکولیت شریان میانی (پلی آرتریت نودوسا، بیماری کاوازاکی)

واسکولیت عروق کوچک

ائوزینوفیلیک، گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت (چرگ)، سندرم اشتراوس، پلی آناژیت میکروسکوپی، گرانولوماتوز همراه با پلی آنژیت (گرانولومای وگنر)، پورپورای انوک شونلین با واسکولیت نادرتر (بیماری بهجت، بیماری برگر مرکزی)
واسکولیت می تواند ناشی از عفونت هایی مانند (هپاتیت B)، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (مانند آمفتامین ها و کوکائین)، مواد مخدر، سرطان مانند (لنفوم مولتیپل و میلوما) و بیماری های روماتیسمی مانند (آرتریت روماتوئید و لوپوس اریتماتوی سیستمیک) به وقوع پیوستن.

———————————————— ——————————————-

علائم واسکولیت

برخی از علائم رایج عبارتند از (خستگی، ضعف، کاهش اشتها، کاهش وزن و تب).
ریه ها – (تنگی نفس، خس خس سینه، سرفه خشک یا سرفه خونی)
پوست – (جوش و تاول، راش، زخم و نکروز) (مرگ بافت)
آرترالژی – (درد مفاصل، تورم مفاصل)
سیستم عصبی – (از دست دادن حس، ضعف، علائم دردناک غیر معمول در دست ها و پاها)
دستگاه گوارش – (خونریزی و درد شکم)
مشکلات شنوایی – (ناشنوایی یا سر و صدا در گوش)
بینی – لایه برداری داخل بینی و خونریزی از بینی
چشم ها – برخی از انواع واسکولیت می تواند به طور ناگهانی بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد یا باعث قرمزی، درد، خشکی یا شنی چشم شود.
ماهیچه ها – التهاب باعث درد عضلانی می شود و در نهایت می تواند عضلات را ضعیف کند.
اعصاب – گزگز یا ضعف در بازوها و پاها
کلیه ها – مشکلات ادرار یا خون در ادرار گاهی ممکن است خون در ادرار (قرمز یا قهوه ای) وجود داشته باشد یا مقدار ادرار به طور ناگهانی کاهش یابد یا متوقف شود.
انگشتان دست و پا می توانند سفید یا آبی شوند و در مواجهه با شرایط سرد دچار احساس سوزش شوند.
علائم سردرد، درد فک و مشکلات چشمی (مانند دوبینی یا تاری دید) علائم ممکن است شامل نوعی التهاب عروقی به نام آرتریت سلول غول پیکر (GCA) باشد.

بیشتر بخوانید  فواید بی نظیر صابون نمک دریا برای زیبایی پوست و مو

————————————————- ——————————————-

تشخیص واسکولیت

روش تشخیص واسکولیت بسته به بیماری متفاوت است، اغلب ترکیبی از آزمایش های خون (ANA، CRP، RF، PTC، CBC، ULA، ESR)، اشعه ایکس (یا اسکن های دیگر مانند MRI و PET) و اغلب بیوپسی ( قطعات کوچک).بافت) از محل آسیب دیده است.

————————————————- ——————————————-

واسکولیت چگونه درمان می شود؟

واسکولیت می تواند قسمت های مختلف بدن (پوست، مفاصل، کلیه ها و ریه ها) را درگیر کند. پیش آگهی کلی بسته به بافت آسیب دیده و شدت بیماری متفاوت است و درمان بسته به شدت واسکولیت و اندام های آسیب دیده متفاوت است. بنابراین، درمان بر اساس شدت بیماری و اندام های آسیب دیده و اشکال مختلف واسکولیت است.

هدف درمان ها عمدتاً متوقف کردن التهاب و سرکوب سیستم ایمنی است. داروهای کورتیزون مانند پردنیزولون معمولا استفاده می شود. علاوه بر این، سایر داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند سیکلوفسفامید (سیتوکین) در نظر گرفته شده است. همچنین ممکن است در موارد بیماری ارگانی (مانند بیماری قلبی و ریوی) در حالی که بیماری فعال است، به درمان های پزشکی خاصی نیاز باشد.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید واسکولیت

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ——————————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


دیدگاهتان را بنویسید