علائم ولولوس (پیچ خوردگی روده) چیست و چگونه درمان میشود ؟



ولولوس چیست ؟


ولولوس (به انگلیسی: Volvulus) به پیچش روده در یک انحناء(حول مزانتر) که باعث انسداد گردد،گفته میشود.


از آنجائیکه شایعترین علت انسداد روده در ایران ولولوس کولون 230/07 درصد و در کشورهای انگلیسی زبان 1-5 انسداد روده را شامل می‌شود. ولولوس سیگموئید نیز شایع‌ترین نوع ولولوس کولون می‌باشد.


برآن شدیم به بررسی 50 پرونده بیماران بستری در بیمارستان طالقانی طی سه سال اخیر از نظر سن، جنس ، محل سکونت ، علائم بالینی و مدت بروز آن، یافته‌های آزمایشگاهی و رادیولوژیکی، زمان و روش جراحی، مورتالیته و موربیدیته آنها بپردازیم و مقایسه‌ای بارفرانسهای موجود و مقالات و Medline داشته باشیم.


از اتیولوژیهای ذکرشده آنچه در شیوع ولولوس سیگموئید در این مطالعه دخالت داشت رژیم غذایی بیماران بوده است ،بیماران مذکر با سن متوسط 60-70 و شایع‌ترین علامت بترتیب درد شکم،عدم اجابت مزاج و استفراغ و در معاینه فیزیکی اتساع شکم بود.


مواردی که گانگرن بوده و یابصورت اورژانسی جراحی شده است با مورتالیته و موربیدیته همراه بوده است . درمان غیرجراحی و یا جا اندازی جراحی درمان کافی نیست و درمان انتخابی جااندازی و سپس رزکسیون و آناستوموز اولیه است.


انواع ولولوس


  1. ولولوس نوزادان

  2. ولولوس حاملگی

  3. ولولوس روده باریک

  4. ولولوس سکوم

  5. ولولوس سیگموئید

  6. ولولوس معده

  7. پیچیدگی ایلئوسیگموئید


علائم ولولوس


  1. درد کولیکی شکم

  2. اتساع شکم

  3. گاه استفراغ

  4. کاهش صدای حرکت روده‌ها


درمان ولولوس چیست ؟


برای تشخیص ولولوس سیگموئید انجام سیگموئیدوسکوپی لازم میباشد. اگر مخاط سیگموئید طبیعی و صورتی به نظر رسد برای بیمار لوله مقعدی تعبیه میشود تا میزان الکترولیت بدن اندازه گیری شده و فشار موجود در ناحیه رفع گردد و سپس بیمار برای جراحی به اتاق عمل فرستاده میشود.


اگر بیمار تحت عمل جراحی قرار نگیرد، امکان بازگشت دوباره عارضه وجود دارد. ولولوس روده میانی یک اورژانس جراحی است


در ولولوس سکوم، معمولاً به محض آنکه بیمار با جایگزینى نقایص آب و الکترولیکى آمادگى برى عمل داشته باشد، جراحى توصیه مى‌شود.


در عوض، در بیماران انتخاب‌شده‌اى که بیمارى همراه جدى دارند که ممکن است جراحى را خطرناک کند، مى‌توان رفع پیچ‌خوردگى و کاهش فشار را از طریق کولونوسکوپى امتحان کرد.


دربسیارى از بیماران دچار ولولوس سیگموئید، مى‌توان با وارد کردن ملایم یک سیگموئیدوسکوپ یا کولونوسکوپ انعطاف‌پذیر، از فشار سیگموئید متسع کاست. در صورت وجود شواهد استرانگولاسیون یا سوراخ‌شدگى کاستن از فشار به‌طریقهٔ اندوسکوپیک ممنوع است.


نکاتی در مورد ولولوس


میزان مرگ و میر پس از جراحى اورژانس در بیماران دچار ولولوس سکوم ۱۲% است. اگر روده گانگرنه باشد، ۳۵% بیماران پس از رزکسیون مى‌میرند.


ولولوس سیگموئید، در تقریباً ۵۰% بیماران دچار سوراخ‌شدگى و باعث مرگ مى‌شود؛ میزان مرگ و میر در گانگرن به تنهائى به‌مراتب کمتر است، و در صورتى‌که روده زنده باشد، تنها ۵% بیماران پس از عمل مى‌میرند. عود ولولوس نادر است.


بیشتر بخوانید :


۳۰ نسخه گیاهی و خانگی برای پاکسازی روده از سموم بدن


روده ی تحریک پذیر چه بیماری است؟


علائم و نشانه های سرطان روده را بشناسید


بیشتر بخوانید  علت مثبت و منفی بودن B۱۹ PCR در آزمایش خون

دیدگاهتان را بنویسید