علائم مسمومیت ناشی از مصرف زیاد آب


آیا نوشیدن آب زیاد کشنده است؟

مسمومیت با آب چیست؟

  • مسمومیت با آب یک اختلال در عملکرد مغز است که در اثر نوشیدن بیش از حد آب ایجاد می شود. نوشیدن بیش از حد آب میزان این مایع را در خون انسان افزایش می دهد. این مقدار آب می تواند الکترولیت های خون به ویژه سدیم را رقیق کند. زمانی که سطح سدیم به کمتر از 135 میلی مول در لیتر برسد“این حالت نامیده می شود”هیپوناترمی“مثل معروف.
  • سدیم به تعادل مایع بین سلول های داخلی و خارجی کمک می کند. هنگامی که سطح سدیم به دلیل مصرف بیش از حد آب کاهش می یابد، جریان مایع از خارج به داخل سلول تغییر می کند و منجر به تورم آنها می شود. هنگامی که این وضعیت در سلول های مغز رخ می دهد، می تواند منجر به عوارض خطرناک و بالقوه تهدید کننده زندگی شود.
  • هنگامی که خطر کم آبی آشکار می شود، متخصصان نوشیدن مایعات بیشتری را در طول روز و در حین ورزش توصیه می کنند. در نتیجه افراد شروع به نوشیدن مایعات بیشتری می کنند و برخی از آنها زیاده روی می کنند تا جایی که در اثر آب مسموم می شوند و میزان سدیم خونشان کم است.
  • بنابراین، متخصصان نوشیدن دو تا سه فنجان آب در ساعت را توصیه می کنند، اما فقط در صورت تعریق زیاد، مقدار آن را افزایش دهید.
  • افراد جوان و سالم کمتر به هیپوناترمی یا مسمومیت با آب مبتلا می شوند، مگر اینکه در مدت زمان بسیار کوتاهی چند لیتر آب بنوشند. در واقع کلیه ها در هر ساعت حدود نیم لیتر آب دفع می کنند، بنابراین آب زیاد در بدن می تواند خون را رقیق کرده و مشکلات جدی تری مانند مسمومیت با آب ایجاد کند.

علل هیپوناترمی (مسمومیت با آب)

علت اصلی هیپوناترمی سطح پایین سدیم در خون است. در واقع یکی از وظایف سدیم ایجاد تعادل مایع در داخل و اطراف سلول ها است. اگر بیش از حد آب بنوشید، مایع نامتعادل می شود و از جریان خون وارد سلول ها می شود و باعث متورم شدن سلول ها می شود. هر گونه تورم در مغز می تواند بسیار جدی باشد و نیاز به درمان فوری دارد.

بیشتر بخوانید  آسپیراسیون و نمونه برداری مغز استخوان چگونه انجام می‌شود ؟

علائم مسمومیت با آب چیست؟

  • هیپوناترمی به رقیق شدن مایعات بدن به دلیل افزایش مقدار آب نسبت به سدیم در سراسر بدن اشاره دارد. از جمله علائم خاص او ممکن است تهوع، سردرد، بی قراری، گیجی، کاهش رفلکس در نهایت تشنج و کما گزارش شد.
  • اگر هیپوناترمی تشدید شود، حالت تهوع ترشح هورمونی را تحریک می کند که مسئول حفظ یا نگهداری آب در بدن است و منجر به ترشح کمتر آب می شود و بیمار وارد یک دور باطل می شود که منجر به تورم مغز و تشنج می شود. و در حال حاضر این اتفاق می افتد. یک لحظه.
  • در صورت بروز چنین علائمی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و او با تزریق آب نمک غلیظ این مشکل را حل می کند، اگرچه نوشیدن آب زیاد برای بدن ما مفید نیست، اما نباید سعی کنیم 8 لیوان آب بنوشیم. روز انجام دادن.
  • آب یکی از مهم ترین نوشیدنی ها در رژیم غذایی ماست. با کاهش 2 درصدی منابع آبی بدن، علائم کم آبی ظاهر می شود. یکی از علائم رایج کم آبی خفیف، احساس خستگی در طول روز است.

چقدر آب نیاز دارید؟

نوشیدن آب زیاد می تواند خطرناک باشد

مسمومیت با آب در اثر تورم سلول ها ایجاد می شود. هنگامی که سلول های مغز متورم می شوند، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد.

این فشار باعث ایجاد اولین علائم مسمومیت با آب می شود که شامل موارد زیر می شود:

در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند علائم جدی تری ایجاد کند، مانند:

تجمع مایع اضافی در مغز به عنوان آنسفالیت شناخته می شود که می تواند بر ساقه مغز تأثیر بگذارد و سیستم عصبی مرکزی را مختل کند. در موارد شدید، مسمومیت با آب می تواند منجر به تشنج، آسیب مغزی، کما و حتی مرگ شود.


مرگ بر اثر مسمومیت با آب

نوشیدن تصادفی بیش از حد آب بسیار دشوار است. با این حال، مرگ و میر ناشی از این شرایط گزارش شده است. بیشترین موارد مسمومیت با آب در میان سربازان گزارش شده است.

در یک گزارش، 17 سرباز به هیپوناترمی در نتیجه مصرف بیش از حد آب فهرست شده اند. سطح سدیم خون آنها بین 115 تا 130 میلی مول در لیتر بود، در حالی که محدوده طبیعی بین 135 تا 145 میلی مول در لیتر بود.

بیشتر بخوانید  انتکاویر چیست و چرا مصرف می شود؟

شرح داده شده است که چگونه سه سرباز در نتیجه هیپوناترمی و آنسفالیت جان خود را از دست دادند. مرگ این افراد با 10 تا 20 لیتر آب بنوشید تنها در عرض چند ساعت، علائم هیپوناترمی را می توان با علائم کم آبی اشتباه گرفت. بر این اساس، سربازی که به اشتباه تشخیص داده شده بود دچار کم آبی بدن و گرمازدگی شده بود، به دلیل هیدراتاسیون مکرر یا هیدراتاسیون دهان و مسمومیت با آب جان خود را از دست داد.

مسمومیت با آب در حین فعالیت های ورزشی به ویژه ورزش های استقامتی نیز رخ می دهد. نوشیدن بیش از حد آب برای جلوگیری از کم آبی در چنین فعالیت هایی رایج است. بر این اساس، هیپوناترمی اغلب در طول رویدادهای ورزشی بزرگ رخ می دهد.

به عنوان مثال، در ماراتن بوستون، در سال 2002، 13 درصد از شرکت کنندگان علائم هیپوناترمی داشتند. 06/0 درصد از این بیماران هیپوناترمی حاد با سطح سدیم کمتر از 120 میلی مول در لیتر نشان دادند.

متاسفانه برخی موارد مسمومیت با آب در این مسابقات ورزشی منجر به فوت شده است. به عنوان مثال، مرگ دو مارتن دونده، که آزمایشات او نشان داد که سطح سدیم خون کمتر از 130 میلی مول در لیتر است و او به دلیل هیدروسفالی (بیش از حد مایعات غیر طبیعی) و آسیب به ساقه مغز درگذشت.

مصرف بیش از حد آب نیز می تواند در بیماران روانی به خصوص در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی رخ دهد. نتایج یک مطالعه روی 27 بیمار جوان مبتلا به اسکیزوفرنی نشان داد که 5 مورد مرگ ناشی از مسمومیت با آب بوده است.

مسمومیت با آب

چقدر آب زیاد است؟

  • هیدراتاسیون بیش از حد و مسمومیت با آب زمانی اتفاق می‌افتد که میزان آب نوشیدنی بیشتر از توانایی کلیه‌ها برای دفع آب اضافی از طریق ادرار باشد. اما میزان آب تنها عامل تعیین کننده در این زمینه نیست. مدت زمان نوشیدن آب نیز باید در نظر گرفته شود.
  • اگر در مدت زمان کوتاهی بیش از حد آب بنوشید، خطر مسمومیت با آب بیشتر است. این خطر در صورت مصرف یکسان آب در مدت زمان طولانی کاهش می یابد.
  • علائم هیپوناترمی ممکن است واسطه باشد 3 تا 4 لیتر آب بنوشید در مدت زمان کوتاهی ظاهر شود. کلیه های انسان می توانند 20 تا 28 لیتر آب روزانه از بدن خارج کنید، اما نمی توانید بیش از 0.8 تا 1 لیتر آب در ساعت تخلیه کنید.
  • بنابراین برای پیشگیری از علائم هیپوناترمی نباید به طور متوسط ​​در ساعت بیش از این مقدار آب مصرف کنید. بسیاری از موارد گزارش شده از مسمومیت با آب ناشی از نوشیدن مقادیر زیاد آب در مدت زمان کوتاه است.
بیشتر بخوانید  علت دانه های سفید روی واژن به همراه درمان سریع این عارضه

بدن انسان در طول روز به چه میزان آب نیاز دارد؟

  • مقدار مشخصی آب مورد نیاز شما در روز وجود ندارد و میزان آبی که می نوشید می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برای تعیین میزان آب مورد نیاز در روز، می توانید وزن بدن، سطح فعالیت بدنی و شرایط آب و هوایی را در نظر بگیرید.
  • موسسه پزشکی (IOM) مصرف آب روزانه 3.7 لیتر برای مردان و 2.7 لیتر برای زنان دارد. او پیشنهاد کرد. با این حال، این توصیه ها شامل نوشیدن آب غیر از آب و غذا می شود.
  • برخی افراد از قانون 8 قانون 8 پیروی می کنند که مشروب می نوشند هشت لیوان آب در روز او پیشنهاد میده …؛ او پیشنهاد می کنه. اما این قانون چندان مبتنی بر تحقیق نیست و بیشتر خودسرانه است.
  • یک قانون کلی خوب برای تعیین آب مورد نیاز این است که به بدن خود گوش دهید و زمانی که احساس تشنگی می کنید آب بنوشید. این باید برای حفظ سطح آب در بدن کافی باشد. اما تکیه بر تشنگی ممکن است برای همه کارساز نباشد. ورزشکاران، سالمندان و زنان باردار ممکن است نیاز به نوشیدن آب بیشتری در روز داشته باشند.

همچنین بخوانید:

علائم مسمومیت با نور خورشید و تفاوت آن با آفتاب سوختگی

علائم مسمومیت با ویتامین D و درمان اورژانسی

علائم و نشانه های مسمومیت با گاز مونوکسید کربن چیست؟

مسمومیت با نوشیدن آب باقیمانده از شب آب باقیمانده از شب را ننوشید


دیدگاهتان را بنویسید