مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم فلج

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


ALS به تدریج فلج می شود

با این قسمت از دلگرم کننده به روز باشید علائم خطرناک فلج آن ها ملاقات می کنند.

آسیب نخاعی

علائم خطرناک فلج

همی پلژی فلج یک طرف بدن یعنی اندام ها و نیمی از بدن در یک طرف بدن است. زمانی که اندام های یک طرف بدن به طور کامل فلج نشده، اما ضعیف شده و قدرت آنها کاهش می یابد، به این وضعیت همی پارزی می گویند. همی‌پلژی و همی‌پارزی معمولاً در اثر آسیب به سلول‌های مغز ایجاد می‌شوند. این وضعیت در کودکان یا بزرگسالان دیده می شود.

فلج شدن

علل فلج یک طرفه بدن

همی پلژی در کودکان به دلیل فلج مغزی رخ می دهد. فلج مغزی در کودکان می تواند دلایل زیر باشد.

علل قبل از تولد

اینها دلایلی هستند که باعث می شوند مغز در دوران بارداری به درستی شکل نگیرد. بسیاری از بیماری های ژنتیکی یا برخی عفونت های ویروسی مادر در دوران بارداری از این دسته هستند

علل در بدو تولد

اینها دلایل نرسیدن اکسیژن به مغز نوزاد در هنگام تولد و آسیب های جبران ناپذیری است.

علل پس از تولد

عللی مانند عفونت های مغزی، کمبود اکسیژن در مغز برای مدتی، خونریزی مغزی (به دلیل ضربه هایی مانند تصادف، افتادن روی زمین یا ضربه های دیگر به سر نوزاد) می تواند برای نوزاد پس از تولد و در چه زمانی بسیار مضر باشد. مغز نوزاد هنوز در برابر این صدمات بسیار آسیب پذیر است واردات غیر قابل استرداد.

در بزرگسالان، علل همی پلژی یا فلج یک طرف بدن می تواند موارد زیر باشد:

تصادف عروق مغزی CVA

که در اثر خونریزی مغزی یا آمبولی مغزی (انسداد عروق مغزی توسط لخته) ایجاد می شود. این شایع ترین علت همی پلژی است. به آن سکته مغزی نیز می گویند.

عفونت های مغزی

مانند مننژیت و آنسفالیت

سکته مغزی

پس از تصادف یا سقوط از ارتفاع یا نفوذ درخت به مغز

تومورهای مغزی و جراحی مغز

آسیب بافت مغز می تواند پس از جراحی تومور مغز رخ دهد. تومورهای مغزی قبل از عمل نیز می توانند این علائم را ایجاد کنند.

فلج شدن

علائم فلج

  1. این بیماری اولین علائم خود را با ضعف و گرفتگی عضلات اندام ها نشان می دهد که در برخی بیماران با اختلالات گفتاری همراه است.
  2. ALS بعداً توانایی فرد در کنترل عضلات مورد نیاز برای حرکت، صحبت کردن، خوردن و تنفس را مختل می کند و فرد به شدت ناتوان می شود.
  3. علائم ALS عبارتند از: ناتوانی در حرکت دادن پاها و انگشتان پا، ضعف در عضلات ساق و زانو، ضعف در عضلات دست، مشکلات گفتاری، مشکل در بلع، گرفتگی عضلات و حرکات غیرارادی بازوها، شانه ها و زبان.
  4. این بیماری ابتدا از دست یا پا یا هر دو شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بدن سرایت می کند.
  5. با پیشرفت بیماری، عضلات آنقدر ضعیف می شوند که فرد کاملاً فلج می شود.
  6. بیمار تحت تأثیر جویدن، بلع، صحبت کردن و تنفس قرار می گیرد و بدن بیمار قادر به انجام وظایف حیاتی نیست.
بیشتر بخوانید  قرص کلیمادینون مخصوص دوران یائسگی

علل فلج

  • در این بیماری سلول های عصبی که حرکت عضلات را کنترل می کنند می میرند، بنابراین ضعف عضلانی علت عصبی دارد.
  • محققان هنوز ماهیت این بیماری عصبی را شناسایی نکرده اند، اما چندین علت احتمالی این بیماری را شناسایی کرده اند. جهش ژنتیکی اولین علت است. جهش های ژنتیکی متعدد می تواند منجر به نوعی ALS شود.
  • تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به این بیماری گلوتامات بیشتری در سلول های عصبی نخاع دارند. گلوتامات یک گیرنده شیمیایی در مغز است و افزایش آن برای سلول های عصبی سمی است.
  • واکنش نادرست سیستم ایمنی نیز یکی دیگر از دلایل این بیماری است. گاهی اوقات سیستم ایمنی به سلول های طبیعی بدن حمله می کند.دانشمندان بر این باورند که این یکی از علل ALS در انسان است.
  • از ناکارآمدی پروتئین نیز به عنوان یکی دیگر از علل بیماری یاد می شود. شواهد نشان می دهد که وقتی یک پروتئین کار خود را به درستی انجام نمی دهد، به طور غیر طبیعی در داخل سلول های عصبی تجمع می یابد و باعث مرگ سلول عصبی می شود.
  • همچنین باید بدانید که این بیماری مسری نیست و به افراد دیگر قابل انتقال نیست.

فلج شدن

علائم فلج یک طرفه بدن چیست؟

مهمترین علائم بیماری و مشکلاتی که برای بیمار ایجاد می کند عبارتند از:

  • ضعف عضلانی یا فلج کامل عضلانی در یک طرف بدن
  • کاهش توانایی کنترل حرکات اندام به طوری که بیمار کنترل دقیقی بر حرکات اندام خود نداشته باشد
  • گرفتگی عضلانی که در آن عضلات یک طرف بدن به طور ناخواسته منقبض و سفت می شوند. به دلیل عدم تعادل بین عضلات آسیب دیده، اندام ها در وضعیت غیر طبیعی قرار دارند.
  • این بیماران هنگام ایستادن تعادل مناسبی ندارند و بیماران در راه رفتن مشکل دارند
  • ممکن است در صحبت کردن مشکل داشته باشند. بلعیدن برای آنها دشوار می شود
  • آنها از مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، عصبانیت و تحریک پذیری رنج می برند.
بیشتر بخوانید  سیگار باعث افزایش قند خون می شود

عوامل خطر

  1. این یک بیماری مزمن و ناتوان کننده است و به همین دلیل است که هیچکس دوست ندارد چنین مشکلی داشته باشد، اما متاسفانه برای پیشگیری از این بیماری نمی توان کار خاصی انجام داد و همه ممکن است دچار چنین مشکلی شوند.
  2. عوامل خطر شناخته شده برای این بیماری عبارتند از وراثت، سن و جنسیت.
  3. محققان می گویند بیش از 10 درصد از مبتلایان به این بیماری ALS را از یکی از والدین به ارث برده اند. به این ترتیب، اگر شما یکی از افراد مبتلا به این بیماری هستید، احتمال ابتلای فرزندانتان به ALS بیشتر است.
  4. سن شروع بین 20 تا 60 سالگی است و می تواند هم زنان و هم مردان را درگیر کند. خوشبختانه شیوع این بیماری چندان قابل توجه نیست و تعداد افرادی که از این بیماری رنج می برند یا از آن رنج می برند زیاد نیست.
  5. دانشمندان می گویند که ALS مانند سایر بیماری ها از طریق عوامل محیطی در افرادی که منشأ ارثی دارند ایجاد می شود. به عنوان مثال بررسی ژنوم کامل بیماران مبتلا به این بیماری نشان می دهد که آنها شباهت های ژنتیکی زیادی با یکدیگر دارند.
  6. محققان سیگار و سرب را به عنوان دو عامل محیطی که در ایجاد ALS نقش دارند ذکر می کنند.
  7. محققان می گویند سیگار کشیدن خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر می کند. هر چه سال های بیشتری سیگار بکشید، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. از سوی دیگر، ترک سیگار خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.
  8. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که در محل کار خود در معرض سرب قرار دارند در معرض خطر بیماری و پیشرفت سریع قرار دارند.

تفاوت بین ALS و MS

  • ALS یک بیماری است که نخاع را درگیر می کند و نخاع گردن رحم را از سیستم عصبی مرکزی درگیر می کند.
  • اگر به آناتومی نخاع نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که در طی این بیماری، شاخ‌های جانبی نخاع دچار نوعی اسکلروز می‌شوند و سایر قسمت‌های سیستم عصبی مرکزی درگیر نمی‌شوند.
  • این بیماری به تدریج قسمت های بالایی نخاع گردنی را درگیر می کند و حتی به بصل النخاع و مرکز تنفسی گسترش می یابد.
  • با پیشرفت بیماری، ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی و اختلالات خوردن شود
  • تفاوت این بیماری با ام اس در این است که در ام اس اعصاب بینایی درگیر می شوند و قسمت های مختلف مغز و نخاع ممکن است درگیر شوند اما در ALS نخاع در مراحل اولیه درگیر می شود و درگیری مغز بسیار کم است.
  • در بیماری ام اس، سیستم عصبی مرکزی در مغز تحت تأثیر قرار می گیرد و در مراحل اولیه در نخاع رخ نمی دهد.
بیشتر بخوانید  درمان الهه آب

عوارض

فلج شدن

  • با پیشرفت بیماری، ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی و اختلالات خوردن شود.
  • از آنجایی که ALS باعث فلج عضلات تنفسی می شود، بیماران به وسایل کمک تنفسی نیاز دارند. این مشکل در مراحل پیشرفته بیماری به حدی حاد است که شایع ترین علت مرگ، مشکلات تنفسی است.
  • همچنین زمانی که عضلات مسئول بلع فلج می شوند، بیماران به شدت دچار سوءتغذیه و کم آبی می شوند. این افراد در خطر ورود غذا و مایعات به ریه هایشان هستند و برای رساندن غذا به لوله نیاز دارند.
  • برخی از افراد نیز مشکلات حافظه دارند.

رفتار

ام اس به عنوان یک بیماری خودایمنی با داروهایی که سیستم ایمنی را تغییر می دهند قابل کنترل است. ALS درمان قطعی ندارد و بسته به شدت و ضعف بیماری، بیمار به تدریج توانایی های خود را از دست داده و دچار اختلال می شود. استفاده از فیزیوتراپی مطمئنا کمک بزرگی است و تعدادی از داروها باعث کند شدن بیماری می شوند و برای اختلالات تنفسی در مراحل پیشرفته بیماری می توانند محرک باشند. به تحریک عضلات تنفسی و بین دنده ای در هنگام دم و بازدم کمک می کنند و هزینه های درمان برای این بیماران بسیار گران است و از طرفی بیمار نیاز به تجهیزات و خدمات خاصی دارد.

مشکل اصلی این بیماران ناتوانی در حرکت است در حالی که تمام قوای ذهنی و هوش آنها درست است و قشر مغز در حال کار است اما در مرحله پیشرفته بیماری عضلات گلو و حنجره و فرد می تواند درگیر شود. . بسیاری از بیماران نیاز به حمایت دارند هزینه های درمان این بیماران بسیار گران است و از طرفی فرد مبتلا به این بیماری نیاز به تجهیزات و خدمات ویژه دارد.

مراقبت مستمر توانبخشی همچنین مستلزم آن است که بیماران به دلیل ضعف و ناتوانی در حرکت اندام و اینکه برخی از آنها قادر به صحبت کردن نیستند تا پیام خود را به دیگران منتقل کنند، به حمایت بیشتری نیاز دارند. در نتیجه طبیعی است که خانواده این بیماران در مراحل پیشرفته بیماری دچار مشکلات زیادی شوند.

گردآوری شده توسط مجله اینترنتی تشویق

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *