مجله گردشگری

پربازدیدترین‌ها
لینک های مفید

علائم فتق دیسک کمر (پارگی دیسک کمر)، درمان و جراحی

به قلم زود نیوز
به قلم زود نیوز
سرفصل‌های مقاله


دیسک کمر (پارگی و فتق): علائم، علت و درمان با طب فیزیکی

بیرون زدگی یا پارگی دیسک بین مهره های ستون فقرات مانند استخوان ستون فقرات، ممکن است باعث درد و بی حسی شدید شود.دیسک ها لنت های نرم و لاستیکی بین مهره های ستون فقرات قرار دارند و به عنوان ضربه گیر عمل می کنند.زمانی که این دیسک ها تحت فشار یا استرس بیش از حد قرار می گیرند، قسمت مرکزی دیسک از مهره ها بیرون زده و وارد اعصابی می شود که از نخاع در کنار آن خارج می شوند. فشار. در موارد شدید حلقه بیرونی دیسک پاره شده است ایستگاه ها

با دلگرم کننده به روز باشید راه های درمان پارگی دیسک کمر آن ها ملاقات می کنند.

پارگی دیسک کمر

علل پارگی دیسک کمر

علل مختلفی برای فتق دیسک کمر وجود دارد، از جمله فتق دیسک کمر:

  • بلند کردن نامناسب و پارگی دیسک کمر
  • فشار ستون فقرات مانند اضافه وزن و پارگی دیسک کمر
  • پارگی دیسک کمر در اثر فشار یا ضربه
  • علل فوق ممکن است شامل پارگی دیسک کمر باشد که به اعصاب نزدیک ستون فقرات فشار وارد می کند.

علائم پارگی دیسک کمر

علائم فتق دیسک کمر عبارتند از:

  • علائم فتق دیسک کمر بسته به محل پارگی دیسک کمر متفاوت خواهد بود.اگر دیسک کمر در مهره کمر پاره شود، علائم زیر ممکن است رخ دهد:
  • پارگی دیسک و کمردرد
  • پارگی دیسک کمر و درد کشنده تیراندازی از باسن تا ران یا پاها
  • پارگی دیسک کمر و کمردردی که در حین فعالیت شدید و در حالت استراحت فروکش می کند
  • پارگی دیسک کمر و دردی که هنگام رانندگی، سرفه و عطسه، نشستن یا خم شدن به جلو شدید می شود.

عوامل خطر اجتناب ناپذیر

  • سن
  • مرد بودن
  • آسیب کمر در گذشته، سابقه فتق دیسک یا جراحی دیسک کمر

عوامل خطر متغیر

شغل یا سایر فعالیت هایی که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نشستن طولانی
  • بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین
  • خم شدن یا چرخش مکرر کمر
  • فعالیت بدنی بیش از حد
  • حرکات مکرر
  • قرار گرفتن در معرض لرزش مداوم (مانند رانندگی)

به طور منظم ورزش نکنید، ورزش های شدید را برای مدت طولانی انجام ندهید یا بعد از یک استراحت طولانی شروع به انجام ورزش های شدید کنید.

سیگار کشیدن. نیکوتین و سایر سموم موجود در تنباکو از جذب دیسک های ستون فقرات کلیه مواد مغذی لازم از خون جلوگیری می کند که این امر خطر آسیب دیسک را افزایش می دهد. علاوه بر این، سیگار باعث افزایش حساسیت به درد می شود.

اضافه وزن. اضافه وزن (به خصوص در ناحیه شکم) فشار مضاعفی به کمر وارد می کند، اگرچه هنوز ثابت نشده است. با این حال، اضافه وزن اغلب نشان‌دهنده یک وضعیت جسمانی نامطلوب است که منجر به ضعف عضلانی و انعطاف‌پذیری کمتر می‌شود که می‌تواند منجر به کمردرد شود.

بیشتر بخوانید  کاناوان بیماری اختلال ژنتیکی نوزاد را بیشتر بشناسید

آیا کمر شما درد می کند؟ اگر بزرگتر هستید یا ورزش های شدید یا شدید انجام می دهید، کمردرد ممکن است در نتیجه برآمدگی یا برآمدگی دیسک کمر باشد. دیسک بین مهره ای L5 – S1 نسبت به سایر دیسک های بین مهره ای وزن و فشار بیشتری را تحمل می کند و بنابراین بیشتر در معرض آسیب است. L5 نام پنجمین ستون فقرات کمری است که در پایین ترین قسمت ستون فقرات کمری قرار دارد و S1 نام اولین مهره خاجی در ستون فقرات است که درست زیر مهره L1 قرار دارد. دیسک L5-S1 بین این دو مهره قرار دارد و بیرون زدگی یا بیرون زدگی آن باعث ایجاد درد در ناحیه کمر می شود.

پارگی دیسک کمر

وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید

اگر به مدت 4 تا 6 هفته با درد مداوم یا بدتر شده دست و پنجه نرم می کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. دریافت کمک پزشکی در مراحل اولیه بیماری دیسک کمر، احتمال ایجاد مشکلات ثباتی مانند موارد زیر را کاهش می دهد:

حملات مکرر درد، آمدن و رفتن درد. ماه بدون درد کوتاه و کوتاهتر می شود.
درد مکرر و طولانی مدت (مزمن) به این دلیل رخ می دهد که فشاری که دیسک بر روی عصب وارد می کند دائماً بافت را تحریک می کند.
درد مداوم با سندرم درد مزمن همراه است که به نوبه خود منجر به افسردگی، اضطراب و مشکلات در هدایت و کنار آمدن با زندگی روزمره می شود.

علائم فشرده سازی طولانی مدت ریشه عصبی شامل از دست دادن چابکی، قدرت یا احساس در یک یا هر دو پا (قوزک بالا و پایین) و گرما در کف پا است.

پارگی دیسک کمر

تشخیص دیسک کمر

اگر پزشک بر اساس تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی، فتق دیسک را بیابد، نیازی به آزمایشات بیشتری نخواهد بود. اگر پزشک به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشد یا پس از 4 هفته به درمان دیسک کمر پاسخ ندهد، ممکن است ام آر آی تجویز شود. آه، ممنون. یا سی. تی. اسکن خواهد شد. رادیوگرافی (اشعه ایکس) معمولاً برای این عارضه مفید نیست، اما اگر شرح حال یا معاینه فیزیکی نشان دهنده عوارض جدی تری مانند تومور، عفونت، شکستگی یا آسیب شدید عصبی باشد یا اگر بیمار پس از 4 سال از پا درد و سایر علائم رنج می برد. هفته ها اگر درمان جراحی وجود نداشته باشد، پزشک شما رادیوگرافی تجویز می کند.

آزمایشات دیگر

برای رد کردن عوارض مختلف، آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون انجام می شود. آزمایش های ذکر شده در زیر به اندازه ام آر آی هستند. آه، ممنون. یا سی. تی. اسکن استفاده نمی شود، اما اطلاعات بیشتری را به پزشک ارائه می دهد:

بیشتر بخوانید  درمان واریس پا با اسکلروتراپی چگونه است؟

الکترومیوگرافی (الکترومیوگرافی) و آزمایش هدایت عصبی گاهی در بیمارانی با علائم فشار طولانی مدت ریشه عصبی انجام می شود.
در صورت عدم امکان یک میلی گرم انجام می دهم. آر. من (مثلاً چون قلب باتری دارد) یا نتایج مشخص نیست.
دیسکوگرافی در تشخیص مشکلات دیسک مفید است، اما به ندرت استفاده می شود.

پارگی دیسک کمر

درمان غیر جراحی پارگی دیسک کمر

درمان های پزشکی برای درمان بیماران مبتلا به پارگی دیسک کمر از یک هفته تا ده روز استفاده می شود

درمان پارگی دیسک کمر با دارو و فیزیوتراپی

در طول درمان فتق دیسک کمر از داروهای ضد درد و فیزیوتراپی برای درمان بیماران استفاده می شود.

درمان پارگی دیسک کمر با شل کننده های عضلانی و داروهای ضد التهابی

در اکثر بیماران مبتلا به پارگی دیسک کمر، مراحل حاد پارگی دیسک کمر با استفاده از شل کننده های عضلانی و داروهای ضد التهابی کاهش می یابد.

“طب سوزنی” برای بیمارانی که از کمردرد رنج می برند فواید زیادی دارد. این درمان موثر بوده و عوارض جانبی طب سوزنی بسیار کم است (البته اگر به صورت کاملا صحیح و علمی و توسط متخصصین طب سوزنی و طب فیزیکی انجام دهند) در هر درمان، تمام مهره های کمر و همچنین مهره های خاجی و همچنین مفاصل ساکروایلیاک-لگنی ستون فقرات کمری را درگیر می کند و باعث بهبود و کاهش درد و التهاب این مفاصل می شود. امروزه در اروپا و آمریکا از درمان های مختلفی برای درمان کمردرد ناشی از دیسک کمر استفاده می شود که در 95 درصد موارد شامل استراحت مطلق می شود.طبق آخرین تحقیقات فقط 3 روز کافی استو استفاده از مسکن ها، آب درمانی، ماساژ درمانی، درمان پارگی دیسک کمر با طب سوزنی و کایروپراکتیک و از جمله طب سوزنی به عنوان داروی مکمل و جایگزین در درصد بالایی از بیماران کاملاً درمانی بوده و تنها 5 درصد از بیماران. بیماران شاغل تحت عمل جراحی قرار می گیرند که در آن از تکنیک های جراحی مختلفی استفاده می شود، از برداشتن دیسک گرفته تا قرار دادن دیسک های مصنوعی بین مهره ها یا جوش دادن مهره ها و ثابت کردن ستون فقرات و استفاده از جراحی تنگی کانال نخاعی.

پارگی دیسک کمر

درمان جراحی پارگی دیسک کمر

اگر پارگی دیسک کمر زیاد و شدید باشد و باعث بی حسی پیشرونده اندام تحتانی و همچنین بی اختیاری ادرار و مدفوع شود، لازم است در اسرع وقت جراحی بسته دیسک کمر یا جراحی باز انجام شود و این فلج به آرامی در حال افزایش است. یک عملیات دیسک بسته باشد.

بیشتر بخوانید  4 دلیل شگفت انگیز برای حمله قلبی

اگر پس از یک ماه درمان غیر جراحی و تزریق اپیدورال بیمار همچنان درد و بی حسی شدید در پاها داشته باشد و نتواند کار و فعالیت های روزانه را به خوبی انجام دهد، جراح ستون فقرات جراحی پارگی دیسک کمر را توصیه می کند.پزشک فشار بر تنه و عصب را تشخیص می دهد. با پارگی دیسک کمر، علائم عصبی پیشرونده مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع نیز مشاهده می شود. جراحی پارگی دیسک کمر باید بلافاصله توسط متخصص دیسک کمر انجام شود. تاخیر در جراحی دیسک کمر می تواند عوارض عصبی جبران ناپذیری داشته باشد.

البته با توجه به عوارض جراحی دیسک کمر نمی توان گفت که همه افراد مبتلا به پارگی دیسک کمر باید جراحی شوند زیرا در برخی موارد پارگی دیسک کمر باعث درد موقت می شود که با دارو، فیزیوتراپی، کاهش وزن قابل درمان است. اوزون تراپی درمان شود ، آب درمانی و سایر روش های مفید. پس از جراحی دیسک کمر، بیمار ممکن است به تدریج درد شدید و کوبنده در ناحیه کمر را تجربه کند و حتی ممکن است بلافاصله پس از عمل جراحی دیسک کمر درد مداومی داشته باشد.

یکی از شایع ترین علل درد پس از جراحی دیسک کمر، استفاده از تکنیک های جراحی بسیار تهاجمی است که به بافت های ستون فقرات آسیب جدی وارد می کند. ایجاد بریدگی های بزرگ و پارگی عضله، خطر خونریزی و از دست دادن بیش از حد خون، عفونت و اسکار و بافت فیبری هر یک از این شرایط می تواند عوارض بعد از عمل ایجاد کند.تمامی روش های درمان فتق دیسک کمر به علائم فتق دیسک کمر بیمار و همچنین تشخیص پزشک بستگی دارد.

پارگی دیسک کمر

عدم درمان پارگی دیسک کمر

اگر پارگی دیسک کمر به موقع درمان نشود علائم و درد بیمار را تشدید می کند همچنین اگر پارگی دیسک کمر به موقع درمان نشود ممکن است مهره کمر بلغزد. (اسپوندیلولیستزیس) در نتیجه مجبوریم با قرار دادن پلاتین و وسایل فلزی مخصوص در پشت بیمار از عمل های سخت برای درمان استفاده کنیم که عدم درمان به موقع پارگی دیسک کمر می تواند عوارض و مشکلاتی از جمله اختلالات حرکتی و بیهوشی دائمی را برای بیماران به همراه داشته باشد. عوارض می تواند باعث شل شدن و کشیدگی ساق پا شود همچنین عدم درمان به موقع پارگی دیسک کمر می تواند عوارضی مانند. بی اختیاری ادرار بودن.

لطفا اگر سوال یا راهنمایی برای مقاله دارید پارگی دیسک کمر

این را در نظر داشته باشید، آن را با ما و سایر کاربران در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

————————————————- ———————————-

یک مجله اینترنتی دلگرم کننده

مرجان امینی


ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید.
نظرتون رو بنویسید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *